Naar aanleiding van de bestuursperiode 2019-2024 worden de Raadscommissies opnieuw ingesteld. Het aantal Raadscomissies wordt bepaald op drie.
De 1ste Raadscommissie omvat:
- Het takenpakket van de heer Bart Tommelein: Algemene Coördinatie Armoedebestrijding, Veiligheid, Politie, Brandweer, Toerisme, Kursaal (exploitatie), City Marketing, Communicatie, Sociale Media, Participatie, Administratieve vereenvoudiging, Begroting en Financiën, Digitalisering en ICT, Personeel, Interne Communicatie, Ziekenhuizen, Juridische Zaken, Verzekeringen.
- Het takenpakket van de heer Bart Plasschaert: Sport, cultuur, Jeugd, CC De Grote Post, Cultureel Erfgoed, Bibliotheek, Zwembad, Kunstonderwijs, Stadsharmonie, Archief, Verenigingen/Middenveld.
- Het takenpakket van mevrouw Hina Bhatti: Bevolking, Burgerlijke Stand, Cermonieën, Erediensten, Begraafplaatsen, Begrafenissen, Toegankelijkheid, Mensen met een beperking, Koetsen, Taxi's, Stadsmascotte James.
De 2de Raadscommissie omvat:
- Het takenpakket van de heer Björn Anseeuw: Openbare Werken, Mobiliteit, Bezetting Openbaar Domein, Inrichting Openbaar Domein, Groenvoorziening, Netheid/Afvalbeleid, Parkeerbeleid, Technische Diensten, Rollend Materieel, Openbare Nutsvoorzieningen, Openbare Verlichting, Centrale Aankopen, Stadseigendommen, Autonome Gemeentebedrijven, (AGGB, AGSO) Concessies, Crematorium, Kursaal (gebouw).
- Het takenpakket van de heer Kurt Claeys: Ruimtelijke Ordening, Wonen, Stedelijke Ontwikkeling, Omgevingsvergunningen, Privaat Publieke Samenwerking (PPS), Bouwinspectie & Handhaving, Geografisch Informatie Systeem (GIS), Multibel, Sociale Woningbouw, Onroerend Erfgoed.
- Het takenpakket van mevrouw Charlotte Verkeyn: Ondernemen, Economie, Werk, Sociale Economie, Economisch Huis (EHO), Horeca, Haven, Luchthaven, Visserij, Kermissen, Markten.
De 3de Raadscommissie omvat:
- Het takenpakket van mevrouw Silke Beirens: Leefmilieu, Klimaat, Energie, Energiehuis (EOS) Kwetsbare gebieden, Natuur, Dierenwelzijn, Landbouw, Buitengoed, Kinderboerderij, Onthaalouders, Buitenschoolse Kinderopvang (BKO), Kinderopvang/Kinderdagverblijven, Gelijke Kansen, Anti-discriminatiebeleid, Integratie/diversiteit/Emancipatie, Internationale Samenwerking, Duin en Zee, Reddingsdiensten.
- Het takenpakket van de heer Maxim Donck: Ontmoetingscentra, Buurt- en Wijkwerking, Stadsmariniers, Gemeenschapswachten, Gemeentelijke Adminstratieve Sancties (GAS), Handhaving, Preventie, Antidrugsbeleid/Medisch Sociaal Opvangcentrum (MSOC), Uitgaansbeleid, Wijkfeesten, Oostende Feest, Oostendedag, Carnaval.
Het takenpakket van mevrouw Natacha Waldmann: Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, Zorgvereniging, Armoedebeleid, Sociaal beleid, Onderwijs/Leren, Volksgezondheid, Seniorenbeleid, Jeugdzorg, Thuiszorg, Woonopvangcentra, Serviceflats, Straathoekwerkers, Sociaal Verhuurkantoor (SVK), Crisisnetwerk, Crisisopvang.
Per Raadscommissie worden er 15 gemeenteraadsleden met stemrecht aangeduid, de overige gemeenteraadsleden hebben geen stemrecht. Alle leden mogen aanwezig zijn op deze Raadcommissies en ontvangen hiervoor een presentievergoeding.
Artikel 31,4° van het huishoudelijk reglement stelt dat de verdeling volgens het systeem Imperiali gebeurt. De gemeenteraad stelt voor om het systeem D'hondt te gebruiken zodat alle plolitieke fracties vertegenwoordigd zijn in de raadscommissies. Deze wijziging van het huishoudelijk reglement wordt ook opgenomen bij de eerstvolgende aanpassing van het huishoudelijk reglement.
De verdeling van de 15 stemgerechtigde leden volgens het systeem D'Hondt geeft de volgende verdeling:
* sp.a/stadsmakers: 4 stemgerechtigde leden
* Open Vld: 3 stemgerechtigde leden
* N-VA: 3 stemgerechtigde leden
* Groen: 2 stemgerechtigde leden
* Vlaams Belang: 2 stemgerechtigde leden
* CD&V: 1 stemgerechtigd lid
De voorzitter van de Eerste Raadscommissie wordt geleverd door Open Vld.
De voorzitter van de Tweede Raadscommissie wordt geleverd door N-VA.
De voorzitter van de Derde Raadscommissie wordt geleverd door Groen.
-
Stelt de volgende Raadscommissies in:
De 1ste Raadscommissie omvat:
- Het takenpakket van de heer Bart Tommelein: Algemene Coördinatie Armoedebestrijding, Veiligheid, Politie, Brandweer, Toerisme, Kursaal (exploitatie), City Marketing, Communicatie, Sociale Media, Participatie, Administratieve vereenvoudiging, Begroting en Financiën, Digitalisering en ICT, Personeel, Interne Communicatie, Ziekenhuizen, Juridische Zaken, Verzekeringen.
- Het takenpakket van de heer Bart Plasschaert: Sport, cultuur, Jeugd, CC De Grote Post, Cultureel Erfgoed, Bibliotheek, Zwembad, Kunstonderwijs, Stadsharmonie, Archief, Verenigingen/Middenveld.
- Het takenpakket van mevrouw Hina Bhatti: Bevolking, Burgerlijke Stand, Cermonieën, Erediensten, Begraafplaatsen, Begrafenissen, Toegankelijkheid, Mensen met een beperking, Koetsen, Taxi's, Stadsmascotte James.
De 2de Raadscommissie omvat:
- Het takenpakket van de heer Björn Anseeuw: Openbare Werken, Mobiliteit, Bezetting Openbaar Domein, Inrichting Openbaar Domein, Groenvoorziening, Netheid/Afvalbeleid, Parkeerbeleid, Technische Diensten, Rollend Materieel, Openbare Nutsvoorzieningen, Openbare Verlichting, Centrale Aankopen, Stadseigendommen, Autonome Gemeentebedrijven, (AGGB, AGSO) Concessies, Crematorium, Kursaal (gebouw).
- Het takenpakket van de heer Kurt Claeys: Ruimtelijke Ordening, Wonen, Stedelijke Ontwikkeling, Omgevingsvergunningen, Privaat Publieke Samenwerking (PPS), Bouwinspectie & Handhaving, Geografisch Informatie Systeem (GIS), Multibel, Sociale Woningbouw, Onroerend Erfgoed.
- Het takenpakket van mevrouw Charlotte Verkeyn: Ondernemen, Economie, Werk, Sociale Economie, Economisch Huis (EHO), Horeca, Haven, Luchthaven, Visserij, Kermissen, Markten.
De 3de Raadscommissie omvat:
- Het takenpakket van mevrouw Silke Beirens: Leefmilieu, Klimaat, Energie, Energiehuis (EOS) Kwetsbare gebieden, Natuur, Dierenwelzijn, Landbouw, Buitengoed, Kinderboerderij, Onthaalouders, Buitenschoolse Kinderopvang (BKO), Kinderopvang/Kinderdagverblijven, Gelijke Kansen, Anti-discriminatiebeleid, Integratie/diversiteit/Emancipatie, Internationale Samenwerking, Duin en Zee, Reddingsdiensten.
- Het takenpakket van de heer Maxim Donck: Ontmoetingscentra, Buurt- en Wijkwerking, Stadsmariniers, Gemeenschapswachten, Gemeentelijke Adminstratieve Sancties (GAS), Handhaving, Preventie, Antidrugsbeleid/Medisch Sociaal Opvangcentrum (MSOC), Uitgaansbeleid, Wijkfeesten, Oostende Feest, Oostendedag, Carnaval.
Het takenpakket van mevrouw Natacha Waldmann: Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, Zorgvereniging, Armoedebeleid, Sociaal beleid, Onderwijs/Leren, Volksgezondheid, Seniorenbeleid, Jeugdzorg, Thuiszorg, Woonopvangcentra, Serviceflats, Straathoekwerkers, Sociaal Verhuurkantoor (SVK), Crisisnetwerk, Crisisopvang.
Artikel 31, 4° van het huishoudelijk reglement wordt in volgende zin aangepast: "de mandaten in de raadscommissies worden evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. Die verdeling wordt berekend op basis van het aantal door de fracties behaalde zetels bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen. Hiervoor wordt het stelsel D'Hondt gehanteerd."
Per raadscommissie worden er 15 gemeenteraadsleden met stemrecht aangeduid. Overeenkomstig stelsel D'hondt komt dit neer op de volgende verdeling over de fracties:
sp.a - stadsmakers: 4 stemgerechtigde leden
Open Vld: 3 stemgerechtigde leden
N-VA: 3 stemgerechtigde leden
Groen: 2 stemgerechtigde leden
Vlaamse Belang: 2 stemgerechtigde leden
CD&V: 1 stemgerechtigde leden
Alle gemeenteraadsleden mogen aanwezig zijn op alle raadscommissies en ontvangen hiervoor presentiegeld.
Elke Raadscommissie krijgt een voorzitter.
De voorzitter van de eerste raadscommissie wordt geleverd door Open Vld.
De voorzitter van de tweede raadscommissie wordt geleverd door N-VA.
De voorzitter van de derde raadscommissie wordt geleverd door Groen.