Terug

2019_GR_00084 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/02/2019 - 19:00 gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Bart Tommelein, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Danick Minne, Bart Plasschaert, Niko Geldhof, Sabine Friederichs, Björn Anseeuw, John Crombez, Krista Claeys, Charlotte Verkeyn, Maxim Donck, Kurt Claeys, Hina Bhatti, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Karel Labens, Natacha Waldmann, Jeroen Soete, Johan Seynaeve, An Casteleyn, Belinda Torres Leclercq, Sandra Demuynck, Vanessa Brysse, Silke Beirens, Charlotte De Backer, Luba Minarikova, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Jolan Deschepper, Eddy Duchesnet, Philip Caestecker, Kristof Beuren

Secretaris

Kristof Beuren

Voorzitter

Wouter De Vriendt
2019_GR_00084 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring 2019_GR_00084 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a1087984b2adc9a014b2ae01400002c

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

 

 

Aanleiding en context

Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat:

  • voor commissaris van politie, bestaande uit 14 betrekkingen, er 3 vacatures zijn. Het gaat over twee vacatures die in de vorige mobiliteit niet werden ingevuld, alsook om een vacature ingevolge een uitdiensttreding naar aanleiding van mobiliteit naar een andere zone.
  • voor hoofdinspecteur van politie, bestaande uit 46 betrekkingen, er 2 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het niet invullen van een voorgaande vacature, alsook de pensionering van een personeelslid. Naast deze 2 vacatures zijn er 2 collega's in loopbaanonderbreking die reeds vervangen werden. Bij het eventueel vervroegd terugkeren van deze collega's wordt de eerstkomende vacature niet ingevuld.
  • voor inspecteur van politie, bestaande uit 194 betrekkingen, er 3 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door de uitdiensttreding van personeelsleden, alsook door het niet invullen van voorgaande vacatures. Naast deze 3 vacatures zijn er 2 collega's in loopbaanonderbreking die reeds vervangen werden. Bij het eventueel vervroegd terugkeren van deze collega's wordt de eerstkomende vacature niet ingevuld.
  • voor niveau B, bestaande uit 11 betrekkingen, er 2 vacatures zijn. Deze vacatures werden tijdelijk ingevuld dmv dringende contractuele werving. Conform het statuut dienen deze nu via de mobiliteit opengesteld te worden. 

De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.

Argumentatie

  • Het is opportuun om de werking van de lokale politie te garanderen dat deze betrekkingen worden ingevuld en als volgt worden toegewezen:
    • 2 commissarissen van politie voor de Wijkpolitie - 1 wijkverantwoordelijke en 1 coördinator bestuurlijke handhaving;
    • 1 commissaris van politie voor de Interventieploegen;
    • 1 hoofdinspecteur van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
    • 1 hoofdinspecteur van politie voor de dienst LIK;
    • 2 inspecteurs van politie voor de ploegen van de Interventiepolitie;
    • 1 inspecteur van politie voor de dienst Milieuhandhaving;
    • 1 consulent-boekhouder voor de dienst financiën;
    • 1 consulent voor de dienst PBW. 
  • Het is opportuun om al deze vacatures open te stellen in de mobilteit 2019-01. 
  • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
    • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald:
      • voor de betrekkingen van commissaris van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie;
      • voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
      • voor de betrekkingen van niveau B: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van de niveaus B en C van de lokale politie.
    • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
 

Juridische grond

 
  • De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.

  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.

  • Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.

  • De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 43, §2, 23°van het gemeentedecreet
<p><strong>Artikel 43, &sect;2, 23&deg;van het gemeentedecreet </strong></p> <p>De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer moet worden verstaan.</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In het kader van de mobiliteit nr. 2019-01 worden volgende betrekkingen vacant verklaard:

  • 2 commissarissen van politie voor de Wijkpolitie - 1 wijkverantwoordelijke en 1 coördinator bestuurlijke handhaving;
  • 1 commissaris van politie voor de Interventieploegen;
  • 1 hoofdinspecteur van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
  • 1 hoofdinspecteur van politie voor de dienst LIK;
  • 1 inspecteur van politie voor de dienst Milieuhandhaving;
  • 2 inspecteurs van politie voor de ploegen van de Interventiepolitie;
  • 1 consulent voor de dienst financiën;
  • 1 consulent voor de dienst PBW.

Volgende selectiemodaliteiten worden gehanteerd:

  • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald:
    • voor de betrekkingen van commissaris van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie;
    • voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden- of basiskader van de lokale politie;
    • voor de betrekking van adviseur: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau A van de lokale politie;
    • voor de betrekkingen van niveau B: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van de niveaus B en C van de lokale politie.        
  • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

Artikel 2

Dit besluit wordt meegedeeld aan de dienst loopbaanbeheer van de federale politie.