Door BVBA Ekatov werd een aanvraag ingediend tot het verkavelen in 48 loten voor ééngezinswoningen, een kavel voor een meergezinswoning, een kavel voor parkeerplaatsen specifiek gelinkt aan deze meergezinswoning, een kavel voor een hoogspanningscabine en 27 loten als parkeerplaatsen gelegen aan Het Mispelplein, bij het Kadaster gekend in de 9de afdeling sectie B deel van nrs. 476R2, 476S2, 719A, 476T2 en 478A7.
Het verkavelingsproject omvat de aanleg van ontworpen straten.
Overeenkomstig de artikelen 5, 7 en 8 van het gewijzigd besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de behandeling en de openbaarmaking van de verkavelingsaanvragen werd het plan van het wegenistracé op het terrein aangeplakt en ter inzage op het stadhuis neergelegd. Er werden 11 bewaarschriften ingediend. Deze gaan niet over het ontworpen stratentracé met uitzondering van de punten:
- Parkeer- en mobiliteitsdruk wordt afgewikkeld op omringende straten
- De tweede ontsluiting via het Mispelplein mondt eveneens uit in Oud Vliegveld
- Er is bij de berekening van de mobiliteitsgeneratie geen rekening gehouden met het kinderdagverblijf
Overeenkomstig de voorschriften van het gewestplan 'Oostende-Middenkust', dat op 26 januari 1977 werd vastgesteld, zijn de vooormelde goederen gelegen in het woongebied en het gebied voor dagrecreatie. De ontwikkelingen voor residentiële functies bevinden zich uitsluitend in woongebied.
De aanvraag is begrepen in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Afbakening Regionaal Stedelijk gebied Oostende', dat definitief werd vastgesteld bij een besluit van de Vlaamse regering van 15 mei 2009. Het verkavelingsproject is niet begrepen in de deelgebieden 2 tot en met 17 waardoor de bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing blijven.
De goederen maken geen deel uit van een gebied waarop een bijzonder plan van aanleg noch een provinciaal of gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan van toepassing is.
Het is intrinsiek aan de aard van dergelijke ontwikkeling dat er bijkomende mobiliteitsdruk wordt gegenereerd. Het is deel van de afweging om in te schatten in hoeverre het stratengeheel van de wijk reeds gesatureerd is. Dit lijkt hier niet het geval te zijn. De doorgang via het Oud Vliegveld mondt langs beide ontsluitingen meteen aan op respectievelijk de Steensedijk in het oosten en de Kriekenlaan-Druivenlaan-Perzikenlaan in het westen.
De parkeervoorziening in de zuid-oostelijke pocket dient als parking voor gemengd gebruik. Er zijn 54 parkeerplaatsen voorzien. De werking van het kinderdagverblijf genereert enkel kortparkeren. Bezoekers parkeren voornamelijk 's avonds en tijdens het weekend, wanneer het kinderdagverblijf gesloten is. De parking fungeert als rotatieparking met dubbel gebruik. De capaciteit lijkt voldoende gezien de site goed toegankelijk is voor fietsen en zeker niet alle bezoekers / kinderen met de wagen dienen te komen.
Overeenkomstig artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening moet de gemeenteraad een gemotiveerd besluit nemen over de zaak van de wegen.
Verwerpt de bezwaren met betrekking tot de verkeersontsluiting van de verkaveling op de de omliggende wijk, de parkeervoorzieningen en de aangenomen mobiliteitsdruk om de voormelde redenen.
Stelt het tracé van de in de voormelde verkaveling ontworpen straten vast zoals het is opgetekend op het ingediende plan dat werd opgemaakt door studiebureau Ion, gevestigd in Waregem.
De verkavelaarster heeft de last de ontworpen straten van alle nodige infrastructuur te voorzien en de groenzone aan te leggen en nadien de stroken grond vallen in de bedding van deze straten en de uitrusting alsmede de groenzone onvergolden aan de Stad af te staan.