Terug
Gepubliceerd op 20/11/2019

2019_GR_00441 - Inbreng bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen - Investeringen, omschakeling naar LED, ondersteuning smart city infrastructuur en onderhoud openbare verlichting door de distributienetbeheerder Imewo - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 18/11/2019 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Bart Tommelein, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Danick Minne, Bart Plasschaert, Björn Anseeuw, John Crombez, Krista Claeys, Maxim Donck, Hina Bhatti, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Kurt Claeys, Karel Labens, Natacha Waldmann, Jeroen Soete, An Casteleyn, Belinda Torres Leclercq, Sandra Demuynck, Vanessa Brysse, Silke Beirens, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Eddy Duchesnet, David Naessens, Charlotte De Backer, Gianni Cornette, Michael Vanhee, Kristof Beuren

Afwezig

Philip Caestecker

Verontschuldigd

Charlotte Verkeyn, Luba Minarikova, Jolan Deschepper

Secretaris

Kristof Beuren

Voorzitter

Wouter De Vriendt
2019_GR_00441 - Inbreng bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen - Investeringen, omschakeling naar LED, ondersteuning smart city infrastructuur en onderhoud openbare verlichting door de distributienetbeheerder Imewo - Goedkeuring 2019_GR_00441 - Inbreng bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen - Investeringen, omschakeling naar LED, ondersteuning smart city infrastructuur en onderhoud openbare verlichting door de distributienetbeheerder Imewo - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

decreet lokaal bestuur, artikel 41, 11°

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Juridische grond

decreet lokaal bestuur, artikel 41 11°

Aanleiding en context

De stad Oostende neemt voor de activiteit distributienetbeheer, elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging IMEWO.

Sinds eind 2004 behoren de openbare verlichtingsnetten en -aansluitingen tot de eigendom van de distributienetbeheerders (zie kopie besluit gemeenteraad van 23 december 2004 in bijlage). De exploitatie van de openbare verlichting maakt als openbare dienstverplichting deel uit van de activiteit ‘netbeheer elektriciteit’. De exploitatiekosten, met uitzondering van de materiaalkosten hieraan verbonden, kunnen hierdoor worden opgenomen in het distributienettarief.

De activiteiten met betrekking tot de openbare verlichting die niet onder deze openbaredienst­verplichting vallen (bv. renovatiewerken), worden beschouwd als een nevenactiviteit. Dit is een niet-gereguleerde activiteit waarvoor een vergoeding aan kostende prijs wordt aangerekend aan de deelnemers van IMEWO.

De deelnemers van IMEWO hebben in 2004 naar aanleiding van de overname (aankoop) door de distributienetbeheerder van de openbare verlichtingsnetten via gemeentraadsbesluiten de beheersoverdracht rond de activiteit openbare verlichting herbevestigd. Statutair werd ingeschreven dat deze beheersoverdracht voor de exploitatie van de openbare verlichting geldt voor de volledige duur van de aansluiting en dat de beheersoverdracht voor de nevenactiviteit openbare verlichting steeds herroepbaar is.

De gemeenteraad heeft op 16 december 2017 de beslissing genomen om de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen tegen de symbolische waarde van 1 euro te verkopen aan de opdrachthoudende vereniging (zie gekoppeld besluit 2017_GR_00475). Op vandaag is deze operatie juridisch en notarieel nog niet geheel afgerond.

Ingevolge de fusie van cvba Eandis System Operator en de cvba Infrax tot de cvba Fluvius System Operator werden de diverse systemen inzake het aanbod van openbare verlichting richting de lokale besturen in kaart gebracht. Dit resulteerde in een nieuw (verbeterd) aanbod openbare verlichting. De gemeenten staan voor grote uitdagingen op het vlak van de openbare verlichting, milieu, energiebesparing, kostenefficiëntie en smart city. Er is de snelle technologische evolutie op het vlak van de verlichtingstoestellen en hun aansturing. Lokale besturen krijgen tal van mogelijkheden om gegevens te verzamelen waarmee ze hun beleid beter kunnen afstemmen op de behoeften en vragen van hun burgers, het lokale bestuur zelf, de overheid en ondernemingen. Daarnaast hebben de lokale besturen zich via de burgemeestersconvenanten geëngageerd tot doelstellingen op het vlak van energie-efficiëntie en CO2-besparing.

Als werkmaatschappij voor de netbeheerders in dienst van de lokale besturen wil de cvba Fluvius System Operator (hierna ‘Fluvius’) een actieve ondersteuning aanbieden bij de uitwerking van een beleid op maat op vlak van milieu, verlichting en smart city-infrastructuur (de netten, steunen en erop geïnstalleerde applicaties).

De raad van bestuur van IMEWO heeft in haar zitting van 10 mei 2019 het reglement ‘Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen’ goedgekeurd (zie bijlage).

Argumentatie

Het reglement kan als volgt worden samengevat:

1.1     Scope: verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen van openbare verlichting

Er wordt voorgesteld om de per 1 januari 2020 bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen 'openbare verlichting' in te brengen bij de distributienetbeheerder. 

Het betreft in het bijzonder verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting die zich situeren op of langs de openbare weg of op terreinen die publiek toegankelijk zijn en die toebehoren aan de stad/gemeente zelf, met name:

  • functionele verlichting, waarbij de functie het verlichten is van wegen, oversteekplaatsen, fiets- en wandelpaden, tunnels, waterlopen en pleinen met uitzondering van de installaties in het beheer van het Agentschap voor Wegen en Verkeer.
  • bakenverlichting, waarvoor het uitgestraalde licht van het verlichtingstoestel zelf dienst doet als ‘optical guidance’.
  • monumentverlichting, waarvan de functie het verhogen is van de esthetische waarde van monumenten (gebouw, standbeeld, kunstwerk…) en ondersteuning geeft aan taken van de functionele verlichting. Het te verlichten monument moet gelegen zijn langs een openbare weg of plein.
  • straatmeubilairverlichting, zijn aparte verlichtingsinstallaties in/op straatmeubilair (fietsenstalling, zitbanken, vuilbakken, wegwijzers…) en die eigendom zijn en in beheer van de gemeente.

De lokale besturen kunnen ook de openbare verlichting van semi-openbare ruimten en hun netten inbrengen. Dit na risicoanalyse en het in overeenstemming brengen van de installaties aan de geldende wetgeving en regels en waarvan de inbreng op projectbasis gebeurt. Dit betreft:

  • openbare terreinverlichting, de verlichting van terreinen die (tijdens openingsuren) vrij toegankelijk zijn voor het publiek (containerpark, begraafplaats, sportterreinen zoals voetbalvelden, atletiekpiste, Finse piste, …) en die eigendom zijn van de gemeente.
  • architecturale verlichting, waarvan de functie het verhogen is van de esthetische waarde van monumenten (gebouw, standbeeld, kunstwerk, …). Het te verlichten monument moet gelegen zijn langs een openbare weg of plein. De verlichting vereist een aparte studieopdracht (specifieke lichtstudie en technisch ontwerp) door een lichtarchitect.

Er kan worden geopteerd om het energieverbruik mee deel te laten uitmaken van het aanbod. 

Worden buiten de scope gehouden:

  • de feestverlichting (toestellen en overspanningen en tijdelijke netten) en de binnenverlichting (verlichting binnen in de gemeentegebouwen waarvan de te verlichten ruimte in zijn algemeenheid uitgebaat wordt door de gemeente).
  • de verkeersregelsystemen (het al dan niet branden van de verlichting beïnvloedt de wegcode), tenzij hier al een overeenkomst voor bestaat.
  • de stand-alone-systemen (geen DNB-netvoeding) en de ruimten van de gemeenten in concessie van andere partijen (de te verlichten ruimte wordt uitgebaat door een derde partij waarvoor de gemeente tijdens de looptijd van de concessie-overeenkomst niet instaat voor de verlichting).

Worden in beginsel ook buiten scope van het reglement gehouden:

  • de applicaties die zich al op de steunen bevinden (bv. camera’s, sensoren en verkeersgeleidingsinstallaties voor smart city-toepassingen). Hiervoor kunnen evenwel aparte afspraken worden gemaakt.
  • ‘klassieke’ applicaties die zich vandaag op de steunen bevinden (bv. verkeers- en signalisatieborden, bloembakken en vaandels).

1.2     Inbreng: maximum 25% van de inbrengwaarde in cash en minimum 75% van de inbrengwaarde in OV-aandelen

Voor de inbreng van de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in de distributienetbeheerder gebeurt een waardering van deze installaties.

De inbrengwaarde wordt bepaald aan de hand van de economische nieuwwaarde van de steunen en armaturen en is gebaseerd op een gedetailleerde inventaris op datum van toetreding. 

De vergoeding van de inbrengwaarde gebeurt:

  • een deel in cash (max. 25 % van de inbrengwaarde);
  • een deel in nieuw te creëren niet-stemgerechtigde en niet-dividendgerechtigde OV-aandelen (min. 75 %van de inbrengwaarde). Op de buitengewone algemene vergadering van december 2019 zal hiervoor een voorstel van statutenwijziging ter goedkeuring worden voorgelegd. 

Jaarlijks zal de raad van bestuur van de distributienetbeheerder aan de betrokken gemeenten de opbrengsten en kosten verrekenen via het resultaat.

Op vraag van het lokale bestuur kunnen hier diensten zoals lichtplannen, het energieverbruik als onderdeel van ‘licht als dienstverlening’,… aan toegevoegd worden.

Na inbreng komen alle nieuwe investeringen dus ten laste van de distributienetbeheerder en in haar volle eigendom als activa. 

De overgenomen installaties zullen over een periode van maximum twaalf jaar afgeschreven worden, gezien het plan om de verledding van Vlaanderen ten laatste tegen 2030 uit te voeren. De afschrijvingen van het gedeelte in cash zullen volgens dit ritme verrekend worden.

1.3     Dienstverlening na overdracht

1.3.1    Meerjarig investeringsplan/-budget

Deze investeringen voor de bestaande en voor de toekomstige verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting zijn geënt op de vaststellingen en vooruitzichten zoals opgenomen in het (door de betrokken gemeente en de distributienetbeheerder overeengekomen) meerjarig investeringsplan openbare verlichting (op basis van lichtplan of masterplan openbare verlichting) en worden geconcretiseerd binnen het door de distributienetbeheerder opgemaakte reglement. Indien gewenst, zullen er bij het investeringsmeerjarenplan ook doelen bepaald worden zoals onder meer m.b.t. het effect van de investeringen op energieverbruik en CO2-uitstoot.

Als een gemeente wenst om versneld de masterplannen te realiseren en hiervoor bijkomende investeringsmiddelen nodig zijn, kan de gemeente overwegen om middels een tussenkomst deze bijkomende investeringsmiddelen te voorzien en kan er samen onderzocht worden hoe dit kan gerealiseerd worden (bv. aannemerscapaciteit).

De bepaling van de prestatie-eisen en brandprogramma’s (dimmen, doven, enz.) blijft de bevoegdheid van de individuele gemeenten. De gemeenten bepalen dus het ritme en de locatie waar er een aanpassing/investering nodig is om aan deze eisen te voldoen.

De overeengekomen meerjarenplannen worden minstens eenmaal per jaar verfijnd en omgezet in een concreet jaaractieplan waarvoor de raad van bestuur van de distributienetbeheerder jaarlijks een maximaal budget (jaar X) goedkeurt voor het geheel van haar toegetreden gemeenten dat besteed wordt op basis van de door de gemeenten goedgekeurde lichtplannen of masterplannen.

Als het budget op het niveau van de distributienetbeheerder ontoereikend is voor de realisatie van de goedgekeurde masterplannen van de toegetreden lokale besturen gebeurt een proratering van het budget, enerzijds in functie van het aantal lichtpunten van de betrokken deelnemers, zoals opgenomen in de asset databank van de distributienetbeheerder, en anderzijds in functie van de realisatietermijn zoals opgenomen in de masterplannen.

Het eventueel saldo van het budget worden overgedragen en bij voorrang besteed binnen het budget voor het daaropvolgende jaar.

De distributienetbeheerder biedt een ruime keuze van (standaard)materialen aan via de jaarlijks vastgelegde catalogus.

De door de raad van bestuur vastgelegde en goedgekeurde beleidsregels en principes zoals preventieve en curatieve vervangingen blijven van toepassing. 

1.3.2    Inzet van de door de Fluvius beheerder infrastructuur voor toepassingen smart city

Fluvius wil lokale besturen ondersteunen om hun smart city-infrastructuur (netten, installaties, steunen, …) maximaal te valoriseren. De ondersteuning bestaat uit het beheer van de overeenkomsten met operatoren (bv. telecom) die gebruik willen maken van deze infrastructuur. Fluvius zal ervoor zorgen dat de installatie van applicaties (bv. camera’s, sensoren, verkeersgeleiding, telecom­installaties, …) en aansluiting op de netten veilig en correct uitgevoerd worden.

1.3.3    Rapportering

Het lokale bestuur krijgt periodiek diverse rapporteringen (stand van zaken van het overeengekomen actieplan, effecten ervan op het energieverbruik en de CO2-uitstoot, investeringen en onderhoud, nieuwe trends, specifieke Fluvius-projecten m.b.t. openbare verlichting en smart city-infrastructuur,…).

2        Financiële gevolgen

Het ingeschatte bedrag aan investeringen, onderhoud en exploitatie voor de periode 2019-2027 bedraagt 8.779.781,00 euro. De detailweergave is opgenomen in het document in bijlage. 

Een wijziging in de indeling in deelruimtes en/of toekenning van technische fiches heeft impact op de in bijlage opgenomen simulatie aantal kWh en investeringskost. 

De kosten verbonden aan de akte zijn ten laste zijn van Fluvius.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Gunstig advies mits voorwaarden:

 

Voorliggend voorstel tot inbreng van de installaties openbare verlichting van de Stad Oostende bij Imewo overeenkomstig de modaliteiten van operationele overeenkomst (als bijlage bij dit dossier) en het bijgevoegd reglement van Fluvius 'Openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen' heeft financiêle gevolgen voor de Stad:

Verschillend van de initiële beslissing tot inbreng tegen een symbolische euro wordt nu een (voorlopige) inbrengwaarde van 3.861.911,00 euro vooropgesteld voor deze activa (toestand nog definitief opnieuw te waarderen op datum 31/12/18). Minimum 75% (2.896.433,00 euro) wordt vergoed via OV aandelen (zal in stadsrekening 2020 geboekt worden in de algemene boekhouding) en maximum 25% (965.478,00) via cash. Deze cashverrichting zal geboekt worden in de stadsrekening 2020 op de algemene rekening 22800300 van het investeringsbudget.

De geplande investeringen voor de periode 2019-2027 wordt ingeschat op 8.779.781,00 euro. Het detail zit als bijlage in dit ontwerpdossier. Overeenkomstig punt 4 van het voorgestelde ontwerp van operationele overeenkomst met Imewo worden de kosten verrekend via het dividend electriciteit. Voor 2019 betekent dit een minderopbrengst in het exploïtatiebudget van de Stad van 187.743,00 waardoor het dividend electriciteit verlaagd wordt van 1.781.599,00 euro naar 1.593.856,00 euro. Het stijgingsritme van de te verrekenen jaarlijkse kosten en bijgevolg de impact op het exploïtatiebudget van het meerjarenplan van de Stad vindt u in de berekende fiche als bijlage.

Wat het stadsbudget 2019 betreft werd er in de exploïtatie 138.985,97 voorzien als exploïtatie uitgave. Dit is 48.754,03 te weinig als te verrekenen kosten ten laste van 2019.

Een vastlegging van de uitgavenkredieten op het budget 2019 is niet aan de orde vermits dit voorstel een verrekening op het dividend (een exploïtatieontvangst) voorstelt. De jaarlijks te betalen afrekening dient geboekt te worden overeenkomstig de boekingsfiche van ABB gelijkaardig als de overdracht S-divisie naar Farys vanaf boekjaar 2020.

Voor 2020 en de volgende jaren van het meerjarenplan van de Stad dienen de benodigde kredieten alsnog opgenomen in het ontwerp van MJP 2020-2025 ter vaststelling door de gemeenteraad van 14 december 2019.

Onder de voorwaarden van opname van de benodigde kredieten in het MJP 2020-2025 van de Stad en het opnieuw voorleggen van het dossier ná goedkeuring van het MJP door de gemeenteraad voor de aanwending van de kredieten wordt gunstig advies verleend.

Christina De Prêtre

Financieel directeur

Lokaal bestuur Oostende.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

beslist haar beslissing van 16 december 2017 houdende de overname van de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen tegen de symbolische waarde van 1 euro in te trekken.

Artikel 2

neemt kennis van het reglement ‘Fluvius openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen’, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur van IMEWO in haar zitting van 10 mei 2019, waarvan kopie in bijlage.

Artikel 3

keurt de beheersoverdracht inzake de verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen en desgevallend de semi-openbare verlichtingsinstallaties, daaraan verbonden de automatische overdracht van de eigendom van de in de toekomst nog op te richten verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen en desgevallend de semi-openbare verlichtingsinstallaties, waarvan kopie in bijlage, goed.

Artikel 4

keurt volgende uitbreiding van de inbreng die de gemeente heeft gedaan overeenkomstig artikel 9 van de statuten van IMEWO goed:

  • de verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen;
  • de semi-openbare verlichtinginstallaties die voldoen aan de vereisten die zijn weergegeven in het reglement.

Artikel 5

geeft tevens haar goedkeuring aan de uitbreiding van de huidige aansluiting van de gemeente bij de opdrachthoudende vereniging IMEWO voor de activiteit openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van ‘licht als dienstverlening’ en zo deel te nemen aan het aanbod 'Fluvius openbare verlichting' en de opdrachthoudende vereniging te verzoeken om de ‘aanvaarding van de uitbreiding van deze aansluiting’ voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering.

Artikel 6

beslist de verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen - op basis van een inventariswaarde 1 januari 2018 -  tegen een inbrengwaarde van 965.478,00 euro in cash (zijnde 25 % van de inbrengwaarde) en 2.896.433,00 euro in OV-aandelen (zijnde 75 % van de inbrengwaarde) in te brengen bij de opdrachthoudende vereniging Imewo.

neemt kennis van het feit dat de inbreng van de semi-openbare verlichting gebeurt op projectbasis na risicoanalyse en na het in overeenstemming brengen van de installaties aan de geldende wetgeving en regels. De inbrengwaarde wordt bepaald aan de hand van de economische nieuwwaarde van de steunen en armaturen en is gebaseerd op een gedetailleerde inventaris. Na ontvangst van onderhavig gemeenteraadsbesluit zal een nieuwe waardebepaling gebeuren van de bestaande palen en armaturen.

Artikel 7

neemt kennis van het feit dat de distributienetbeheerder het nodige zal doen om de vereiste vennootschapsrechtelijke formaliteiten te vervullen die een inbreng met zich meebrengt en om de statuten dienovereenkomstig aan te passen.

Artikel 8

duidt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur aan om als gevolmachtigde van de stad Oostende de authentieke akte te ondertekenen, alsook de hypotheekbewaarder vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij het overschrijven van de akte inbreng.

Artikel 9

belast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van de opdrachthoudende vereniging IMEWO, (in pdf-versie) uitsluitend via e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

Artikel 10

belast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van alle verdere secundaire modaliteiten hieraan gekoppeld.