Terug
Gepubliceerd op 30/04/2019

2019_GR_00222 - Gebruik openbaar domein - Stedelijke verordening met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 29/04/2019 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Bart Tommelein, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Danick Minne, Bart Plasschaert, Sabine Friederichs, Björn Anseeuw, John Crombez, Krista Claeys, Charlotte Verkeyn, Maxim Donck, Kurt Claeys, Hina Bhatti, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Natacha Waldmann, Johan Seynaeve, An Casteleyn, Belinda Torres Leclercq, Sandra Demuynck, Vanessa Brysse, Silke Beirens, Luba Minarikova, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Jolan Deschepper, Eddy Duchesnet, Kristof Beuren

Afwezig

Niko Geldhof, Karel Labens, David Naessens, Philip Caestecker

Verontschuldigd

Jeroen Soete

Secretaris

Kristof Beuren

Voorzitter

Wouter De Vriendt
2019_GR_00222 - Gebruik openbaar domein - Stedelijke verordening met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur - Goedkeuring 2019_GR_00222 - Gebruik openbaar domein - Stedelijke verordening met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

De stad Oostende levert grote inspanningen om de stad bereikbaar te houden voor haar bewoners, bezoekers en werknemers. Daarom is het belangrijk om een goed mobiliteitsaanbod te garanderen.

Het aanbieden van deelmobiliteit is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om deelsystemen te ontwikkelen zonder stallingsinfrastructuur. Hierdoor hebben de exploitanten weinig (of geen) steun nodig van de lokale overheid voor het opzetten van dergelijk systeem.

Argumentatie

Met de opkomst van deelsystemen zonder vaste stallingsplaatsen is het noodzakelijk om de exploitatie van deze systemen onderhevig te maken aan een voorafgaande vergunning.

 Een nieuw type deelsysteem breekt door, namelijk de elektrische step.

In Europa kent de elektrische step een opmars, zoals bijvoorbeeld in Brussel, Antwerpen en Parijs. Om voor dit type gedeelde mobiliteit een duurzame en beheerde uitrol te voorzien, wordt deze nieuwe verordening in het leven geroepen. Oostende toont hiermee haar ambitie inzake  bereidheid om in te spelen op nieuwe en innovatieve ontwikkelingen.

Dit besluit past in de realisatie van volgende doelstelling van het bestuursakkoord:

22. Autodelen, elektrische scooter- en fietsdelen zijn de toekomst. De stad faciliteert de digitale organisatie van het project deelmobiliteit.

 

Juridische grond

 Artikel 40 Decreet lokaal bestuur 
  § 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

keurt  de Stedelijke verordening met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur zoals vastgelegd in bijlage, goed.