De stad Oostende levert grote inspanningen om de stad bereikbaar te houden voor haar bewoners, bezoekers en werknemers. Daarom is het belangrijk om een goed mobiliteitsaanbod te garanderen.
Het aanbieden van deelmobiliteit is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om deelsystemen te ontwikkelen zonder stallingsinfrastructuur. Hierdoor hebben de exploitanten weinig (of geen) steun nodig van de lokale overheid voor het opzetten van dergelijk systeem.
Met de opkomst van deelsystemen zonder vaste stallingsplaatsen is het noodzakelijk om de exploitatie van deze systemen onderhevig te maken aan een voorafgaande vergunning.
Een nieuw type deelsysteem breekt door, namelijk de elektrische step.
In Europa kent de elektrische step een opmars, zoals bijvoorbeeld in Brussel, Antwerpen en Parijs. Om voor dit type gedeelde mobiliteit een duurzame en beheerde uitrol te voorzien, wordt deze nieuwe verordening in het leven geroepen. Oostende toont hiermee haar ambitie inzake bereidheid om in te spelen op nieuwe en innovatieve ontwikkelingen.
Dit besluit past in de realisatie van volgende doelstelling van het bestuursakkoord:
22. Autodelen, elektrische scooter- en fietsdelen zijn de toekomst. De stad faciliteert de digitale organisatie van het project deelmobiliteit.
Artikel 40 Decreet lokaal bestuur
§ 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
keurt de Stedelijke verordening met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur zoals vastgelegd in bijlage, goed.