Terug
Gepubliceerd op 19/12/2019

2019_IP_00118 - Interpellatie van raadslid John Crombez: Werken Adolf Buylstraat

Gemeenteraad
za 14/12/2019 - 10:00 Gemeenteraadszaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Bart Tommelein, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Danick Minne, Bart Plasschaert, Björn Anseeuw, John Crombez, Krista Claeys, Charlotte Verkeyn, Maxim Donck, Hina Bhatti, Steven Nagels, Kurt Claeys, Karel Labens, Natacha Waldmann, Jeroen Soete, An Casteleyn, Belinda Torres Leclercq, Sandra Demuynck, Vanessa Brysse, Silke Beirens, Luba Minarikova, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Eddy Duchesnet, David Naessens, Charlotte De Backer, Gianni Cornette, Michael Vanhee, Kristof Beuren

Afwezig

Tom Germonpré, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Philip Caestecker

Verontschuldigd

Jolan Deschepper

Secretaris

Kristof Beuren

Voorzitter

Wouter De Vriendt
2019_IP_00118 - Interpellatie van raadslid John Crombez: Werken Adolf Buylstraat 2019_IP_00118 - Interpellatie van raadslid John Crombez: Werken Adolf Buylstraat

Motivering

Indiener(s)

John Crombez

Gericht aan

Kristof Beuren

Tijdstip van indienen

za 23/11/2019 - 13:13

Toelichting

De heraanleg van de Adolf Buylstraat in 2020 werd op 05 februari 2019 voor het eerst door de bevoegd schepen op zijn website gecommuniceerd. In de week van 11 februari 2019 werden al de nodige vooronderzoeken gedaan. De exacte timing van de uiteindelijk heraanleg was nog niet gekend, maar in een nieuwsbericht op de website van de Stad van 11 februari 2019 stond duidelijk gesteld "Bewoners worden op de hoogte gehouden van alle verdere stappen en uiteraard ook van de concrete timing en planning van de heraanleg". Het betreft werken in de Adolf Buylstraat, de Hertstraat en stuk Christinastraat. Op 22 november 2019 communiceert de burgemeester op zijn website dat de handelaars met tijdelijke terrassen een belastingvrijstelling krijgen voor de maanden juli en augustus. In dat bericht wordt gesteld dat alle handelaars de terrassen uiterlijk tegen 27 januari 2020 moeten wegnemen en dat het einde van de werken voorzien wordt in juni 2021. Dit is de eerste keer dat een meer gerichtere timing over deze werken wordt bekendgemaakt.  


Graag een antwoord op volgende vragen: 

1) In verband met de openbare werken in de Adolf Buylstraat, Hertstraat en stuk Christinastraat: 
* Wanneer is de gunning van de aanbesteding voor deze werken gebeurd? Of moet deze nog gebeuren of afgerond worden? 
* Welke werken moeten er gebeuren? Wat is de timing en de fasering van deze werken? 
* Wat is de volledige kostprijs van deze werken?
* Hoe zal de heraangelegde Adolf Buylstraat, Hertstraat en stuk Christinastraat er uit zien? Waar kunnen de bewoners en de handelaars de plannen raadplegen? In welke mate hebben bewoners en handelaars inspraak in deze plannen? 
 
2) In verband met de toegankelijkheid van de (omliggende) stra(a)t(en), handelszaken en woningen tijdens deze werkzaamheden: 
* Zullen de woningen en handelszaken ten allen tijde bereikbaar en toegankelijk zijn tijdens de werken? Wanneer wel en wanneer niet?
* Hoe zal deze bereikbaarheid en toegankelijkheid georganiseerd worden? 
* Blijven de zijstraten (Madridstraat, Hertstraat, Christinastraat, ...) en de daar gelegen woningen en handelszaken vanuit de Adolf Buylstraat ten allen tijde bereikbaar en toegankelijk tijdens de werken? 

3) In verband met de gecommuniceerde belastingsvrijstelling voor 2 maanden (juli en augustus) voor tijdelijke terrassen: 
* Hoeveel terrassen telt de Adolf Buylstraat nu? Graag ook opsplitsen naar soort terras (tijdelijk open terras, permanent open terras, overbouwd terras, gesloten terras). 
* Het College besliste over deze belastingsvrijstelling op vrijdag 22 november 2019. Welke stappen moet het Stadsbestuur nog zetten om deze vrijstelling praktisch te organiseren? Wat moeten de handelaars hiervoor ondernemen? 
* Geldt deze maatregel ook voor de terrassen in de zijstraten (Hertstraat, Christinastraat, ….)? 
* Wanneer kan welke handelaar nog terrassen zetten tijdens de werken? Zullen alle handelaars uit de Adolf Buylstraat (en omgeving) terrassen met losse tafels en stoelen kunnen zetten? Moeten zij hiervoor een aanvraag indienen? Zo ja, op welke termijn? 

4) In verband met de communicatie over dit alles: 
* Op welke manier worden de bewoners en de handelaars betrokken bij deze werkzaamheden? 
* Hoe werd én wordt over deze werkzaamheden en maatregelen (zoals bijvoorbeeld deze belastingsvrijstelling) gecommuniceerd? Wanneer gebeurde deze communicatie? 
* Is er een communicatieplan voor deze werkzaamheden via de diverse stadskanalen? Zo ja, wat zijn de verschillende communicatiefasen? 
* Wie coördineert de communicatie? Is er een werkgroep opgericht? Zo ja, wie is hierin betrokken? Op welke manier? En wie doet wat? 
* Werden en worden er vergaderingen met de bewoners en de handelaars georganiseerd? Zo ja, graag een overzicht van de planning hieromtrent.