Terug
Gepubliceerd op 19/12/2019

2019_GR_00446 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Gemeenteraad
za 14/12/2019 - 10:00 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Bart Tommelein, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Danick Minne, Bart Plasschaert, Björn Anseeuw, Krista Claeys, Charlotte Verkeyn, Maxim Donck, Hina Bhatti, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Kurt Claeys, Karel Labens, Natacha Waldmann, Jeroen Soete, An Casteleyn, Belinda Torres Leclercq, Sandra Demuynck, Vanessa Brysse, Silke Beirens, Luba Minarikova, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Eddy Duchesnet, David Naessens, Charlotte De Backer, Gianni Cornette, Michael Vanhee, Philip Caestecker, Kristof Beuren

Afwezig

John Crombez

Verontschuldigd

Jolan Deschepper

Secretaris

Kristof Beuren

Voorzitter

Wouter De Vriendt
2019_GR_00446 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring 2019_GR_00446 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

 

 

Aanleiding en context

Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat:

  • voor commissaris van politie, bestaande uit 14 betrekkingen, er 1 vacature is. Het gaat over een vacature die in de vorige mobiliteit niet werd ingevuld.
  • voor inspecteur van politie, bestaande uit 194 betrekkingen, er 3 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door een mobiliteit, een pensionerig en een non-activiteit. Naast deze vacatures zijn er 2 collega's in loopbaanonderbreking die reeds vervangen werden. Bij het eventueel vervroegd terugkeren van deze collega's wordt de eerstkomende vacature niet ingevuld.
  • voor agent van politie, bestaande uit 24 betrekkingen, er 1 vacature is. Deze vacature is ontstaan door de pensionering van een collega.
  • voor consulent, bestaande uit 6 betrekkingen, er 1 vacature is. Deze vacature is ontstaan door de uitdiensttreding van een consulent.

De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.

Argumentatie

  • Het is opportuun om de werking van de lokale politie te garanderen dat deze betrekkingen worden ingevuld en als volgt worden toegewezen:
    • 1 commissaris van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
    • 1 inspecteur van politie voor de Interventiepolitie;
    • 1 inspecteur van politie voor de dienst Milieuhandhaving;
    • 1 inspecteur van politie voor de Wijkpolitie
    • 1 agent van politie voor de Wijkpolitie.
    • 1 consulent voor de dienst IDPBW.
  • Het is opportuun om:
    • de vacatures van commissaris voor de dienst Verkeershandhaving, inspecteur voor de Verkeershandhaving, inspecteur voor de Wijkpoliite en agent voor de Wijkpolitie open te stellen in de mobilteit 2019-05.
    • de vacature van inspecteur voor Interventiepolitie eerst via de wervingsreserve aangelegd in kader van de mobiliteit 2019-04 te proberen in te vullen. Indien geen gebruik kan gemaakt worden van deze wervingsreserve, deze vacature alsnog open te stellen in de mobiliteit 2019-05.
    • de vacature van consulent voor de dienst IDPBW open te stellen in de mobiliteit 2019-05. Indien deze vacature zo niet kan ingevuld worden, dan deze aansluitend open te stellen via statutaire externe werving.
  • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
    •  Voor de betrekking van agent van politie: het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
    • Voor de betrekkingen van commissaris van politie, inspecteur van politie en consulent:
      • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald:
        • voor de betrekkingen van commissaris van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie;
        • voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie.
        • voor de betrekking van consulent: de plaatselijke selectiecommissie voor de personeelsleden van de niveaus B en C van de lokale politie.
      • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
 

Juridische grond

 
  • De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.

  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.

  • Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.

  • De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In het kader van de mobiliteit nr. 2019-05 worden volgende betrekkingen vacant verklaard:

  • 1 commissaris van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
  • 1 inspecteur van politie voor de Interventiepolitie, voor zover deze vacature niet kon ingevuld worden via de wervingsreserve aangelegd in het kader van de mobiliteit 2019-04;
  • 1 inspecteur van politie voor de dienst Milieuhandhaving;
  • 1 inspecteur van politie voor de Wijkpolitie;
  • 1 agent van politie voor de Wijkpolitie;
  • 1 consulent voor de dienst IDPBW. Indien deze vacature via de mobiliteit niet wordt ingevuld wordt ze aaneensluitend statutair extern opengesteld.

Volgende selectiemodaliteiten worden gehanteerd:

  •  Voor de betrekking van agent van politie: het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
  • Voor de betrekkingen van commissaris van politie, inspecteur van politie en consulent:
    • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald:
      • voor de betrekkingen van commissaris van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie;
      • voor de betrekkingen van inspecteur van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie.
      • voor de betrekking van consulent: de plaatselijke selectiecommissie voor de personeelsleden van de niveaus B en C van de lokale politie.

 

    • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

 

Artikel 2

Dit besluit wordt meegedeeld aan de dienst loopbaanbeheer van de federale politie.