Op het grondgebied van de Stad Oostende bevinden zich een aantal nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en shishabars.
Om het aantal nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en shishabars binnen de perken te houden, wordt vanaf 01 januari 2020 een openingsbelasting op de nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en shishabars ingevoerd. Deze verordening vangt aan op 01 januari 2020 en eindigt op 31 december 2025.
Omdat de stad Oostende de jaarlijkse aanpassing van de inflatie onmogelijk oneindig in de tijd kan blijven opvangen, is het verantwoord het tarief jaarlijks te indexeren.
Er bevinden zich op het grondgebied van de stad verschillende nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en shishabars.
De Stad Oostende tracht het aantal nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en shishabars binnen de perken te houden. Daardoor is het verantwoord om een openingsbelasting op de nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en shishabars in te voeren.
Dit is nodig om de risico's die de inplanting en de exploitatie van nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en shishabars met zich meebrengen, te controleren ter vrijwaring van de openbare rust en veiligheid.
De activiteiten van nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en shishabars verschillen fundamenteel van deze van de gewone kleinhandel, ondermeer de openingsuren situeren zich grotendeels tijdens de nachtrust van de meeste omwonenden en daardoor brengt dit maatschappelijke overlast in de directe omgeving met zich mee.
De ontvangsten van de openingsbelasting die hieruit voortvloeien dragen bij in de kosten voor het bestrijden van de overlast met betrekking tot de handhaving van de openbare rust en de verkeersveiligheid en van de diensten die instaan voor de openbare reinheid en anderzijds laat dit een doordacht lokaal beleid toe te voeren.
Vanaf 01 januari 2020 zal het tarief worden aangepast aan de levensduurte waarbij het tarief zal worden geïndexeerd aan de hand van de index van de consumptieprijzen.
Om de index vanaf 2020 te berekenen wordt beroep gedaan op de gegevens op de website van de Federale Overheidsdienst Economie (http://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijzen).
Bij de berekening van het tarief op basis van de index is het aangewezen om de afrondingsregels toe te passen.
Rekening houdend met de toestand van stadsfinanciën.
Grondwet, meer bepaald artikel 170 §4.
De Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening.
De Wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tababsrook?
Het Koninklijk Besluit van 28 januari 2010 betreffende de vaststelling van de voorwaarden van het rookverbodsteken en van de installatie van een ventilatiesysteem.
Het Koninklijk Besluit van 13 augustus 1990 betreffende het fabriceren en het in de handel brengen van producten op bais van tabak en soortgelijke producten.
Artikel 48 van het Koninklijk Besluit van 03 april 1953 verbiedt om op drankslijterijen een openingsbelasting te heffen.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
De Stedelijke Verordening betreffende winkels en nachtwinkels zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van 24 oktober 2016.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, houdende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Neemt de Belastingverordening op de opening van nachtwinkels of private bureaus voor telecommunicatie of shishabars zoals opgenomen in bijlage (GR 2020 - nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars) aan voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025.