In functie van een werkbare beroepscommissie bij beroep tegen ongunstige evaluaties wordt voorgesteld artikel 67 te wijzigen, waardoor de samenstelling van de beroepscommissie wordt herleid tot 3 personeelsleden op niveau A, die aangewezen worden door het Vast Bureau.
Er werd hierover onderhandeld met de vakorganisaties op het Bijzonder Onderhandelingscomité op 21/02/2019.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7/12/2007 betreffende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en betreffende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Besluit van de Vlaamse Regering van 12/11/2010 betreffende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en betreffende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23/11/2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het BVR van 07/12/2007 en het BVR van 12/11/2010.
Decreet lokaal bestuur
Rechtspositieregeling van het OCMW-personeel.
Besluit van de Raad voor maatschappelijk welzijn van 28/01/2019 houdende delegatie van onder meer de vaststelling van de rechtspositieregeling aan het Vast Bureau.
Volgens artikel 67 van de rechtspositieregeling van het OCMW bestaat de beroepscommissie waarbij beroep kan worden aangetekend bij een ongunstige evaluatie, uit afgevaardigden van het Managementteam.
Volgens artikel 179 van het decreet lokaal bestuur hebben de gemeente en het OCMW een gemeenschappelijk managementteam sinds 1/1/2019.
Keurt de wijziging aan de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel - artikel 67 - als volgt goed:
Hoofdstuk VIII De evaluatie tijdens de loopbaan
Afdeling IV De evaluatieresultaten en de gevolgen van de evaluatie
Onderafdeling II Samenstelling van de beroepscommissie
Artikel 67
De beroepscommissie wordt in oneven aantal samengesteld uit 3 personeelsleden van niveau A afgevaardigden van het Managementteam, met uitsluiting van
- de secretaris
- het personeelslid dat zelf als evaluator of geëvalueerde betrokken is bij de beroepsprocedure
- bloed- of aanverwanten tot in de 4de graad van de persoon die beroep aantekent
Het College van Burgemeester en Schepenen/ Het Vast Bureau stelt de beroepscommissie samen en wijst eventuele vervangers aan.
In de beroepscommissie moeten – na aftrek van de uitgeslotenen - minimum de helft van de leden aanwezig zijn om rechtsgeldig samen te komen.
De beroepscommissie wijst in haar midden eenparig een voorzitter aan.
De beroepscommissie kan zich laten bijstaan door één of meer deskundigen.
De beroepscommissie kan zich laten bijstaan door een secretaris-notulist
De deskundige(n) en secretaris-notulist tellen niet mee om het aantal aanwezige leden te berekenen.