Terug
Gepubliceerd op 22/01/2020

2020_IP_00002 - Interpellatie van raadslid John Crombez: Vertraging en fouten in de verdeling van de afvalkalenders 2020

Gemeenteraad
ma 20/01/2020 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Bart Tommelein, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Danick Minne, Bart Plasschaert, Björn Anseeuw, John Crombez, Krista Claeys, Charlotte Verkeyn, Maxim Donck, Hina Bhatti, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Kurt Claeys, Karel Labens, Natacha Waldmann, Jeroen Soete, An Casteleyn, Belinda Torres Leclercq, Sandra Demuynck, Vanessa Brysse, Silke Beirens, Luba Minarikova, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Jolan Deschepper, Eddy Duchesnet, David Naessens, Charlotte De Backer, Gianni Cornette, Michael Vanhee, Kristof Beuren

Afwezig

Hannelore Hochepied

Verontschuldigd

Philip Caestecker

Secretaris

Kristof Beuren

Voorzitter

Wouter De Vriendt
2020_IP_00002 - Interpellatie van raadslid John Crombez: Vertraging en fouten in de verdeling van de afvalkalenders 2020 2020_IP_00002 - Interpellatie van raadslid John Crombez: Vertraging en fouten in de verdeling van de afvalkalenders 2020

Motivering

Indiener(s)

John Crombez

Gericht aan

Kristof Beuren

Tijdstip van indienen

vr 10/01/2020 - 20:02

Toelichting

Op de Gemeenteraad van november 2019 uitte de fractie sp.a - stadsmakers al haar bezorgdheden omtrent de onvoorziene wijziging in de planning van de afvalophaling. Het stadsbestuur, bij monde van de bevoegd schepen, bevestigde dat er éénmalig een fout in de ophaalronde was geslopen. De verdere planning, ook voor 2020, was onder controle en verdere communicatie zou foutloos gebeuren. 

In principe start het verdelen van de afvalkalenders halfweg december. Uit communicatie op de stadswebsite van 02 januari 2020 blijkt dat de verdeling van de afvalkalenders 2020 vertraging heeft opgelopen. Er staat ook te lezen dat er geen wijzigingen zijn aan het ophaalschema voor 2020. Ondertussen werd de verdeling van de afvalkalenders 2020 in de verschillende sectoren aangevat, maar op vandaag 10 januari 2020 bereiken ons vanuit verschillende wijken van Oostende signalen dat buurtbewoners geen of foute afvalkalenders in de bus kregen. Zo kregen bewoners van de Vuurtorenwijk soms een afvalkalender van Bredene. Bewoners van het Hazegras kregen afvalkalenders van sector D, hoewel zij volgens de stadswebsite tot sector B behoren, de ene buurtbewoner kreeg wel een kalender, de andere niet, ....

Daarom volgende vragen:

1. Waarom liep de verdeling van de afvalkalenders 2020 een dergelijke vertraging op?

2. Hoe werd de verdeling van de afvalkalenders over de verschillende sectoren uiteindelijk georganiseerd?

3. Op welke manier worden / werden fouten (geen afvalkalender gekregen / foute afvalkalender gekregen / ...) in de verdeling van de afvalkalender 2020 rechtgezet? 

4. Uit communicatie op de stadswebsite van 02 januari 2020 blijkt dat er dan toch een ophaling georganiseerd wordt / werd van kerstbomen. Waarom staat deze niet vermeld op de afvalkalender 2020?

5. Voorgaande jaren stond een nummer op de ophaalkalenders, waarmee enkele Oostendenaars op het einde van het jaar kans maakten op een rol vuilniszakken. Waarom werd deze wedstrijd voor Oostendenaars afgeschaft?  

6. Op de ommezijde van de afvalkalender staat een 'sorteergids' met onvolledige informatie: waarom vinden mensen er geen info terug over het stopzetten van de ophaling grof huisvuil? Waarom ontbreekt de verwijzing naar de beperking van het containerparkbezoek tot 12 keer per jaar? Waarom ontbreekt de informatie over de ophaling van het snoeiafval?