Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De ombudspersoon bemiddelt bij mogelijk onbehoorlijk optreden van volgende rechtspersonen en hun diensten: Stad Oostende, het OCMW, de Lokale Politie, de autonome gemeentebedrijven en de extern verzelfstandigde agentschappen.
De ombudspersoon is onafhankelijk en onpartijdig en staat zo garant voor een objectieve, neutrale en vertrouwelijke behandeling van tweedelijnsklachten. De ombudspersoon behandelt de tweedelijnsklachten volgens de bepalingen vastgelegd in het reglement op de Ombudsfunctie. De ombudspersoon beschikt over een onderzoeks-, beoordelings- en aanbevelingsbevoegdheid.
In het Bestuursakkoord 2019-2024 onder Punt 6 staat: De overheid staat ten dienste van de burgers. Er komt een centraal contactpunt voor alle vragen, meldingen, ideeën … dat zowel telefonisch als digitaal bereikbaar is. Via datzelfde meldpunt komt er ook een gestructureerde en gecentraliseerde klachtenbehandeling. Wanneer de burger of ondernemer geen genoegen neemt met het antwoord staat de onafhankelijke ombudsman in voor de verdere opvolging.
Het reglement op de Ombudsfunctie bepaalt de werking, taken en bevoegheden van de ombudspersoon.
22/12/2017 - Decreet Lokaal Bestuur
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
Keurt het reglement op de Ombudsfunctie goed.