Terug
Gepubliceerd op 24/03/2020

2020_GR_00080 - Lokale Politie - Formatie van het administratief en logistiek kader - Wijziging - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 23/03/2020 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Bart Tommelein, Björn Anseeuw, Silke Beirens, Kurt Claeys, Charlotte Verkeyn, Bart Plasschaert, Hina Bhatti, Maxim Donck, Charlotte De Backer, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Natacha Waldmann, Danick Minne, John Crombez, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Karel Labens, Jeroen Soete, An Casteleyn, Belinda Torres Leclercq, Sandra Demuynck, Vanessa Brysse, Luba Minarikova, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Jolan Deschepper, Eddy Duchesnet, David Naessens, Gianni Cornette, Michael Vanhee, Frank Jongbloet, Philip Caestecker, Kristof Beuren

Secretaris

Kristof Beuren

Voorzitter

Wouter De Vriendt
2020_GR_00080 - Lokale Politie - Formatie van het administratief en logistiek kader - Wijziging - Goedkeuring 2020_GR_00080 - Lokale Politie - Formatie van het administratief en logistiek kader - Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

Inzake directeur Beheer

In 2018 werd de functie van directeur Beheer gewogen. De financiële verantwoordelijkheden zijn ondertussen echter bijgestuurd in die zin dat:

- de directeur Beheer eindverantwoordelijke wordt inzake de bestelbonnen;

- de directeur Beheer de leidend ambtenaar wordt inzake overheidsopdrachten.

Inzake ICT-adviseur

De ICT-adviseur werd door de Gemeenteraad op 27 augustus 2018 in de formatie opgenomen. Sedertdien werd de functie al meerdere malen opengesteld, zowel via mobiliteit als via statutaire externe werving. Ondanks de meerdere pogingen werd geen geschikte kandidaat gevonden voor deze functie. Bijgevolg is het opportuun om de diplomavoorwaarden bij te stellen naar een bachelordiploma, mits het bijkomend vragen van een relevante ervaring. Dit wordt gemotiveerd doordat de ICT-wereld een snel veranderende wereld is waarin de kennis opgedaan tijdens de studies al snel verouderd is. Bijgevolg kan relevante ervaring als bachelor in ICT-functie als gelijkwaardig met universitaire studies beschouwd worden.

Argumentatie

Inzake directeur Beheer

Omwille van de extra financiële verantwoordelijkheden moet de functie worden herwogen. De korpschef stelt voor om deze functie in klasse A3 in te schalen. Als bijlage  is de wegingsfiche toegevoegd met bespreking van de diverse criteria alsook bijhorende motivering. Deze fiche werd, zoals voorzien is in de omzendbrief GPI60, voorgelegd voor advies aan de wegingscommissie. De wegingscommissie gaf op 16-12-2019 advies. Zij adviseerden eveneens om de functie in klasse A3 in te schalen. Inzake de criteria volgden zij op de meeste punten het voorstel van de korpschef, met uitzondering van:

-      Het criterium “vereiste ervaring”. De wegingscommissie stelt voor om hier tussen de 4 en 6 jaar relevante ervaring te vragen omdat "3 jaar te weinig lijkt gezien de uitgebreidheid van de materie in de 4 domeinen". Het gevolg hiervan zou zijn dat er 2 punten worden toegekend aan dit criterium. De korpschef mag afwijken van het advies van de wegingscommissie, mits de nodige motivering. De korpschef stelt voor om de relevante ervaring van 3 jaar te weerhouden. De keuze voor 3 jaar is bewust genomen omdat hierbij een goed evenwicht wordt gevonden tussen het bieden van kansen aan jongere kandidaten om alsnog mee te doen voor deze functie, maar anderzijds toch geen onrealistisch eisen te stellen naar het deelnemen aan dergelijke functie zonder ervaring. Een relevante ervaring van 3 jaar in een leidinggevende functie of in een expertisefunctie is voldoende om niet zonder bagage deze uitdaging aan te gaan.

-      Het criterium “complexiteit”. De wegingscommissie stelt voor om de functie op niveau van tactische beslissingen te zetten omdat uit de kernactiviteiten en de rechtvaardiging van dit criterium blijkt dat de functie enkel taken van tactische aard omhelst. De bijdrage aan de in de functiebeschrijving vermelde strategische elementen, heeft een beleidsondersteunend karakter en is daarom hoogstens van tactische aard. Men kan zich voorstellen dat de autonome strategische beslissingen op het niveau van de korpschef worden genomen. De korpschef mag afwijken van het advies van de wegingscommissie, mits de nodige motivering. De korpschef stelt voor om het criterium complexiteit op strategisch niveau te laten. De directeur Beheer is actief lid van het directiecomité, die de strategische koers van het korps uitstippelt. De directeur Beheer moet bovendien deze visie vertalen binnen de directie Beheer en zorgen dat alle afdelingen hun visie afstemmen op het korpsbeleid. In de weging van 2018 werd wel aanvaard dat deze functie op strategisch niveau werkt.

Inzake ICT-adviseur

Omwille van de gewijzigde diplomavoorwaarden moet de functie worden herwogen. De korpschef stelt voor om deze functie in klasse A2 in te schalen. Als bijlage is de wegingsfiche toegevoegd met bespreking van de diverse criteria alsook bijhorende motivering. Deze fiche werd, zoals voorzien is in de omzendbrief GPI60, voorgelegd voor advies aan de wegingscommissie. De wegingscommissie gaf op 16-12-2019 advies. Zij adviseerden eveneens om de functie in klasse A2 in te schalen. Inzake de criteria volgden zij op de meeste punten het voorstel van de korpschef, met uitzondering van:

-      Het criterium “opleidingsniveau”. De wegingscommissie stelt voor om een specifiek diploma te eisen gelet op het feit dat dit in andere politiezones ook wordt gevraagd. De korpschef mag afwijken van het advies van de wegingscommissie, mits de nodige motivering. De korpschef stelt voor om de diplomavereisten zoals vooropgesteld in de functiebeschrijving te behouden, gelet op het feit dat afgelopen sollicitatierondes aangetoond hebben dat op deze manier geen geschikt bevonden kandidaten konden gevonden worden.

-      Het criterium “vereiste ervaring”. De wegingscommissie stelt voor om deze functie 4 tot 6 jaar relevante ervaring te eisen, gelet op de sleutelrol van deze functie en de verwachte expertise. De korpschef mag afwijken van het advies van de wegingscommissie, mits de nodige motivering. De korpschef stelt voor om de vereiste ervaring voor bachelordiploma’s op 2 jaar te laten. Er zijn hier diverse redenen toe. Een eerste reden is dat bij Selor een ervaring van 2 jaar gelijkgesteld wordt met een masterdiploma. Een tweede reden is dat, gezien dit een knelpuntfunctie is, we als zone het wervingsveld zo breed mogelijk wensen te houden. Ten slotte kiest de zone er steeds bewust voor om niet te veel relevante ervaring te eisen omdat op die manier een goed evenwicht wordt gevonden tussen het bieden van kansen aan jongere kandidaten om alsnog mee te doen voor deze functie, maar anderzijds toch geen onrealistisch eisen te stellen naar het deelnemen aan dergelijke functie zonder ervaring. Een relevante ervaring van 2 jaar is voldoende om niet zonder bagage deze uitdaging aan te gaan.

-      Het criterium “complexiteit”. De wegingscommissie geeft mee als advies dat het afdelingshoofd ICT vooral met problemen van tactische aard wordt geconfronteerd, omdat “uit de kernactiviteiten en de rechtvaardiging blijkt dat de functie enkel taken van tactische aard omhelst. De wegingscommissie heeft geen elementen in het dossier gevonden die aantonen dat die functie autonoom strategische beslissingen neemt in eigen naam.” Gezien het feit dat het afdelingshoofd ICT vooral een deskundige inzake informatica is en de tenuitvoerlegging coördineert, volgt de zone deze bijsturing van de wegingscommissie.

 

Deze wijzigingen werden besproken op het basisoverlegcomité (zie bijlage), waar een positief advies werd gegeven.

Juridische grond

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid de artikelen 47, 116, en 118.
  • De wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de politiediensten, inzonderheid artikel 8§1 –1°.
  • De wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van depersoneelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten.
  • Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  • Het koninklijk besluit van 08 februari 2001 tot uitvoering van de wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van hetpersoneelvan de politiediensten.
  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van hetpersoneelvan de politiediensten.
  • Het koninklijk besluit van 05 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiekpersoneelvan de lokale politie.
  • Het koninklijk besluit van 07 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van depersoneelsleden van de lokale politie.
  • De omzendbrief BA-2006/01 van 13 januari 2006 betreffende het Gemeentedecreet en het Provinciedecreet, inwerkingtreding van de bepalingen inzake het bestuurlijk toezicht.
  • Het advies van het Basis Overlegcomité Politie 74 van 19 februari 2020.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De personeelsformatie van het administratief en logistiek kader wordt als volgt gewijzigd:

- de betrekking van directeur Beheer - niveau A wordt gewijzigd naar klasse A3;

- de diplomavoorwaarden voor de betrekking van ICT-adviseur worden:

  • OF: Houder zijn van een master diploma waaruit blijkt dat de competenties verworven tijdens de opleiding relevant zijn voor de competenties van ICT-adviseur zoals opgenomen in de functiebeschrijving.

EN een relevante ervaring van 2 jaar gekoppeld aan de functie-inhoud is een meerwaarde.

  • OF houder zijn van een bachelor diploma waaruit blijkt dat de competenties verworven tijdens de opleiding relevant zijn voor de competenties van ICT-adviseur zoals opgenomen in de functiebeschrijving.

EN een relevante ervaring van 2 jaar gekoppeld aan de functie-inhoud is een vereiste.

Artikel 2

Na de wijziging ziet de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader er als volgt uit:

 

Niveau

Aantal

Opmerking

A

5 adviseurs met volgende klassenindeling:

1) diensthoofd Human Resources in klasse 2;

2) adviseur-jurist in klasse 2;

3) diensthoofd Beleid in klasse 2.

4) diensthoofd Management van Middelen in klasse 2;

5) directeur Beheer in klasse 3.

 

 

1 ICT-adviseur in klasse A2

 

 

 

 

 

 

 

De betrekking van directeur Beheer is geblokkeerd indien deze wordt ingevuld door een commissaris.

B

3 ICT-consulenten

 

2 boekhouders

 

1 communicatieconsulent

 

5 consulenten

 

C

24 assistenten

2 betrekkingen van assistent zijn uitdovend.
2 betrekkingen van assistent zijn geblokeerd zolang de betrekkingen van bediende uit de bijzondere formatie van het administratief en logistiek kader nog ingevuld zijn.

D

0 bediende

 

TOTAAL

41