Terug
Gepubliceerd op 30/10/2020

2020_GR_00312 - Vervoerregio Oostende - Ontwerp openbaar vervoer plan - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 26/10/2020 - 19:00 gemeenteraadszaal
2020_GR_00312 - Vervoerregio Oostende - Ontwerp openbaar vervoer plan - Goedkeuring 2020_GR_00312 - Vervoerregio Oostende - Ontwerp openbaar vervoer plan - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen. De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Oostende. De gemeenteraad heeft op 23 maart 2019 haar vertegenwoordiger(s) in de Vervoerregioraad aangeduid. In de Vervoerregio Oostende zetelen de volgende steden en gemeenten: Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Oostende, Bredene, De Haan, Oudenburg, Gistel en Ichtegem. 

 Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.

 De Vervoerregio Oostende is gestart met het opstellen van dit mobiliteitsplan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vlaamse Overheid stelde daartoe het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02 als studiebureau aan. Voor dit regionaal mobiliteitsplan is momenteel de Oriëntatienota opgesteld en op 24 april 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.

 Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. 

Op vraag van de Minister van mobiliteit en openbare werken ontwikkelt de Vervoerregio in eerste fase al een visie op het regionaal openbaar vervoer.  Dit plan (verder “OV-plan”) is een voorafname op het regionale mobiliteitsplan en maakt dus deel uit van het regionale planningsproces. Echter het OV-plan loopt in tijd vooruit op het regionaal mobiliteitsplan: de implementatie ervan is voorzien in december 2021. Deze timing werd bevestigd en gecommuniceerd door minister Lydia Peeters op 28 november 2019.

 Het OV-plan omvat een visie op het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). De Vervoersregio heeft vanuit het decreet een adviserende rol voor wat betreft het kernnet en een bepalende rol voor het aanvullende net en Vervoer op Maat. Voor het kernnet blijft De Lijn penhouder en uitvoerder, voor het aanvullend is De Lijn enkel uitvoerder (in vervoerregio Oostende). 

 De vervoerregioraad gaf op vrijdag 17 juli 2020 zijn voorlopige goedkeuring aan een globale visie op de 3 lagen van het openbaar vervoernet met het oog op een advisering door de gemeenteraden van de gemeenten in de regio. 

Algemene principes en definities:

  • Oostende is een belangrijke attractiepool (woon-werk/school/...) binnen de vervoerregio. 
  • Kernnet (KN): opgemaakt uit sterke assen of OV-corridors. Deze worden getypeerd door een frequente bediening, ook buiten piekmomenten en tijdens weekends en vakanties. Aan de hand van cijfergegevens over het aantal op- en afstappers, worden middelen ingezet op die lijnen waar een sterk reizigerspotentieel aanwezig is. De kusttram wordt gepromoot als het snelste openbaar vervoer middel om zich langs de kust te verplaatsen. De nadruk ligt op woon-werk verplaatsingen en verplaatsingen voor scholieren.
  • Aanvullend net (AN): wordt getypeerd door een sterke bediening met meer bedieningen tijdens piekmomenten OF door enkel een bediening tijdens piekmomenten. Verder zijn dezelfde principes als bij het kernnet van toepassing.
  • Sterke OV-assen/corridors: waar mogelijk worden lijnen gebundeld, om zo een frequentere bediening te kunnen verkrijgen. 
  • Vervoer op Maat (VoM): hiermee wordt 1) doelgroepenvervoer georganiseerd (focus op senioren en mensen met een beperking) en 2) worden mobi-punten ingericht. Mobi-punten hebben een sterke focus op deelmobiliteit en dienen voornamelijk om de last mile naar een sterke OV-as te overbruggen.

Er wordt aan het College van Burgemeester en Schepenen gevraagd om het voorliggende OV-plan goed te keuren. 

Argumentatie

In de bijlage kan een vergelijking teruggevonden worden van de huidige OV situatie en het voorliggende OV-plan (scenario 3), met weergave van bedieningsfrequentie. 

De concrete impact van het OV-plan voor grondgebied Oostende is de volgende: 

  • Het OV-netwerk krijgt vorm volgens een nieuw structuurnetwerk. 
  • De OV assen zijn: Nieuwpoortsesteenweg, Torhoutsesteenweg, Gistelsesteenweg, Zandvoordestraat (verder naar Zandvoordedorpstraat), Tweebruggenstraat (één lijn naar Vuurtorenwijk en één lijn naar Bredene), lijn 5 Stene Dorp, lijn 7 Steense Dijk, lijn 1 Centrumbus. Bredene wordt mee opgenomen in het kernnet van Oostende gezien deze gemeente een geografische sterke verwevenheid kent met het grondgebied van Oostende.  
  • Lijn 5 Stene Dorp zal een aantakking hebben op de Torhoutsesteenweg.
  • Lijn 7 Steense Dijk zal een aantakking hebben op de tramhalte Mariakerke Bad.
  • Op het grondgebied van de stad wordt de Gistelsesteenweg versterkt met een nieuwe lijn.
  • Lijn 1 centrumbus zal niet meer door het centrum rijden van de oude binnenstad, maar zal er rond rijden (Van Iseghemlaan – Visserskaai). Deze lijn zal ook een lus maken ter hoogte van de wijk Konterdam.
  • De Vuurtorenwijk en Bredene krijgen elk aparte OV lussen die elkaar niet meer zullen raken. Het raakpunt tussen beide lussen verdwijnt (ter hoogte van Bredene Schelpenlaan). Passagierscijfers van De Lijn tonen aan dat er weinig uitwisseling is tussen Bredene en de Vuurtorenwijk, voor beiden is er voornamelijk bestemmingsverkeer naar het station van Oostende en omgekeerd. De lijnen rijden efficiënter (minder omrijden en hogere frequentie) indien deze worden ontvlochten. 
  • Op alle bovenstaande assen wordt op het grondgebied van Oostende een bediening voorzien met een frequentie van 10’ – 15’ min. Dit iedere dag, overdag, ook in vakanties, behalve op zondagen. Op zondagen krijgen de assen Nieuwpoortsesteenweg en Torhoutsesteenweg een bediening van 10’ – 15’min. De andere assen krijgen een bediening van 30’. In alle scenario’s (weekdag spits, weekdag dal, weekdag vakantie, zaterdag, zondag, avond en nacht) zal Oostende kunnen genieten van een frequentere bediening. 
  • Ook de frequentie en de duurtijd van de avond en nachtbediening neemt toe op het grondgebied van de stad. Dit net start vanaf 20u00. Waar vroeger aparte lijnen werden uitgetekend, wordt de avond- en nachtbediening nu een extensie van de bediening overdag. Op het grondgebied van de stad wordt zo het aantal haltes met avondbediening uitgebreid. Ook de kusttram zal ’s nachts frequenter en langer blijven rijden, ongeacht zomer of winter. Verder wordt er nog steeds een onderscheid gemaakt tussen avond- en nachtbediening lopende van zondag tot donderdag (rijdt tot 22u30) of van vrijdag tot zaterdag (rijdt tot 02u30). Vandaag heeft men een minder goede dekkingsgraad op het grondgebied, rijdt het openbaar vervoer minder lang en heeft deze een minder goede frequentie. 
  • Streeklijnen 68 / 69 (Nieuwpoort – Koksijde Sint Idesbald / Kazerne – Veurne ) zullen nu ook halteren aan de luchthaven. Dit is huidig nog niet het geval. 
  • Crematorium aan de Grintweg wordt ontsloten via Vervoer op Maat.

De concrete impact van het OV-plan voor streeklijnen in/uit Oostende is de volgende:

  • Het nieuwe OV-plan bundelt streeklijnen, waardoor de frequentie kan worden opgedreven.
  • De bediening van Gistel verschuift naar de Torhoutsesteenweg, in plaats van huidig via de Gistelsesteenweg. Voor Oostende was de bediening van Gistel reeds 30’, dit blijft ongewijzigd.
  • Oudenburg blijft bediend via de Zandvoordestraat, met nu een bediening van 30’. Tijdens spitsmomenten komt er nog een extra bediening van Oudenburg naar Oostende via de Torhoutsesteenweg. 
  • Middelkerke blijft bediend via de Nieuwpoortsesteenweg en de bediening stijgt naar 30’. 
  • Bredene zal een sterke bediening kennen gezien de opname in het kernnet.  
  • De streeklijnen blijven ook tijdens vakantiedagen en weekends een sterke bediening hebben.  
  • Nacht- en avondlijnen: reizigers die naar Middelkerke wensen te reizen worden verwezen naar de verhoogde frequentie en het langer rijden van de kusttram. Enkel op vrijdag tot zaterdag wordt er nog een extra nachtbediening ingezet (60’ frequentie, start vanaf het einde van de kusttram). Reizigers die naar Gistel wensen te reizen zullen dit kunnen doen aan een 60’ frequentie tot 02u30 op vrijdag en zaterdag en tot 22u30 op de andere dagen van de week. Idem voor reizigers die naar Oudenburg wensen te reizen.

Juridische grond

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.
  • Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 8.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
  • Besluit van de gemeenteraad van 23 maart 2019 betreffende de toetreding tot de Vervoerregio Oostende en de aanduiding van een gemandateerde vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad
  •  

    Regelgeving bevoegdheid

    Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
    De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    Keurt het voorstel van kernnet goed als hierboven weergegeven en stemt in met een gunstig advies hierover vanuit de Vervoerregioraad aan de Vlaamse Regering en De Lijn.

    Artikel 2

    Keurt het voorstel van aanvullend net goed als hierboven weergegeven en stemt in met een gunstig advies hierover in de Vervoerregioraad.

    Artikel 3

    Keurt het voorstel van vervoer op maat goed als hierboven weergegeven en stemt in met een beslissing hierover in de Vervoerregioraad.

    Artikel 4

    Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van Vervoerregioraad Oostende.