Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen. De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Oostende. De gemeenteraad heeft op 23 maart 2019 haar vertegenwoordiger(s) in de Vervoerregioraad aangeduid. In de Vervoerregio Oostende zetelen de volgende steden en gemeenten: Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Oostende, Bredene, De Haan, Oudenburg, Gistel en Ichtegem.
Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
De Vervoerregio Oostende is gestart met het opstellen van dit mobiliteitsplan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vlaamse Overheid stelde daartoe het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02 als studiebureau aan. Voor dit regionaal mobiliteitsplan is momenteel de Oriëntatienota opgesteld en op 24 april 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt.
Op vraag van de Minister van mobiliteit en openbare werken ontwikkelt de Vervoerregio in eerste fase al een visie op het regionaal openbaar vervoer. Dit plan (verder “OV-plan”) is een voorafname op het regionale mobiliteitsplan en maakt dus deel uit van het regionale planningsproces. Echter het OV-plan loopt in tijd vooruit op het regionaal mobiliteitsplan: de implementatie ervan is voorzien in december 2021. Deze timing werd bevestigd en gecommuniceerd door minister Lydia Peeters op 28 november 2019.
Het OV-plan omvat een visie op het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). De Vervoersregio heeft vanuit het decreet een adviserende rol voor wat betreft het kernnet en een bepalende rol voor het aanvullende net en Vervoer op Maat. Voor het kernnet blijft De Lijn penhouder en uitvoerder, voor het aanvullend is De Lijn enkel uitvoerder (in vervoerregio Oostende).
De vervoerregioraad gaf op vrijdag 17 juli 2020 zijn voorlopige goedkeuring aan een globale visie op de 3 lagen van het openbaar vervoernet met het oog op een advisering door de gemeenteraden van de gemeenten in de regio.
Algemene principes en definities:
Er wordt aan het College van Burgemeester en Schepenen gevraagd om het voorliggende OV-plan goed te keuren.
In de bijlage kan een vergelijking teruggevonden worden van de huidige OV situatie en het voorliggende OV-plan (scenario 3), met weergave van bedieningsfrequentie.
De concrete impact van het OV-plan voor grondgebied Oostende is de volgende:
De concrete impact van het OV-plan voor streeklijnen in/uit Oostende is de volgende:
Keurt het voorstel van kernnet goed als hierboven weergegeven en stemt in met een gunstig advies hierover vanuit de Vervoerregioraad aan de Vlaamse Regering en De Lijn.
Keurt het voorstel van aanvullend net goed als hierboven weergegeven en stemt in met een gunstig advies hierover in de Vervoerregioraad.
Keurt het voorstel van vervoer op maat goed als hierboven weergegeven en stemt in met een beslissing hierover in de Vervoerregioraad.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van Vervoerregioraad Oostende.