Terug
Gepubliceerd op 30/10/2020

2020_GR_00303 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 26/10/2020 - 19:00 gemeenteraadszaal
2020_GR_00303 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring 2020_GR_00303 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat er:

  • voor hoofdinspecteur van politie, bestaande uit 46 betrekkingen,  er 1 vacature is. Het gaat over een pensionering die nog niet werd ingevuld.
  • voor inspecteur van politie, bestaande uit 184,1 betrekkingen, er 2 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het niet invullen van een voorgaande vacature en een detachering.
  • voor agent van politie, bestaande uit 18,4 betrekkingen, er 2 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het niet invullen van voorgaande vacatures.
  • voor consulent, bestaande  uit 11 betrekkingen  er 1 vacature is. Deze vacature is ontstaan door het ontslag van een personeelslid.

De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.

Argumentatie

  • Het is opportuun om de werking van de lokale politie te garanderen dat deze betrekkingen worden ingevuld en als volgt worden toegewezen:
    • 1 agent van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
    • 1 agent van politie voor de Wijkpolitie;
    • 1 inspecteur van politie voor de Interventiepolitie;
    • 1 inspecteur van politie voor de Wijkpolitie;
    • 1 hoofdinspecteur van politie voor de Interventiepolitie;
    • 1 consulent voor de dienst LIK.
  • Het is opportuun om deze vacatures open te stellen in de mobiliteit 2020-04.
  • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
    •  Voor de betrekkingen van agent van politie: het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
    • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur van politie, inspecteur van politie en consulent;
      • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald:
        • voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie
        • voor de betrekking van consulent: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau B
      • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
 

Juridische grond

  • De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.

  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.

  • Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.

  • De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

 

 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In het kader van de mobiliteit nr. 2020-04 worden volgende betrekkingen vacant verklaard:

  • 1 agent van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
  • 1 agent van politie voor de Wijkpolitie;
  • 1 inspecteur van politie voor de Interventiepolitie;
  • 1 inspecteur van politie voor de dienst Wijkpolitie;
  • 1 hoofdinspecteur van politie voor de Interventiepolitie;
  • 1 consulent voor de dienst LIK. Indien de vacature niet via de mobiliteit 2020-04 wordt ingevuld, wordt overgegaan naar statutaire externe werving.

Volgende selectiemodaliteiten worden gehanteerd:

  •  Voor de betrekkingen van agent van politie: het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
  • Voor de betrekking van consulent van politie: 
    • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau B
    • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
  • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur van politie en inspecteur van politie:
    • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie.
    • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

 

Artikel 2

Dit besluit wordt meegedeeld aan de dienst loopbaanbeheer van de federale politie.