De Ombudspersoon behandelt klachten bij mogelijk onbehoorlijk optreden van volgende rechtspersonen en hun diensten: Stad Oostende, het OCMW, de Lokale Politie, de autonome gemeentebedrijven en de extern verzelfstandigde agentschappen.
De Ombudspersoon is onafhankelijk en onpartijdig en staat zo garant voor een objectieve, neutrale en vertrouwelijke behandeling van tweedelijnsklachten. De Ombudspersoon behandelt de tweedelijnsklachten volgens de procedures vastgelegd in het reglement op de Ombudsfunctie en de werkingsprincipes van de Ombudsdienst. De Ombudspersoon beschikt over een onderzoeks-, beoordelings- en aanbevelingsbevoegdheid.
In het Bestuursakkoord 2019-2024 onder Punt 6 staat: De overheid staat ten dienste van de burgers. Er komt een centraal contactpunt voor alle vragen, meldingen, ideeën … dat zowel telefonisch als digitaal bereikbaar is. Via datzelfde meldpunt komt er ook een gestructureerde en gecentraliseerde klachtenbehandeling. Wanneer de burger of ondernemer geen genoegen neemt met het antwoord staat de onafhankelijke ombudsman in voor de verdere opvolging.
De werkingsprincipes van de Ombudsdienst bepaalt de werkingsprocedure van de Ombudspersoon.
22/12/2017 - Decreet Lokaal Bestuur
Keurt de werkingsprincipes van de Ombudsdienst goed.