Op 8 september 2020 kregen de inwoners een bewonersbrief waarin gesteld werd dat de afvaleilanden op 14 september gingen worden afgebroken. Zonder overleg. Zonder alternatief.
Volgende vragen;
1. Wat is de motivering voor de afbraak van de afvaleilanden?
2. Op basis van welke input, cijfers, klachten en vaststellingen werd beslist om de afvaleilanden af te breken?
3. Aantal sluikstortmeldingen in de Nieuwe Stad?
4. Aantal sluikstortmeldingen sinds de afschaffing gratis ophaling grof huisvuil?
5. Waarom werden de wijkbewoners pas op minder dan vier werkdagen op de hoogte gebracht van deze beslissing?
- Beschouwt u vier werkdagen als een redelijke termijn?
6. Betreffende deze communicatie;
- Oplage bewonersbrief Nieuwe Stad betreffende afbraak afvaleilanden?
- Kostprijs van deze druk?
- Kostprijs van deze verdeling?
6. Waarom werd de vakterm 'afvaleilanden' niet omstandiger en in een meer toegankelijke taal toegelicht in de brief?
7. Werd deze beslissing in kennis gegeven, overlegd en afgetoetst bij
- de wijkbewoners? (zo ja; wanneer en hoe?)
- De Oostendse Haard? (zo ja; wanneer en hoe?)
- De Gelukkige Haard? (zo ja; wanneer en hoe?)
- Samenlevingsopbouw en Straathoekwerk? (zo ja; wanneer en hoe?)
- de Schepen van Samenleven? (zo ja; wanneer en hoe?)
- de Schepen van Mens en Milieu? (zo ja; wanneer en hoe?)
- de Burgemeester? (zo ja; wanneer en hoe?)
9. Wie agendeerde dit punt op het College van Burgemeester en Schepenen? Wanneer?
10. Wanneer nam het College van Burgemeester en Schepenen deze beslissing? Op voordracht van wie?
11. Het Stadsbestuur komt terug op de beslissing, trekt de afbraak in of stelt ze minstens uit en zal overleg organiseren. Betreffende dit overleg;
- Waar?
- Wanneer?
- Hoe?
12. Zult u de afvaleilanden herstellen, onderhouden en regelmatig laten reinigen?
- Waarom wel?
- Wanneer?
- Waarom niet?