Terug
Gepubliceerd op 29/09/2020

2020_IP_00053 - Interpellatie van raadslid Michael Vanhee: Beleid inzake openbare orde en netheid van de Oostendse wijken - afbraak van afvaleilanden in de Nieuwe Stad - inhoud van beslissing en werk- en communicatiemethode

Gemeenteraad
ma 28/09/2020 - 19:00 gemeenteraadszaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Bart Tommelein, Björn Anseeuw, Silke Beirens, Kurt Claeys, Charlotte Verkeyn, Bart Plasschaert, Hina Bhatti, Maxim Donck, Charlotte De Backer, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Natacha Waldmann, Danick Minne, John Crombez, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Karel Labens, Jeroen Soete, An Casteleyn, Belinda Torres Leclercq, Vanessa Brysse, Luba Minarikova, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Jolan Deschepper, Eddy Duchesnet, David Naessens, Gianni Cornette, Michael Vanhee, Frank Jongbloet, Siegelinde Lacoere

Afwezig

Philip Caestecker

Verontschuldigd

Sandra Demuynck

Secretaris

Siegelinde Lacoere

Voorzitter

Wouter De Vriendt
2020_IP_00053 - Interpellatie van raadslid Michael Vanhee: Beleid inzake openbare orde en netheid van de Oostendse wijken - afbraak van afvaleilanden in de Nieuwe Stad - inhoud van beslissing en werk- en communicatiemethode 2020_IP_00053 - Interpellatie van raadslid Michael Vanhee: Beleid inzake openbare orde en netheid van de Oostendse wijken - afbraak van afvaleilanden in de Nieuwe Stad - inhoud van beslissing en werk- en communicatiemethode

Motivering

Indiener(s)

Michael Vanhee

Gericht aan

Siegelinde Lacoere

Tijdstip van indienen

ma 14/09/2020 - 16:27

Toelichting

Op 8 september 2020 kregen de inwoners een bewonersbrief waarin gesteld werd dat de afvaleilanden op 14 september gingen worden afgebroken. Zonder overleg. Zonder alternatief. 


Volgende vragen; 


1. Wat is de motivering voor de afbraak van de afvaleilanden? 

2. Op basis van welke input, cijfers, klachten en vaststellingen werd beslist om de afvaleilanden af te breken?

3. Aantal sluikstortmeldingen in de Nieuwe Stad? 

4. Aantal sluikstortmeldingen sinds de afschaffing gratis ophaling grof huisvuil?

5. Waarom werden de wijkbewoners pas op minder dan vier werkdagen op de hoogte gebracht van deze beslissing?

- Beschouwt u vier werkdagen als een redelijke termijn?

6. Betreffende deze communicatie;

- Oplage bewonersbrief Nieuwe Stad betreffende afbraak afvaleilanden?

- Kostprijs van deze druk?

- Kostprijs van deze verdeling?

6. Waarom werd de vakterm 'afvaleilanden' niet omstandiger en in een meer toegankelijke taal toegelicht in de brief? 

7. Werd deze beslissing in kennis gegeven, overlegd en afgetoetst bij 

- de wijkbewoners? (zo ja; wanneer en hoe?)

- De Oostendse Haard? (zo ja; wanneer en hoe?)

- De Gelukkige Haard? (zo ja; wanneer en hoe?)

- Samenlevingsopbouw en Straathoekwerk? (zo ja; wanneer en hoe?)

- de Schepen van Samenleven? (zo ja; wanneer en hoe?)

- de Schepen van Mens en Milieu? (zo ja; wanneer en hoe?)

- de Burgemeester? (zo ja; wanneer en hoe?)

9. Wie agendeerde dit punt op het College van Burgemeester en Schepenen? Wanneer?

10. Wanneer nam het College van Burgemeester en Schepenen deze beslissing? Op voordracht van wie?

11. Het Stadsbestuur komt terug op de beslissing, trekt de afbraak in of stelt ze minstens uit en zal overleg organiseren. Betreffende dit overleg; 

- Waar?

- Wanneer?

- Hoe? 

12. Zult u de afvaleilanden herstellen, onderhouden en regelmatig laten reinigen?

- Waarom wel?  

- Wanneer? 

- Waarom niet?