Terug
Gepubliceerd op 02/09/2020

2020_GR_00247 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 31/08/2020 - 19:00 gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Bart Tommelein, Björn Anseeuw, Silke Beirens, Kurt Claeys, Charlotte Verkeyn, Bart Plasschaert, Hina Bhatti, Maxim Donck, Charlotte De Backer, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Natacha Waldmann, Danick Minne, John Crombez, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Karel Labens, Jeroen Soete, An Casteleyn, Belinda Torres Leclercq, Sandra Demuynck, Vanessa Brysse, Luba Minarikova, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Jolan Deschepper, Eddy Duchesnet, David Naessens, Gianni Cornette, Michael Vanhee, Frank Jongbloet, Philip Caestecker, Siegelinde Lacoere

Secretaris

Siegelinde Lacoere

Voorzitter

Wouter De Vriendt
2020_GR_00247 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring 2020_GR_00247 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

 

 

Aanleiding en context

Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat:

  • voor commissaris van politie, bestaande uit 14 betrekkingen, er 1 vacature is. Het gaat over een vacature die in de vorige mobiliteit niet werd ingevuld.
  • voor adviseur, bestaande uit 5 betrekkingen, er 1 vacature is. Het gaat over een vacature die ontstaan is naar aanleiding van een vrijwillig ontslag.
  • voor inspecteur van politie, bestaande uit 194 betrekkingen, er 5 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het niet invullen van voorgaande vacatures. Naast deze vacature is er 1 collega in loopbaanonderbreking die reeds vervangen werden. Bij het eventueel vervroegd terugkeren van deze collega wordt de eerstkomende vacature niet ingevuld.
  • voor agent van politie, bestaande uit 24 betrekkingen, er 2 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het niet invullen van voorgaande vacatures.
  • voor assistent, bestaande uit 24 assistenten, er 1 vacature is. Het betreft een vacature van assistent die gedeblokkeerd kan worden omdat een bediende uit de bijzondere formatie van het administratief en logistiek kader het brevet naar aanleiding van het bevorderingsexamen behaalde.

De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.

Argumentatie

  • Het is opportuun om de werking van de lokale politie te garanderen dat deze betrekkingen worden ingevuld en als volgt worden toegewezen:
    • 1 commissaris van politie voor de Wijkpolitie;
    • 1 adviseur voor de dienst Management van Middelen. 
    • 2 inspecteurs van politie voor de Wijkpolitie;
    • 3 inspecteurs van politie voor de Interventiepolitie;
    • 1 agent van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
    • 1 agent van politie voor de Wijkpolitie;
    • 1 assistent voor de dienst Gebouwen. 
  • Het is opportuun om deze vacatures open te stellen in de mobiliteit 2020-03. Voor de vacature van adviseur zal, conform artikel 4.1.37 RPPol, overgegaan worden tot statutaire werving indien de vacature niet via de mobiliteit kan ingevuld worden.
  • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
    •  Voor de betrekking van agent van politie: het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
    • Voor de betrekkingen van assistent, commissaris van politie en inspecteur van politie:
      • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald:
        • voor de betrekkingen van commissaris van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie;
        • voor de betrekking van adviseur: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau A;
        • voor de betrekkingen van inspecteur van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
        • voor de betrekking van assistent: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van de niveaus B en C van de lokale politie. 
      • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
 

Juridische grond

 
  • De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.

  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.

  • Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.

  • De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

  • Volgende vacatures worden opengesteld in kader van de mobiliteit 2020-03:
    • 1 commissaris van politie voor de Wijkpolitie;
    • 1 adviseur voor de dienst Management van Middelen; 
    • 2 inspecteurs van politie voor de Wijkpolitie;
    • 3 inspecteurs van politie voor de Interventiepolitie;
    • 1 agent van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
    • 1 agent van politie voor de Wijkpolitie;
    • 1 assistent voor de dienst Gebouwen. 
  •  Voor de vacature van adviseur zal, conform artikel 4.1.37 RPPol, overgegaan worden tot statutaire werving indien de vacature niet via de mobiliteit kan ingevuld worden.
  • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
    •  Voor de betrekking van agent van politie: het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
    • Voor de betrekkingen van assistent, commissaris van politie en inspecteur van politie:
      • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald:
        • voor de betrekkingen van commissaris van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie;
        • voor de betrekking van adviseur: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau A;
        • voor de betrekkingen van inspecteur van politie: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
        • voor de betrekking van assistent: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van de niveaus B en C van de lokale politie. 
      • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

Artikel 2

Dit besluit wordt meegedeeld aan de dienst loopbaanbeheer van de federale politie.