Terug
Gepubliceerd op 24/11/2020

2020_GR_00326 - Onderwijs - Flankerend onderwijsbeleid - Reglement inzake innoverende onderwijsprojecten om gelijke onderwijskansen te optimaliseren - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 23/11/2020 - 19:00 gemeenteraadszaal
2020_GR_00326 - Onderwijs - Flankerend onderwijsbeleid - Reglement inzake innoverende onderwijsprojecten om gelijke onderwijskansen te optimaliseren - Goedkeuring 2020_GR_00326 - Onderwijs - Flankerend onderwijsbeleid - Reglement inzake innoverende onderwijsprojecten om gelijke onderwijskansen te optimaliseren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

In het Meerjarenplan en Meerjarenbudget 2020-2025 is vanaf het kalenderjaar 2021 een bedrag van 30.000 euro op jaarbasis voorzien om organisaties, verenigingen en instellingen, dus ook scholen, die een werking hebben in Oostende en die acties ontplooien om gelijke onderwijskansen te bevorderen in het onderwijs te ondersteunen.

Deze ondersteuning kan:

  • een financiële ondersteuning zijn om een van te voren gedefinieerde werking en/of gedefinieerd product op te leveren dat één of meerdere concrete resultaten tot gevolg heeft;
  • procesbegeleiding/coaching zijn; een gestructureerd en doelgericht proces dat aanzet of leidt tot veranderend gedrag of veranderende actie van het schoolteam door bewustwording, reflectie, exploreren, ….  De procesbegeleiding/coaching is exclusief voorbehouden voor de Oostendse scholen van het basis- en secundair onderwijs.

De ondersteuning kan ook een combinatie van financiële ondersteuning én procesbegeleiding/coaching zijn.

Een reglement legt het doel, de voorwaarden, de beoordelingscriteria en de aanvraag- en toekenningsprocedure vast.

Argumentatie

Stimuleren van innoverende onderwijsprojecten, via ondersteuning, biedt de mogelijkheid aan organisaties, verenigingen en instellingen waaronder scholen om nieuwe projectideeën uit te proberen. De ondersteuning is éénmalig en kan niet worden verlengd. 

Specifieke aandacht gaat hierbij uit naar acties op het vlak van:

  • participeren aan het kleuteronderwijs;
  • bevorderen van de gekwalificeerde uitstroom;
  • verzachten van de overgangen in de schoolloopbaan;
  • bevorderen van (school)taalvaardigheid;
  • uitwerken van een kostenbeheersend beleid ten aanzien van ouders;
  • bevorderen van digitale (school)vaardigheden van leerlingen/ouders.

Het subsidiebedrag dat verkregen kan worden is afhankelijk van de beschikbare budgetten en het aantal begunstigden.

Een beoordelingscommissie zal de ingediende projectdossiers behandelen én opvolgen door een visitatie van het project.

Na afloop van het project brengen de aanvragers  een verslag uit over de bereikte resultaten. Dit zal plaatsvinden op een Onderwijsraad, een overlegorgaan waar de onderwijspartners samen werken aan een kwaliteitsvol en duurzaam onderwijsbeleid voor de stad Oostende.


Juridische grond

Het Meerjarenplan en Meerjarenbudget 2020-2025.

OD 0505 – P – IN OOSTENDE HEBBEN ALLE KINDEREN RECHT OP ONDERWIJS EN OPVANG, ONDERSTEUND DOOR EEN EFFICIËNT FLANKEREND BELEID.

AP 050501 – P – De stad Oostende ontwikkelt en implementeert samen met de andere actoren in het onderwijs een actieplan dat kleuterparticipatie moet verhogen, schooluitval moet aanpakken en op een doeltreffende manier spijbelen tegengaat.

A 05050104 - De dienst onderwijs stimuleert innoverende onderwijsprojecten en voorziet hiervoor ondersteuning.

Het Armoedebeleidsplan 2020-2025.

Hefboom 5. Een gekwalificeerde uitstroom uit het secundair Onderwijs voor elke Oostendse jongere – ACTIE 33 Innoverende onderwijsprojecten stimuleren om gelijke onderwijskansen te optimaliseren.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt het reglement inzake innoverende onderwijsprojecten om gelijke onderwijskansen te optimaliseren goed.

Artikel 2

Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van de secundaire uitvoeringsmodaliteiten.