De rol van de gemeente beperkt zich niet meer tot het automatisch bijpassen van de tekorten van de kerkbesturen maar heeft nu inspraak bij de wijze van totstandkoming van deze tekorten. De gemeente is de overheid die in eerste instantie toeziet op de goede werking van de kerkbesturen.
De kerkbesturen zijn afzonderlijke openbare instellingen met rechtspersoonlijkheid, met een eigen opdracht en met gevrijwaarde rechten maar moeten zich overeenkomstig hun publiekrechtelijk statuut steeds objectief kunnen verantwoorden ten opzichte van de toezichthoudende overheden en in het bijzonder de gemeenteoverheid.
De gewijzigde rol van de gemeente inzake financieel beheer van de kerkbesturen trad in werking op 1 januari 2007.
Na het overhandigen van de rekening beschikt de gemeenteraad over een termijn van 50 dagen om het advies naar de provinciegouverneur te sturen. Binnen 200 dagen na ontvangst van de jaarrekeningen spreekt de provinciegouverneur zich uit over de goedkeuring van de rekening en stelt hij de bedragen vast.
De resultaten van de jaarrekeningen hebben een invloed op de exploitatie- en investeringstoelagen die de stad Oostende nu of in de toekomst betaalt.
Een gunstig advies wordt voorgesteld indien de jaarrekening voldoet aan de volgende kenmerken:
1. er zijn geen (grote) verschillen tussen het budget en de jaarrekening of ze worden gecompenseerd, zodat de stad geen extra financiële middelen zal moeten voorzien;
2. er is voldoende informatie beschikbaar om de rekening te beoordelen en de aansluiting kastoestand en de staat van vermogen na te kijken;
3. er is afdoende verantwoording voor aanzienlijke (meer)uitgaven of (minder)inkomsten; en
4. er geen onregelmatigheden gevonden zijn tijdens de reeks van steekproeven gedaan op de ingediende bewijsstukken zoals de facturen en onkostennota's.
De jaarrekening 2019, ingediend door de kerkfabriek Sint Antonius van Padua werd nagezien en de documenten werden juist en volledig bevonden. Het exploitatie- en investeringsresultaat van de jaarrekening van de kerkfabriek Sint Antonius van Padua is zoals hieronder aangegeven.
| Exploitatieresultaat | ||||||
| Kerkfabriek Sint Antonius van Padua | Ontvangsten | Uitgaven | Batig saldo/ Deficit | |||
| Exploitatie ontvangsten 2019 | Overschot exploitatie 2018 | Exploitatie toelage 2019 | Exploitatie uitgaven 2019 | Overboeking naar investeringen | Overschot Exploitatie | |
| € 8.794,72 | € 43.073,87 | € 102.053,81 | € 107.027,24 | € - | € 46.895,16 |
Opmerking: Het exploitatieoverschot is € 46.895,16. De uitgaven voor de eredienst en gebouwen van de eredienst waren lager dan voorzien (nutsvoorzieningen, schoonmaken en onderhoud van de kerk).
Er wordt rekening gehouden met dit overschot bij de berekening van de toelage voor het jaar 2021.
| Investeringsresultaat | |||||
|
Kerkfabriek Sint Antonius van Padua |
Ontvangsten | Uitgaven | Batig saldo/ Deficit | ||
| Investerings ontvangsten 2019 | Overschot/tekort investeringen 2018 | Overboeking van exploitatie | Investerings uitgaven 2019 | Overschot investeringen | |
| € 29.497,06 | € - | € - | € 29.497,06 | € - |
Opmerking: Er is geen investeringsoverschot of - tekort in 2019.
Het gemeentedecreet van 23 januari 2009 betreffende het bijpassen van de tekorten, inzonderheid artikel 151§2- "Het exploitatiebudget is een financieel plan van de exploitatie van de gemeente. De gemeentelijke bijdragen aan de lokale besturen van de erkende erediensten, overeenkomstig de desbetreffende bepalingen is verplicht door de gemeenteraad in het exploitatiebudget op te nemen." De parlementaire voorbereiding bij dit decreet bepaalde uitdrukkelijk dat de uitgaven en kosten met betrekking tot de Rooms-Katholieke, Anglicaanse kerkfabrieken, de Israëlitische gemeenschap en de protestantse kerkfabriek, [...] moeten dus nog steeds opgenomen worden in het budget van de gemeente, overeenkomstig de geldende bepalingen.
Het eredienstendecreet van 7 mei 2004, gewijzigd door het decreet van 6 juli 2012 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende eredienstbesturen regelt de verplichtingen van de eredienstbesturen en de relaties met de overheden.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het Algemeen Reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de Centrale Besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij het Besluit van 5 september 2008 en het Besluit van 14 december 2012, inzonderheid op de artikelen 39 t.e.m. 44.
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 oktober 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd op 12 februari 2013.
De eredienstbesturen zijn verplicht de jaarrekeningen voor 1 maart binnen te brengen bij het centraal kerkbestuur (CKB) waaronder zij ressorteren. Het CKB bezorgde de gebundelde jaarrekeningen van hun eredienstbesturen voor 20 maart 2020 aan het stadsbestuur zoals afgesproken met het stadsbestuur in 2019 tijdens de overlegvergadering tussen het CKB en het stadsbestuur zoals decretaal vastgelegd. (Artikel 33 van het eredienst decreet)
Het CKB diende op 19 maart 2020 de jaarrekeningen van de Rooms-Katholieke kerkfabrieken in via Religiopoint.
De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Adviseert de jaarrekening 2019 van de kerkfabriek Sint Antonius van Padua gunstig, mits rekening te houden met de voormelde opmerkingen in de argumentatie.
Stuurt dit Besluit toe aan de Provinciegouverneur.