De Vlaamse Regering liet een nieuw decreet stemmen die het uitzicht van de sociale huisvesting drastisch zal veranderen. Ook in Oostende staan er grote veranderingen op til. En die veranderingen worden mee vorm gegeven door het lokaal bestuur. Door dit bestuur. De lokale besturen krijgen namelijk een sterke regierol. Zowel in voorbereidende fase als wanneer het decreet in volle werking is. Deze hervorming staat ook de agenda van de Gemeenteraad bij Schepen Claeys (punt 20: 2021_GR_00346: Omgevingsbeleid - de afbakening van het werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij voor de regio Oostende en de verdeling van de stemrechten tussen de gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied - Definitieve beslissing - Goedkeuring)
Concreet, op hoofdlijnen en in essentie komt het hier op neer;
- De sociale woonmaatschappijen en sociale verhuurkantoren uit Oostende, Bredene, Gistel, Ichtegem, Middelkerke, Oudenburg en wellicht ook De Haan fusioneren tot één woonmaatschappij.
- Op die manier creëert men één actor, één speler op de sociale woonmarkt, binnen één groot werkingsgebied, zich in ons geval situerend rond Oostende; Middenkust.
Dit werkingsgebied, zijn samenstelling maar ook de visie naar de toekomst toe en, belangrijk voor de Oostendenaar, wie in welke mate kan en mag beslissen en vooral ook wie niet; dat werd afgesproken op overlegmomenten tussen de Burgemeesters.
Het werkingsgebied kan zijn voordelen hebben. Schaalvoordelen, de verwerving van extra gronden voor woningen grote gezinnen (waar we hier in Oostende te kort aan hebben),...
Maar het heeft ook heel zeker en vast zijn nadelen. Nadelen die duidelijk naar voren komen in de adviesnota's van de Oostendse woonmaatschappijen (ik denk hierbij aan DOH, DGH, SVK, Woonwel). Ik heb het dossier gelezen, alsook mij bevraagd bij de hogere overheid onder meer in kader van het nieuwe decreet.
Daarom volgende vragen;
1. De nieuwe woonmaatschappij zal bestuurd worden door de betrokken lokale besturen die elk twee afgevaardigden aanduiden. Dit gaat volledig voorbij aan het gegeven dat de Oostendse sociale huisvestingsmaatschappijen de meeste woningen, meeste budgetten, meeste huurders,... hebben. Oostende blijft twee bestuurders hebben. Net als Ichtegem, om maar iets te zeggen.
- Dus mijn vraag hierbij is; wat krijgt de Oostendse sociale huurder en al die mensen die op de wachtlijst staan hier voor in return?
- Wat staat er tegenover het feit dat Oostende en haar sociale huurders zullen (moeten) betalen aan en voor andere gemeenten?
2. De Oostendse sociale huisvestingsmaatschappijen hebben op vandaag nog private aandeelhouders. Mensen die kunnen en mogen meedenken en beslissen over de keuzes die gemaakt moeten worden. We kunnen lezen in de adviesnota van Gelukkige Haard dat ze betreuren dat de inspraak van de huurders-aandeelhouders beperkt wordt.
- Hoe staat het bestuur hier tegenover?
- Weet u over hoeveel aandeelhouders het gaat?
3. Welke overlegmomenten of andere stappen werden voorafgaand aan de standpuntbepalingen en het burgemeestersoverleg genomen om tot het samenwerkingsakkoord over werkingsgebied, manier van besturen,... te komen?
4. Doordat Oostendse Haard en Gelukkige Haard in het midden van dit werkingsgebied liggen en geen overlap hebben met andere gebieden zullen DOH en DGH heel wat woningen moeten overkopen, zonder dat daar enige verkopen of andere inkomsten tegenover staan.
- Werd hier door de Stad een financiële analyse gemaakt?
-Kan de Stad garanderen dat er voldoende financiële middelen zijn om het personeel te blijven betalen, herstellingswerken uit te voeren, nieuwe woningen te bouwen (wachtlijsten Oostende!!), lopende projecten (bv in de Nieuwe Stad) te blijven ondersteunen,...
5. Hoe verhoudt het Stadsbestuur zich ten opzichte van de problematiek met verschillende regelgevingen? De verschillende maatschappijen hebben personeelsleden uit verschillende paritaire comités.
- Hoe vangt u dit op?
Daarnaast krijgt het SVK voor haar welzijnsfunctie federale subsidiëring. De woonmaatschappij waarin de SVK verdwijnt krijgt dit niet.
- Hoe zal de Stad dit tekort aan inkomsten opvangen?
Alvast bedankt.
Hoogachtende groet,
Michael Vanhee
Gemeenteraadslid