Stad Oostende kondigde aan haar bewoners aan dat maandag 1 november de familiedag zou zijn op de Oostendse kermis. Er stond : “..dan kan iedereen genieten van 50% korting (!) op al het kermisplezier.” Op zich een goed initiatief en heel veel Oostendenaars gingen er ook op in. Alleen bleek dit niet te kloppen. Op heel veel attracties waren er geen kortingen van 50%.
Graag antwoord op volgende vragen:
1. Wat was de precieze afspraak met de foorkramers?
2. Wie stelde deze communicatie op?
3. Geeft Oostende gelijkaardige steun aan de foorkramers als andere steden in de COVID-19 periode?
De Burgemeester liet weten dat de gebruik neming van de volkstuintjes niet langer wordt toegewezen aan Tuinhier Akkerwinde. Sinds 1982, toen nog Werk voor Volkstuinen, nu Tuinhier Akkerwinde, zorgen zij als vrijwilligersorganisatie die zich belangeloos inzet voor de volkstuinierders van Bredene en Oostende voor beheer en organisatie. Nu stopt dit, en wordt het overgenomen door Dienst Openbaar domein. Dat is op zijn zachtst gezegd, onverwacht.
Vandaar de vragen aan de Burgemeester :
- waarom deze beslissing?
- waren er redenen waarom Tuinhier Akkerwinde beter niet verder deed?
- zijn er andere redenen voor deze beslissing?
- Wat is de uiteindelijke bedoeling van Burgemeester en schepenen? Is deze nieuwe situatie definitief of zijn er andere plannen?
Motivatie:
Op meerdere plaatsen in Oostende zijn zebrapaden bijna niet meer zichtbaar. Dit is zo bijvoorbeeld het geval op de Torhoutsesteenweg, de Jules Peurquaetstraat en het Marie-Joséplein.
Vraag:
1) Kan een inventaris worden opgemaakt van de zebrapaden die in een slecht zichtbare staat verkeren en deze herschilderd worden?
2) Kan reflecterende verf gebruikt worden om de zebrapaden meer zichtbaar te maken ?
3) Kan geopteerd worden om meer giraffepaden aan te leggen zodat er een grotere afstand is tussen verkeer en voetgangers ?
Motivatie:
Fietsers en voetgangers komende van de Brusselstraat of het Marie-Joséplein nemen, weliswaar tegen de verkeersregels in, de maneuvreerruimte voor de autobussen als oversteekplaats, wat een gevaarlijke situatie veroorzaakt. Tevens belemmeren soms taxi's de doorgang van bussen naar of van het Marie-Joséplein.
Vragen:
1) Kan er iets gedaan worden om deze verkeersgevaarlijke plaats veiliger te maken ?
2) Zou er eventueel een zebrapad kunnen worden aangelegd ?
Motivatie:
Via de pers konden we vernemen dat een "Profploeg" wordt ingeschakeld om de verloedering van de Torhoutsesteenweg aan te pakken.
Vragen:
1) Wat is de inbreng van de eigen stadsdiensten in deze revalorisatie ?
2) Wat was het resultaat van de eerste coaching die de plaatselijke handelaars gekregen hebben van UNIZO ?
2) Wat is de kostprijs van de inzet van deze "Profploeg" ?
3) Wanneer verwacht U resultaten van deze inzet ?
Recent mochten wij vernemen dat vanaf de opening van het nieuwe recyclagepark, het aanbrengen van steenpuin en grof vuil betalend zal worden, dit zogezegd om misbruik van inwoners van buurgemeenten te stoppen.
Graag volgende vragen:
1. Hoeveel procent van de bezoekers van de Oostendse recyclageparken zijn inwoners van buurgemeenten?
2. Wat zijn de opbrengsten van de recyclageparken door bv oud ijzer, compost, hout,....
U deelt ons mee dat een nieuw recyclagepark opengaat in het voorjaar 2022.
Waar is dit nieuw recyclagepark gesitueerd ?
De beperking van maximaal 12 gratis beurten per inwoner valt weg.
Grof vuil en steenpuin worden betalend.
Welke fracties worden gedefinieerd als grof vuil en worden derhalve betalend ?
Welke fracties worden niet onder grof vuil gecategoriseerd en zullen kosteloos kunnen aangeboden worden op het containerpark?
Hoe zal de prijs bepaald worden bij een bezoek aan het recyclagepark?
Zal er direct moeten betaald worden bij bezoek aan het recyclagepark?
Komt er achteraf een factuur of moet er een toegangsprijs betaald worden?
Graag toelichting hierover.
Blijft Stedelijk Containerpark Zandvoorde, adres Hooggeleedstraat naast de IVOO verder bestaan ?
Blijft het stedelijk Containerpark Vuurtorenwijk adres Nieuwewerfkaai verder bestaan ?
Hoe komt het dat de Oostendse belastingbetaler opdraaide voor het afvaltoerisme uit omliggende gemeenten ?
In april 2021 heb ik een schriftelijke vraag gesteld omtrent de slechte staat van het fietspad op de Vindictivelaan ter hoogte van de bushaltes aan de Kapellebrug. Er werd geantwoord dat de herstellingen na de zomer van '21 en allicht in september zouden gebeuren.
we zijn eind november 2021 en nog steeds werden de fietspaden niet hersteld.
1. wat is de reden van de vertraging en wie is daar verantwoordelijk voor?
2. wat deed u vermoeden dat het werk al in september zou kunnen worden aangevat?
3. is dit werk op heden al gegund?
4. Wat is de nieuwe timing?
De Burgemeester heeft voor de hierna vermelde manifestaties op 08 oktober 2021, 15 oktober 2021, 19 oktober 2021, 26 oktober 2021 en 29 oktober 2021 Besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) Uitvaart NC op 09 oktober 2021;
2) Oktoberfoor 2021 (aanpassing) van 13 oktober 2021 tot en met 07 november 2021;
3) Bloemenverkoop aan de stedelijke begraafplaats van 20 oktober 2021 tot en met 02 november 2021;
4) Combiregeling KVO-KV Mechelen op 29 oktober 2021;
5) Wandeltocht Keignaerttrippers 47ste Herfsttocht op 14 november 2021;
6) Europese volleybalwedstrijd Hermes vs. Sliedrecht op 03 november 2021;
7) Thuiswedstrijd KVO-KV Mechelen op 29 oktober 2021;
8) Plechtigheid heldenhulde op 01 november 2021;
9) Feest van de Koning op 15 november 2021;
10) Thuiswedstrijd KVO- Royale Union Saint-Gilloise op 21 november 2021;
11) Thuiswedstrijd KVO-Onhaye op 26 oktober 2021;
12) Combiregeling thuiswedstrijd KVO-Royale Union Saint-Gilloise op 21 november 2021;
13) Filmopnamen What counts op 27 en 28 oktober 2021;
14) Kingston Harbour op 20 november 2021;
15) rondrit leden Vespa Club Oostende op 11 november 2021;
16) Herdenkingsplechtigheid Wapenstilstand op 11 november 2021.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993 houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratie toezicht op de gemeenten.
-
Neemt akte van de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen op 08 oktober 2021, 15 oktober 2021, 19 oktober 2021, 26 oktober 2021 en 29 oktober 2021.
Stuurt een afschrift van dit Besluit aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
De Burgemeester heeft op 26 oktober 2021 een Besluit genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
- tweewekelijke boerenmarkt op verschillende data.
Artikel 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
-
Neemt kennis van en bekrachtigt het Besluit die de Burgemeester heeft genomen op 26 oktober 2021 om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
1) Kerstmarkt OLVO Mariakerke;
2) Geboortebos;
3) Fiber Mobiel Infopunt;
4) Winter in het park;
5) Kerstpleintje OC Oud Hospitaal.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur.
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
-
1) Kerstmarkt OLVO Mariakerke
Op vrijdag 17 december 2021 van 08.00 uur tot 21.00 uur worden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
Op de navolgende wegen is voor iedere bestuurder het parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E1.
Op vrijdag 17 december 2021 van 13.00 uur tot 21.00 uur worden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
Op de navolgende weg is de toegang voor iedere bestuurder verboden in beide richtingen:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken C3.
Op vrijdag 17 december 2021 van 13.00 uur tot 21.00 uur worden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
Op de navolgende weg wordt het bestaande eenrichtingsverkeer opgegeven:
2) aanplanting Geboortebos
Op zaterdag 27 november 2021 van 13.30 uur tot 17.00 uur worden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
- Op de volgende weg is het iedere bestuurder, uitgezonderd plaatselijk verkeer, verboden te rijden in de Karperstraat:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken C3 op balk of statief met onderbord.
- Gezien het doorgangsverbod in de Karperstraat, dienen de verkeersborden voor de wegomlegging gevolgd te worden.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door de verkeersborden F 41.
3) Fiber Mobiel Infopunt
Op woensdag 08 december 2021, van 15.00 uur tot 19.00 uur worden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E1.
4) Winter in het park
Van maandag 16 november 2021 tot en met woensdag 19 januari 2022 worden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
Op volgende weg is voor iedere bestuurder de toegang in beide richtingen en het parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met de verkeerstekens C3 en E1.
Van maandag 16 november 2021 tot en met woensdag 19 januari 2022 worden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
Op de hiernavolgende weg wordt het bestaande éénrichtingsverkeer opgegeven:
Van maandag 16 november 2021 tot en met zondag 09 januari 2022 worden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
Op volgende weg is voor iedere bestuurder verboden te parkeren:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E1.
5) Kerstpleintje OC Oud Hospitaal
Op vrijdag 10 december 2021 van 12.00 uur tot 20.00 uur worden volgende verkeersmaatregelen van kracht:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E3.
Deze maatregelen dienen door de eerstvolgende nuttige vergadering van de Gemeenteraad te worden bekrachtigd.
Op dit punt werd een amendement goedgekeurd met de volgende tekst:
Naar aanleiding van de huidige situatie omtrent Covid-19 heeft de Burgemeester op 22 november 2021 een nieuw besluit genomen omtrent de organisatie van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Het betreffende Burgemeesterbesluit wordt aan dit punt toegevoegd.
Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 §1 & artikel 135 § 2, 2de lid, 5°
Wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie
Koninklijk Besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken en alle latere wijzigingen
De Burgemeester heeft op 10 november 2021 het Burgemeesterbesluit goedgekeurd i.v.m. maatregelen naar aanleiding van Covid-19 voor de organisatie van de Gemeenteraad, Raad voor Maatschappelijk welzijn, Politieraad en de Raadscommissies.
Neemt kennis en bekrachtigt de maatregelen die de Burgemeester heeft genomen op 10 en 22 november 2021 in bijlage bij huidig besluit.
Stuurt een afschrift van dit Besluit aan de toezichthoudende overheid.
Naar aanleiding van de huidige situatie omtrent Covid-19 heeft de Burgemeester op 22 november 2021 een nieuw besluit genomen omtrent de organisatie van de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Het betreffende Burgemeesterbesluit wordt aan dit punt toegevoegd.
De stad Oostende is toegetreden tot de West-Vlaamse Intercommunale, kortweg WVI.
De uitnodiging per aangetekend schrijven van 28 oktober 2021 van WVI voor de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI op 15 december 2021 om 18.30 uur. Deze vindt plaats in OC Vondel, Dwarsstraat te 8760 Meulebeke.
In functie van de coronamaatregelen kan deze vergadering mogelijks digitaal georganiseerd worden. Mocht dit het geval zijn, worden we hiervan tijdig op de hoogte gebracht.
De agenda waarover een standpunt moet worden ingenomen is als volgt:
Tijdens de Gemeenteraad van 25 februari 2019 werd de heer Alan Van Laer, gemeenteraadslid, aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van WVI gedurende deze legislatuur. Tijdens de Gemeenteraad van 26 augustus 2019 werd mevrouw Hina Bhatti aangeduid als plaatsvervanger.
Deze beslissing bepaalt het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de Stad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3
artikel 12 en 13 van de statuten van WVI
De Stad formuleert geen opmerkingen of bezwaren tegen de volgende agendapunten van de Algemene Vergadering van WVI op 17 december 2021 om 18.30 uur en keurt deze agendapunten inclusief de bijlagen bijgevolg goed:
Draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van de algemene vergadering op 17 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden, waarbij de agenda onveranderd blijft).
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan WVI.
Stad Oostende is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Imewo.
Per aangetekend schrijven van 23 september 2021 werd de Stad opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Imewo die op 16 december 2021 plaatsheeft in het Hotel Brugge-Oostkamp, Kapellestraat 146 te 8020 Oostkamp.
Een dossier met documentatiestukken werd daaromtrent aan de Stad overgemaakt.
Door het coronavirus COVID-19 staat op heden niet vast onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Indien dit noodzakelijk mocht blijken uit de geldende federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering.
In een nazending van 25 oktober 2021 werden nieuwe bijlages bij agendapunt 3 bezorgd.
De volgende agenda wordt voorgelegd:
In de nazending van 25 oktober 2021 werden stukken bezorgd over agendapunt 3. D. Aanpassing bijlage 2 van de statuten, de punten 3. A. OPENBARE VERLICHTING, 3. B. GIS, 3. C. CENTER en 3. E. OVERIGE NEVENACTIVITEITEN blijven vooralsnog zonder voorwerp;
Agendapunten 3 A., 3 B., 3. C., 3. E., 4 en 5 zijn vooralsnog zonder voorwerp en kunnen ter zitting eventueel worden ingevuld. Derhalve stelt de dienst Juridische en bestuurszaken voor dat de vertegenwoordiger van de Stad zich op deze punten onthoudt.
In artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Tijdens de zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd mevrouw Nathalie Vervaecke aangeduid als effectieve vertegenwoordiger van de Stad in de Algemene Vergadering van Imewo. In de zitting van 26 augustus 2019 werd de heer Danick Minne aangesteld als plaatsvervanger. Dit voor de duur van de huidige legislatuur.
Decreet Lokaal bestuur Deel 3 - Titel 3
Statuten Imewo
Hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 16 december 2021, met uitzondering van agendapunten 3 A., 3. B., 3. C., 3. E., 4 en 5 die vooralsnog zonder voorwerp zijn:
A. OPENBARE VERLICHTING
B. GIS
C. CENTER
D. AANPASSING BIJLAGE 2 VAN DE STATUTEN
E. OVERIGE NEVENACTIVITEITEN
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Als agendapunten 3 A., 3. B., 3. C., 3. E., 4 en 5 (vooralsnog zonder voorwerp) ter zitting eventueel worden ingevuld zal de Stad zich onthouden van stemming.
Draagt de vertegenwoordiger van de Stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Imewo op 16 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden, waarbij de agenda onveranderd blijft), op om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Gelast het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad Oostende is aangesloten bij TMVS dv.
Per aangetekend schrijven van 1 oktober 2021 werd de Stad uitgenodigd om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op 14 december 2021. Een dossier met documentatiestukken werd daaromtrent aan de Stad overgemaakt.
Omtrent de praktische organisatie wordt in een bijkomende zending aanvullende informatie bezorgd.
De Gemeenteraad dient het standpunt van de Stad te bepalen m.b.t. de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering.
Varia
Tijdens de Gemeenteraad van 25 februari 2019 werd beslist om mevrouw Silke Beirens aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger en mevrouw Natacha Waldmann als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Oostende voor alle algemene vergaderingen van TMVS dv gedurende deze legislatuur.
Deze beslissing bepaalt het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de Stad.
Decreet Lokaal bestuur Deel 3 - Titel 3
Statuten TMVS dv
Verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapuntenn met uitzondering van agendapunt 6 (vooralsnog zonder voorwerp):
Varia
Als agendapunt 6 (vooralsnog zonder voorwerp) ter zitting eventueel worden ingevuld zal de Stad zich onthouden van stemming.
Draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen), te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVS dv per elektronische post 20211214BAVTMVS@farys.be.
De stad Oostende is aangesloten bij TMVW ov.
Per aangetekend schrijven van 13 oktober 2021 werd de Stad uitgenodigd om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVW ov op 17 december 2021 om 14.30 uur. Een dossier met documentatiestukken werd daaromtrent aan de Stad overgemaakt.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De Gemeenteraad dient het standpunt van de Stad te bepalen m.b.t. de agendapunten van de Algemene Vergadering.
Varia en mededelingen.
De begroting 2022 is geïntegreerd in de nota 'Activiteiten en Strategie 2021-2022' bij agendapunt 3
Tijdens de Gemeenteraad van 25 mei 2020 werd beslist om mevrouw Nathalie Vervaecke aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger van de Stad in de algemene vergadering van TMVW ov gedurende deze legislatuur. Mevrouw Sandra Demuynck werd tevens aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de Stad zal gebaseerd zijn op deze beslissing.
Op dit punt werd een amendement goedgekeurd met de volgende tekst:
In een aangetekend schrijven van 16/11/2021 geeft TMVW ov nog enkele wijzigingen door i.v.m. hun buitengewone algemene vergadering:
- wegens de situatie inzake Covid-19 zal de vergadering volledig digitaal plaatsvinden. De vertegenwoordiger zal de elektronische link per e-mail ontvangen
- een aanvulling op agendapunt 5: de ondertekende versie van het bijzonder verslag van de raad van bestuur
- een aanvulling op agendapunt 7: ontslag en voordracht van de vertegenwoordiger van de stad Blankenberge
De nodige documentatiestukken daaromtrent werden eveneens bezorgd.
De bijkomende bijlagen worden aan het dossier toegevoegd.
Decreet Lokaal bestuur Deel 3 - Titel 3
Statuten TMVW ov
Verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVW ov van 17 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia en mededelingen.
Draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen), te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan TMVW ov per elektronische post 20211217BAVTMVW@farys.be.
In een aangetekend schrijven van 16/11/2021 geeft TMVW ov nog enkele wijzigingen door i.v.m. hun buitengewone algemene vergadering:
- wegens de situatie inzake Covid-19 zal de vergadering volledig digitaal plaatsvinden. De vertegenwoordiger zal de elektronische link per e-mail ontvangen
- een aanvulling op agendapunt 5: de ondertekende versie van het bijzonder verslag van de raad van bestuur
- een aanvulling op agendapunt 7: ontslag en voordracht van de vertegenwoordiger van de stad Blankenberge
De nodige documentatiestukken daaromtrent werden eveneens bezorgd.
De bijkomende bijlagen worden aan het dossier toegevoegd.
Stad Oostende is lid van de Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen, kortweg IKWV.
De uitnodiging per aangetekend schrijven van 28 oktober 2021 van IKWV voor de Algemene Vergadering op 22 december 2021 om 19.30 uur. Deze vergadering vindt plaats op het secretariaat van IKWV te Westende.
De uitnodiging en de bijbehorende stukken werden tijdig bezorgd.
De agenda waarover een standpunt moet worden ingenomen is als volgt:
Tijdens de Gemeenteraad van 25 februari 2019 werd Bart Plasschaert aangesteld als effectieve vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van IKWV. Natacha Waldmann is zijn plaatsvervanger.
Het stemgedrag van de vertegenwoordiger wordt bepaald door deze beslissing.
Decreet Lokaal bestuur, deel 3 Deelname in rechtspersonen en samenwerking - titel 3 De intergemeentelijke samenwerking
Keurt onderstaande agendapunten van de Algemene Vergadering van IKWV op 22 december 2021 om 19.30 uur goed:
Draagt de vertegenwoordiger van de Stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van IKWV op 22 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agenda onveranderd blijft), op om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Een afschrift van deze beslissing wordt gestuurd aan IKWV, Strandlaan 3, 8434 Westende of via e-mail aan secretaris@ikwv.be.
Krachtens artikel 41, tweede lid, 4° Decreet Lokaal Bestuur kan het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting ervan, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
De Watergroep vraagt naar het advies van de stad Oostende omtrent het ontwerp van statuten en van intern reglement van de gezamenlijke dochteronderneming die De Watergroep wil oprichten met FARYS/TMVW.
Door middel van een e-mail van De Watergroep op 13 oktober 2021 wordt gevraagd om advies van de Stad Oostende omtrent de statuten en het intern reglement van de gezamenlijke dochteronderneming die de Watergroep wenst op te richten met FARYS/TMVW. Het is de vertegenwoordiger van de Stad Oostende in het aandeelhoudersbestuur drinkwater die het advies namens de Stad dient uit te brengen op de vergadering van het aandeelhoudersbestuur drinkwater. Deze vergadering zal plaatsvinden op 14 of 15 december 2021.
De Watergroep bezorgde een studie naar de samenwerkingsopportuniteiten en de conclusies uitgevoerd door Ernst & Young hieromtrent, die een bijlage vormt bij dit besluit.
Deel 3 Deelname in rechtspersonen en samenwerking, titel 3 De intergemeentelijke samenwerking van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Verleent gunstig advies omtrent omtrent het ontwerp van statuten en het ontwerp van het intern reglement van de gezamenlijke dochteronderneming die de Watergroep wenst op te richten met FARYS/TMVW. Dit advies dient te worden uitgebracht door de vertegenwoordiger van de Stad Oostende op de vergadering van het aandeelhoudersbestuur drinkwater die zal plaatsvinden op 14 of 15 december 2021.
De Gemeenteraad besliste op 25 januari 2021 voor het aanslagjaar 2021 een Belastingverordening inzake de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting aan te nemen en het tarief vast te leggen op 6,50 % aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting.
Voor het aanslagjaar 2022 moet de Stad Oostende de Belastingverordening opnieuw aannemen en het tarief vastleggen.
Het Gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2021, houdende de aanneming van de Belastingverordening inzake de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting voor het aanslagjaar 2021.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, houdende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Rekening houdend met de toestand van de stadsfinanciën.
Artikelen 464 tot en met 470/2 van het Wetboek op de inkomstenbelasting (WIB), houdende de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting van de Staat.
Het Koninklijk Besluit tot uitvoering van het WIB 1992.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Neemt de Belastingverordening inzake de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting zoals opgenomen in bijlage (GR 2022 aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting) aan voor het aanslagjaar 2022.
De Gemeenteraad besliste op 25 januari 2021 voor het aanslagjaar 2021, een Belastingverordening inzake opcentiemen op de onroerende voorheffing aan te nemen en het tarief vast te leggen op 1.259,45 opcentiemen op de onroerende voorheffing.
Voor het aanslagjaar 2022 moet de Stad Oostende de Belastingverordening opnieuw aannemen en het tarief vastleggen.
Het Gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2021, houdende de aanneming van de Belastingverordening inzake opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2021.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, houdende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Rekening houdend met de toestand van de stadsfinanciën.
Het artikel 170, §4, van de Grondwet.
De artikelen 249 tot en met 260 en artikel 464 van het Wetboek van de Inkomstenbelasting 1992, inzake de opcentiemen op de onroerende voorheffing.
De vaststelling van het kadastraal inkomen is geregeld in de artikelen 472 tot en met 504 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen.
Het Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Neemt de Belastingverordening inzake opcentiemen op de onroerende voorheffing zoals opgenomen in bijlage (GR 2022 opcentiemen op de onroerende voorheffing) aan voor het aanslagjaar 2022.
De Gemeenteraad besliste op 25 januari 2021 voor het aanslagjaar 2021 een Belastingverordening inzake opcentiemen op de leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten aan te nemen en het tarief vast te stellen op 100 opcentiemen op de gewestelijke belasting op de leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten.
Voor het aanslagjaar 2022 moet de Stad Oostende de Belastingverordening opnieuw aannemen en het tarief vastleggen.
De verkrotting en verwaarlozing van bedrijfsruimten op het grondgebied van de Stad Oostende moet worden voorkomen en bestreden.
Het Gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2021, houdende de aanneming van de Belastingverordening inzake opcentiemen op de leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten voor het aanslagjaar 2021.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, houdende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Rekening houdend met de toestand van de stadsfinanciën.
Het artikel 170,§4 van de Grondwet.
Het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992, artikel 464/1.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
De Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, artikel 2.6.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2013 houdende de uitvoering van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013.
Het Decreet van 19 april 1995, houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse regering van 01 juli 1997 tot uitvoering van het Decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, inzonderheid Hoofdstuk III, artikel 15, betreffende de mogelijkheid om gemeentelijke opcentiemen te heffen.
Neemt de Belastingverordening inzake opcentiemen op de leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten zoals opgenomen in bijlage
(GR 2022 opcentiemen op de leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten) aan voor het aanslagjaar 2022.
De Vlaamse Regering keurde op 25 juni 2010 het Besluit betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (het BBC-decreet) goed. Het bevat een reeks regels voor het meerjarenplan, het budget, de boekhouding en de jaarrekening van de lokale besturen en provincies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd in 2019 opgemaakt; deze werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 14 december 2019 (entiteit STAD). De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 12 december 2020.
De jaarrekening 2020 (entiteit STAD) werd vastgesteld door de Gemeenteraad in de zitting van 31 mei 2021.
Het dossier werd digitaal aangeleverd aan de provinciegouverneur op 1 juni 2021 cfr. de wettelijke bepalingen.
In toepassing van de bijzondere bepaling over het bestuurlijk toezicht op de jaarrekening staat in artikel 262 van het decreet over het lokaal bestuur vermeld dat de toezichthoudende overheid de jaarrekening goedkeuren kan op diverse voorwaarden, binnen een termijn van 150 dagen.
In het besluit van 25 oktober 2021 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen werd de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de Stad en het OCMW van Oostende goedgekeurd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en haar wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en haar wijzigingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar wijzigingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 262§1 (bevoegdheid)
Neemt kennis van het besluit van 25 oktober 2021 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen, waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Oostende goedgekeurd werd.
Zie bijlage 004-GR_Goedkeuring instap
Zie bijlage 004-GR_Goedkeuring instap
Zie bijlage 004-GR_Goedkeuring instap
Keurt bijlage 004-GR_Goedkeuring instap goed.
De Stad is sedert meer dan 30 jaar eigenaar van 2 percelen bosgrond te Overijse. De percelen bosgrond werden door de Stad indertijd aangekocht in naam van haar "Stedelijke Pensioenkas der Stadsbezoldigden". In het kader van de herziening van de Gewestplannen werd in 1979 gevraagd door de Stad om de bestemming van de gronden te wijzigen naar bouwgrond. Tot op heden is de bestemmingswijziging niet goedgekeurd. Ook met het recente BPA nummer 65 uit 2009 werd de bestemming van bos behouden.
Tot enkele jaren terug kon de Stad, voor het beheer en het onderhoud van de bosgronden, beroep doen op de gemeente Overijse. Door de grote afstand tussen Oostende en Overijse is het voor de Stad niet makkelijk om te blijven instaan voor een goed onderhoud en beheer van de voormelde gronden. Er moet steeds gezocht worden naar een lokale firma om voor de Stad het onderhoud te doen. De kosten voor het onderhoud lopen ernstig op.
De directie Openbaar Domein is om voormelde redenen vragende partij om de percelen bosgrond te kunnen verkopen. In het kader van de rationalisering van het stadspatrimonium wordt voorgesteld om deze percelen bosgrond te vervreemden.
De gemeente Overijse heeft zich, op onze vraag, aangeboden om de bosgronden onvergolden te willen overnemen en het onderhoud en beheer op zich te nemen zodoende de Stad hiervan te ontlasten.
Om een bos te kunnen vervreemden, dient er overeenkomstig artikel 90 van het Bosdecreet machtiging gevraagd te worden aan de Vlaamse regering. Het College besliste op 26 maart 2021 om de machtiging aan de Vlaamse regering te vragen om de percelen bosgrond aan de gemeente Overijse te kunnen verkopen (zie gekoppeld besluit 2021_CBS_01356). De Vlaamse Regering besliste in april 2021 dat de Stad gemachtigd wordt om de percelen bosgrond te verkopen aan de gemeente Overijse (zie beslissing in bijlage). De gemeente Overijse heeft zich al principieel akkoord verklaard met de onvergolden verwerving van de 2 percelen bosgrond.
Artikel 293 van het Decreet Lokaal Bestuur, samen gelezen met de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 03 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen, bepaalt dat een overheid bij het vervreemden van onroerende goederen de principes van mededinging en transparantie dient te respecteren. Om redenen van algemeen belang kan hiervan echter afgeweken worden, zijnde in dit geval:
- De gemeente Overijse heeft in 2009 het BPA 65 'Plateau van Overijse en Lanevallei' vastgesteld. In voornoemd BPA is de zone waarin de percelen bosgrond gelegen zijn, bestemd als gebied met een zekere historische waarde. Het is wenselijk dat het landschap aldaar met o.m. het bos gevrijwaard blijft van verkavelingen en infrastructuurwerken. Om de beoogde bestemming te behouden, lijkt een overdracht aan de gemeente Overijse de beste garanties te bieden op het vlak van bestendiging van de bestemming, het onderhoud en het beheer van het bos overeenkomstig de bepalingen van het Bosdecreet van 13 juni 1990 alsook het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (beheersplan voor bossen). De percelen zijn volgens het voornoemde BPA gelegen in 1 van de 3 relictzones, gebieden waarin verbondenheid tussen de waardevolle landschapselementen belangrijk is voor de gehele landschappelijke waardering.
- Een particuliere verkoop ligt, o.m. door de bepalingen opgenomen in de voornoemde decreten en de kostprijs die gepaard gaat met een goed beheer/onderhoud en de opmaak van een beheersplan, moeilijker.
- Het bos werd een paar jaar geleden ook aangeboden aan het Agentschap voor Natuur en Bos. Het Agentschap had geen interesse in de aankoop van de gronden omdat ze niet in een visiegebied liggen of in de zone van een speciale Europese beschermingszone (zie mail in bijlage).
Om dezelfde bovenvermelde objectieve redenen van algemeen belang wordt afgeweken van de schattingsprijs zoals opgenomen in het schattingsverslag in bijlage.
Aan de Gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om het ontwerp van de overdracht aan de gemeente Overijse goed te keuren. Tussen de administraties van partijen werd een akkoord bereikt, waarvan de voorwaarden in een overeenkomst werden gegoten. De overdracht wordt eveneens voorgelegd aan de Gemeenteraad van Overijse ter goedkeuring.
Bosdecreet 13 juni 1990
Decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu
Artikel 293 DLB
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Overeenkomstig de bepalingen van een akte die op 03 maart 1998 werd verleden voor Jean Vandecasteele, Burgemeester van de Stad Oostende, tussen de Stad en de bvba Devey, beschikt de Stad over het recht van terugkoop ingeval dat de verwervende partij de activiteiten zou staken of de voorwaarden van de bouwvergunning of van de bedrijfsvestiging niet zou naleven.
Bij bericht van 13 september 2021 heeft notariskantoor Carl Polfliet in 8400 Oostende, ons Bestuur ingelicht van de geplande verkoop uit de hand van het lot industriegrond gelegen Hooggeleedstraat 18 in Oostende, bij het kadaster gekend in de 12de afdeling, sectie A, als nummers 242 C 4 P0000 en 242 Z 3 P0000, voor een totale oppervlakte volgens het Kadaster van 2.530 m², toebehorend aan de bv Devey.
De huidige activiteit 'schrijnwerkerij en meubelfabricage', met uitzondering van enige vorm van detailverkoop, wordt behouden. De koper, bv DDK Interieur, wenst de bestaande activiteit ' loods met bureel voor timmerman-schrijnwerkerij' te behouden.
Het goed behoort toe aan Devey bv, ingevolge de verwerving ervan jegens de Stad, waarvan de akte op 03 maart 1998 werd verleden voor Jean Vandecasteele, Burgemeester, om er de activiteit 'schrijnwerkerij en meubelfabricage', met uitzondering van enige vorm van detailverkoop, uit te oefenen.
De nieuwe activiteiten houden verband de vorige activiteiten, nl. schrijnwerkerij, met uitzondering van enige vorm van detailverkoop.
In de voormelde akte is bepaald dat de Stad beschikt over het recht van terugkoop overeenkomstig artikel 32 §1 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie - vervangen door Afdeling 4 'Recht van terugkoop en recht van wederovername' van het Decreet ruimtelijke economie dat op 04 juli 2012 werd aangenomen door het Vlaamse Parlement en op 13 juli 2012 werd bekrachtigd door de Vlaamse regering - in het geval dat de verwervende partij de activiteiten zou staken of de voorwaarden van de bouwvergunning of van de bedrijfsvestiging niet zou naleven.
Overwegende dat de Stad op heden het goed niet doelmatig kan aanwenden voor industriële of gemeenschapsdoeleinden, heeft het op heden geen zin dat de Stad eigenares zou worden van het goed. Derhalve is het aangewezen dat de Stad afziet van de uitoefening van het recht van terugkoop.
Artikel 32 §1 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, vervangen door Afdeling IV 'Recht van terugkoop en recht van wederovername' van het Decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012.
Oefent het recht van terugkoop, bepaald bij artikel 32 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, dat werd vervangen door Afdeling IV van het Decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012, niet uit ter gelegenheid van de geplande verkoop uit de hand van een lot industriegrond gelegen Hooggeleedstraat 18 in Oostende, bij het kadaster gekend in de 12de afdeling, sectie A, als nummers 242 C 4 P0000 en 242 Z 3 P0000, voor een totale oppervlakte volgens het Kadaster van 2.530 m², toebehorend aan Devey bv.
Verwijst naar het recht van kosteloze overweg en oppervlaktebeschikking van de strook grond, gelegen tussen de percelen 242 C 4 P0000 en 242 Z 3 P0000, met een oppervlakte van 180 m², bij het Kadaster gekend in de 12de afdeling, sectie A, als nummer 242 F 4 P0000, waarvan de bedding toebehoort aan Farys/TMWV, gevestigd te Gent.
Het afzien door de Stad van de uitoefening van het recht van terugkoop is eenmalig en de Stad behoudt voor de toekomst het recht van terugkoop ten opzicht van de overnemer van het goed, en zal het kunnen uitoefenen in het geval de verwervende partij de opgelegde bestemming ervan of één der andere voorwaarden die aan de overname zijn verbonden, niet zou naleven.
Stemt in met de bestemming - met uitzondering van enige vorm van detailverkoop aan verbruikers en die overeenstemt met de vigerende stedenbouwkundige voorschriften - van de uit te oefenen activiteiten.
Alle voorwaarden en verplichtingen die in de akte van 03 maart 1998 betreffende de verkoop door de Stad aan Devey bvba werden opgelegd, blijven mutatis mutandis van kracht ten opzichte van de koper, die derhalve in alle rechten en verplichtingen van de verkoper treedt.
De voorschriften van het Gewestplan "Oostende-Middenkust", dat bij een Koninklijk Besluit van 26 januari 1977 werd vastgesteld, moeten strikt nageleefd worden. Volgens deze voorschriften moet op het goed een industriële of ambachtelijke activiteit worden uitgeoefend, met uitsluiting van enige vorm van verkoop in detail aan verbruikers. Het terrein mag geenszins worden aangewend als open stortplaats voor verwezen materialen.
De verwervende partij heeft er kennis van dat de Stad bij de overdracht van industriegronden aan een rechtspersoon de volgende verplichtingen oplegt :
De verwervende partij moet voldoen aan de voorschriften van het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning. Dit behelst dat zij voor de exploitatie en de uitbreiding van het bedrijf, voor zover het een hinderlijk ingedeelde inrichting betreft, naar gelang de klasse waartoe de inrichting behoort, hetzij een melding moet doen, hetzij een aanvraag om vergunning moet indienen.
De bovenvermelde opgesomde bepalingen moeten in de akte van overdracht worden ingelast.
Na realisatie van het woonproject 'Bootsman Jonsen', gelegen aan de Veerbootstraat, dient de eigenaar, de nv CIRIL en de nv Willemen Groep, de Veerbootstraat, een gedeelte van de voormalige Zinnialaan en de stroken vallend in de bedding ervan respectievelijk de groenzones met de bijbehorende infrastructuur, samen met de rioleringen met inspectieputten en alle erop en er samen mee uitgevoerde werk, dat haar toebehoort, onvergolden over te dragen aan de Stad Oostende voor inlijving bij het openbaar domein van de Stad.
De noodzakelijke werken opgelegd in de verkavelingsvergunning werden nageleefd. De directie Openbaar Domein is overgegaan tot de definitieve oplevering van de weg en de groenstroken. Het College stemde in haar zitting van 29 oktober in met de definitieve oplevering (zie gekoppeld besluit 2021_CBS_05242).
Aan de Gemeenteraad wordt voorgesteld om deze immobiliaire bewerking aan te nemen.
De voornoemde eigenaars hebben het project 'Bootsman Jonsen' gerealiseerd, zij wensen nu de aangelegde wegenis (Veerbootstraat respectievelijk gedeelte voormalige Zinnialaan) en de stroken vallend in de bedding, de groenzones met de bijbehorende infrastructuur samen met de rioleringen met inspectieputten en van alle erop en er samen mee uitgevoerde werk, onvergolden over te dragen aan de Stad.
Verkavelingsvergunning 35013/21407/V/2013/4 afgeleverd op 16 september 2013: verkavelen van de grond in 5 kavels voor de bouw van voor de bouw van urban villa's, sociale woningen, gemeenschaps- en openbaarnutsvoorzieningen met aanleg van wegenis en groenstroken, aangeduid in de zone bestemd voor openbaar domein.
PV van definitieve oplevering goedgekeurd door het College in haar zitting van 29 oktober 2021.
Keurt de tekst in bijlage "ontwerp akte - Veerbootstraat en groenzones - onvergolden overname" goed.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met het vaststellen van de secundaire uitvoeringsmodaliteiten, waaronder het ondertekenen van de akte.
De Raad van Bestuur van AG EOS verleende dd. 21 oktober 2021 haar akkoord met het ontwerp van addendum aan de beheersovereenkomst, waarbij :
- het AG instaat voor:
- de Stad jaarlijks een bedrag van 50.000,00 euro voorziet.
Gemeenteraadsbesluit 2019_GR_00514 van 14 december 2019 tot goedkeuring van de beheersovereenkomst 2020-2025 tussen de Stad Oostende en het AG EOS.
Artikel 6 van de beheersovereenkomst bepaalt dat de Partijen één of meer samenwerkings- of andere overeenkomsten of convenanten kunnen sluiten met betrekking tot het onderling afstemmen van het beleid van de Stad en dat van het AG in de relevante beleidsdomeinen en de ermee verbonden activiteiten.
Overeenkomstig artikel 6 van de beheersovereenkomst wordt voorgesteld om een addendum te sluiten aan de beheersovereenkomst. Het Meerjarenplan van de stad Oostende voorziet om van Oostende een klimaatneutrale stad te maken tegen 2050. Het engagement om het Burgemeestersconvenant te ondertekenen en onverkort, onverwijld en ambitieus uit te voeren maakt deel uit van dit beleid. De stad Oostende wenst een globaal klimaatbeleid te voeren in samenwerking met het Energiehuis Oostende, waarbij synergie ontstaat in het beleid en de verschillende acties met betrekking tot klimaatmitigatie en -adaptatie. Het globale klimaatbeleid wordt gecentraliseerd in het Energiehuis, waarbij ook het mitigatie- en het adaptatietraject op elkaar worden afgestemd.
Keurt het addendum 1 aan de beheersovereenkomst 2020-2025 tussen de Stad Oostende en AG EOS, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit met naam 'Addendum 1 Beheersovereenkomst 2020-2025 - Klimaatadaptatie, goed.
Op donderdag 23 september 2021 keurde de Provincieraad van West-Vlaanderen het reglement voor de provinciale huurgarantieverzekering goed en er werd ondertussen reeds een verzekeraar aangesteld.
Op deze manier wil de Provincie West-Vlaanderen eenoudergezinnen meer kansen bieden op de West-Vlaamse private huurmarkt. Enerzijds wil ze drempels wegnemen bij verhuurders om aan deze doelgroep te verhuren door hen 'zekerheid' te bieden en anderzijds wil ze eenoudergezinnen meer kansen geven op een kwalitatieve betaalbare huurwoning voor een langere periode.
De Provincie wil dit doen in samenwerking met de lokale besturen in het kader van het lokale woonbeleid gericht op de private huurmarkt en geeft de lokale besturen op die manier een bijkomend instrument om het beleid kracht bij te zetten.
De provinciale huurgarantieverzekering wordt aangeboden aan verhuurders die op de private huurmarkt aan eenoudergezinnen willen verhuren.
Met deze verzekering wordt men verzekerd tegen huurachterstal, huurschade en kan men genieten van rechtsbijstand.
Om deze verzekering te kunnen aanbieden moet een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden tussen de Provincie en het lokaal bestuur.
In deze samenwerkingsovereenkomst verbindt de Provincie zich enerzijds ertoe om :
- een Provinciale Huurgarantieverzekering aan te bieden zoals bepaald in het reglement en in de uitvoering ervan
- Afstemmingsoverleg en evaluatiemomenten in het kader van dit project op te zetten tussen de provincie en het woonloket
- de Provinciale huurgarantieverzekering te promoten
- het woonloket te ondersteunen door vorming, informatieverstrekking, ...
Het woonloket verbindt zich ertoe om :
- met de Provincie samen te werken om een Provinciale huurgarantieverzekering aan te bieden zoals bepaald in het reglement en de uitvoering ervan;
- de volgende taken op te nemen in uitvoering van het reglement:
a. Informatieverstrekking door het (woon)loket aan zowel huurders als verhuurders;
b. controleren of de huurder voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 5 van het reglement en desgevallend een bewijs/attest daarvan afleveren;
c. controleren of de verhuring en het verhuurde goed voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 6 van het reglement;
d. huurder en verhuurder begeleiden bij het invullen van de aanvraag/het opmaken van het dossier;
e. het bezorgen van de aanvraag/het dossier aan de verzekeraar
- de Provinciale huurgarantieverzekering te promoten;
- deel te nemen aan afstemmingsoverleg en evaluatiemomenten in het kader van dit project;
De Provincie voorziet, binnen het door de provincieraad vastgestelde budget, voor het woonloket een (werkings)toelage van 200 euro per afgewerkt (huurovereenkomst wordt effectief gesloten) en door de verzekeraar goedgekeurd dossier.
In het kader van de verwerking van een aanvraag voor de huurgarantieverzekering zal het Woonloket (de verwerker) bepaalde Persoonsgegevens verwerken in opdracht en voor rekening van de provincie West-Vlaanderen (de verwerkingsverantwoordelijke). De Gegevensbeschermingsautoriteit is van oordeel dat er een overeenkomst moet worden afgesloten m.b.t. de verwerking van Persoonsgegevens.
Op dit punt werd een amendement goedgekeurd met volgende tekst:
Het reglement Huurgarantieverzekering dient nog toegevoegd te worden aan het dossier.
Het nodige document werd bezorgd. De bijkomende bijlage wordt aan het dossier toegevoegd.
Algemene Verordening Gegevensbescherming Artikel 28 Lid 3: verplichting tot het afsluiten van een verwerkersovereenkomst voor verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers
Onderschrijft de samenwerkingsovereenkomst inzake het aanbieden van een Provinciale huurgarantieverzekering aan verhuurders op de West-Vlaamse private huurmarkt, in bijlage.
Onderschrijft de verwerkingsovereenkomst tussen de Provincie West-Vlaanderen en het lokaal bestuur, in bijlage.
Het reglement Huurgarantieverzekering dient nog toegevoegd te worden aan het dossier.
Het nodige document werd bezorgd. De bijkomende bijlage wordt aan het dossier toegevoegd.
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
Het Stadsbestuur wil inzetten op economische ontwikkeling en verhoogde tewerkstelling. Eén van de sectoren daarin is de Sociale Economie. De Stad Oostende wil specifieke projecten binnen de Sociale Economie financieel ondersteunen.
In het Bestuursakkoord 2019 - 2024 "Allemaal Oostendenaar" werden de nieuwe beleidsdoelstellingen voor de Stad Oostende omschreven. Inzake economische ontwikkeling volgt daaruit volgende missie :
"Oostende is een pioniersstad met een sterke sociale samenhang en een welvarende economie"
"Samen met verantwoordelijke burgers en ondernemers pakt Oostende uitdagingen en kansen aan op een overkoepelende, toekomstgerichte manier"
Op het vlak van de tewerkstelling van kansengroepen en Sociale Economie zijn een aantal duidelijke actiepunten omschreven :
Actie 31. Inzetten op activering waarbij werkzoekenden recht hebben op begeleiding op maat, opleidingen en tijdelijke werkervaring in lokale tewerkstellingsprojecten of als vrijwilliger.
Actie 44. De sociale economie, als belangrijke sector, naar waarde schatten. Via lokale banenmarkten, invoegbanen, stageplaatsen,...etc. inzetten op een betere activering van werkzoekenden.
Actie 47. Een doordacht tewerkstellingsbeleid in overleg met de partners in de lokale economie.
Actie 165. Economie, tewerkstellingsbeleid en armoedebestrijding gaan samen gezien een job de beste garantie is voor de toekomst. Jobcreatie in de stad faciliteren. Economie en armoedebestrijding zijn sterk verweven. Ook sociale economie verdient ondersteuning.
In uitvoering van dit Bestuursakkoord heeft het Stadsbestuur de regierol op zich genomen met betrekking tot de ontwikkeling van projecten inzake Sociale Economie in de stad en de regio. Daarvoor wordt in overleg getreden met alle betrokken actoren in deze sector. In dit kader werd ook een "Arbeidspact" met alle partners ondertekend. Dit "Arbeidspact" werd goedgekeurd in de Gemeenteraad van 21 oktober 2019, Besluit nr. 2019-GR-00404.
De Vlaamse Overheid heeft eveneens een aantal beslissingen genomen in het kader van de herstructurering van projecten inzake sociale economie. Belangrijke nieuwe spelers in deze sector zijn de Maatwerkbedrijven en de Maatwerkafdelingen.
De Stad Oostende kan specifieke projecten binnen de sociale economie ondersteunen die zonder deze ondersteuning niet (volledig) zouden kunnen gerealiseerd worden. Het moet in elk geval gaan om projecten die qua opzet en inhoud de werking van de organisatie versterken of overstijgen. De doelgroepmedewerkers moeten versterkt worden en er moet bijkomende groei zijn van de tewerkstelling van werkzoekenden uit de kansengroepen.
Daartoe kan de Stad Oostende een "Projectoproep Sociale Economie" uitschrijven om dergelijke initiatieven inzake sociale economie financieel te ondersteunen. Deze projecten moeten aan een aantal concrete inhoudelijke voorwaarden voldoen en zullen op vastgelegde criteria worden beoordeeld. De voorwaarden voor subisidiëring worden omschreven in een subsidiereglement.
De uitrol van dit initiatief is opnieuw voorzien voor 2022, volgens de voorwaarden van het subsidiereglement.
Het bijgaande Subsidiereglement - "Projectoproep Sociale Economie Stad Oostende - 2022" kan goedgekeurd worden.
Het College van Burgemeester en Schepenen, en de Gemeenteraad, kunnen beslissen in zin van het bijgevoegde ontwerp van besluit.
Het College van Burgemeester en Schepenen is belast met het dagelijks bestuur van de gemeente.
De Gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daartoe algemene regels vaststellen.
Het bijgaande Subsidiereglement - "Projectoproep Sociale Economie Stad Oostende - 2022" wordt goedgekeurd.
De voorwaarden en modaliteiten van deze Projectoproep Sociale Economie worden door het College van Burgemeester en Schepenen verder uitgewerkt met het oog op een uitrol in 2022.
De nodige kredieten voor de financiering van deze subsidiëring zijn ingeschreven onder de budgetsleutel ST/64910002/059000/5999996////800-01 van de Meerjarenplanning - Budget 2022.
Het James Ensorhuis / James & Napoleon bv verzoekt de Stad ten behoeve van de Administratie der Douane en Accijnzen borg te staan voor de vrijstelling van borg ten gevolge van de tijdelijke invoer van kunstwerken van buiten de EU-zone ten behoeve van de tentoonstelling 'Klee / Ensor'. Daartoe wordt met de Administratie der Douane en Accijnzen een verbintenis aangegaan en met Het James Ensorhuis / James & Napoleon bv een overeenkomst gesloten. De expo vindt van 16 december 2021 tot en met 3 april 2022 plaats in het James Ensorhuis.
De Stad kan garant staan voor de vrijstelling van de borg ten gevolge van de tijdelijke invoer van kunstwerken van buiten de EU-zone ten behoeve van de tentoonstelling 'Klee / Ensor' in het James Ensorhuis.
Brief van Het James Ensorhuis betreffende de vraag tot borgstelling ten behoeve van de tentoonstelling 'Klee / Ensor' in het James Ensorhuis.
Document Crozier Schweiz AG betreffende de inhoud van het kunsttransport.
Gaat de verbintenis aan om de borgstelling ten overstaan van de Administratie der Douane en Accijnzen voor vrijstelling van borg ten gevolge van tijdelijke invoer van kunstwerken door Het James Ensorhuis / James & Napoleon bv, Vlaanderenstraat 27 - 29, 8400 Oostende, ten behoeve van de tentoonstelling 'Klee / Ensor' op zich te nemen.
Sluit met Het James Ensorhuis / James & Napoleon bv een overeenkomst met betrekking tot de borgstelling ten gevolge van de tijdelijke invoer van kunstwerken.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 10 november 2021:
1) Het bestuur kan niet ingaan op het voorstel.
2) De bestemming van dit voorzien budget is uitdrukkelijk van toeristisch-culturele aard. We verwachten een aanzienlijke return zowel economisch als qua imago (cultuurbestemming als Stad van Ensor). De Stad en Toerisme Oostende vzw hebben de ambitie om elke 3 jaar een groot cultureel event te organiseren met internationale ambities. Dit evenement zal zowel een directe economische impact hebben op de lokale economie als een langdurig effect qua imago als cultuurstad. Daarnaast is het vrijmaken van deze middelen een belangrijk signaal naar de Vlaamse Overheid om samen met ons in dit project te investeren. Daarenboven kijkt het bestuur de mogelijkheden na om de bouw van een nieuw dierenasiel te kunnen faciliteren.
3) Het bestuur is niet voornemens om hieromtrent een volksraadpleging te organiseren.
De heer R. Wyffels diende op 12 oktober 2021 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende over het levende eerbetoon aan "James Ensor" en heeft hieromtrent volgende vragen:
"Laten bij het vrij gemaakte budget van 600.000 euro koppelen aan het dierenasiel van onze stad. Het dierenasiel waarvan James Ensor mee aan de wieg stond. Het kan ervoor zorgen, dat zowel de financiële middelen kunnen voorzien voor de nieuwbouw van het “James Ensor dierenasiel aan zee”. Om deze meest schitterende manier kunnen de kunstenaar eren, en gelijktijdig ervoor zorgen dat het nieuwe dierenasiel toch kan worden gebouwd. Wie de culturele geschiedenis van onze stad volgt, weet alvast dat James daar zeker voorstander van zou zijn. Laten wij drie vliegen in één klap slaan.
Onze vragen:
➢ Kan het stadsbestuur zich vinden in ons alternatieve voorstel?
➢ Indien NEEN, kan het stadsbestuur meer duidelijkheid over geven?
➢ Is het stadsbestuur willens, te willen overgaan tot een volksraadpleging zoals voorzien in de wettelijke bepalingen een duidelijk beeld te schetsen over de wensen van de Oostendenaars zoals in de burgerparticipatie voorzien ?"
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer René Wyffels van 12 oktober 2021, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, over het levende eerbetoon aan "James Ensor".
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 10 november 2021, waarvan kopie in bijlage (2021_CBS_05353)
1) Het bestuur kan niet ingaan op het voorstel.
2) De bestemming van dit voorzien budget is uitdrukkelijk van toeristisch-culturele aard. We verwachten een aanzienlijke return zowel economisch als qua imago (cultuurbestemming als Stad van Ensor). De Stad en Toerisme Oostende vzw hebben de ambitie om elke 3 jaar een groot cultureel event te organiseren met internationale ambities. Dit evenement zal zowel een directe economische impact hebben op de lokale economie als een langdurig effect qua imago als cultuurstad. Daarnaast is het vrijmaken van deze middelen een belangrijk signaal naar de Vlaamse Overheid om samen met ons in dit project te investeren. Daarenboven kijkt het bestuur de mogelijkheden na om de bouw van een nieuw dierenasiel te kunnen faciliteren.
3) Het bestuur is niet voornemens om hieromtrent een volksraadpleging te organiseren.
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer René Wyffels hiervan op de hoogte te brengen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 10 november 2021:
1) Oostende is een stad met een hart voor dieren. Het stadsbestuur hecht veel belang aan een diervriendelijk beleid. Er zijn deze legislatuur al verschillende initiatieven genomen die dit onderstrepen. Zoals reeds eerder medegedeeld zoekt het bestuur eveneens een oplossing voor het dierenasiel in samenwerking met het Blauw Kruis.
2) In het College van Burgemeester en Schepenen van 29 oktober 2021 werd Meester Bart Bronders, advocaat te Oostende, Zandvoordestraat 444 aangesteld als om juridisch advies te verlenen en alle verdere juridische stappen die in dit dossier desgevallend in de toekomst dienen te worden genomen. Bemiddeling behoort eveneens tot de opdracht van de aangestelde advocaat.
3) Meester Bart Bronders
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
De heer R. Wyffels diende op 03 november 2021 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende voor het aanstellen van een bemiddelaar voor het dossier omtrent het dierenasiel en heeft hieromtrent volgende vragen:
➢ Is het stadbestuur overeengekomen dat het dossier omtrent de nieuwbouw van het dierenasiel en met naderen van de winterperiode prioriteit moet krijgen?
➢ Wanner zal de bemiddelaar worden aangesteld worden?
➢ Wie zal de bemiddelaar zijn?
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer René Wyffels van 03 november 2021, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, voor het aanstellen van een bemiddelaar voor het dossier omtrent het dierenasiel.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 10 november 2021, waarvan kopie in bijlage (2021_CBS_05354) :
1) Oostende is een stad met een hart voor dieren. Het stadsbestuur hecht veel belang aan een diervriendelijk beleid. Er zijn deze legislatuur al verschillende initiatieven genomen die dit onderstrepen. Zoals reeds eerder medegedeeld zoekt het bestuur eveneens een oplossing voor het dierenasiel in samenwerking met het Blauw Kruis.
2) In het College van Burgemeester en Schepenen van 29 oktober 2021 werd Meester Bart Bronders, advocaat te Oostende, Zandvoordestraat 444 aangesteld als om juridisch advies te verlenen en alle verdere juridische stappen die in dit dossier desgevallend in de toekomst dienen te worden genomen. Bemiddeling behoort eveneens tot de opdracht van de aangestelde advocaat.
3) Meester Bart Bronders.
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer René Wyffels hiervan op de hoogte te brengen.
Van volgende overheidsopdrachtendossiers heeft de sluiting plaats gevonden tussen 11 oktober 2021 en 08 november 2021:
270.L.216 - Leveren van een uitbreiding op ReCreateX via perceel 2 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
270.L.217 - Leveren van SDWAN-componenten via perceel 6 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Ongekend
De Gemeenteraad wil op de hoogte worden gebracht van de overheidsopdrachtendossiers, waarvan zij de gunningswijze heeft goedgekeurd, die tijdens de afgelopen maand werden gesloten.
Neemt kennis van volgende overheidsopdrachten waarvan de sluiting plaats vond tussen 11 oktober 2021 en 08 november 2021:
270.L.216 - Leveren van een uitbreiding op ReCreateX via perceel 2 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
270.L.217 - Leveren van SDWAN-componenten via perceel 6 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Conformiteitsattest van 05 oktober 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Esdoornlaan 28 (0102), tweeslaapkamerappartement, leefruimte, keuken, wc en badkamer.
Conformiteitsattest van 01 oktober 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Plantenstraat 55 (0202), drieslaapkamerappartement onder plat dak.
Burgemeesterbesluit van 05 oktober 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Leopold van Tyghemlaan 6 (0202), eerste verdieping.
Conformiteitsattest van 06 september 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Leopold van Tyghemlaan 5 (0001), tweeslaapkamerappartement.
Burgemeesterbesluit van 14 september 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Alfons Pieterslaan 106 (0101), eerste verdieping.
Burgemeesterbesluit van 05 oktober 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Peter Benoitstraat 2A (0101), eerste verdieping.
Burgemeesterbesluit van 28 september 2021, houdende de ongeschiktverklaring van de woningen gelegen Christinastraat 87 (0001, 0101 en 0201), gelijkvloerse verdieping, eerste en tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 01 oktober 2021, houdende de opheffing van ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring na sloop van een woning gelegen Aartshertogstraat 92, duplexappartement, derde en vierde verdieping.
Conformiteitsattest van 12 oktober 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Albert I-Promenade 43 (0306), studio met aparte keuken en badkamer.
Burgemeesterbesluit van 01 oktober 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Christinastraat 82 (0001, 0101), benedenverdieping en eerste verdieping.
Burgemeesterbesluit van 28 september 2021, houdende de ongeschiktverklaring van de woningen gelegen Aartshertoginnestraat 26 (0001, 0101, 0201), gelijkvloerse verdieping, eerste en tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 08 oktober 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Sterstraat 2 (0301), derde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 28 september 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Christinastraat 84(0001, 0201), benedenverdieping en tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 28 september 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Dokter Verhaeghestraat 154.
Burgemeesterbesluit van 28 september 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Nieuwlandstraat 44 (0101, 0201, 0301).
Conformiteitsattest van 09 maart 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Sint-Jorisstraat 37 (0101), tweeslaapkamerappartement.
Burgemeesterbesluit van 19 oktober 2021, houdende de onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Fregatstraat 21 (0003), gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 15 oktober 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Amsterdamstraat 5A (0001, 0101, 0102, 0201, 0202, 0302), benedenverdieping, eerste, tweede en derde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 21 september 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de kamerwoningen gelegen Vooruitgangstraat 10 (0101, 0102), eerste verdieping.
Burgemeesterbesluit van 21 september 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Ieperstraat 34 (-0101, 0001, 0101, 0201), kelderverdieping, gelijkvloerse verdieping, eerste en tweede verdieping.
Conformiteitsattest van 22 oktober 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Toekomststraat 11, eengezinswoning op eerste en tweede verdieping.
Conformiteitsattest van 22 oktober 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Toekomststraat 11 A , eengezinswoning op de derde en vierde verdieping.
Conformiteitsattest van 22 oktober 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Derbylaan 7 (0302), eenslaapkamerappartement, leefruimte met open keuken en badkamer met intern wc.
Conformiteitsattest van 21 oktober 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Graaf de Smet de Naeyerlaan 68 (0301), derde verdieping..
Conformiteitsattest van 21 oktober 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Graaf de Smet de Naeyerlaan 68 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Conformiteitsattest van 03 september 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Oude Molenstraat 31 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Conformiteitsattest van 03 september 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Oude Molenstraat 31 (0101), eerste verdieping.
Burgemeesterbesluit van 29 oktober 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Torhoutsesteenweg 295 (0201), tweede verdieping links.
Burgemeesterbesluit van 29 oktober 2021, houdende de aanpassing van de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Archimedesstraat 63A, kadastraal gekend als Archimedesstraat 63.
Burgemeesterbesluit van 22 oktober 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Leopold II-laan 10 (0019), zesde verdieping vooraan links.
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Neemt kennis van de mededelingen.