Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 30 juli 2021:
"De deelsteps worden gezien als een onderdeel van de algemene mobiliteit in de Stad en dit als een handig en ecologisch (elektrisch) vervoermiddel voor de korte afstand en het overbruggen van de “last mile” in een verplaatsing. Bijgevolg wordt het gebruik hiervan niet belast.
Het plaatsen van een winkelrekje op het openbaar domein is echter een uitstalling en wordt vervolgens belast conform de Stedelijke Verordening betreffende het privatief gebruik van het Openbaar domein. Ook fietsen en go-carts worden gezien als een uitstalling.
Met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur heeft de verordening als doel om via een systeem van vergunningen:
- deelsteps gecontroleerd gebruik te laten maken van het openbaar domein;
- het kwaliteitsniveau en gebruiksniveau van de deelsteps te bewaken met het oog op de openbare orde;
- te kunnen inspelen op nieuwe en innovatieve ontwikkelingen.
Te allen tijde is de exploitant zelf verantwoordelijk voor het correct stallen van de deelsteps en neemt deze de nodige maatregelen om hinderlijk of foutief gestalde voertuigen binnen 24 uur op te halen of op een correcte wijze te stallen. Deze deelsteps moeten steeds conform de Wegcode worden gestald en mogen niet achtergelaten worden in de zones waar het verboden is.
Hoewel het dragen van een helm voor de gebruikers van elektrische steps in ons land nog niet verplicht is, wordt dat toch warm aanbevolen door de FOD Mobiliteit en Vervoer en VIAS.
Het gebruik van de steps in de stad door de leden van het Stadsbestuur is niet gratis. Zij gebruiken dit op dezelfde wijze zoals andere gebruikers dit doen."
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
De heer R. Wyffels diende op 03 juli 2021 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende omtrent het gebruik van steps op het openbare domein en heeft hieromtrent volgende vragen:
➢ Kan het stadsbestuur meer duidelijkheid geven, waarom de uitbater van de steps NIET worden belast voor de gebruik van het openbaar domain ?
➢ Wat is de verklaring, dat lokale handelaars, wel worden belast bij het plaatsen van winkelrekjes op het openbaar domain ?
➢ Wat is de verklaring van dit stadsbestuur, dat de lokale uitbaters van de fiets en gocarts verhuring, deze evenmin gebruik maken van het openbaar domain ?
➢ In het kader van de stijgende schuldenlast voor de Oostendenaars, vragen wij het stadsbestuur, waarom deze de mogelijkheid tot creëren van inkomsten i.v.m. “steps” laat liggen ?
➢ Welke maatregelen zal dit stadsbestuur nemen, om het rondslingeren van de “steps” deze een verhoogt risico vormen om ongevallen tegen te werken ?
➢ Gelet op de gebruik van “steps” in onze stad, zijnde dit stadsbestuur bevoegd, de gebruik van deze tweewielers een stuk veiliger te maken door gebruik van een helmplicht. In dit kader zijn reeds Europese buurlanden overgegaan tot deze verplichting. Is het stadsbestuur willens deze verplichting ook voor Oostende te willen realiseren ?
➢ Kan het stadsbestuur ons bevestigen, dat de leden van het stadsbestuur GRATIS mogen gebruikmaken van de steps in onze stad ?
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer R. Wyffels van 03 juli 2021, overeenkomstig artikel 304, § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, omtrent het gebruik van steps op het openbare domein.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 30 juli 2021, waarvan kopie in bijlage (2021_CBS_03603):
"De deelsteps worden gezien als een onderdeel van de algemene mobiliteit in de Stad en dit als een handig en ecologisch (elektrisch) vervoermiddel voor de korte afstand en het overbruggen van de “last mile” in een verplaatsing. Bijgevolg wordt het gebruik hiervan niet belast.
Het plaatsen van een winkelrekje op het openbaar domein is echter een uitstalling en wordt vervolgens belast conform de Stedelijke Verordening betreffende het privatief gebruik van het Openbaar domein. Ook fietsen en go-carts worden gezien als een uitstalling.
Met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur heeft de verordening als doel om via een systeem van vergunningen:
- deelsteps gecontroleerd gebruik te laten maken van het openbaar domein;
- het kwaliteitsniveau en gebruiksniveau van de deelsteps te bewaken met het oog op de openbare orde;
- te kunnen inspelen op nieuwe en innovatieve ontwikkelingen.
Te allen tijde is de exploitant zelf verantwoordelijk voor het correct stallen van de deelsteps en neemt deze de nodige maatregelen om hinderlijk of foutief gestalde voertuigen binnen 24 uur op te halen of op een correcte wijze te stallen. Deze deelsteps moeten steeds conform de Wegcode worden gestald en mogen niet achtergelaten worden in de zones waar het verboden is.
Hoewel het dragen van een helm voor de gebruikers van elektrische steps in ons land nog niet verplicht is, wordt dat toch warm aanbevolen door de FOD Mobiliteit en Vervoer en VIAS.
Het gebruik van de steps in de stad door de leden van het Stadsbestuur is niet gratis. Zij gebruiken dit op dezelfde wijze zoals andere gebruikers dit doen."
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer R. Wyffels hiervan op de hoogte te brengen.