Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 30 juli 2021:
"Omtrent de situatie in de Stormvogelstraat ter hoogte van het sport- en speelplein is de dienst Mobiliteit ter plaatse geweest en heeft uw vraag onderzocht.
De verkeersveiligheid van de Oostendse kinderen is een absolute prioriteit voor het stadsbestuur. Daarvan getuigen onder andere het project "veilige schoolomgevingen", in samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de politie. Het meerjarenplan stelt: A 03060106 - "De cel mobiliteit onderzoekt de mogelijkheid om in de wijken meer zones 30 in te voeren. Daarbij kiest het bestuur voor "leesbaar verkeer", waarbij straten in zones 30 op elkaar aansluiten. Het onderzoek maakt een analyse van de volledige Stad om een inschatting te maken van de meest gewenste maximale snelheid in elke straat/wijk. De analyse van alle straten van de Stad (met argumenten om al dan niet zone 30 te installeren) is afgrond. Deze uitgebreide lijst zal nu worden afgetoetst met de politie. De Stormvogelstraat zal, na afronding van dit onderzoek, mogelijks ook zone 30 worden.
Ook is de Stad bezig met het uitwerken van een globaal overkoepelend parkeerbeleid in de stad Oostende, waarmee we streven naar het creëren van uniforme oplossingen in de hele stad. In afwachting daarvan wenst de stad Oostende momenteel geen verandering aan te brengen in het beurtelings parkeren in de Stormvogelstraat ter hoogte van het sport- en speelplein.
Omtrent de zichtbaarheid van automobilisten werd recent het gras rondom het sport- en speelplein gemaaid. Deze strook wordt, zoals de wegbermen, 2x per jaar gemaaid."
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
De heer R. Wyffels diende op 03 juli 2021 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende omtrent de situatie in de Stormvogelstraat ter hoogte van sport- en speelplein en heeft hieromtrent volgende vragen:
➢ Werd er inmiddels een verkeersdeskundige aangesteld om de problematiek omtrent de verkeersveiligheid te onderzoeken ?
➢ Is de schepen van Mobiliteit, Openbaar Domein en Stadsvernieuwing Björn Anseeuw (N-VA) bewust van zijn verantwoordelijkheid of blijft de schepen ook verder het hele jaar door in een zekere winterslaap ? Ten laste van de veiligheid van onze kinderen !
➢ Is het stadsbestuur gewild, het 'beurtelings parkeren' voor de Stormvogelstraat ter hoogte van het sport en speelplein te herbekijken ?
➢ Kan het stadsbestuur de groendienst attent maken, dat het hoge gras rondom het sport en speelplein de zichtbaarheid van automobilisten voor kinderen beperkt. Hier ervoor te zorgen, dat het gras steeds kort gehouden wordt ?
➢ In het kader van de verkeersveiligheid aan gevoelige plaatsen, de snelheid rondom het speelplein te willen beperken op 30Km/h ?
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer R. Wyffels van 03 juli 2021, overeenkomstig artikel 304, § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, omtrent de situatie in de Stormvogelstraat ter hoogte van sport- en speelplein.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 30 juli 2021, waarvan kopie in bijlage (2021_CBS_03606):
"Omtrent de situatie in de Stormvogelstraat ter hoogte van het sport- en speelplein is de dienst Mobiliteit ter plaatse geweest en heeft uw vraag onderzocht.
De verkeersveiligheid van de Oostendse kinderen is een absolute prioriteit voor het stadsbestuur. Daarvan getuigen onder andere het project "veilige schoolomgevingen", in samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de politie. Het meerjarenplan stelt: A 03060106 - "De cel mobiliteit onderzoekt de mogelijkheid om in de wijken meer zones 30 in te voeren. Daarbij kiest het bestuur voor "leesbaar verkeer", waarbij straten in zones 30 op elkaar aansluiten. Het onderzoek maakt een analyse van de volledige Stad om een inschatting te maken van de meest gewenste maximale snelheid in elke straat/wijk. De analyse van alle straten van de Stad (met argumenten om al dan niet zone 30 te installeren) is afgrond. Deze uitgebreide lijst zal nu worden afgetoetst met de politie. De Stormvogelstraat zal, na afronding van dit onderzoek, mogelijks ook zone 30 worden.
Ook is de Stad bezig met het uitwerken van een globaal overkoepelend parkeerbeleid in de stad Oostende, waarmee we streven naar het creëren van uniforme oplossingen in de hele stad. In afwachting daarvan wenst de stad Oostende momenteel geen verandering aan te brengen in het beurtelings parkeren in de Stormvogelstraat ter hoogte van het sport- en speelplein.
Omtrent de zichtbaarheid van automobilisten werd recent het gras rondom het sport- en speelplein gemaaid. Deze strook wordt, zoals de wegbermen, 2x per jaar gemaaid."
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer R. Wyffels hiervan op de hoogte te brengen.