In het bestuursakkoord 2019-2024 "Allemaal Oostendenaar" worden o.a. de volgende (mobiliteits)doelstellingen voorop gesteld door het bestuur:
"Een vlotte mobiliteit en verkeersveiligheid zijn prioriteiten voor een toeristische centrumstad als Oostende. In een nieuw mobiliteitsplan kiezen we voor een totaaloplossing en onderzoeken we de impact van elke beslissing op de ruimere omgeving. We tekenen duidelijke assen uit en leggen de structuur vast voor de komende decennia."
"We gaan resoluut voor een autoluwe binnenstad (...)"
"De stad wordt fietsvriendelijk. We hebben de ambitie om 'de fietsstad van Vlaanderen' te worden. We zetten in op infrastructuur, waaronder fietsstraten, veilige en comfortabele fietsstallingen (...). Dit geldt niet enkel voor de binnenstad, maar ook voor de wijken."
"Waar mogelijk scheiden we het fietspad van de rijweg."
"(...) daarnaast komt er een focus op open ruimte, groen, speelruimte en autoluwe omgeving en veilige fietsinfrastructuur."
"Waar mogelijk vergroenen we de binnenstad (...)"
Echter, een te grote parkeerdruk op het openbaar domein zorgt ervoor dat de beschikbare ruimte weinig kwalitatief wordt ingevuld, wat een barrière vormt voor de verwezenlijking van deze doelstellingen.
Dit uit zich tevens onder andere in de volgende sub-problemen waar stadsdiensten mee worden geconfronteerd:
Om aan bovenstaande vragen tegemoet te komen, de goede ruimtelijke ordening te bewaken en de publieke ruimte te vrijwaren, wordt een voorstel inzake toepassing parkeercoëfficiënten geformuleerd.
Het voorstel is:
De zone “autoluwe binnenstad” wordt begrensd door de volgende straten: Nieuwpoortsesteenweg (Petit Paris), Alfons Pieterslaan, Vindictivelaan, Visserskaai, Albert I-promenade, Koning Boudewijnpromenade, Koninginnelaan.
De zones "uitgaangsbuurten" worden begrensd door de volgende straten:
De volgende straten behoren huidig toe de categorie "winkel-wandelstraten" (met inclusie van woonerven): Koninginnelaan (ten noorden van Petit Paris), Koning Boudewijnpromenade, Albert I-promenade, Parijsstraat, Kemmelbergstraat (tussen Albert I-promenade en Koningsstraat), Ijzerstraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Westhelling, Oosthelling, Hertstraat, Christinastraat (tot en met Ooststraat), Vlaanderenstraat, Kapellestraat, Louisastraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Kapucijnenstraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Boekareststraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Visserskaai, Sint-Petrus-en-Paulusplein, August-Strackéstraat, Jozef II-straat (tussen Christinastraat en Sint-Pietersstraat), Sint-Paulusstraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat), Lijnbaanstraat, Ooststraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat/Sint-Pietersstraat), Wittenonnenstraat (tussen Aartshertoginnestraat en Kerkstraat), Wapenplein, Sint-Sebastiaanstraat (tussen Christinastraat en Wapenplein), Marie-Joséplein, Adolf Buylstraat, Kleine Weststraat, Monaco-plein, Langestraat (tussen Monaco-plein en Vlaanderenstraat), Madridstraat, Antoon Belpairestraat, Achturenplein, Spanjaardstraat, Sint-Niklaasstraat, Verlorenstraat, Platformstraat, Schippersstraat, Sint-Franciscusstraat (tussen Nieuwstraat en Ooststraat), Groentemarkt.
De volgende wegenissen staan op de planning voor uitvoering om winkel-wandelstraat te worden of werden geselecteerd als potentieel tot: Kapucijnenstraat (tussen Langestraat en Hofstraat), Wittenonnenstraat (tussen Hendrik Serruyslaan en Aartshertoginnestraat), Aartshertoginnestraat (tussen Wittenonnenstraat en Poststraat), Poststraat, Mijnplein.
Bovenstaande zones worden tevens visueel weergeven op de kaart in bijlage.
-
De volgende parkeercoëfficiënten worden toegepast:
Begrenst de zone “autoluwe binnenstad” door de volgende straten: Nieuwpoortsesteenweg (Petit Paris), Alfons Pieterslaan, Vindictivelaan, Visserskaai, Albert I-promenade, Koning Boudewijnpromenade, Koninginnelaan.
Begrenst de zones "uitgaangsbuurten" door de volgende straten:
Neemt de volgende wegenissen op in de categorie "winkel-wandelstraten", gezien deze op de planning voor uitvoering tot winkel-wandelstraat staan of werden geselecteerd als potentieel tot: Kapucijnenstraat (tussen Langestraat en Hofstraat), Wittenonnenstraat (tussen Hendrik Serruyslaan en Aartshertoginnestraat), Aartshertoginnestraat (tussen Wittenonnenstraat en Poststraat), Poststraat, Mijnplein.
De volgende straten behoren huidig toe de categorie "winkel-wandelstraten" (met inclusie van woonerven): Koninginnelaan (ten noorden van Petit Paris), Koning Boudewijnpromenade, Albert I-promenade, Parijsstraat, Kemmelbergstraat (tussen Albert I-promenade en Koningsstraat), Ijzerstraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Westhelling, Oosthelling, Hertstraat, Christinastraat (tot en met Ooststraat), Vlaanderenstraat, Kapellestraat, Louisastraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Kapucijnenstraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Boekareststraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Visserskaai, Sint-Petrus-en-Paulusplein, August-Strackéstraat, Jozef II-straat (tussen Christinastraat en Sint-Pietersstraat), Sint-Paulusstraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat), Lijnbaanstraat, Ooststraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat/Sint-Pietersstraat), Wittenonnenstraat (tussen Aartshertoginnestraat en Kerkstraat), Wapenplein, Sint-Sebastiaanstraat (tussen Christinastraat en Wapenplein), Marie-Joséplein, Adolf Buylstraat, Kleine Weststraat, Monaco-plein, Langestraat (tussen Monaco-plein en Vlaanderenstraat), Madridstraat, Antoon Belpairestraat, Achturenplein, Spanjaardstraat, Sint-Niklaasstraat, Verlorenstraat, Platformstraat, Schippersstraat, Sint-Franciscusstraat (tussen Nieuwstraat en Ooststraat), Groentemarkt.