Terug
Gepubliceerd op 28/09/2021

2021_GR_00292 - Departement Ruimte - cel Mobiliteit - Mobiliteit en omgevingsvergunningen - toepassing parkeercoëfficienten - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/09/2021 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Vanessa Brysse, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Germonpré, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Philip Caestecker, Korpschef

Verontschuldigd

Mohsin Abbas, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00292 - Departement Ruimte - cel Mobiliteit - Mobiliteit en omgevingsvergunningen - toepassing parkeercoëfficienten - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Bart Tommelein, Björn Anseeuw, Silke Beirens, Kurt Claeys, Charlotte Verkeyn, Bart Plasschaert, Hina Bhatti, Maxim Donck, Charlotte De Backer, Yves Miroir, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Natacha Waldmann, Danick Minne, John Crombez, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Jeroen Soete, An Casteleyn, Sandra Demuynck, Vanessa Brysse, Luba Minarikova, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Jolan Deschepper, Eddy Duchesnet, Michael Vanhee, Frank Jongbloet, Arianne Jonckheere, Kristof Cornelis, Siegelinde Lacoere
Stemmen voor 28
Silke Beirens, Kristof Cornelis, Bart Tommelein, Luba Minarikova, Charlotte De Backer, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Wesley Deschuytter, Danick Minne, Vanessa Brysse, Maxim Donck, Hina Bhatti, Björn Anseeuw, Charlotte Verkeyn, Steven Nagels, Kurt Claeys, Arianne Jonckheere, Natacha Waldmann, Sandra Demuynck, Reddy De Mey, Jolan Deschepper, Eddy Duchesnet, Bart Plasschaert, Patrick De Vyt, Yves Miroir, An Casteleyn, Frank Jongbloet, Wouter De Vriendt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Nancy Moyaert, Nancy Bourgoignie, Vanessa Vens, Arne Deblauwe, Michael Vanhee, Jeroen Soete, John Crombez, Jan Vanroose
Blanco stemmen 3
Tom Germonpré, Christian Verougstraete, Karel Labens
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00292 - Departement Ruimte - cel Mobiliteit - Mobiliteit en omgevingsvergunningen - toepassing parkeercoëfficienten - Goedkeuring 2021_GR_00292 - Departement Ruimte - cel Mobiliteit - Mobiliteit en omgevingsvergunningen - toepassing parkeercoëfficienten - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

In het bestuursakkoord 2019-2024 "Allemaal Oostendenaar" worden o.a. de volgende (mobiliteits)doelstellingen voorop gesteld door het bestuur:

"Een vlotte mobiliteit en verkeersveiligheid zijn prioriteiten voor een toeristische centrumstad als Oostende. In een nieuw mobiliteitsplan kiezen we voor een totaaloplossing en onderzoeken we de impact van elke beslissing op de ruimere omgeving. We tekenen duidelijke assen uit en leggen de structuur vast voor de komende decennia."

"We gaan resoluut voor een autoluwe binnenstad (...)"

"De stad wordt fietsvriendelijk. We hebben de ambitie om 'de fietsstad van Vlaanderen' te worden. We zetten in op infrastructuur, waaronder fietsstraten, veilige en comfortabele fietsstallingen (...). Dit geldt niet enkel voor de binnenstad, maar ook voor de wijken."

"Waar mogelijk scheiden we het fietspad van de rijweg."

"(...) daarnaast komt er een focus op open ruimte, groen, speelruimte en autoluwe omgeving en veilige fietsinfrastructuur."

"Waar mogelijk vergroenen we de binnenstad (...)"

Echter, een te grote parkeerdruk op het openbaar domein zorgt ervoor dat de beschikbare ruimte weinig kwalitatief wordt ingevuld, wat een barrière vormt voor de verwezenlijking van deze doelstellingen. 

Dit uit zich tevens onder andere in de volgende sub-problemen waar stadsdiensten mee worden geconfronteerd:

  • Toepassing parkeercoëfficiënten in de autoluwe binnenstad en daarbuiten
  • Verharding voortuinen
  • Verlies van levendigheid van het straatbeeld (bijv. de ene garagepoort na de andere)
  • Gevelbreedte van gevels: <9m impliceert huidig geen garagemogelijkheden, volgens de stedenbouwkundige verordening. Dit heeft als gevolg dat bepaalde projecten op bepaalde locaties niet kunnen worden gerealiseerd indien niet wordt afgeweken van de parkeercoëfficiënt => resulteert in een afwikkeling van het parkeren op het openbaar domein, wat niet wenselijk is. 

Om aan bovenstaande vragen tegemoet te komen, de goede ruimtelijke ordening te bewaken en de publieke ruimte te vrijwaren, wordt een voorstel inzake toepassing parkeercoëfficiënten geformuleerd.

Argumentatie

Het voorstel is:

  • Toepassing parkeercoëfficiënt 0,5 - 0,6 in de zone "autoluwe binnenstad" met focus op bewonersparkeren en kortparkeren
  • Toepassing parkeercoëfficiënt 0 in uitgaansbuurt en winkel-wandelgebied
  • Parkeercoëfficiënt CROW toe te passen voor andere stadsdelen, waarbij tevens de realisatie van een kwalitatieve buitenruimte wordt nagestreefd (bijv. levendige plint)
  • Smalle percelen komen niet meer in aanmerking voor de ontwikkeling van klassieke meersgezinswoningen. Dit vraagt een verder diversifiëren van mogelijke woningtypes die meer inzetten op het aanbieden van kwalitatievere of toegankelijke fietsparkeervoorzieningen, bijv. met meer aandacht voor buitenmaatse of elektrische fietsen. 
  • Het opleggen van een maximum parkeercoëfficiënt om verharding van voortuinen te beperken alsook een afwikkeling van het parkeren in de publieke ruimte. 

De zone “autoluwe binnenstad” wordt begrensd door de volgende straten: Nieuwpoortsesteenweg (Petit Paris), Alfons Pieterslaan, Vindictivelaan, Visserskaai, Albert I-promenade, Koning Boudewijnpromenade, Koninginnelaan. 

De zones "uitgaangsbuurten" worden begrensd door de volgende straten:

  1. Kursaal, Monaco-plein, Langestraat (t.e.m. Kapucijnenstraat), Kapucijnenstraat (tussen Van Iseghemlaan en Langestraat), Van Iseghemlaan (één zijde tussen Kapucijnenstraat en Oosthelling; aan weerszijden tussen Hertstraat en Kursaal), Madridstraat, Marie-Joséplein, Kleine Weststraat (tussen Madridstraat en Hertstraat), Hertstraat (tussen Kleine Weststraat en Langestraat)
  2. Sint-Franciscusstraat (tot en met Pastoor Pypestraat), Pastoor Pypestraat (tussen Sint-Franciscusstraat en Sint-Paulusstraat), Sint-Paulusstraat (tussen Pastoor Pypestraat en Sint-Franciscusstraat), Vissersplein, Kadzand-Bonenstraat, Straat Zonder Einde, Ooststraat (tussen Vissersplein en Sint-Franciscusstraat)

De volgende straten behoren huidig toe de categorie "winkel-wandelstraten" (met inclusie van woonerven): Koninginnelaan (ten noorden van Petit Paris), Koning Boudewijnpromenade, Albert I-promenade, Parijsstraat, Kemmelbergstraat (tussen Albert I-promenade en Koningsstraat), Ijzerstraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Westhelling, Oosthelling, Hertstraat, Christinastraat (tot en met Ooststraat),  Vlaanderenstraat, Kapellestraat, Louisastraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Kapucijnenstraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Boekareststraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Visserskaai, Sint-Petrus-en-Paulusplein, August-Strackéstraat, Jozef II-straat (tussen Christinastraat en Sint-Pietersstraat), Sint-Paulusstraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat), Lijnbaanstraat, Ooststraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat/Sint-Pietersstraat), Wittenonnenstraat (tussen Aartshertoginnestraat en Kerkstraat), Wapenplein, Sint-Sebastiaanstraat (tussen Christinastraat en Wapenplein), Marie-Joséplein, Adolf Buylstraat, Kleine Weststraat, Monaco-plein, Langestraat (tussen Monaco-plein en Vlaanderenstraat), Madridstraat, Antoon Belpairestraat, Achturenplein, Spanjaardstraat, Sint-Niklaasstraat, Verlorenstraat, Platformstraat, Schippersstraat, Sint-Franciscusstraat (tussen Nieuwstraat en Ooststraat), Groentemarkt. 

De volgende wegenissen staan op de planning voor uitvoering om winkel-wandelstraat te worden of werden geselecteerd als potentieel tot: Kapucijnenstraat (tussen Langestraat en Hofstraat), Wittenonnenstraat (tussen Hendrik Serruyslaan en Aartshertoginnestraat), Aartshertoginnestraat (tussen Wittenonnenstraat en Poststraat), Poststraat, Mijnplein.

Bovenstaande zones worden tevens visueel weergeven op de kaart in bijlage.

Juridische grond

-

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De volgende parkeercoëfficiënten worden toegepast: 

  • Toepassing parkeercoëfficiënt 0,5 - 0,6 in de zone "autoluwe binnenstad" met focus op bewonersparkeren en kortparkeren
  • Toepassing parkeercoëfficiënt 0 in uitgaansbuurt en winkel-wandelgebied
  • Parkeercoëfficiënt CROW toe te passen voor andere stadsdelen, waarbij tevens de realisatie van een kwalitatieve buitenruimte wordt nagestreefd (bijv. levendige plint)
  • Smalle percelen komen niet meer in aanmerking voor de ontwikkeling van klassieke meersgezinswoningen. Dit vraagt een verder diversifiëren van mogelijke woningtypes die meer inzetten op het aanbieden van kwalitatievere of toegankelijke fietsparkeervoorzieningen, bijv. met meer aandacht voor buitenmaatse of elektrische fietsen. 
  • Het opleggen van een maximum parkeercoëfficiënt om verharding van voortuinen te beperken alsook een afwikkeling van het parkeren in de publieke ruimte. 

Artikel 2

Begrenst de zone “autoluwe binnenstad” door de volgende straten: Nieuwpoortsesteenweg (Petit Paris), Alfons Pieterslaan, Vindictivelaan, Visserskaai, Albert I-promenade, Koning Boudewijnpromenade, Koninginnelaan. 

Artikel 3

Begrenst de zones "uitgaangsbuurten" door de volgende straten:

  1. Kursaal, Monaco-plein, Langestraat (t.e.m. Kapucijnenstraat), Kapucijnenstraat (tussen Van Iseghemlaan en Langestraat), Van Iseghemlaan (één zijde tussen Kapucijnenstraat en Oosthelling; aan weerszijden tussen Hertstraat en Kursaal), Madridstraat, Marie-Joséplein, Kleine Weststraat (tussen Madridstraat en Hertstraat), Hertstraat (tussen Kleine Weststraat en Langestraat)
  2. Sint-Franciscusstraat (tot en met Pastoor Pypestraat), Pastoor Pypestraat (tussen Sint-Franciscusstraat en Sint-Paulusstraat), Sint-Paulusstraat (tussen Pastoor Pypestraat en Sint-Franciscusstraat), Vissersplein, Kadzand-Bonenstraat, Straat Zonder Einde, Ooststraat (tussen Vissersplein en Sint-Franciscusstraat)

Artikel 4

Neemt de volgende wegenissen op in de categorie "winkel-wandelstraten", gezien deze op de planning voor uitvoering tot winkel-wandelstraat staan of werden geselecteerd als potentieel tot: Kapucijnenstraat (tussen Langestraat en Hofstraat), Wittenonnenstraat (tussen Hendrik Serruyslaan en Aartshertoginnestraat), Aartshertoginnestraat (tussen Wittenonnenstraat en Poststraat), Poststraat, Mijnplein.

De volgende straten behoren huidig toe de categorie "winkel-wandelstraten" (met inclusie van woonerven): Koninginnelaan (ten noorden van Petit Paris), Koning Boudewijnpromenade, Albert I-promenade, Parijsstraat, Kemmelbergstraat (tussen Albert I-promenade en Koningsstraat), Ijzerstraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Westhelling, Oosthelling, Hertstraat, Christinastraat (tot en met Ooststraat),  Vlaanderenstraat, Kapellestraat, Louisastraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Kapucijnenstraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Boekareststraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Visserskaai, Sint-Petrus-en-Paulusplein, August-Strackéstraat, Jozef II-straat (tussen Christinastraat en Sint-Pietersstraat), Sint-Paulusstraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat), Lijnbaanstraat, Ooststraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat/Sint-Pietersstraat), Wittenonnenstraat (tussen Aartshertoginnestraat en Kerkstraat), Wapenplein, Sint-Sebastiaanstraat (tussen Christinastraat en Wapenplein), Marie-Joséplein, Adolf Buylstraat, Kleine Weststraat, Monaco-plein, Langestraat (tussen Monaco-plein en Vlaanderenstraat), Madridstraat, Antoon Belpairestraat, Achturenplein, Spanjaardstraat, Sint-Niklaasstraat, Verlorenstraat, Platformstraat, Schippersstraat, Sint-Franciscusstraat (tussen Nieuwstraat en Ooststraat), Groentemarkt.