De visie en missie van de directie Stadsmarketing- en Communicatie bestaat erin om o.a. een imago- en marketingbeleid van Stad Oostende te voeren.
In het kader van deze missie en visie worden opportuniteiten onderzocht, die een meerwaarde kunnen bieden aan de versterking van het imago van de stad.
Het Instituut voor Onderzoek van de Betovering der Zeeën (I.O.B.Z.) vraagt aan Stad Oostende om hun project, waarbij Oostende een prominente rol krijgt, te ondersteunen.
De missie van I.O.B.Z. en de content en projecten die men wil ontwikkelen, sluiten perfect aan bij de uitstraling en identiteit van Stad Oostende als “De stad aan Zee”. De samenwerking met I.O.B.Z. creëert een unieke kans om de maritieme elementen in de profilering van Oostende als “dé Stad aan Zee” te versterken via creatieve en kwalitatieve content voor zowel inwoners als bezoekers van de stad.
De reikwijdte en het multidimensionele karakter van het project is erg uniek. I.O.B.Z zit op het snijvlak van wetenschap, cultuur en economie. De samenwerking met I.O.B.Z. laten Stad Oostende en Toerisme Oostende toe om een heel breed gamma van thema’s, gelinkt met de Noordzee, te ontsluiten voor een breed publiek via transmediale en eigentijdse storytelling: inzichten uit recent wetenschappelijk/marien onderzoek, erfgoed en culturele verhalen gelinkt aan de zee, nieuwe en traditionele economische activiteiten in de haven (Blauwe Economie), natuur en biodiversiteit van de Noordzee,….
Stad Oostende en Toerisme Oostende maken bij goedkeuring van de overeenkomst deel uit van een reeks andere partners die zich engageren voor dit project: een aantal mediapartners, bedrijven met activiteiten op zee, de Blauwe Cluster, maar ook andere overheden en publieke instanties zoals het VLIZ, het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. De kruisbestuiving tussen deze verschillende instanties binnen hun partnership met I.O.B.Z. is een uniek gegeven, waar voor Stad Oostende ook een grote meerwaarde in zit.
De kaderovereenkomst werd op voorhand juridisch afgetoetst door de directie Juridische en Bestuurszaken.
Art. 28 §1 2° van de Wet inzake de overheidsopdrachten stelt dat de aankoop, ontwikkeling, productie of coproductie van programmamateriaal bestemd voor audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, die worden geplaatst door aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, of opdrachten betreffende zendtijd of betreffende de levering van programma's die worden gegund aan aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio omroepdiensten, uitgesloten zijn van de regelgeving inzake overheidsopdrachten.
Keurt de kaderovereenkomst (als bijlage - 'IOBZ_kader_Oostende') tussen Stad Oostende, Toerisme Oostende vzw en het Instituut voor Onderzoek van de Betovering der Zeeën (I.O.B.Z.) goed.
Verleent aan het College van Burgemeester en Schepenen het mandaat om verder te beslissen m.b.t. mogelijke secundaire modaliteiten en verdere concrete uitwerkingen.