De elektrische wagen is aan een enorme opmars bezig. Doch blijkt dat deze opmars ook enkele technische uitdagingen en problemen qua veiligheid met zich meebrengt.
Er zijn reeds voorvallen geweest waarbij elektrische wagens vuur vatten in ondergrondse parkings en waarbij de brandweer zeer veel moeite had om deze elektrische branden onder controle te krijgen.
Hierbij volgende vragen :
1° Zijn er richtlijnen voor elektrische wagens in de openbare ondergrondse parkings in Oostende ?
2° Zijn er in Oostende openbare parkings waar zich een oplaadstation bevindt ?
3° Zijn deze oplaadstations van boven af uit te schakelen op een bewaakte plaats ?
4° Wat zijn de richtlijnen bij de bouwvergunningen voor ondergrondse privé parkings ?
5° Is de Brandweer Zone I waar Oostende toe behoort voorbereid op branden met elektrische voertuigen ?
6° Heeft de Brandweer Zone I gegevens van de ondergrondse privé parkings ?
7° Mr. de Burgemeester en de bevoegde Schepenen hebben jullie evacuatie plannen en
voorzorgen voor de veiligheid van de Oostendse bevolking in dit dossier ?
Recent liet de stad weten dat gedurende anderhalf jaar lang over het ganse grondgebied van de stad parkeertellingen zullen worden uitgevoerd om het gedetailleerd parkeergedrag van bewoners en bezoekers in kaart te brengen.
Hierbij had ik graag volgende vragen gesteld:
1. Dit onderzoek zal ongeveer anderhalf tot 2 jaar duren en zal worden uitgevoerd door een gespecialiseerde firma. Dit onderzoek zal volgens de stad €142.000 kosten. Was het geen mogelijkheid dat deze tellingen door de stadsdiensten zelf, zoals wijkagenten, stadswachten, stadsmariniers,... konden worden uitgevoerd?
2. Zal deze externe firma de kennis van onze eigen mensen gebruiken en is er sprake van overleg ,lokale inbreng, samenwerking en hoe?
3. Parkeerproblematiek bestaat over gans Vlaanderen. Was het geen mogelijkheid over te laten aan of in samenwerking met de Vlaamse overheid uit te voeren?
4. In hoeverre kan voor deze telling financiële steun worden gevraagd aan de Vlaamse overheid, de provincie of EU fondsen voor mobiliteit?
Er worden door dit stadbestuur miljoenen geïnvesteerd in verschillende projecten in verschillende wijken maar de vuurtorenwijk blijkt hier achter te blijven terwijl sommige straten en pleinen zeer dringend wat aandacht nodig hebben.
Daarom graag deze vragen:
1. Zal de waterpartij aan het Danïel Verleyeplein ooit nog weer in dienst komen?
2. Zal de waterpartij aan het standbeeld van de vissersvrouw voor de Sint Antoniuskerk ooit nog weer in dienst komen?
3. Wanneer zullen het laatste stuk van de Thomas Van Loostraat en de Sint Antoniusstraat (beide tussen Jacob Besagestraat en Moreauxlaan)worden aangepakt?
4. Hoe zit de situatie precies met de bouw van de sociale woningen langs de Schietbaanstraat?
5. Hoe is de situatie voorzien voor snoeiwerken rond de wandelpaden langs de spuikom?
Alvast bedankt.
Michael Vanhee
Gemeenteraadslid van de Stad Oostende namens fractie VOORUIT
Acht maanden geleden verwees de burgemeester naar 2 bijkomende padelprojecten in Oostende.
1) Graag een stand van zaken in deze dossiers.
2) Graag een stand van zaken in het OTC-dossier: aantal kandidaten, timing toewijzing?
de afbraak van het voormalige Sint-Jozefziekenhuis zorgt voor heel wat overlast.
VRAAG NAAR GECOORDINEERDE AANPAK
Dezelfde bouwheer is op de Torhoutsesteenweg een ander groot project opgestart.
Nu de impact van de werken St-Jozefsite veel ingrijpender is dan verwacht, is er door de stad bij de bouwheer gepleit voor een gecoördineerde aanpak teneinde de leefbaarheid in de wijk terug te garanderen. Welke maatregelen komen er ?
SIGNALISATIE
Zwaar werfverkeer rijdt op en af van de site o.a. voor het vervoer van puin .
Is het niet aangewezen met lichten te werken of met een toezichter die het verkeer in goede banen leidt teneinde de Nieuwpoortsesteenweg op te rijden.
Is de signalisatie zoals ze nu is veilig genoeg ?
VERKEERSMAATREGELEN
Wordt de huidige verkeerssituatie gemonitord en/of geëvalueerd door politie of stadsdiensten ?
Welke extra acties zullen worden genomen om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen ?
WEGDEK
Het wegdek Nieuwpoortsesteenweg ( tussen Petit Paris en Heilig Hartlaan) wordt op het eind van de werkdag niet afgespoeld .
Vraagt de stad de aannemer of de bouwheer om dit te doen ?
STOF
Abraakwerken creëren uiteraard een hoeveelheid stof .
De vernevelingsmachine wordt niet constant gebruikt waardoor er heel veel stof is. Wat is er door de stad opgelegd hieromtrent.
De afvoer van het puin gebeurt niet steeds via camions met gesloten laadruimtes. Wordt hierop gecontroleerd ?
Hoe zal de stad de stofoverlast voor de buurt beperken ? Welke acties worden hiervoor ondernomen ?
ASBEST
Welke controles zijn er geweest door de politie na klachten van bewoners dat asbest niet op een veilige manier wordt opgeborgen?
Hoe wordt dit opgevolgd vanuit de stad, vanuit de politie ?
Kan u de Oostendenaar garanderen dat de asbestverwijdering volgens de voorschriften verloopt ?
Wat is de juiste procedure om problemen met zwerfkatten te melden en waar kunnen inwoners die terugvinden?
Wanneer kreeg de stad de eerste signalen van de zwerfkattenproblematiek in Zandvoorde?
Welke stappen/acties heeft de stad sinds dan gezet/ondernomen om dit aan te pakken?
Hoeveel poespassen werden toegekend in Zandvoorde en in Oostende in het algemeen?
Bij een aanvraag van een poespas moeten inwoners dezelfde aanpak van de stad hanteren. Wat houdt die aanpak precies in?
Overeenkomstig artikel 14 DLB dient de gemeenteraad akte te nemen van het einde van de verhindering van gemeenteraadsleden.
Artikel 14 DLB
Mevrouw Charlotte De Backer laat weten dat haar zwangerschapsverlof officieel is afgelopen op 21 september 2021. Vanaf 22 september 2021 neemt zij haar mandaat weer op.
Neemt akte van het einde van de verhindering van mevrouw Charlotte De Backer als gemeenteraadslid. Vanaf 22 september 2021 neemt zij haar mandaat terug op.
Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat er:
De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.
Voor wat betreft de samenstelling van de selectiecommissie voor de bovenstaande vacatures zijn de artikelen VI.II.41, VI.II.44, VI.II.61 en VI.II.63 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten van toepassing.
De Gemeenteraad is bevoegd om deze selectiecommissies samen te stellen.
De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.
De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.
Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
In het kader van de mobiliteit nr. 2021-04 worden volgende betrekkingen vacant verklaard:
Volgende selectiemodaliteiten worden gehanteerd:
Het besluit wordt meegedeeld aan DRP.
Sinds het nieuwe Decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer en het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering betreffende de exploitatievoorwaarden hiervan wordt het individueel bezoldigd personenvervoer op Vlaams niveau geregeld.
Uitzondering hierop zijn de machtigingen voor standplaatstaxi’s.
Artikel 12 van het voormelde Decreet bepaalt het volgende:
§ 1. Niemand mag een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente.
Alleen de houders van een vergunning kunnen een machtiging aanvragen.
§ 2. De machtiging wordt afgegeven door de gemeente en is geldig voor eender welke standplaats op haar grondgebied.
In afwijking van het eerste lid kunnen de gemeenten de toegang tot de standplaatsen die bestemd zijn voor zero-emissievoertuigen, beperken tot die categorie van voertuigen.
De gemeente legt de wijze van afgifte, de vorm en de voorwaarden van de machtigingen vast in een gemeentelijk reglement.
Voorts kan een gemeente overeenkomstig art. 13 en verder van het voormelde Decreet het aantal machtigingen voor standplaatsen op de openbare weg op haar grondgebied beperken, bepaalt de gemeente de duur van de machtiging en de overdraagbaarheid ervan, de gevallen waarin de machtiging kan worden ingetrokken of geschorst, alsook de procedure ervan.
In aanvulling op de Vlaamse regelgeving dient een reglement te worden opgemaakt die de specifieke stedelijke voorschriften vastlegt voor de afgifte van machtigingen voor standplaatstaxi’s op het grondgebied van de Stad Oostende. Hiertoe werd door de directie Omgeving een voorstel van reglement opgemaakt.
De norm voor het aantal machtigingen vloeit voort uit het aantal effectieve taxistandplaatsen in Oostende. Om de norm eenvoudig aanpasbaar te maken volgens de noden van de Stad wordt voorgesteld om de beslissingsbevoegdheid over de aantallen toe te vertrouwen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Heden beschikt Oostende nog niet over zero-emissie voertuigen voor individueel bezoldigd personenvervoer, noch over voertuigen toegankelijk voor mensen met een beperking die ook rolstoeltoegankelijk zijn. Om de komst van deze voertuigen te stimuleren en te vergemakkelijken wordt voorgesteld om deze voertuigen onmiddellijk een machtiging te verstrekken boven op de norm. In de toekomst kan naar gelang het aantal aanvragen de norm worden bijgesteld. Er wordt zodoende enkel een wachtlijst opgesteld voor niet-zero-emissievoertuigen en niet-rolstoeltoegankelijke voertuigen. De wachtlijst werkt volgens het first-in first-out principe. Op die manier wordt getracht om de vergroening en de toegankelijkheid van de taxi’s te stimuleren.
De bepalingen met betrekking tot een wachtlijst vermeld in artikel 3 van het oude reglement hebben betrekking op de vergunningen voor het exploiteren van een taxibedrijf. Dit is nu geregeld in het Vlaams Decreet en het uitvoeringsbesluit. De bepalingen met betrekking tot de wachtlijst in het nieuwe voorstel van reglement betreffen de afgifte van machtigingen en zijn dus niet vergelijkbaar met deze van het oude reglement.
Het nieuwe voorstel van stedelijk reglement bepaalt dat een machtiging persoonlijk en onoverdraagbaar is, behoudens in drie gevallen:
1° de echtgeno(o)t(e) of de duurzaam samenwonende partner of bloed- of aanverwanten tot de tweede graad kan/kunnen bij overlijden of permanente arbeidsongeschiktheid van de houder van de machtiging, onder dezelfde voorwaarden het gebruik van de taxistandplaatsen voortzetten tot het einde van de in de machtiging gestelde termijn. Deze uitzondering is dezelfde als deze die de Vlaamse Regering in het voormelde Decreet heeft voorzien op het onoverdraagbaar zijn van de vergunningen. Aangezien vergunning en machtiging aan elkaar gelinkt zijn is dit logisch.
2° bij aanpassing of wijziging van de rechtsvorm van de houder van de machtiging, waarbij de machtigingshouder zowel een natuurlijk als rechtspersoon kan zijn. Als een machtigingshouder zou beslissen om de rechtsvorm van zijn exploitatie om welke reden ook te wijzigen, zou het niet-voorzien van uitzondering 2° in het stedelijk reglement betekenen dat men zijn machtiging zou verliezen. Dan zou men zijn activiteit als standplaatstaxi ook niet meer kunnen uitoefenen als het maximum aantal machtigingen reeds werd uitgereikt en zou men achteraan op de wachtlijst moeten aansluiten. Met deze uitzonderingsmaatregel kan de exploitant gewoon zijn activiteiten verder zetten, ongeacht de rechtsvorm van zijn bedrijf.
3° bij overname van het taxibedrijf. De waarde van een taxibedrijf is verbonden met het wagenpark dat in het bedrijf zit. Een vergunning voor het individueel bezoldigd personenvervoer is makkelijk te verkrijgen als een nieuwe uitbater/eigenaar. Een machtiging daarentegen niet, aangezien daar maar een beperkt aantal van worden uitgereikt. Zonder deze uitzondering zou de nieuwe eigenaar achteraan op de wachtlijst moeten aansluiten, waardoor hij de activiteiten van het bedrijf dat hij heeft overgenomen niet kan verderzetten.
De stedelijke verordening betreffende de taxidiensten zoals gewijzigd door de Gemeenteraad op 25 juni 2018 blijft gedurende een overgangsperiode tot 31 mei 2024 gelden voor de houders van bestaande vergunningen afgegeven onder het vorige decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg, en wordt vanaf die datum van rechtswege opgeheven (art. 19 van het nieuwe voorstel van stedelijk reglement voor de machtiging voor standplaatstaxi's).
Het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer en in het bijzonder afdeling 2 inzake machtiging.
Het besluit van de Vlaamse regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer
Keurt het Stedelijk reglement voor de machtiging voor standplaatstaxi's (bijlage: Stedelijk reglement inzake machtiging standplaatstaxi.pdf) goed.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten.
De Burgemeester heeft voor de hierna vermelde manifestaties op 03 augustus 2021, 06 augustus 2021,13 augustus 2021, 17 augustus 2021, 20 augustus 2021, 24 augustus 2021, 27 augustus 2021, 31 augustus 2021, 03 september 2021 en 07 september 2021 Besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) Nagasaki Memorial op 08 augustus 2021
2) Mobiele bloedinzameling Rode Kruis Vlaanderen op 25 augustus 2021;
3) Huwelijk Dorpsstraat op 21 augustus 2021;
4) 150 jaar KRNSO feestjaar van 21 augustus 2021 tot en met 29 augustus 2021;
5) Opendeurdag Vogelopvangcentrum op 28 augustus 2021;
6) Filmopnamen Snackmasters Fort Napoleon op 14 augustus 2021
7) W-festival van 25 augustus 2021 tot en met 29 augustus 2021
8) Ostend Beach Festival van 20 augustus 2021 tot en met 22 augustus 2021
9) Huwelijk Dorpsstraat (aanpassing) op 21 augustus 2021;
10) Thuiswedstrijd KVO - Zulte Waregem (aanpassing) op 29 augustus 2021;
11) Parkeerverbod uitladen vrachtwagen Chiro Nelle op 21 augustus 2021;
12) Filmopnamen Zeevonk - Vicognedijk op verschillende data;
13) Filmopnamen Zeevonk - Henri Baelskaai van 19 augustus 2021 tot en met 21 augustus 2021 en van 23 augustus 2021 tot en met 24 augustus 2021;
14) Filmopnamen Zeevonk -Spuikom/Sluisplein op 03 september 2021 en 08 september 2021;
15) Filmopnamen Zeevonk - Dwarsstraat op 30 augustus 2021 tot en met 01 augustus 2021;
16) Car Fanatics V (aanpassing) op 22 augustus 2021;
17) Braderie Belle Epoque, rommelmarkt en streekproductenmarkt van 03 september 2021 tot en met 05 september 2021;
18) Filmopnamen Zeevonk - Klein Strand op 09 september 2021, 16 september 2021, 27 september 2021 en 28 september 2021;
19) Filmopnamen Zeevonk - Hendrik Baelskaai 37 op 14 september 2021, 17 september 2021 en 20 september 2021;
20) West Quater Festival op 11 september 2021 en 12 september 2021;
21) Fandag BCO op 04 september 2021;
22) Wijkfeest Koninklijke Werkgroep Vuurtorenwijk op 04 september 2021;
23) Ten Oorlog - Camping Sunset op 25 september 2021 en 26 september 2021;
24) Persmoment Zorghuis Oostende op 07 september 2021;
25) Agilitywedstrijd voor honden sportpark De Schorre op 04 september 2021;
26) Opening Luum Architects op 04 september 2021;
27) Filmopnamen Zeevonk - Velodroom op 06 september 2021 en 07 september 2021;
28) Filmopnamen Zeevonk - Oosterstaketsel van 08 september 2021 tot 09 september 2021;
29) 50 jaar TTC Zandvoorde op 11 september 2021 en 12 september 2021;
30) The Crystal Ship - Koninginnelaan van 24 augustus 2021 tot en met 02 september 2021;
31) Ostende Koerst op 12 september 2021;
32) Filmopnamen De Redders op 29 augustus 2021;
33) Concert koor van Sint -Petersburg met bezoek Russische ambassadeur op 04 september 2021;
34) Jeugdtriatlon KRNSO op 18 september 2021;
35) Braderie Belle Epoque, rommelmarkt en streekproductenmarkt (aanpassing) van 03 september 2021 tot en met 05 september 2021;
36) Bezoek Europese commissaris en minister Crevits op 06 september 2021;
37) Open Monumentendag op 12 september 2021;
38) Manifiësta van 10 september 2021 tot en met 12 september 2021;
39) Wielingenfeest op 12 september 2021;
40) Thuiswedstrijd KVO-RSC Anderlecht op 26 september 2021;
41) Thuiswedstrijd KVO-Beerschot VA op 18 september 2021;
42) Strapdag BS De Morootjes op 17 september 2021;
43) Parkeerverbod bus huwelijk op 17 september 2021;
44) Ostend Night Run 2021 op 18 september 2021;
45) Opleiding brandbestrijding op 23 september 2021;
46) Oostendedag op 19 september 2021;
47) Officiële opening op 13 september 2021;
48) Grootste braderie Belle Epoque Oostende (aanpassing) van 03 september 2021 tot en met 05 september 2021;
49) Fietsenstalling Oostendedag van 17 september 2021 tot en met 20 september 2021;
50) Combiregeling voetbalwedstrijd KVO-Beerschot VA op 18 september 2021;
51) Combiregeling voetbalwedstrijd KVO-RSC Anderlecht op 26 september 2021;
52) Autoloze Zondag 2021 op 19 september 2021;
53) #MODEinOOSTENDE op 18 september 2021.
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993 houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratie toezicht op de gemeenten.
-
Neemt akte van de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen op 03 augustus 2021, 06 augustus 2021, 13 augustus 2021, 17 augustus 2021, 20 augustus 2021, 24 augustus 2021, 27 augustus 2021, 31 augustus 2021, 03 september 2021 en 07 september 2021.
Stuurt een afschrift van dit Besluit aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
Naar aanleiding van:
Politieverordeningen moeten worden goedgekeurd naar aanleiding van:
1) Babbelbank CGG
Artikel 63 van het Decreet lokaal bestuur.
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
-
Neemt de volgende verkeersmaatregelen aan naar aanleiding van Babbelbank CGG, van maandag 04 oktober 2021 van 08.30 uur tot donderdag 07 oktober 2021 om 19.00 uur:
Op de navolgende weg is voor iedere bestuurder het parkeren verboden:
Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersteken E1.
Deze maatregelen dienen door de eerstvolgende nuttige vergadering van de Gemeenteraad te worden bekrachtigd.
Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 §1 & artikel 135 § 2, 2de lid, 5°
Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en alle latere wijzigingen, inzonderheid artikel 27.
De Burgemeester heeft op 17 september 2021 het Burgemeesterbesluit goedgekeurd i.v.m. maatregelen naar aanleiding van Covid-19 voor de organisatie van de Gemeenteraad, Raad voor Maatschappelijk welzijn, Politieraad en de Raadscommissies.
Neemt kennis en bekrachtigt de maatregelen die de Burgemeester heeft genomen op 17 september 2021 in bijlage bij huidig besluit.
Stuurt een afschrift van dit Besluit aan de toezichthoudende overheid.
De e-mail van 26 juli 2021 houdende de vraag om de toetreding van twee lokale besturen of lokale entiteiten als nieuwe leden van de vereniging Audio formeel goed te keuren.
Tijdens de zitting van de Algemene Vergadering op 25 juni 2021 werd de toetreding van twee lokale besturen of lokale entiteiten als nieuwe leden van de vereniging goedgekeurd onder opschortende voorwaarde van de goedkeuring van de toetreding van deze nieuwe leden door elk van de huidige deelgenoten.
Dit betreffen de gemeente Assenede en het Zorgbedrijf Ouderzorg Genk.
De vereniging Audio verzoekt om de toetreding van gemeente Assenede en Zorgbedrijf Ouderenzorg Genk formeel goed te keuren.
Art. 482, tweede lid, van het decreet over het lokaal bestuur
Keurt de toetreding van gemeente Assenede en Zorgbedrijf Ouderenzorg Genk tot de vereniging Audio formeel goed.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van Hulpverleningszones.
Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2010 tot toetreding tot de operationele prezone (hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen) en de goedkeuring van de financiële verdeelsleutel.
Ministeriële omzendbrief van 14 augustus 2014.
Uitgaande van de autonomie van de Stad is het aangewezen dat de Stad haar toelage vaststelt die in de begroting 2022 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen zal ingeschreven worden.
Het aandeel van de stad Oostende in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor dienstjaar 2022 bedraagt 25,5641 % en vertegenwoordigt een bedrag van 7.540.259,00 euro. Dit bedrag zal worden opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 van de Stad.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van Hulpverleningszones.
Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2010 tot toetreding tot de operationele prezone (hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen) en de goedkeuring van de financiële verdeelsleutel.
Ministeriële omzendbrief van 14 augustus 2014.
De Gemeenteraad besliste op 25 juni 2010 om toe te treden tot de operationele prezone (hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen) en om de financiële verdeelsleutel goed te keuren.
De Gemeenteraad besliste op 16 januari 2014 om in te stappen in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen vanaf 01 januari 2015 en de overeenkomst tussen de zone in oprichting en de gemeenten inzake de financiële verdeelsleutel en de daaraan verbonden modaliteiten voor de periode 2015-2025 goed te keuren.
De Stad Oostende maakt aldus deel uit van de hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen, die op 5 januari 2015 werd geïnstalleerd.
Stelt de toelage van de stad Oostende in de begroting van het dienstjaar 2022 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen ten bedrage van 7.540.259,77 euro vast.
Bezorgt een afschrift van dit besluit aan de Voorzitter van de Zoneraad van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen, Siemenslaan 8, 8020 Oostkamp en aan het departement Financiën.
De visie en missie van de directie Stadsmarketing- en Communicatie bestaat erin om o.a. een imago- en marketingbeleid van Stad Oostende te voeren.
In het kader van deze missie en visie worden opportuniteiten onderzocht, die een meerwaarde kunnen bieden aan de versterking van het imago van de stad.
Het Instituut voor Onderzoek van de Betovering der Zeeën (I.O.B.Z.) vraagt aan Stad Oostende om hun project, waarbij Oostende een prominente rol krijgt, te ondersteunen.
De missie van I.O.B.Z. en de content en projecten die men wil ontwikkelen, sluiten perfect aan bij de uitstraling en identiteit van Stad Oostende als “De stad aan Zee”. De samenwerking met I.O.B.Z. creëert een unieke kans om de maritieme elementen in de profilering van Oostende als “dé Stad aan Zee” te versterken via creatieve en kwalitatieve content voor zowel inwoners als bezoekers van de stad.
De reikwijdte en het multidimensionele karakter van het project is erg uniek. I.O.B.Z zit op het snijvlak van wetenschap, cultuur en economie. De samenwerking met I.O.B.Z. laten Stad Oostende en Toerisme Oostende toe om een heel breed gamma van thema’s, gelinkt met de Noordzee, te ontsluiten voor een breed publiek via transmediale en eigentijdse storytelling: inzichten uit recent wetenschappelijk/marien onderzoek, erfgoed en culturele verhalen gelinkt aan de zee, nieuwe en traditionele economische activiteiten in de haven (Blauwe Economie), natuur en biodiversiteit van de Noordzee,….
Stad Oostende en Toerisme Oostende maken bij goedkeuring van de overeenkomst deel uit van een reeks andere partners die zich engageren voor dit project: een aantal mediapartners, bedrijven met activiteiten op zee, de Blauwe Cluster, maar ook andere overheden en publieke instanties zoals het VLIZ, het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. De kruisbestuiving tussen deze verschillende instanties binnen hun partnership met I.O.B.Z. is een uniek gegeven, waar voor Stad Oostende ook een grote meerwaarde in zit.
De kaderovereenkomst werd op voorhand juridisch afgetoetst door de directie Juridische en Bestuurszaken.
Art. 28 §1 2° van de Wet inzake de overheidsopdrachten stelt dat de aankoop, ontwikkeling, productie of coproductie van programmamateriaal bestemd voor audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, die worden geplaatst door aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio-omroepdiensten, of opdrachten betreffende zendtijd of betreffende de levering van programma's die worden gegund aan aanbieders van audiovisuele mediadiensten of radio omroepdiensten, uitgesloten zijn van de regelgeving inzake overheidsopdrachten.
Keurt de kaderovereenkomst (als bijlage - 'IOBZ_kader_Oostende') tussen Stad Oostende, Toerisme Oostende vzw en het Instituut voor Onderzoek van de Betovering der Zeeën (I.O.B.Z.) goed.
Verleent aan het College van Burgemeester en Schepenen het mandaat om verder te beslissen m.b.t. mogelijke secundaire modaliteiten en verdere concrete uitwerkingen.
Het Decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer, dat goedgekeurd werd op 29 maart 2019, bepaalt dat een jaarlijkse retributie wordt geheven op de vergunningen voor de exploitatie van een dienst voor individueel bezoldigd personenvervoer.
Voor het uitbaten van een taxidienst of dienst voor ceremonievervoer hebt u een vergunning voor individueel bezoldigd personenvervoer nodig van de stad waar de exploitant gevestigd is.
Het vaststellen van de stedelijke retributies die van toepassing zijn op de machtigingen voor standplaatstaxi's op het grondgebied van de Stad Oostende.
De tarieven worden aangepast volgens de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De aanpassing van de tarieven gebeurt op basis van artikel 8 van het Decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer.
Om zero-emissie voertuigen en rolstoeltoegankelijke voertuigen te promoten wordt geen retributie aangerekend voor de machtiging voor deze voertuigen
Rekening houdend met de toestand van de stadsfinanciën.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Het Decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse regering van 08 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer en latere wijzigingen.
Het stedelijk reglement inzake de machtiging voor standplaatstaxi's dat specifieke stedelijk voorschriften vaststelt voor de machtigingen voor de exploitatie van een dienst voor individueel bezoldigd personenvervoer vanaf een standplaats op de openbare weg die daarvoor voorbehouden is.
Neemt het Retributiereglement inzake individueel bezoldigd personenvervoer zoals opgenomen in bijlage (GR 2021 - individueel bezoldigd personenvervoer) aan voor de aanslagen jaren 2021 t.e.m. 2025.
In het bestuursakkoord 2019-2024 "Allemaal Oostendenaar" worden o.a. de volgende (mobiliteits)doelstellingen voorop gesteld door het bestuur:
"Een vlotte mobiliteit en verkeersveiligheid zijn prioriteiten voor een toeristische centrumstad als Oostende. In een nieuw mobiliteitsplan kiezen we voor een totaaloplossing en onderzoeken we de impact van elke beslissing op de ruimere omgeving. We tekenen duidelijke assen uit en leggen de structuur vast voor de komende decennia."
"We gaan resoluut voor een autoluwe binnenstad (...)"
"De stad wordt fietsvriendelijk. We hebben de ambitie om 'de fietsstad van Vlaanderen' te worden. We zetten in op infrastructuur, waaronder fietsstraten, veilige en comfortabele fietsstallingen (...). Dit geldt niet enkel voor de binnenstad, maar ook voor de wijken."
"Waar mogelijk scheiden we het fietspad van de rijweg."
"(...) daarnaast komt er een focus op open ruimte, groen, speelruimte en autoluwe omgeving en veilige fietsinfrastructuur."
"Waar mogelijk vergroenen we de binnenstad (...)"
Echter, een te grote parkeerdruk op het openbaar domein zorgt ervoor dat de beschikbare ruimte weinig kwalitatief wordt ingevuld, wat een barrière vormt voor de verwezenlijking van deze doelstellingen.
Dit uit zich tevens onder andere in de volgende sub-problemen waar stadsdiensten mee worden geconfronteerd:
Om aan bovenstaande vragen tegemoet te komen, de goede ruimtelijke ordening te bewaken en de publieke ruimte te vrijwaren, wordt een voorstel inzake toepassing parkeercoëfficiënten geformuleerd.
Het voorstel is:
De zone “autoluwe binnenstad” wordt begrensd door de volgende straten: Nieuwpoortsesteenweg (Petit Paris), Alfons Pieterslaan, Vindictivelaan, Visserskaai, Albert I-promenade, Koning Boudewijnpromenade, Koninginnelaan.
De zones "uitgaangsbuurten" worden begrensd door de volgende straten:
De volgende straten behoren huidig toe de categorie "winkel-wandelstraten" (met inclusie van woonerven): Koninginnelaan (ten noorden van Petit Paris), Koning Boudewijnpromenade, Albert I-promenade, Parijsstraat, Kemmelbergstraat (tussen Albert I-promenade en Koningsstraat), Ijzerstraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Westhelling, Oosthelling, Hertstraat, Christinastraat (tot en met Ooststraat), Vlaanderenstraat, Kapellestraat, Louisastraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Kapucijnenstraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Boekareststraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Visserskaai, Sint-Petrus-en-Paulusplein, August-Strackéstraat, Jozef II-straat (tussen Christinastraat en Sint-Pietersstraat), Sint-Paulusstraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat), Lijnbaanstraat, Ooststraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat/Sint-Pietersstraat), Wittenonnenstraat (tussen Aartshertoginnestraat en Kerkstraat), Wapenplein, Sint-Sebastiaanstraat (tussen Christinastraat en Wapenplein), Marie-Joséplein, Adolf Buylstraat, Kleine Weststraat, Monaco-plein, Langestraat (tussen Monaco-plein en Vlaanderenstraat), Madridstraat, Antoon Belpairestraat, Achturenplein, Spanjaardstraat, Sint-Niklaasstraat, Verlorenstraat, Platformstraat, Schippersstraat, Sint-Franciscusstraat (tussen Nieuwstraat en Ooststraat), Groentemarkt.
De volgende wegenissen staan op de planning voor uitvoering om winkel-wandelstraat te worden of werden geselecteerd als potentieel tot: Kapucijnenstraat (tussen Langestraat en Hofstraat), Wittenonnenstraat (tussen Hendrik Serruyslaan en Aartshertoginnestraat), Aartshertoginnestraat (tussen Wittenonnenstraat en Poststraat), Poststraat, Mijnplein.
Bovenstaande zones worden tevens visueel weergeven op de kaart in bijlage.
-
De volgende parkeercoëfficiënten worden toegepast:
Begrenst de zone “autoluwe binnenstad” door de volgende straten: Nieuwpoortsesteenweg (Petit Paris), Alfons Pieterslaan, Vindictivelaan, Visserskaai, Albert I-promenade, Koning Boudewijnpromenade, Koninginnelaan.
Begrenst de zones "uitgaangsbuurten" door de volgende straten:
Neemt de volgende wegenissen op in de categorie "winkel-wandelstraten", gezien deze op de planning voor uitvoering tot winkel-wandelstraat staan of werden geselecteerd als potentieel tot: Kapucijnenstraat (tussen Langestraat en Hofstraat), Wittenonnenstraat (tussen Hendrik Serruyslaan en Aartshertoginnestraat), Aartshertoginnestraat (tussen Wittenonnenstraat en Poststraat), Poststraat, Mijnplein.
De volgende straten behoren huidig toe de categorie "winkel-wandelstraten" (met inclusie van woonerven): Koninginnelaan (ten noorden van Petit Paris), Koning Boudewijnpromenade, Albert I-promenade, Parijsstraat, Kemmelbergstraat (tussen Albert I-promenade en Koningsstraat), Ijzerstraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Westhelling, Oosthelling, Hertstraat, Christinastraat (tot en met Ooststraat), Vlaanderenstraat, Kapellestraat, Louisastraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Kapucijnenstraat (tussen Albert-I promenade en Van Iseghemlaan), Boekareststraat (tussen Albert I-promenade en Van Iseghemlaan), Visserskaai, Sint-Petrus-en-Paulusplein, August-Strackéstraat, Jozef II-straat (tussen Christinastraat en Sint-Pietersstraat), Sint-Paulusstraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat), Lijnbaanstraat, Ooststraat (tussen Christinastraat en Kerkstraat/Sint-Pietersstraat), Wittenonnenstraat (tussen Aartshertoginnestraat en Kerkstraat), Wapenplein, Sint-Sebastiaanstraat (tussen Christinastraat en Wapenplein), Marie-Joséplein, Adolf Buylstraat, Kleine Weststraat, Monaco-plein, Langestraat (tussen Monaco-plein en Vlaanderenstraat), Madridstraat, Antoon Belpairestraat, Achturenplein, Spanjaardstraat, Sint-Niklaasstraat, Verlorenstraat, Platformstraat, Schippersstraat, Sint-Franciscusstraat (tussen Nieuwstraat en Ooststraat), Groentemarkt.
De opdracht om op de grond gelegen langs de Zilverlaan een woonproject te realiseren werd door de rechtsvoorganger van de Stad, met name het voormalige AG Grond- en Bouwbeleid, na een selectieprocedure uitgeschreven samen met het Stadsatelier, toegewezen aan de bv Condor Real Estate. Het opzet van deze opdracht was om een privaat woningenproject op deze grond te realiseren, waarbij de grond wordt overgedragen aan de projectontwikkelaar. Op 30 juni 2017 gunde het voormalige AG de opdracht aan bv Condor Real Estate en werd de eenzijdige verbintenis van Condor Real Estate bv tot het sluiten van een overeenkomst inzake de realisatie van dit project aanvaard, inhoudende onder andere de overdracht van de grond.
Met betrekking tot de overdracht van de projectgrond aan de bv Condor Real Estate werden een aantal opschortende voorwaarden opgenomen, waaronder het verkrijgen van de onherroepelijke omgevingsvergunning voor het verkavelen van de gronden respectievelijk het bouwen van de woningen.
De Raad van Bestuur van het AGGB aanvaardde op 12 maart 2018 een eerste addendum aan de overeenkomst. Tussen partijen werden bijkomende afspraken gemaakt in kader van de realisatie van het woonproject en de instemming dat de projectgrond wordt overgedragen aan de nv Paninvest, de patrimoniumvennootschap van Condor Real Estate.
Aan de oorspronkelijke overeenkomst werden bij de beslissingen van 29 oktober 2019, 11 mei 2020 en 04 januari 2021 nog 3 extra addenda toegevoegd met als voorwerp het verlengen van de termijn met betrekking tot de gemaakte afspraken. Die addenda waren noodzakelijk omdat tegen het project bezwaar werd ingediend, als laatste bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Bij de arresten van 29 april 2021 heeft de Raad voor Vergunningenbetwistingen de afstand van geding vastgesteld door de verzoekende partijen met betrekking tot de omgevingsvergunning voor het bouwen van 69 woongelegenheden respectievelijk voor het verkavelen van gronden.
Door de notaris van de verwervende partij werd een ontwerp van akte opgemaakt. Deze dient aan de Gemeenteraad, als rechtsopvolger van het AGGB, ter goedkeuring worden voorgelegd.
Aan de Gemeenteraad wordt voorgesteld om het ontwerp van akte goed te keuren.
De Raad van Bestuur van het AGGB had op 30 januari 2017 de eenzijdige aankoopbelofte van Condor Real Estate aanvaard. In de aankoopbelofte werden de opschortende voorwaarden voorzien dat de akte pas kon verleden worden na het verkrijgen van de onherroepelijk omgevingsvergunning voor het verkavelen van de projectgrond respectievelijk het bouwen van private woningen. Aan deze voorwaarden werden bij de arresten van de Raad van vergunningsbetwistingen op 29 april 2021 voldaan. De notaris van de tegenpartij maakte hierna het ontwerp van akte op.
Door de vereffening van het AGGB trad op 01 januari 2021 de Stad in de rechten van het AG. Het ontwerp van het akte van verkoop van de projectgrond aan de Zilverlaan dient om die reden ter goedkeuring aan de Gemeenteraad worden voorgelegd.
Eenzijdige aankoopbelofte welke aanvaard werd door de Raad van Bestuur van het AGGB op 30 januari 2017 samengelezen met de drie addenda en de 3-partijen overeenkomst.
Akte sluiting vereffening AGGB verleden voor notaris Bart van Opstal op 21 december 2020, overgeschreven op het kantoor rechtszekerheid Oostende onder nummer 62-T-06/01/2021-00172, waarbij werd overgegaan tot de afgifte van de onroerende goederen door de vereffenaar van het AGGB aan de Stad Oostende, in uitvoering van de sluiting van de vereffening beslist bij de Gemeenteraad van de Stad Oostende op 12 december 2020
Keurt de tekst in bijlage "Zilverlaan - Ontwerp akte.pdf" goed.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met het vaststellen van de secundaire modaliteiten.
Hoeve de Zande en aanliggende gronden, gelegen Zandvoordestraat 549 te 8400 Oostende, zijn eigendom van de Stad na de beëindiging van de erfpacht op deze gronden. Er werd in 2018 reeds beslist om de Hoeve, die beschermd is en zich in een zeer slechte staat bevindt, te verkopen. Op de hoeve rust een herstelvordering.
De verkoop werd aan Covast toevertrouwd, overeenkomstig de lopende overheidsopdracht.
Covast heeft een nieuwe verkoopprocedure georganiseerd, lopende tot 06 september 2021. Er werd in die periode één bieding ontvangen die voldeed aan de gevraagde instelprijs van 275.000,00€. De andere biedingen waren te laag.
Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd om het bod te aanvaarden en de aankoopbelofte goed te keuren.
Omzendbrief 2019/3 m.b.t. verkoop van onroerende goederen door een lokale overheid.
artikel 293 DLB
Covast-procedure bij toewijzing aan hoogste bod
Hoeve De Zande en omliggende gronden, gekend in de 12de afdeling sectie B met nummers 228H, 224P2, 299D, 232C, 225E, 224N2, 173E, 174A, 228/03, 228/02 en 228G met een totale oppervlakte volgens het Kadaster van 25.285m², werd via Covast te koop aangeboden.
In het verleden werden reeds 2 biedingsrondes voor de verkoop van de hoeve georganiseerd.
De vorige verkoopprocedures hebben niet geleid tot het ondertekenen van een akte. Na de eerste verkoopprocedure besliste het College op 19 april 2019 om haar beslissing om het bod te aanvaarden in te trekken en de verkoopprocedure terug op te starten (zie gekoppeld besluit intrekken beslissing).
Het hoogste bod ingediend tijdens de tweede verkoopprocedure, werd door het College op 14 juni 2019 aanvaard en de aankoopbelofte werd door de Gemeenteraad op 24 juni 2019 aanvaard. In de periode erna bleek dat de hoogste bieder niet kon voldoen aan haar verplichtingen. Er werd door het College op 24 april 2020 een raadsman aangesteld om de uitvoerbaarheid van de overeenkomst via de rechtbank te eisen desnoods de aankoopbelofte te verbreken (zie gekoppeld besluit Geschillen - aanstellen raadsman). De Rechtbank van eerste Aanleg West-Vlaanderen besliste op 23 november 2020 de Stad in haar gelijk te stellen en de aankoopbelofte te verbreken ten nadele van de koper (zie vonnis in bijlage). Hiertegen werd geen hoger beroep aangetekend, zodat de Stad een nieuwe verkoopsprocedure kon starten.
De nieuwe verkoopprocedure liep van 06 augustus 2021 tot en met 06 september 2021.
De instelprijs voor deze nieuwe procedure werd door Covast vastgelegd op 275.000,00€. De instelprijs stemt overeen met het hoogst ingediende bod in de laatste biedingsronde.
Op datum van 06 september jl. ontving Covast op zijn online platform slechts 1 valabel bod dat voldeed aan de minimum instelprijs van 275.000,00€. De andere biedingen waren zo laag zodat er geen rekening dient mee gehouden te worden, overeenkomstig de werkwijze van Covast.
De partij die het valabel bod indiende, ondertekende hiertoe de vereiste aankoopbelofte.
Overeenkomstig de procedure van Covast dient de verkopende partij, nl. de Stad, deze aankoopbelofte tegen te tekenen.
Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd om het bod te aanvaarden en de aankoopbelofte (in bijlage) goed te keuren en de Voorzitter van de Gemeenteraad en de Algemeen directeur te machtigen om namens de Stad deze te ondertekenen.
Verklaart het ingediende bod ontvankelijk.
Aanvaardt het ingediende bod en keurt de tekst in bijlage "Aankoopbelofte_Hoeve_de_Zande" goed.
Machtigt de Voorzitter van de Gemeenteraad en de Algemeen directeur om namens de Stad de aankoopbelofte te ondertekenen.
Stuurt het ondertekende document samen met het Gemeenteraadsbesluit op naar Covast, Kortrijksesteenweg 1005 te 9000 Gent op.
Belast het College met de uitvoering van de secundaire modaliteiten.
De Gemeenteraad verleende met zijn Besluit 00282 van 30 augustus 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de overheidsopdracht met nr. 130.W.609 “Raamovereenkomst voor buitengewone herstellings- en/of vernieuwingswerken aan het wegennet van de stad Oostende met inbegrip van de nodige aanpassingswerken inzake riolering voor maximum 1 jaar”.
Na goedkeuring van het bestek werd vastgesteld dat er enkele fouten opgenomen werden in het bijzonder bestek, waaronder clausules inzake de borgtocht, de waarborgtermijn en de voorlopige en definitieve oplevering die geen betrekking hebben op een raamovereenkomst, het ontbreken van de bepalingen inzake minimumloon, het ontbreken van de beschrijving van de nieuwe Index I-2021 bij de prijsherziening, wat niet beschreven staat in het standaardbestek 250 en een uitbreiding van de clausule betreffende de elementen die in de prijzen zijn inbegrepen.
Hierdoor blijkt een wijziging van het bestek noodzakelijk. Deze wijzigingen brengen geen wijziging van de raming met zich mee, noch een vertraging van de procedure van het dossier.
Mevrouw Charlotte Ingelbrecht, Beheerder Openbaar Domein, stelde naar aanleiding van deze fouten een aangepast bestek op en vraagt in haar nota van 14 september 2021 om dit erratum bestek goed te laten keuren. De raming wijzigt niet en de procedure van het dossier loopt geen vertraging op.
Op dit punt werd een amendement ingediend met volgende tekst:
In de meetstaat behorende bij het bijzonder bestek werd een materiële fout opgemerkt bij post nr. 159. Deze post werd opgenomen als een post tegen een voorbehouden som, terwijl deze post tegen vermoedelijke hoeveelheden moet worden beschouwd. Hierdoor blijkt een wijziging van de meetstaat noodzakelijk. Deze aanpassing brengt geen wijziging van de raming met zich mee.
De bijlage '002-Bestek-Erratum-Definitief' dient vervangen te worden door de bijlage hierbij: '18-Bestek - Erratum bis - Definitief'
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad.
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het BestuursDecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Verleent goedkeuring aan het erratum bestek met nr. 130.W.609 voor de overheidsopdracht “Raamovereenkomst voor buitengewone herstellings- en/of vernieuwingswerken aan het wegennet van de stad Oostende met inbegrip van de nodige aanpassingswerken inzake riolering voor maximum 1 jaar”, opgesteld door mevrouw Charlotte Ingelbrecht, Beheerder Openbaar Domein. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het erratum bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming zoals opgenomen in zijn Besluit 00282 van 30 augustus 2021 wijzigt niet.
In de meetstaat behorende bij het bijzonder bestek werd een materiële fout opgemerkt bij post nr. 159. Deze post werd opgenomen als een post tegen een voorbehouden som, terwijl deze post tegen vermoedelijke hoeveelheden moet worden beschouwd. Hierdoor blijkt een wijziging van de meetstaat noodzakelijk. Deze aanpassing brengt geen wijziging van de raming met zich mee.
De bijlage '002-Bestek-Erratum-Definitief' dient vervangen te worden door de bijlage hierbij: '18-Bestek - Erratum bis - Definitief'
Zie bijlage "006-GR_Goedkeuring - Herhaling - Lastvoorwaarden.pdf".
Zie bijlage "006-GR_Goedkeuring - Herhaling - Lastvoorwaarden.pdf".
Zie bijlage "006-GR_Goedkeuring - Herhaling - Lastvoorwaarden.pdf".
Keurt bijlage "006-GR_Goedkeuring - Herhaling - Lastvoorwaarden.pdf" goed.
De Federale Overheid engageert zich om aan duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te werken door in 2015 in New York het engagement ‘Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen’ te ondertekenen.
Op Vlaams niveau werd dit verder uitgewerkt in het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024 en in het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Lokaal wordt eveneens gestreefd naar een klimaatneutraal Oostende. In artikel 250 van het Bestuursakkoord Oostende 2019-2024 staat ‘Oostende wordt klimaatneutraal'. We voeren het engagement, aangegaan in het Burgemeestersconvenant onverkort, onverwijld en ambitieus uit.’
Ondertussen werd het gemeentelijk Klimaatplan Leefbaar Oostende - mitigatie 2050 goedgekeurd.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dat doen ze aan de hand van het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Na ondertekening van dit pact heeft de gemeente automatisch recht op financiële ondersteuning.
Door het ondertekenen van het Lokaal Energie – en Klimaatpact engageert elke stad of gemeente zich om in eerste instantie het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken. De ondertekening door de gemeente Oostende van het Burgemeestersconvenant 2030 wordt eveneens voorgelegd aan de Gemeenteraad van 27 september 2021.
Lokaal Energie- en Klimaatpact, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 04 juni 2021.
Keurt de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed en engageert zich om de gewenste en mogelijke acties uit te voeren. Bijgevolg heeft de Stad recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse Overheid, zowel voor investerings-, werkings- als personeelskosten.
Deze financiële ondersteuning wordt ingezet voor acties uit de werven gelinkt aan het Klimaatplan Leefbaar Oostende - mitigatie 2050 en worden kenbaar gemaakt door de deelrapportagecode (ABB-LEKP-2021).
Het vrijwillig ondertekenen van het Burgemeestersconvenant biedt de mogelijkheid om het gebruik van duurzame Europese acties in Oostende te introduceren. De visie van het Convenant bestaat erin om tegen 2050 allemaal in koolstofarme en veerkrachtige steden te wonen met toegang tot betaalbare, veilige en duurzame energie. Hiertoe worden de broeikasgasemissies verminderd, wordt de weerstand tegen klimaatverandering vergroot en wordt energiearmoede aangepakt.
De Gemeenteraad keurde op 28 juni 2021 het Klimaatplan "Leefbaar Oostende" (mitigatie), goed. Er wordt eveneens gewerkt aan een klimaatadaptatieplan. Door de ondertekening van het Convenant krijgt de uitrol van ons klimaatplan een extra dimensie door de kadering binnen de Europese CO2 reductiedoelstelling.
Door het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed te keuren, engageert elke stad of gemeente zich om in eerste instantie het Burgemeestersconvenant te ondertekenen en uit te werken. De goedkeuring van dit pact wordt tijdens de zitting van de Gemeenteraad op 27 september 2021 voorafgaand aan dit agendapunt geagendeerd.
Met deze verbintenis richten we ons op de CO2 reductiedoelstelling van de Europese Unie. Er zijn reeds 10.000 steden die hebben ingetekend op het convenant en er werden er +/- 6.200 geaccepteerd. Dit zorgt voor een ruim klankbord waaraan we onze Oostendse acties kunnen aftoetsen. De tweejaarlijkse rapportage levert een tussentijdse controle waardoor het mogelijk wordt om het klimaatplan permanent te evalueren en bij te sturen waar nodig. Dit sluit aan bij de beslissing van het bestuur om tot jaarlijkse evaluatie over te gaan.
Overheden koppelen het verlenen van subsidies aan het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant, enkele voorbeelden:
Het ondertekenen houdt echter ook een verantwoordelijkheid in om het vooropgestelde resultaat te halen. Dit vergt personeelsinzet en financiële middelen. In zijn totaliteit wordt er gerekend op +/- 3 miljoen euro op jaarbasis om alle noodzakelijke acties richting CO2-neutraliteit te kunnen uitvoeren.
-
Keurt de ondertekening van het Europees Burgemeestersconvenant goed.
Teneinde een verdere ontwikkeling op de zone ‘Plassendale’ toe te laten dient er een ruimtelijke uitvoeringsplan (RUP) te worden opgemaakt. De zone waarover sprake is zowel op het grondgebied van de stad Oostende als dat van de stad Oudenburg gelegen. Beide besturen zijn van oordeel dat, voor wat betreft voormelde zone, er best een gemeenschappelijke visie aangaande de ontwikkelingsmogelijkheden wordt gevormd.
In de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is de opmaak van een gezamenlijke RUP voor de zone (die zich uitstrekt op de grondgebieden van beide steden) onmogelijk. Elke stad zal voor het respectieve deel van haar grondgebied een eigen RUP dienen op te maken waarbij de procedure inzake opmaak RUP simultaan kan worden doorlopen. De samenwerking tussen de twee steden laat het boeken van aanzienlijke efficiënte-winsten toe.
Gelet op haar ruime ervaring met het opmaken van RUP’s zal de stad Oostende de stad Oudenburg begeleiden bij de procedure voor de opmaak van het RUP.
Voor de begeleiding die de stad Oostende aan de stad Oudenburg zal leveren zal de stad Oudenburg aan de stad Oostende een vergoeding, begroot op 19 977,77 euro, betalen.
Voorliggende samenwerkingsovereenkomst regelt de afspraken tussen beide steden inzake de begeleiding van dit planningstraject, de bereidheid om de ruimtelijke visie op de ganse zone op elkaar af te stemmen en de afspraken rond de betaling voor de opmaak van het voornoemde RUP.
Twee steden kunnen onderling overeenkomsten sluiten ingevolge van artikel 387 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst voor het begeleiden van de opmaak van een RUP tussen stad Oostende en stad Oudenburg goed.
Wijst de ontvangst van 19 977,77 euro toe op jaarbudgetsleutel ST/74080004/060000//////800-01 van het Stadsbudget 2021.
De directie omgeving detecteert een systematische verharding van de voortuinstroken op, dikwijls uitgevoerd zonder vergunning en in strijd met de bepalingen van bijzondere plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen of de stedenbouwkundige verordening. Dit staat haaks op de visie vanuit het witboek beleidsplan Ruimte, en de principes meegenomen in de huidige stedenbouwkundige verordening, die beiden streven naar een ontharding van de bodem.
De bevoegde schepen gaf in 2019 opdracht aan de dienst Omgevingsvergunningen (thans Team Omgevingsvergunningen) om de stedenbouwkundige verordening kritisch te herlezen en het traject tot herziening op te starten.
In 2020 werd deze opdracht verdergezet door de beleidscel Omgevingsplanning en werd een beleidsnota 'verhardingen in de stad Oostende' opgestart.
De beleidsnota ‘Verhardingen in de stad Oostende’ is een eerste stapsteen in de voorbereiding van de herwerking van de stedelijke verordening op bouwwerken. Het is een beleidsvoorbereidend document dat antwoord biedt op de systematische verharding van (o.a.) voortuinstroken en schrijft zich in binnen het onthardingsdiscours zoals opgenomen in het Witboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. De beleidsnota doet voorstellen om (o.a.) voortuinen te ontharden met behoud van het nodige comfort en de wens om wagens op eigen terrein te stallen – en zo het openbaar domein te vrijwaren van wagens (zodat ook daar eenvoudiger kan onthard worden). De onthardingsnota staat in nauw dialoog met de recent besliste parkeernota (voorbereid door de beleidscel mobiliteit). De nota kent geen verordenend karakter en is zuiver te beschouwen als voorbereidend werk voor de stedelijke
verordening op bouwwerken.
Omdat het herzien van de stedenbouwkundige verordening een decretaal vastgelegde procedure moet doorlopen die veel meer omvat dan enkel het vraagstuk dat zich hier stelt, stellen we voor om deze specifieke problematiek omwille van haar precaire karakter uit te lichten.
Om sneller op de bal te kunnen spelen, en om meteen ook een doorstart te geven aan het thema binnen de herziening van de stedenbouwkundige verordening, stellen we voor om deze te vatten in een ‘beleidsmatig gewenste ontwikkeling’.
Concreet worden enkele wijzigingen in de interpretatie van artikels 30 en 44 van de stedenbouwkundige verordening (die de verhardingsgraad op percelen bij woongebouwen regelen) voorgesteld. Deze kunnen samengevat worden als volgt:
Deze beleidsvoorbereidende nota met daarin de voorgestelde principes, hun onderbouwing en nuances zijn bijgevoegd in bijlage.
Artikel 4.3.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:
“(...)
§ 2. De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.
2° het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook de volgende aspecten in rekening brengen
a) beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in punt 1
b) de bijdrage van het aangevraagde aan de verhoging van het ruimtelijk rendement voor zover:
1) de rendementsverhoging gebeurt met respect voor de kwaliteit van de woon- en leefomgeving
2) de rendementsverhoging in de betrokken omgeving verantwoord is;
(...)”
Het College van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van de beleidsnota 'Verhardingen in de stad Oostende' en maakt ze zich eigen.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de beleidsnota 'Verhardingen in de stad Oostende' goed en kent deze het statuut Beleidsmatig gewenste ontwikkeling toe.
Het kerkbestuur van de Protestantse eredienst diende op 18 augustus 2021 het volledige dossier houdende het budget 2022 in van de kerkfabriek Protestantse eredienst.
Met betrekking tot dit budget 2022 verleende de Administratieve Raad van de Protestants- Evangelische Eredienst, het erkend representatief orgaan, gunstig advies.
Het kerkbestuur van de Protestantse eredienst diende op 18 augustus 2021 het volledige dossier houdende het budget 2022 in bij het stadsbestuur van Oostende.
In de exploitatierekening wordt het tekort bijgepast door de exploitatietoelage van de Stad:
| Kerkfabriek | Geactualiseerd budget 2021 | 2022 in het MJP 20-25 | MAR 900 in budget 2022 |
| Protestantse eredienst |
10.645,13 euro |
13.155,16 euro | 13.006,96 euro |
De terugbetalingen van de kapitaalaflossingen en intresten zitten inbegrepen in de exploitatietoelage tbv 13.006,96 euro.
Er worden geen investeringen voorzien voor 2022.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Neemt akte van het budget 2022 van de Protestantse eredienst.
Geeft kennis van deze akteneming aan de Provinciegouverneur, de Protestantse eredienst en de Administratieve Raad van de Protestants- Evangelische Eredienst, het erkend representatief orgaan.
De ramingen van het budget moeten soms worden aangepast aan de realiteit. Een budgetwijziging die niet binnen de perken van het meerjarenplan blijft, moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
Conform het eredienstdecreet van 7 mei 2004, moeten de erediensten hun budgetwijziging bij het Centraal kerkbestuur binnenbrengen. De kerkfabriek Sint Jozef, Heilig Hart en St Jan hebben hun budgetwijziging ingediend via Religiopoint op 12 augustus 2021 en de meerjarenplan aanpassing. Het CKB bezorgde vervolgens de budgetwijziging en de meerjarenplanwijziging van het eredienstbestuur gezamenlijk aan het stadsbestuur.
Met betrekking tot deze budgetwijziging 2021 heeft de bisschop van het bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan, gunstig advies gegeven op 11 augustus 2021 via Religiopoint.
Een budgetwijziging en meerjarenplanwijziging moeten voorgelegd worden aan en goedgekeurd worden door de gemeenteraad in volgende gevallen:
1. De exploitatietoelage uit het oorspronkelijke meerjarenplan blijkt ontoereikend te zijn en moet verhoogd worden.
2. Men wil de gemaakte afspraken uit het oorspronkelijke meerjarenplan wijzigen.
3. De financieringswijze van een investering moet definitief gewijzigd worden.
4. Het totaal van de uitgaven van één van de hoofdfuncties van de investeringen volstaat niet voor de geplande investeringen en moet opgetrokken worden, behalve als de investering het gevolg is van verdisconteringen, of het gevolg van beleggingen die gecompenseerd worden door extra investeringsontvangsten, of het gevolg van de verschuiving van een investering van het ene naar het daaropvolgende boekjaar binnen hetzelfde meerjarenplan.
De exploitatietoelagen (MAR 900) van de hieronder vermelde Rooms-Katholieke kerkfabrieken evolueren als volgt in de budgetwijziging 2021:
| Exploitatietoelagen Stad | Budget 2021 | Verschil | BW 2021 (MAR 900) KF | MJP 2021 |
| Sint Jozef | 233.322,10 € | - 36.000 € | 197.322,10 € | 266.293,49 € |
| Heilig Hart | 93.622,86 € | - 9.254,77 € | 84.368,09 € | 141.167,03 € |
| St-Jan | 278.105,73 € | - | 278.105,73 € | 320.407,50 € |
Kerkfabriek St Jozef
Voor sommige investeringen wordt er nog gewacht op de toelage van het Vlaams Gewest. Bijgevolg daalt de behoefte aan kapitaalaflossingen en intrestlasten.
Kerkfabriek Heilig Hart
De kapitaalaflossingen zijn gedaald omdat de werken aan de torenspitsen later werden uitgevoerd.
Kerkfabriek St Jan
De exploitatietoelage blijft gelijk.
De investeringsrekeningen van de hieronder vermelde Rooms-Katholieke kerkfabrieken evolueren als volgt in de respectievelijke budgetwijzigingen van 2021:
| Kerkfabriek (doorgeeflening) | Budget 2021 | Wijziging | BW 2021 (MAR350) KF | MJP 2021 |
| Sint Jozef | 112.398 € | 192.047 € | 304.445 € | 304.445 € |
| Heilig Hart | 77.000 € | - | 77.000 € | 77.000 € |
| St Jan | 347.900 € | 80.237,48 € | 428.137,48 € | 372.900 € |
Kerkfabriek St Jozef
Er is een gedeeltelijke herbestemming voor het investeringsoverschot van de investering 'herstellen waterschade aan het transept' ten gunste van de investering 'sanitair blok'.
Kerkfabriek Heilig Hart
Er is een overboeking gebeurd van € 3.045,23 naar investeringen omdat er een tussenkomst was van de verzekering n.a.v. waterschade. Dit was niet voorzien in 2021.
Kerkfabriek St Jan
Het verhuurde appartement in de Nieuwlandstraat voldoet niet aan de kwaliteitsvereisten van de Vlaamse Codex Wonen nl het plaatsen van voldoende hoge borstwering bij de lage ramen. Deze dringende kost van € 25.000 was niet voorzien in het huidige meerjarenplan.
De rest van het gewijzigde bedrag is te verklaren door de toepassing van artikel 24 (krediet overzetten van 2020 naar 2021) en is onderworpen aan een akteneming door de Gemeenteraad.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 48-50.
Het Besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het Algemeen Reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 12 en 22-24.
Keurt de budgetwijziging 2021 en meerjarenplanwijziging 2020-2025 goed van de kerkfabriek St Jozef, Heilig Hart en St Jan.
Geeft kennis van de goedkeuring aan de Provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur van de rooms-katholieke eredienst en het bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan.
Conform het eredienstdecreet van 7 mei 2004, moeten de erediensten hun budgetten bij het Centraal Kerkbestuur (CKB) binnenbrengen. De kerkfabrieken hebben bij het CKB hun budgetten 2022 via Religiopoint ingediend. Het CKB bezorgde vervolgens de budgetten 2022 van de eredienstbesturen gezamenlijk aan het stadsbestuur op 18 augustus 2021 zoals afgesproken.
Met betrekking tot deze budgetten 2022 heeft de bisschop van Bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan, gunstig advies gegeven op 11 augustus 2021 via de applicatie Religiopoint.
De dossiers houdende het budget 2022 werden nagekeken en bevatten volgende ramingen voor het komende boekjaar 2022 :
De Stad past het tekort bij in het exploitatiebudget van de kerkfabrieken door exploitatietoelagen (rekening 64910140) :
| Kerkfabriek | Budget 2021 na budgetwijziging | 2022 in het MJP 20-25 | Stijging/Daling | MAR 900 van het budget 2022 |
| Sint-Petrus en Paulus |
184.502,22 |
280.250,00 | 29.822,18 | 214.324,40 |
| Sint-Jozef |
197.322,10 |
276.293,49 | 28.591,94 | 225.914,04 |
| Sint-Antonius | 109.599,67 | 132.167,36 | 8.005,96 | 117.605,63 |
| Heilig Hart | 84.368,09 | 141.204,62 | - 888,07 | 83.480,02 |
| Sint-Catharina | 98.123,73 | 132.222,94 | - 3.240,25 |
94.883,48 |
| Sint-Jan Baptist | 278.105,73 | 365.623,66 | - 32.072,21 | 246.033,52 |
| OLV Zandvoorde | 63.814,13 | 106.217,42 | - 13.171,32 | 50.642,81 |
| Sint-Anna | 61.243,42 | 109.095,00 | - 24.909,76 | 36.333,66 |
| Sint-Franciscus | 73.548,04 | 97.339,90 | - 3.365,91 | 70.182,13 |
| Sint-Rafaël | 19.608,52 | 21.878,19 | - 5.376,15 | 14.232,37 |
| OLVH Mariakerke | 94.518,34 | 254.670,00 | 123.864,78 | 218.383,12 |
| Totaal | 1.264.753,99 | 1.916.962,58 | 107.261,19 |
1.372.015,18 |
De exploitatietoelagen ten bedrage van 1.372.015,18 € worden voorzien in het stadsbudget 2022. Daarin zijn de terugbetalingen voor de doorgeefleningen -zowel kapitaalaflossingen als intresten ingecalculeerd.
De investeringen voorzien in de investeringsbudgetten van de kerkfabrieken:
Investeringstoelage van de stad (rekening 66410140) :
| Kerkfabriek | MAR 310 van het budget 2022 | 2022 in het MJP 20-25 | Opmerkingen |
| Sint-Petrus en Paulus | 40.535 | 40.535 |
01 Kerkfabriek Sint-Petrus en –Paulus:
Er is één investering voorzien in 2022, namelijk "schilderwerken van plafond en muren van de Kapucijnenkerk, vernieuwen van de CV- installatie en herstellen en terugplaatsen van het Van Houtte- orgel".
Doorgeefleningen via de stad (rekening 29030140) :
| Kerkfabriek | Geactualiseerde B2021 | MAR 350 van het budget 2022 | MAR 350 in MJP2020-2025 |
| Sint-Petrus en Paulus | 237.825,64 | 101.335 | 101.335 |
| Sint Jozef | 304.445 | 97.315 | 117.315 |
| Sint-Antonius | 57.000 | 0 | 0 |
| Heilig Hart | 77.000 | 24.000 | 24.000 |
| Sint-Catharina | 83.841,40 | 177.260 | 177.260 |
| Sint-Jan Baptist | 428.137,48 | 193.000 | 193.000 |
| OLV Zandvoorde | 77.000 | 225.000 | 225.000 |
| Sint-Anna | 461.040,64 | 209.000 | 209.000 |
| Sint-Franciscus | 511.537 | 4.665 | 4.665 |
| Sint-Rafaël | 0 | 0 | 0 |
| OLVH Mariakerke | 980.950 | 415.825 | 415.825 |
| Totaal | 3.218.777,16 | 1.447.400 | 1.467.400 |
De investeringstoelagen ten bedrage van 1.447.400 € worden voorzien in de liquiditeitenrekening van het stadsbudget 2022. Alle investeringen per kerkfabriek zijn opgelijst in een van de bijlagen van dit besluit.
Alle doorgeefleningen van de kerken vallen binnen de grenzen van het MJP.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Neemt akte van de budgetten 2022 van de Rooms-Katholieke kerkbesturen van Sint-Petrus en Paulus, Sint-Jozef, Sint-Antonius, Heilig Hart, Sint-Franciscus, Sint-Anna, Sint-Rafaël, OLVH Mariakerke, OLV Zandvoorde, Sint-Catharina en Sint-Jan Baptist in Oostende.
Geeft kennis van deze aktenemingen aan de Provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur en Bisdom Brugge, het erkend representatief orgaan.
De ramingen van het budget moeten soms worden aangepast aan de realiteit. Een budgetwijziging die niet binnen de perken van het meerjarenplan blijft, moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
Conform het eredienstdecreet van 7 mei 2004, moeten de erediensten hun budgetwijziging binnenbrengen bij het gemeentebestuur. De Anglicaanse eredienst heeft hun budgetwijziging ingediend via Religiopoint op 03 september 2021 en de meerjarenplanwijziging.
Met betrekking tot deze budgetwijziging 2021 en meerjarenplanwijziging heeft het centraal comité van de Anglicaanse eredienst, het erkend representatief orgaan, gunstig advies gegeven via Religiopoint.
Een budgetwijziging en meerjarenplanwijziging moeten voorgelegd worden aan en goedgekeurd worden door de gemeenteraad in volgende gevallen:
1. De exploitatietoelage uit het oorspronkelijke meerjarenplan blijkt ontoereikend te zijn en moet verhoogd worden.
2. Men wil de gemaakte afspraken uit het oorspronkelijke meerjarenplan wijzigen.
3. De financieringswijze van een investering moet definitief gewijzigd worden.
4. Het totaal van de uitgaven van één van de hoofdfuncties van de investeringen volstaat niet voor de geplande investeringen en moet opgetrokken worden, behalve als de investering het gevolg is van verdisconteringen, of het gevolg van beleggingen die gecompenseerd worden door extra investeringsontvangsten, of het gevolg van de verschuiving van een investering van het ene naar het daaropvolgende boekjaar binnen hetzelfde meerjarenplan.
De exploitatietoelagen (MAR 900) van de hieronder vermelde Anglicaanse kerk evolueert als volgt in de budgetwijziging 2021:
| Exploitatietoelagen Stad | Budget 2021 | Verschil | BW 2021 (MAR 900) KF | MJP 2021 |
| Anglicaanse kerk | 82.368,43 € | 7.474,19 € | 89.842,62 € | 118.832,39 € |
Er zijn geen doorgeefleningen in 2021. De gewestelijke premie van 80.023,73 euro werd niet ontvangen in 2020 maar wordt voorzien in 2021. Er is ook een uitgave voor grote herstellingen van 5.000 euro voor slotfacturen.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 48-50.
Het Besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het Algemeen Reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 12 en 22-24.
Keurt de budgetwijziging 2021 en meerjarenplanwijziging 2020-2025 goed van de Anglicaanse kerk.
Geeft kennis van de goedkeuring aan de Provinciegouverneur, Anglicaanse eredienst en het Centraal Comité van de Anglicaanse eredienst, het erkend representatief orgaan.
Het kerkbestuur van de Israëlitische eredienst diende op 18 augustus 2021 het volledige dossier houdende het budget 2022 in van de kerkfabriek Israëlitische eredienst.
Met betrekking tot dit budget 2022 verleende het Centraal Israëlitische consistorie van België, het erkend representatief orgaan, gunstig advies.
Het kerkbestuur van de Israëlitische eredienst diende op 18 augustus 2021 het volledige dossier houdende het budget 2022 in bij het stadsbestuur van Oostende.
In de exploitatierekening wordt het tekort bijgepast door de exploitatietoelage van de Stad:
| Kerkfabriek | Geactualiseerd budget 2021 | 2022 in het MJP 20-25 | MAR 900 in budget 2022 |
| Israëlitische eredienst |
46.587,99 euro |
83.520 euro | 52.122,78 euro |
De terugbetalingen van de kapitaalaflossingen en intresten zitten inbegrepen in de exploitatietoelage tbv 52.122,78 euro.
De investeringen die oorspronkelijk werden voorzien voor 2025, zullen vervroegd uitgevoerd worden omdat de subsidies van 'onroerend erfgoed' dreigen verminderd te worden. Er wordt getracht om de investeringen van de tweede fase van de restauratiewerken in 2022 i.p.v. 2025 uit te voeren.
Restauratiewerken synagoge 2 de fase van 600.000 euro
Uitgaven:
MAR 4100 Herstellingswerken 555.500 euro
MAR 4102 Erelonen en ontwerpuitgaven 42.500 euro
MAR 429 Andere 2.000 euro
Ontvangsten/Financiering:
MAR 3102 Gewestelijke toelage 40.000 euro
MAR 3500 Doorgeefleningen 560.000 euro
Doorgeeflening via de stad (rekening 29030140):
| Kerkfabriek | Geactualiseerd budget 2021 | 2022 in het MJP 20-25 | MAR 350 in budget 2022 |
| Israëlitische eredienst | 40.500 euro | 560.000 euro | 560.000 euro |
Restauratiewerken deel 1: hellend dak, platte daken en loopbruggen voor € 369.000; deel 2 : voorgevel en zijgevels voor € 181.500 en € 5.000 voor onvoorziene werken.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 32, 33, 47, 48, 49, 112, 113, 148, 149, 184 en 185.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid op de artikelen 12, 17, 18, 19, 20 en 21.
Keurt het budget 2022 goed van de Israëlitische eredienst.
Geeft kennis van deze goedkeuring aan de Provinciegouverneur, de Israëlitische eredienst en het Centraal Israëlitisch Consistorie van België, het erkend representatief orgaan.
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 17 september 2021:
"De pomp werd gereviseerd en kan naar behoren werken. Door een verzakking in de kuip kan de waterstand echter niet verhoogd worden, dit om waterverspilling te voorkomen. Voor de veiligheid wordt de kuip gevuld met ongeveer 15 cm water, dit ter bescherming van het witte beeld in het water tegen vandalisme. Een permanente oplossing voor het watervlak wordt onderzocht samen met de herstelling van de buitenaanleg van de bibliotheek."
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
De heer Jacques Lucarelli diende op 16 augustus 2021 een verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende omtrent de herstelling van de pomp van het vijvertje van de stadsbibliotheek en heeft hieromtrent volgende vragen:
"Ik ben een modelbootliefhebber, en probeer regelmatig mijn zeilbootjes te laten varen op de vijver, wat een attractie is voor de mensen en de kinderen. (zie foto’s) De pomp van de vijver van de stadsbibliotheek is al jaren stuk. Het water verdampt en stinkt regelmatig. Het niveau van het water is nu te laag om “grote” modelschepen te laten varen. Is het niet mogelijk de pomp te laten herstellen? De kostprijs van zo een pomp is toch niet overdreven?"
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer Jacques Lucarelli van 16 augustus 2021, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, omtrent de herstelling van de pomp van het vijvertje van de stadsbibliotheek.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 17 september 2021, waarvan kopie in bijlage (2021_CBS_04445)
"De pomp werd gereviseerd en kan naar behoren werken. Door een verzakking in de kuip kan de waterstand echter niet verhoogd worden, dit om waterverspilling te voorkomen. Voor de veiligheid wordt de kuip gevuld met ongeveer 15 cm water, dit ter bescherming van het witte beeld in het water tegen vandalisme. Een permanente oplossing voor het watervlak wordt onderzocht samen met de herstelling van de buitenaanleg van de bibliotheek."
Keurt de voorbereide repliek door het College van Burgemeester en Schepenen goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer Jacques Lucarelli hiervan op de hoogte te brengen.
Conformiteitsattest van 25 mei 2021 over de kwaliteit van een woning gelegen Elisabethlaan 7 (0101), tweeslaapkamerappartement.
Conformiteitsattest van 17 augustus 2021 over de kwaliteit van een woning gelegen Kapellestraat 73 (401), tweeslaapkamerappartement.
Burgemeesterbesluit van 13 augustus 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Christinastraat 82 (0201), tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 30 juli 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Stokersstraat 3 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 30 juli 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Spoorwegstraat 38, eengezinswoning.
Burgemeesterbesluit van 30 juli 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Violierenlaan 74 (0102), eerste verdieping.
Burgemeesterbesluit van 30 juli 2021, houdende de ongeschiktverklaring van een woning gelegen Gerststraat 8, (0101), eerste verdieping.
Burgemeesterbesluit van 30 juli 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Archimedesstraat 63A, eengezinswoning.
Burgemeesterbesluit van 24 augustus 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Wellingtonstraat 20 (0301), duplex derde en vierde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 24 augustus 2021, houdende de ongeschiktverklaring van een woning gelegen Elisabethlaan 287 (0101), eerste verdieping.
Burgemeesterbesluit van 09 juli 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Jacob Besagestraat, gelijkvloerse en eerste verdieping.achteraan (0001), eerste en tweede verdieping en zolder (0101).
Burgemeesterbesluit van 17 augustus 2021, houdende de onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Timmermanstraat 51 (0101), eerste verdieping. en Timmermanstraat 53, benedenverdieping vooraan (0001).
Conformiteitsattest van 09 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Sint-Antoniusstraat 1 (0104), tweeslaapkamerappartement, leefruimte met open keuken, ww en badkamer. De ramen van de leef/kookruimte geven uit op de Dokter Eduard Moreauxlaan.
Conformiteitsattest van 23 juli 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Duivenhokstraat 82, woongebouw twee bovengrondse bouwlagen onder een zadeldak en een kelderverdieping.
Conformiteitsattest van 28 juli 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Peter Benoitstraat 23 (0001), appartement.
Conformiteitsattest van 28 juli 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Peter Benoitstraat 23 (0101), appartement.
Conformiteitsattest van 28 juli 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Peter Benoitstraat 23 (101), appartement.
Conformiteitsattest van 28 juli 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Peter Benoitstraat 23 (0201), appartement.
Proces-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering van 19 augustus 2021 over een woning gelegen Sportstraat 7.
Burgemeesterbesluit van 27 augustus 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Schoolstraat 2, eengezinswoning.
Burgemeesterbesluit van 27 augustus 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 101 (0201), tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 27 augustus 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Wellingtonstraat 34 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Conformiteitsattest van 11 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Wittenonnenstraat 39 (0101), eerste verdieping.
Conformiteitsattest van 11 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Wittenonnenstraat 39 (0201), tweede verdieping.
Conformiteitsattest van 11 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Wittenonnenstraat 39 (0301), derde verdieping.
Ministerieel Besluit van 31 augustus 2021 over de uitspraak in de beroepsprocedure ingezet in toepassing van artikel 3.14 van de Vlaamse codex Wonen van 2021 inzake de woning gelegen Graaf de Smet de Naeyerlaan 54 (0201), tweede verdieping.
Conformiteitsattest van 09 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Heilig-Hartplein 5 (0101), appartement bestaande uit woonkamer, keuken, badkamer, toilet en drie slaapkamers.
Conformiteitsattest van 09 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Heilig-Hartplein 5 (0201), appartement bestaande uit woonkamer, keuken, badkamer, toilet en drie slaapkamers.
Conformiteitsattest van 10 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Zwaluwenstraat 95 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Conformiteitsattest van 10 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Zwaluwenstraat 95 (0101), duplex, eerste en tweede verdieping.
Conformiteitsattest van 12 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Slachthuiskaai 3 (0101), eengezinswoning.
Conformiteitsattest van 25 augustus 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Romestraat 79, eengezinswoning.
Burgemeesterbesluit van 27 augustus 2021, houdende de ongeschiktverklaring van een woning gelegen Ernest Feysplein 10 (0201), tweede verdieping vooraan.
Burgemeesterbesluit van 27auagustus 2021, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning Esdoornlaan 28 (0102), kadastraal gekend als Esdoornlaan 23-28 (0102), eerste verdieping.
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ministeriële Besluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Ministeriële Besluiten opgemaakt door het Agentschap Wonen Vlaanderen.
Neemt kennis van de mededelingen.