Op 13 mei 2020 besliste de federale regering om de lokale besturen extra middelen te verstrekken om hun bevolking die ofwel inkomens- ofwel koopkrachtverlies leden, financieel te ondersteunen. Op 3 juli 2020 verduidelijkte de federale regering dat deze middelen breed voor de bevolking gelden bij inkomens- of koopkrachtverlies. Stad Oostende werd 990.000 euro toegewezen als subsidie voor de bevolking, en 86.087 euro aan werkingsmiddelen, o.a. voor de bijhorende personeelskost.
De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn te Oostende keurde op 28/09/2020 een kader voor toekenning goed betreffende de Covid-19 subsidie tijdelijke aanvullende maatschappelijke dienstverlening. Dit kader voor toekenning werd gebaseerd op het KB van 3 juli 2020 tot wijziging van het KB van 13 mei 2020 houdende het invoeren van een subsidie “Covid-19 voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn” en de omzendbrief van 14 juli 2020 betreffende het KB van 3 juli 2020.
Aanvankelijk werd de periode voor aanvraag beperkt tot 31 december 2020. Inmiddels werd door het federaal parlement een verlenging van deze periode beslist tot 31 december 2021.
Gezien de behandeling van de aanvragen traag en ontmoedigend werkt en de inmiddels opgedane expertise omtrent de aanvragen en toekenningen, wordt het kader van toekenning aangepast en vereenvoudigd.
De nota in bijlage is als volgt opgebouwd
1)Wetgevend kader subsidie COVID-19
2)Beschikbaar budget
3)Doelgroep - voor wie?
4) Welke soorten tijdelijke aanvullende steunverlening COVID 19 kan toegekend worden ?
5) Behandeling dossiers
6)Sociaal onderzoek
7) Versnelde procedure voor specifieke doelgroepen
8)Bekendmaking
Motivatie
Aanleiding en context
Sinds uitvoering werd gegeven aan de subsidies voor de lokale bevolking midden juli, werd slechts een klein deel van de Oostendse bevolking effectief vooruit geholpen. Gezien de opzet van de federale wetgever, namelijk snel de noden van de bevolking verkleinen tijdens de crisis, is het noodzakelijk om een duidelijk en werkbaar kader te creëren voor de Oostendse bevolking. Na meer dan 5 maanden werd te weinig van de middelen effectief toegekend. De federale wetgever wou snelle hulp verlenen aan de bevolking, dit is door de huidige manier van werken niet gerealiseerd, Ondanks ons recent voorstel tot versnelling van hulp.Het bestuur slaagt daar tot op vandaag niet in .
De eerste aanleiding is dan ook er ook in Oostende voor te zorgen dat de bevolking die inkomens- en koopkrachtverlies lijdt door Corona, ook daadwerkelijk wordt geholpen.
De tweede aanleiding is er voor te zorgen dat het kader werkbaar is. Dat houdt in dat in tegenstelling tot het huidig kader van Stad Oostende , er een kader moet zijn dat zowel vlot administratief als degelijk als fraudebestendig is. Het gegeven dat onvoldoende van de middelen aan de Oostendenaar werden uitgekeerd , toont aan dat een ander en werkbaar kader om de middelen te krijgen waar ze horen, namelijk bij de Oostendenaar, noodzakelijk is.
Regelgeving bevoegdheid
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van art 77-78 van het decreet lokaal bestuur
Besluit:
Artikel 1
Keurt het kader tot toepassing zoals omschreven in de nota goed.
Artikel 2
Keurt volgende algemene beslissing oftewel een reglement inzake maatschappelijke dienstverlening goed voor volgend volledig doelpubliek:
Voor minderjarige studenten in kwetsbare gezinnen met een vraag tot digitale ondersteuning voor en/of door een kwetsbare student (waarvan de ouders dus tot de doelgroep behoren), al dan niet gesignaleerd door een school of een gelijkgestelde onderwijsinrichting. Ook op basis van een sociaal onderzoek door de school, wordt bij vaststelling van de nood, kwetsbaarheid en de link met Covid-19, een laptopcheque ten waarde van maximum 500 euro toegekend.
Artikel 3
Keurt volgende algemene beslissing oftewel een reglement inzake maatschappelijke dienstverlening goed voor volgend volledig doelpubliek:
Voor meerderjarige studenten in kwetsbaarheid met een vraag tot ondersteuning kan – na een individueel sociaal onderzoek, waarbij er een vaststelling is van nood, kwetsbaarheid en de link met Covid-19, een steunbedrag van 300 euro worden toegekend voor studie-gerelateerde kosten (zoals inschrijvingsgeld, internetkosten of andere digitale ondersteuning, cursussen of andere lesmaterialen, …) en psychosociale hulp. Naast dit bedrag van 300 euro, kan het individueel sociaal onderzoek resulteren in bijkomende individuele steun.
Artikel 4
Keurt volgende algemene beslissing oftewel een reglement inzake maatschappelijke dienstverlening goed voor volgend volledig doelpubliek:
Voor Oostendenaars die alleen het zelfstandigen statuut hebben, in de zin dat ze volgens de wet op de arbeidsrelaties bij de uitvoering van hun beroepsactiviteiten geen enkele gezagsverhouding hebben, kan bij een individueel sociaal onderzoek dat bestaat uit het aantonen van koopkrachtverlies door een combinatie van dalende inkomsten en / of stijgende kosten door COVID , een tussenkomst krijgen van een bedrag van 300 euro. Naast de toekenning van dit bedrag van 300 euro, kan het individueel sociaal onderzoek resulteren in bijkomende individuele steun.
Artikel 5
De termijn voor de behandeling van dossiers op basis van de algemene beslissingen oftewel een reglement inzake maatschappelijke dienstverlening zoals hierboven uiteengezet wordt verminderd naar 15 kalenderdagen, zodat de grootse noden vlugger ingewilligd kunnen worden.
Artikel 6:
Keurt de wijze van bekendmaking zoals omschreven in de nota goed.