De maatregelen kaderen binnen het traject "Veilige schoolomgevingen", dewelke werden opgezet samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, de schooldirectie en de lokale politie. Dankzij deze maatregelen wordt een veiligere schoolomgeving en -route verwezenlijkt. De hoofdingang voor scholieren van het Petrus en Pauluscollege bevindt zich immers op deze locatie.
De maatregel "doodlopende straat voor gemotoriseerd verkeer" wordt gesignaleerd door:
- Verkeersbord F45b
De wegenis zal tevens fysiek worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
De maatregel "fietsstraat" (ter hoogte van Euphrosina Beernaertstraat tussen Leon Spilliaertstraat - Leopold II laan en Leopold II laan - Christinastraat) wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden F111 en F113
- Educatief onderbord waarop de bepalingen van een fietsstraat, zoals vastgelegd in de wegcode, staan vermeld (max 30 km/u, gemotoriseerde voertuigen halen niet in)
- Wegmarkeringen
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Een aanwezigheid van een werfzone leidde ertoe dat het doorrijden van de Euphrosina Beernaertstraat naar de Christinastraat niet langer mogelijk was voor gemotoriseerd verkeer. Tijdens de trajecten “Veilige schoolomgevingen” kwam de vraag naar voren om deze situatie te bestendigen. De lokale politie en de schooldirectie van het Petrus en Pauluscollege verlenen hiervoor positief advies. De werfzone is huidig vergund tot 09/04 (wordt vrijgegeven op 10/04).
Verder wordt, conform een van de actiepunten besproken in het actieplan "Veilige schoolomgevingen", vanaf de eerste week van mei de Euphrosina Beernaertstraat (gedeelte tussen Leon Spilliaertstraat - Leopold II laan en Leopold II laan - Christinastraat) een fietsstraat. Dit onder voorbehoud van weersomstandigheden. De lokale politie verleent hiervoor tevens positief advies.
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;
- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen;
De Euphrosina Beernaertstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Christinastraat, wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
De maatregel wordt gesignaleerd door:
- Verkeersbord F45b.
De wegenis zal tevens fysiek worden afgesloten.
In de Euphrosina Beernaertstraat wordt, in het gedeelte tussen de Leon Spilliaertstraat - Leopold II laan en de Leopold II laan - Christinastraat, een fietsstraat ingevoerd.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden F111 en F113
- Educatief onderbord waarop de bepalingen van een fietsstraat, zoals vastgelegd in de wegcode, staan vermeld (max 30 km/u, gemotoriseerde voertuigen halen niet in)
- Wegmarkeringen.
Keuren de aanvullend reglementen van de politie op het wegverkeer goed.
Maken deze aanvullend reglementen voor goedkeuring over aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.