Door nv Groen Brugge werd op 11 mei 2021 een aanvraag om stedenbouwkundige vergunning ingediend voor de aanleg van nieuwe wegenis met ontsluiting op de Oudenburgsesteenweg in Oostende en bijhorende gescheiden riolering, bij het Kadaster gekend in de 2e afdeling sectie G als nummers 0258C, 0256F,0298A, 0298E, 0189D, 0298K, 0191C, 0298F, 0259C, 0176G, 0192D, 0177N, 0257D, 0190N, 0188L, 0298H, 0298B, 0176H en in de 12e afdeling sectie A als nummers 0173G, 0173F, 0162N2 en 0162P4.
Deze aanvraag werd overeenkomstig artikel 3 §3.2 van het besluit van 05 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsvergunningen, onderworpen aan de formaliteiten van een openbaar onderzoek tijdens de periode van 20/5/2021 tot en met 18/6/2021, waarbij het plan ter inzage op het stadhuis werd neergelegd. De bekendmaking werd aangeplakt op het terrein en op de officiële borden van het stadhuis evenals gepubliceerd op de website van de Stad.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
Vermits deze aanvraag de wijziging van wegenis omvat, komt het de Gemeenteraad toe het tracé ervan vast te stellen.
Het voormeld terrein is gelegen binnen de grenzen van het gewestelijk RUP Afbakening Zeehavengebied Oostende waarbij het gebied wordt bestemd als regionaal bedrijventerrein in het zeehavengebied.
De adviezen van de dienst het Agentschap voor Wegen Verkeer, Infrabel, Brandweer, Economisch huis, Haven Oostende zijn voorwaardelijk gunstig
De adviezen van de dienst Beheer, Ontwerp en Inrichting Openbaar Domein, Astrid Veiligheidscommissie zijn gunstig.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken Maritieme Toegang HDS - Oostende Zeebrugge heeft geen bezwaar.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Met de realisatie van een nieuwe ontsluiting op de Oudenburgsesteenweg, wordt de mogelijkheid gecreëerd om nieuwe private loten te ontwikkelen voor regionale bedrijven met een hoofdactiviteit eigen aan de bestemming.
De nieuwe rijweg heeft een overmeten breedte van 7,00m inclusief greppels met een breedte van 0,50m.
Het profiel van de wegenis is een dakvorm met dwarshelling van maximaal 2%. De rijweg kan bijgevolg in twee richtingen bereden worden.
Het keerpunt is te vinden op het einde van de wegenis onder de vorm van een rotonde. Ter hoogte van de rotonde heeft de wegenis een éénzijdige verkanting van 2% met afwatering naar de buitenrand, welke voorzien is van een greppel.
Het tracé van de weg wordt gewijzigd zoals te zien is op plan "BA_Oudenburgsesteenweg_I_N_inplantingsplan nieuwe toestand.pdf " en “BA_Oudenburgsesteenweg_P_N_1_grondplan nieuwe toestand.pdf”, hierbij gevoegd.
Overeenkomstig artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening moet de gemeenteraad een gemotiveerd besluit nemen over de zaak van de wegen.
Stelt het tracé van de ontworpen straten en paden t.b.v. de aanleg van wegenis en gescheiden riolering in de Oudenburgsesteenweg / Dokter Paul Janssenlaan te Oostende vast, zoals is opgetekend op het plan dat werd opgemaakt door het studiebureau Burostiel.