Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft volgende repliek voorbereid in haar zitting van 18 juni 2021:
"Wij hebben uw verzoekschrift omtrent het herbekijken van het aantal parkeerplaatsen in het centrum van Oostende goed ontvangen.
Het centrum is een belangrijke attractiepool voor handelaars, werknemers, werkgevers, ….
Een goede verhouding tussen die groepen is essentieel, omdat zij allen bijdragen aan een levendige en aantrekkelijke binnenstad.
We vinden het belangrijk dat de publieke ruimte, die wij beschouwen als een schaars en kostbaar goed, op een zo’n optimaal mogelijke manier kan worden benut.
Hierbij hebben we maximaal oog voor zachte weggebruikers en wensen we duurzame en actieve verplaatsingsmiddelen te promoten.
Het is inderdaad al jaren zo dat het volledige centrum van de stad – waartoe de omgeving van de Adolf Buylstraat behoort – ondergebracht is in een bewonerszone. Het is ook niet mogelijk voor handelaars, werkgevers, werknemers, … om gemeentelijke parkeerkaarten (zoals een bewonerskaart) aan te vragen.
Gratis parkeren is mogelijk aan de parking ter hoogte van het Maritiem Instituut Mercator (omgeving Mercatorlaan) of aan de stadsrandparking Maria Hendrika. Zoals u zelf aangeeft zijn er verder diverse betalende alternatieven om te parkeren in uw nabije omgeving.
Het Stadsbestuur is zeker bereid om het nodige te doen zodat parkeerproblemen op een effectieve manier worden aangepakt. Het is daarom van groot belang dat de beslissingen hieromtrent worden genomen op basis van de correcte feiten. Zo vormen de genomen maatregelen effectief een oplossing voor een bepaald probleem en worden er geen andere problemen gecreëerd.
Stad Oostende zal dan ook verschillende parkeeronderzoeken opstarten over heel het grondgebied van de stad. Aan de hand van die informatie kan er op een onderbouwde en correcte manier worden gezocht naar de best passende formule om het parkeren in uw wijk te optimaliseren."
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 36
Mevrouw Sophie Vandenbussche diende op 11 juni 2021 volgend verzoekschrift in bij het stadsbestuur van Oostende:
"Beste college van burgemeester en schepenen,
Met dit schrijven wil ik graag een oproep doen voor het herbekijken van het aantal parkeerplekken in het centrum van Oostende en dan vooral voor bewoners.
Mijn vriend woont met zijn dochtertje reeds 2 jaar in Oostende en enkele maanden geleden trok ik bij hem in (nog niet officieel). We wonen pal in het centrum (regio Adolf Buylstraat) dus we weten dat het hebben van je auto zeer dicht in de buurt geen optie is (dat we dus altijd wel even moeten wandelen, al is het naar de Van Iseghemlaan). We zijn daarbij ook beiden halftijds werkzaam in Oostende (bijberoep zelfstandig psycholoog en werknemer in CGG Oostende).
We kochten een bewonerskaart en hebben 2 zones waar we mogen staan. Deze kaart maakt het voor ons gezin mogelijk om, op dagen van thuiswerken of in het weekend wanneer we niet naar van ’s morgens vroeg voor 9u buiten gaan, de auto te laten staan en dus niet te hoeven verzetten naar de randparking waar het niet betalend is. We zijn daar dus erg blij mee want in het verleden (zonder bewonerskaart) liep het parkeergeld erg hoog op of moesten we erg ver wandelen om de auto op de randparking.
De terrassen en restaurants zijn open, de zomer komt eraan en dus loopt Oostende (nu al voelbaar) vol met (dag)toeristen. Dit is logisch, goed en normaal voor een grote stad aan de kust. Hier hebben we dus geen probleem mee. Wat wel nu al moeilijker en vaak onaangenaam is (en de zomer is nog niet eens begonnen), is het vinden van een parkeerplek.
Ik veronderstel dat u het goed vindt en dus ook aanmoedigt dat gezinnen in Oostende wonen en zeker ook in het centrum. Mochten alle appartementen in het centrum bewoond zijn met tweede verblijvers, komt dit jullie minder goed uit dan indien er gezinnen permanent wonen. Ik weet dat jullie willen dat Oostende een jonge stad is en blijft. Het te kort aan parkeerplek maakt dit echter moeilijk…
Het is niet fijn om (in het weekend) te moeten rond rijden voor een plek om dan uiteindelijk uit noodzaak te moeten eindigen op de zeeparking waar je moet betalen terwijl je een bewonerskaart hebt. We gebruiken deze zeeparking in de week als we na 20u toekomen en voor 9u de dag erna weer weg moeten (niet ver van onze woonst en altijd plaats in de week, zeer handig dus) maar overdag van 9u tot 20u is deze betalend, ook voor personen met een bewonerskaart.
Als toerist in een stad (als ik naar Gent of Brugge ga) wil ik zeker betalen voor parking, daar heb ik geen probleem mee, maar als inwoner van Oostende met een bewonerskaart, wil ik geen geld uitgeven aan parkeerplaats.
Jullie weten zelf ook dat parkeerplaats in Oostende tijdens de zomermaanden een structureel probleem is waar vast nog vele inwoners ook last van hebben. Ik begrijp dat het maken van extra (bewoners)parking in het centrum van Oostende moeilijk is, maar is er een mogelijkheid om de zeeparking (tussen het parkje en de grote post) ook gratis te maken in het weekend voor bewoners in de zomermaanden (van juni tot en met september)? Dit kan al een deel van ons probleem oplossen. Een deel omdat ook deze parking in de zomer vaak overvol staat en we dus ook daar niet kunnen parkeren. Dan wordt het helemaal moeilijk om als bewoner (met een kindje) je auto kwijt te raken als alles (ook de randparking) vol staat. Ondanks dat Oostende (het strand en de stad) zo fijn is, is deze parkeer- ellende echt een domper tijdens de zomermaanden. Er gaat in ons gezin veel planning aan vooraf hoe we het dan met de auto aanpakken… Jammer gezien er met een kindje al genoeg planning nodig is.
Ook nu zijn er veel werken in het centrum van Oostende, waardoor nog minder plaatsen beschikbaar zijn.
Ik hoop dat jullie deze parkeermoeilijkheden willen herbekijken en willen zoeken naar mogelijke alternatieven om het de bewoners in het centrum makkelijker te maken tijdens de zomermaanden/momenten met veel toeristen.
Alvast bedankt!
Sophie Vandenbussche en Mike Gerry"
Neemt kennis van het verzoekschrift van mevrouw Sophie Vandenbussche van 11 juni 2021, overeenkomstig artikel 304, § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, omtrent het herbekijken van het aantal parkeerplaatsen in het centrum van Oostende (vooral voor bewoners).
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 18 juni 2021, waarvan kopie in bijlage (2021_CBS_02909):
"Wij hebben uw verzoekschrift omtrent het herbekijken van het aantal parkeerplaatsen in het centrum van Oostende goed ontvangen.
Het centrum is een belangrijke attractiepool voor handelaars, werknemers, werkgevers, ….
Een goede verhouding tussen die groepen is essentieel, omdat zij allen bijdragen aan een levendige en aantrekkelijke binnenstad.
We vinden het belangrijk dat de publieke ruimte, die wij beschouwen als een schaars en kostbaar goed, op een zo’n optimaal mogelijke manier kan worden benut.
Hierbij hebben we maximaal oog voor zachte weggebruikers en wensen we duurzame en actieve verplaatsingsmiddelen te promoten.
Het is inderdaad al jaren zo dat het volledige centrum van de stad – waartoe de omgeving van de Adolf Buylstraat behoort – ondergebracht is in een bewonerszone. Het is ook niet mogelijk voor handelaars, werkgevers, werknemers, … om gemeentelijke parkeerkaarten (zoals een bewonerskaart) aan te vragen.
Gratis parkeren is mogelijk aan de parking ter hoogte van het Maritiem Instituut Mercator (omgeving Mercatorlaan) of aan de stadsrandparking Maria Hendrika. Zoals u zelf aangeeft zijn er verder diverse betalende alternatieven om te parkeren in uw nabije omgeving.
Het Stadsbestuur is zeker bereid om het nodige te doen zodat parkeerproblemen op een effectieve manier worden aangepakt. Het is daarom van groot belang dat de beslissingen hieromtrent worden genomen op basis van de correcte feiten. Zo vormen de genomen maatregelen effectief een oplossing voor een bepaald probleem en worden er geen andere problemen gecreëerd.
Stad Oostende zal dan ook verschillende parkeeronderzoeken opstarten over heel het grondgebied van de stad. Aan de hand van die informatie kan er op een onderbouwde en correcte manier worden gezocht naar de best passende formule om het parkeren in uw wijk te optimaliseren."