Terug
Gepubliceerd op 02/07/2021

2021_GR_00215 - Departement Publieke Relaties - Directie Publiekszaken - UiTloket - Raamovereenkomst inzake ticketverkoop via het UiTloket - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 28/06/2021 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Belinda Torres Leclercq, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Vanessa Brysse, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Niek Calcoen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Philip Caestecker, Korpschef

Verontschuldigd

Charlotte De Backer, Raadslid; Karel Labens, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2021_GR_00215 - Departement Publieke Relaties - Directie Publiekszaken - UiTloket - Raamovereenkomst inzake ticketverkoop via het UiTloket - Goedkeuring 2021_GR_00215 - Departement Publieke Relaties - Directie Publiekszaken - UiTloket - Raamovereenkomst inzake ticketverkoop via het UiTloket - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Vanaf de zomer 2021 neemt Stad Oostende samen met De Grote Post vzw, Toerisme Oostende vzw en Theater aan Zee (Tartart vzw) een nieuw ticketingsysteem in gebruik. De overeenkomst inzake ticketverkoop via het UiTloket werd tegen het licht gehouden en geactualiseerd. Sinds de goedkeuring van de raamovereenkomst inzake ticketverkoop via het UiTloket op de gemeenteraad van 20 juni 2014 keurde het Europees Parlement en de Raad in 2016 de Algemene Verordening Gegevensbescherming (betreffende de verwerking van persoonsgegevens van natuurlijke personen) goed. De UiTPAS werd in Oostende ondertussen ook uitgerold om de vrijetijdsparticipatie te stimuleren en om drempels om deel te nemen aan vrije tijd voor mensen in armoede te verlagen.   

Argumentatie

De opmerkingen van de dienst Juridische Zaken en Bestuurszaken en de Data Protection Officer werden verwerkt in de overeenkomst.

  • Het inleidende deel (de preambule) uit de vorige overeenkomst werd geïntegreerd in de raamovereenkomst zelf zodat  duidelijk is welke elementen bindend zijn.
  • De termijn voor het indienen van de individuele overeenkomst door de organisator werd vastgelegd op minstens tien werkdagen voor de gewenste startdatum van de ticketverkoop. In geval de organisator ook UiTPAS-partner wenst te worden is de termijn vastgelegd op minstens een maand.
  • Tickets kunnen met de introductie van het nieuw ticketingsysteem voortaan verkocht worden via de website www.uitinoostende.be en de toegangscontrole is voortaan ook mogelijk via een scanningapplicatie van de leverancier van het ticketingsysteem.
  • De behandelingskost van 1 euro wordt afgeschaft omwille van meerdere redenen:
    • Het Wetboek van economisch recht, Boek VI, Titel 3, Hoofdstuk 2,  Afdeling 2, 'Overeenkomsten op afstand die geen betrekking hebben op financiële diensten', dat van toepassing is voor de verkoop via internet, bepaalt dat van bij de start de totale prijs duidelijk dient geafficheerd te worden inclusief alle kosten. Online een extra behandelingskost aanrekenen aan de consument bovenop de ticketprijs kan dus wettelijk niet.
  • De behandelingskost diende in principe te worden betaald door de klant. In de praktijk werd dit door de ene organisator al verrekend in de prijs en door de andere organisator niet. In sommige gevallen was het dus eerder een kost die door Stad Oostende werd aangerekend aan de organisator en in andere gevallen een extra kost die werd aangerekend aan de klant. Voor de klant is deze werkwijze niet altijd transparant.
  • Het verrekenen van de behandelingskost brengt heel wat administratieve last met zich mee.  De behandelingskost diende ook te worden betaald voor tickets met 0-waarde (gratis tickets) en voor gereserveerde maar niet-afgehaalde tickets aan de avondkassa, enz. Dit betekende extra verrekeningen. 
  • Daarbij was de behandelingskost onderhevig aan BTW en dienden facturen te worden opgemaakt aan de organisatoren. De 1 euro behandelingskost was dus ook geen 'netto opbrengst' voor Stad Oostende want de BTW diende te worden doorgestort aan de BTW-administratie.
  • Enerzijds subsidieert Stad Oostende de culturele partners en socio-culturele verenigingen maar anderzijds rekent Stad Oostende aan diezelfde organisaties en verenigingen extra kosten aan voor haar dienstverlening. Het is immers veelal de organisatie die de 1 euro behandelingskost per ticket voor zijn rekening neemt. 
  • De avondkassa of kassa aan de deur voor activiteiten van derden organisatoren die doorgaan in De Grote Post en de toegangscontrole wordt, zoals in de voorbije jaren, respectievelijk verzorgd door medewerkers van het UiTloket en De Grote Post.
  • Er wordt een artikel 4 ingevoerd m.b.t. de UiTPAS. UiTPAS-partners bieden het kansentarief aan en kunnen een voordeel aanbieden in ruil voor UiTPAS-punten. De organisator die nog geen UiTPAS-partner is, kan rekenen op een verkennend gesprek met de UiTPAS-coördinator.
  • Er wordt een artikel 7 ingevoerd waarbij Stad Oostende en de organisator zich ertoe verbinden de privacy van de klant te waarborgen conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de Europese Unie.

 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40-41

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56 § 2

(Delegatie)besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2019, artikel 3

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt de raamovereenkomst inzake ticketverkoop via het UiTloket, zoals toegevoegd in bijlage, goed.

Artikel 2

Machtigt het College van Burgemeester en Schepenen individuele overeenkomsten binnen het kader van de raamovereenkomst af te sluiten.

Artikel 3

Belast het College van Burgmeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten van dit besluit.