Terug
Gepubliceerd op 02/07/2021

2021_IP_00092 - Interpellatie van raadslid Nathalie Vervaecke: Schoolmoeheid

Gemeenteraad
ma 28/06/2021 - 19:00 -
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Belinda Torres Leclercq, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Vanessa Brysse, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Niek Calcoen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Philip Caestecker, Korpschef

Verontschuldigd

Charlotte De Backer, Raadslid; Karel Labens, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2021_IP_00092 - Interpellatie van raadslid Nathalie Vervaecke: Schoolmoeheid 2021_IP_00092 - Interpellatie van raadslid Nathalie Vervaecke: Schoolmoeheid

Motivering

Indiener(s)

Nathalie Vervaecke

Gericht aan

Siegelinde Lacoere

Tijdstip van indienen

wo 23/06/2021 - 21:30

Toelichting

Geachte schepen

In navolging van het project voor het aanstellen van brugfiguren in kader van het aanpakken van schoolmoeheid bij de Oostendse schoolgaande jeugd had ik graag toelichting bij onderstaande vragen.

  1. Schoolmoeheid/spijbelproblematiek vormen een geheel in een vicieuze cirkel. Deels vloeit dit uit verkeerde oriëntatie. Hoe wordt hierop ingezet tussen de verschillende actoren nl de leerling - ouders, de school en de brugfiguur?
  2. Hoe evalueren de brugfiguren, de leerlingen/ouders en de school het project? Komen dezelfde goede of pijnpunten naar voren? Wordt daar rekening mee gehouden naar het volgend schooljaar toe?
  3. Hoe is de samenwerking tussen de centrale partners in dit geheel? Regelmatig komt toch naar voren dat ze eilandsgewijs werken.
  4. De cijfers tonen aan dat de problematiek in alle lagen van het SO voorkomt maar de grootste uitschieter vormt het beroeps secundair onderwijs, wordt daar speciaal op ingezoemd? Dit is/was ook de groep die het meest te lijden/moeite had onder in de coronaperiode met het afstandsonderwijs.
  5. Hoe wordt de invulling van brugfiguren tussen BaO en SO gezien. 

Alvast bedankt.

Nathalie Vervaecke