- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;
- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
De maatregel "fietsstraat" wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden F111 en F113
- Educatief onderbord waarop de bepalingen van een fietsstraat, zoals vastgelegd in de wegcode, staan vermeld (max 30 km/u, gemotoriseerde voertuigen halen niet in)
- Wegmarkeringen.
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Stad Oostende heeft de ambitie om fietsstad van Vlaanderen te worden. Om deze ambitie te kunnen verwezenlijken en veilig fietsgedrag aan te moedigen, is de herinrichting van de publieke ruimte aangewezen.
Hierdoor wordt voorgesteld om op de volgende locaties nieuwe fietsstraten in te richten. De focus van deze fietsstraten ligt in eerste instantie op fietsroutes naar schoolomgevingen en de schoolomgevingen zelf.
- Leffingestraat: tussen de Golvenstraat en het ronde punt Honoré Borgerstraat; tussen de Gelijkheidstraat en de Eendrachtstraat.
- Spoorwegstraat: van het begin van de straat (start aan het ronde punt) tot aan de Kaïrostraat.
- Lijsterbeslaan: tussen de Nieuwpoortsesteenweg en de Schermplantenstraat.
- Rozenlaan: tussen de Nieuwpoortsesteenweg en de Anjelierlaan.
- Oude Molenstraat: tussen de Prinsenlaan en de Koninginnelaan.
- Christinastraat: tussen de Vindictivelaan en de Ooststraat.
De lokale politie verleent hiervoor positief advies.
De volgende fietsstraten worden ingevoerd:
- Leffingestraat: tussen de Golvenstraat en het ronde punt Honoré Borgerstraat; tussen de Gelijkheidstraat en de Eendrachtstraat.
- Spoorwegstraat: van het begin van de straat (start aan het ronde punt) tot aan de Kaïrostraat.
- Lijsterbeslaan: tussen de Nieuwpoortsesteenweg en de Schermplantenstraat.
- Rozenlaan: tussen de Nieuwpoortsesteenweg en de Anjelierlaan.
- Oude Molenstraat: tussen de Prinsenlaan en de Koninginnelaan.
- Christinastraat: tussen de Vindictivelaan en de Ooststraat.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden F111 en F113
- Educatief onderbord waarop de bepalingen van een fietsstraat, zoals vastgelegd in de wegcode, staan vermeld (max 30 km/u, gemotoriseerde voertuigen halen niet in)
- Wegmarkeringen.
Keuren de aanvullend reglementen van de politie op het wegverkeer goed.
Maken deze aanvullend reglementen voor goedkeuring over aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.