Sedert de start van de politiehervorming in 2002 is de maatschappij fundamenteel geëvolueerd. De fenomenen waarmee de politiezone Oostende dagdagelijks geconfronteerd wordt, vragen zonder twijfel een hoge mate van professionalisme en flexibiliteit. De actuele personeelsbezetting volstaat niet meer om aan deze verwachtingen tegemoet te komen. Daarom is het noodzakelijk om de personeelsformatie uit te breiden. Concreet wordt volgende voorgesteld:
1. Inzake de formatie van het administratief en logistiek kader wordt voorgesteld om 1 betrekking van ICT-adviseur te schrappen en 1 ICT-consulent, 1 communicatieconsulent, 1 consulent en 1 assistent toe te voegen.
Motivering
De dienst ICT wint steeds meer aan belang in het korps. Waar de taak hier vroeger voornamelijk bestond uit het installeren van PC’s, het onderhoud van het netwerk en een helpdeskfunctie, staat deze dienst nu voor grotere uitdagingen. Het korps rekent op zijn expertise bij het uitwerken van een cameranetwerk, mobile-office, de aankoop en ontwikkeling van softwarepakketten en de algemene modernisering en digitalisering van onze organisatie. Om aan deze eisen te voldoen was beslist om het ICT-team te versterken met een adviseur. Dit blijkt nu niet eenvoudig of zelfs onmogelijk gezien wij als werkgever aan dergelijke specialisten te weinig kunnen bieden binnen het statuut. Na een behoorlijk aantal vruchteloze pogingen om hiervoor iemand te rekruteren, werd recent beslist om voor deze dienst een extra consulent aan te werven in plaats van de in de personeelsformatie voorzien ICT adviseur.
PR en externe communicatie worden steeds belangrijker. Ook de professionalisering van de pers- en crisiscommunicatie dringt zich op. Om hier een antwoord aan te bieden, dringt een extra aanwerving van een gespecialiseerde consulent zich op.
Het takenpakket van het economaat heeft de laatste jaren een grondige evolutie doorgemaakt. Na een interne reorganisatie bij de stadsdiensten zijn de overheidsopdrachten bijgekomen. Momenteel bestaat het economaat uit 1 consulent, gespecialiseerd in overheidsopdrachten, 2 vaste assistenten en 1 assistent met een tijdelijk contract. Om deze dienst optimaal te laten draaien hebben we nood aan 3 assistenten. 1 assistent neemt de functie van magazijnier en softwarebeheerder op zich. De overige 2 assistenten oriënteren zich fulltime op de aankoopdossiers met aanvaarde factuur en waar nodig bieden zij ondersteuning aan de consulent overheidsopdrachten.
De dienst financiën bestaat uit 2 boekhouders en 1 assistent. Intern onze organisatie werd voor de aanwerving van de consulent overheidsopdrachten bij de diensten economaat de functie van assistent uitdovend gezet. Omdat we merken dat de werklast steeds meer toeneemt bij de consulenten van de dienst en overwegende dat consulenten specialisten zijn die zich niet louter focussen op administratieve afhandeling, is het aangewezen de functie van assistent in de dienst financiën toch te behouden.
De dienst gebouwen bestaat uit 2 assistenten en een technisch medewerker (vakman). Het takenpakket van deze dienst onderging het laatste jaar sterke wijzigingen. Waar het accent vroeger voornamelijk op infrastructuur lag, komt er nu ook heel wat technologie bij kijken. Zo kwam er met de nieuwbouw een complex pakket van toegangscontrole bij (niet enkel deuren, maar ook alle lockers, kasten…). Ook alles wat telefonie en radiocommunicatie betreft, valt sinds kort onder deze dienst. 1 assistent is momenteel ook werkzaam als beheerder van de schietstand. Zijn vaste werkplek situeert zich ook op deze locatie. In de toekomst houdt de functie “beheerder schietstand” op te bestaan en zal hij worden vervangen door een consulent gebouwenbeheerder die ook vanuit het hoofdcommissariaat zal werken. Deze persoon zal alle werken aan de gebouwen coördineren bijgestaan door de assistent en technisch medewerker. De consulent gebouwenbeheerder zal ook verantwoordelijk worden voor het poetspersoneel, een dienst die nu onder het economaat valt.
2. Inzake de formatie van het operationeel kader wordt voorgesteld om 8 hoofdinspecteurs van politie en 30 inspecteurs van politie toe te voegen.
Motivering
Gezien de noodzaak aan proactieve werking, controle en toezicht op het terrein werden de geleiders met hond weggetrokken uit de interventiepolitie. Dit gaf als voordeel dat getrainde honden niet de ganse dag in een patrouillewagen meegingen op de baan maar ingezet konden worden waarvoor ze opgeleid waren. Een voordeel voor het proactieve werk, maar ten nadele van de capaciteit die niet teruggewonnen kan worden binnen de interventiepolitie waardoor de interventieploegen nu met een structurele vermindering van hun initiële capaciteit zitten.
Deze structurele vermindering zorgt er nu echter voor dat de Interventiepolitie in piekmomenten de vereiste minimumbezetting amper nog kan halen. De zomermaanden en vakantieperiodes zorgen voor een verdriedubbeling van het aantal personen in Oostende. Dit heeft logischerwijze zijn gevolgen voor het stijgend aantal interventies en opdrachten.
De werkdruk, het stijgend verbaal en fysiek geweld tegen politiemensen tijdens de uitvoering van hun opdrachten in combinatie met het nijpend personeelstekort zorgen voor een toename van het aantal arbeidsongevallen en afwezigheden. Opnieuw kunnen deze afwezige personeelsleden niet worden vervangen. Daarom is een structurele uitbreiding van de ploegen met 8 inspecteurs nodig.
Het lokale bestuur legt de nadruk op verkeersveiligheid en op veiligheid rond werven. De dienst VHH die instaat voor de ongevallen heeft daarop een bijkomend takenpakket gekregen voor wat betreft het verlenen van adviezen en het handhaven op dagelijkse wijze van de reglementering omtrent werven en vergunningen. Daarnaast wordt de dienst VHH het aanspreekpunt voor gespecialiseerde verkeersmaterie en wordt deze dienst betrokken bij het uitwerken van het mobiliteitsbeleid in samenwerking met de mobiliteit cel van de stad Oostende. Het verhogen van de dienst met 2 gespecialiseerde motorrijders zorgt ervoor dat deze bijkomende opdrachten uitgevoerd worden , zonder aan de huidige werking van de ongevallenploeg te moeten sleutelen.
Ons project rond het aangiftebureau (aangifte op afspraak) staat heel zwaar onder druk. Initieel was er de belofte dat je als burger voor een niet dringende (!) aangifte binnen de 48 uur bediend wordt. We slaagden er regelmatig in om die 48 uur te verminderen, mensen werden vaak snel bediend. Nu loopt de wachttijd gemakkelijk op tot meer dan vier dagen.
Bovendien wordt het aangiftebureau meer en meer geconfronteerd met aangiftes gelinkt aan het onlinegebeuren (vb. informaticafraude, hacking, oplichting,…). De aangiftes zijn complexer geworden waardoor de noodzakelijke tijd voor een aangifte verhoogd werd en de personeelsleden meer opgeleid moeten worden om deze complexere aangiftes op een professionele wijze te kunnen behandelen. Klantvriendelijkheid en professionalisme draagt de politie oostende hoog in het vaandel waardoor we ons genoodzaakt zien het aangifte bureau uit te breiden en te voorzien van de noodzakelijke expertise en opleidingen. Ook de opvolging van de aangiftes en de onderzoeken die eruit voortvloeien zijn uitgebreid en nemen meer tijd in beslag. Daarom is een uitbreiding van het aangiftebureau met 2 hoofdinspecteurs en 3 inspecteurs noodzakelijk.
De structuur die het fundament vormt van onze wijkwerking dateert van 1995. In deze (pre-politiehervorming) periode, werden de Oostendse stadswijken ingedeeld in 5 politiewijken. Nu, 25 jaar later, blijkt deze indeling niet meer in overeenstemming met de wijze waarop we aan de bevolking een performante en klantvriendelijke wijkwerking willen aanbieden. In 2020 werd het startschot gegeven voor een nieuw en omvangrijk reorganisatieproject: “Wijkwerking 2.0”. Door deze reorganisatie:
Daarom is een uitbreiding van de wijkpolitie met 4 hoofdinspecteurs en 8 inspecteurs noodzakelijk.
In de maatschappij zijn er een aantal trends die ervoor zorgen dat een uitbreiding van een grotere en nog meer gespecialiseerde recherche-eenheid nodig is.
Concreet:
Daarom is een uitbreiding van de recherche met 2 hoofdinspecteurs en 7 inspecteurs noodzakelijk.
Gezien de noodzaak aan proactieve werking, controle en toezicht op het terrein werden de geleiders met hond weggetrokken uit de reguliere interventiepolitie. Dit gaf als voordeel dat getrainde honden niet de ganse dag in een patrouillewagen meegingen op de baan maar ingezet konden worden waarvoor ze opgeleid waren. Een voordeel voor het proactieve werk. De zone wil nog meer inzetten op deze proactieve werking. Proactieve werking stelt ons in staat om tegemoet te komen aan de vele vragen van de burgers en het lokaal bestuur om te voorzien in toezicht op plaatsen die gevoelig zijn voor overlast. De aanwezigheid van deze proactieve patrouilles heeft in het verleden zijn meerwaarde aangetoond. Om op dagelijkse basis te kunnen voldoen aan dit preventief toezicht is een uitbreiding van LOKI met 2 bijkomende hondengeleiders noodzakelijk.
De vraag voor uitbreiding van de personeelsformatie werd gemotiveerd door een beleidstekst van de korpschef. Aan de hand van deze tekst stemde het bestuur in met deze uitbreiding, maar omwille van budgettaire en praktische redenen werd geopteerd om deze aanwervingen gefaseerd toe te staan. Concreet: jaarlijks wordt vanaf 2021 voor de komende vijf jaar de begroting verhoogd met 500.000 €. Vanaf 2025 zal de personeelsbegroting structureel gestegen zijn met 2.500.000 €.
De zone heeft een gefaseerd plan uitgewerkt, rekening houdend met deze stijging.
Deze wijzigingen werden besproken op het basisoverlegcomité (zie bijlage), waar een positief advies werd gegeven.
De personeelsformatie van het administratief en logistiek kader wordt als volgt gewijzigd:
- Volgende betrekking wordt geschrapt: 1 betrekking van ICT-adviseur.
- Volgende betrekkingen worden toegevoegd:
Na de wijziging ziet de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader er als volgt uit:
|
Niveau |
Aantal |
Opmerking |
|
A |
5 adviseurs met volgende klassenindeling: a) diensthoofd Human Resources in klasse 2; b) adviseur-jurist in klasse 2; c) diensthoofd Beleid in klasse 2. d) diensthoofd Management van Middelen in klasse 2; e) directeur Beheer in klasse 3. |
De betrekking van directeur Beheer is geblokkeerd indien deze wordt ingevuld door een commissaris. |
|
B |
4 ICT-consulenten |
|
|
2 boekhouders |
| |
|
2 communicatieconsulenten |
| |
|
6 consulenten |
||
|
C |
25 assistenten |
- Waarnaast 1 betrekking van assistent uitdovend is. |
|
D |
0 bediende |
|
|
TOTAAL |
44 |
|
De personeelsformatie van het operationeel kader wordt als volgt gewijzigd:
Na de wijziging ziet de personeelsformatie van het operationeel kader er als volgt uit:
| Graad | Aantal | Opmerkingen |
| HCP | 2 |
|
| CP | 14 |
De betrekking van directeur Beheer is geblokkeerd indien deze wordt ingevuld door niveau A-klasse A2 |
| HINP | 54 |
|
| INP | 214 |
|
| AGP | 24 |
|
| TOTAAL | 308 |