Terug
Gepubliceerd op 03/03/2021

2021_GR_00058 - Lokale Politie - Formatie van het administratief en logistiek kader en formatie van het operationeel kader - Wijziging - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 01/03/2021 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Belinda Torres Leclercq, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Vanessa Brysse, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet; Arianne Jonckheere; Philip Caestecker, Korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Jeroen Soete, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2021_GR_00058 - Lokale Politie - Formatie van het administratief en logistiek kader en formatie van het operationeel kader - Wijziging - Goedkeuring 2021_GR_00058 - Lokale Politie - Formatie van het administratief en logistiek kader en formatie van het operationeel kader - Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid de artikelen 47, 116, en 118.
  • De wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de politiediensten, inzonderheid artikel 8§1 –1°.
  • De wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van depersoneelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten.
  • Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  • Het koninklijk besluit van 08 februari 2001 tot uitvoering van de wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van hetpersoneelvan de politiediensten.
  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van hetpersoneelvan de politiediensten.
  • Het koninklijk besluit van 05 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiekpersoneelvan de lokale politie.
  • Het koninklijk besluit van 07 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van depersoneelsleden van de lokale politie.
  • De omzendbrief BA-2006/01 van 13 januari 2006 betreffende het Gemeentedecreet en het Provinciedecreet, inwerkingtreding van de bepalingen inzake het bestuurlijk toezicht.
  • Het advies van het Basis Overlegcomité Politie 74 van 09 februari 2021.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

Sedert de start van de politiehervorming in 2002 is de maatschappij fundamenteel geëvolueerd. De fenomenen waarmee de politiezone Oostende dagdagelijks geconfronteerd wordt, vragen zonder twijfel een hoge mate van professionalisme en flexibiliteit. De actuele personeelsbezetting volstaat niet meer om aan deze verwachtingen tegemoet te komen. Daarom is het noodzakelijk om de personeelsformatie uit te breiden. Concreet wordt volgende voorgesteld:  

1. Inzake de formatie van het administratief en logistiek kader wordt voorgesteld om 1 betrekking van ICT-adviseur te schrappen en 1 ICT-consulent, 1 communicatieconsulent, 1 consulent en 1 assistent toe te voegen.

Motivering

  • ICT-adviseur wordt ICT-consulent

De dienst ICT wint steeds meer aan belang in het korps. Waar de taak hier vroeger voornamelijk bestond uit het installeren van PC’s, het onderhoud van het netwerk en een helpdeskfunctie, staat deze dienst nu voor grotere uitdagingen. Het korps rekent op zijn expertise bij het uitwerken van een cameranetwerk, mobile-office, de aankoop en ontwikkeling van softwarepakketten en de algemene modernisering en digitalisering van onze organisatie. Om aan deze eisen te voldoen was beslist om het ICT-team te versterken met een adviseur. Dit blijkt nu niet eenvoudig of zelfs onmogelijk gezien wij als werkgever aan dergelijke specialisten te weinig kunnen bieden binnen het statuut. Na een behoorlijk aantal vruchteloze pogingen om hiervoor iemand te rekruteren, werd recent beslist om voor deze dienst een extra consulent aan te werven in plaats van de in de personeelsformatie voorzien ICT adviseur. 

  • aanwerving persverantwoordelijke – communicatieconsulent

PR en externe communicatie worden steeds belangrijker. Ook de professionalisering van de pers- en crisiscommunicatie dringt zich op.  Om hier een antwoord aan te bieden, dringt een extra aanwerving van een gespecialiseerde consulent zich op. 

  • extra assistenten voor management van middelen: 1 bij economaat en 1 bij dienst financiën

Het takenpakket van het economaat heeft de laatste jaren een grondige evolutie doorgemaakt. Na een interne reorganisatie bij de stadsdiensten zijn de overheidsopdrachten bijgekomen. Momenteel bestaat het economaat uit 1 consulent, gespecialiseerd in overheidsopdrachten, 2 vaste assistenten en 1 assistent met een tijdelijk contract. Om deze dienst optimaal te laten draaien hebben we nood aan 3 assistenten. 1 assistent neemt de functie van magazijnier en softwarebeheerder op zich. De overige 2 assistenten oriënteren zich fulltime op de aankoopdossiers met aanvaarde factuur en waar nodig bieden zij ondersteuning aan de consulent overheidsopdrachten. 

De dienst financiën bestaat uit 2 boekhouders en 1 assistent. Intern onze organisatie werd voor de aanwerving van de consulent overheidsopdrachten bij de diensten economaat de functie van assistent uitdovend gezet. Omdat we merken dat de werklast steeds meer toeneemt bij de consulenten van de dienst en overwegende dat consulenten specialisten zijn die zich niet louter focussen op administratieve afhandeling, is het aangewezen de functie van assistent in de dienst financiën toch te behouden. 

  • 1 assistent gebouwen wordt 1 consulent gebouwenverantwoordelijke 

De dienst gebouwen bestaat uit 2 assistenten en een technisch medewerker (vakman). Het takenpakket van deze dienst onderging het laatste jaar sterke wijzigingen. Waar het accent vroeger voornamelijk op infrastructuur lag, komt er nu ook heel wat technologie bij kijken. Zo kwam er met de nieuwbouw een complex pakket van toegangscontrole bij (niet enkel deuren, maar ook alle lockers, kasten…). Ook alles wat telefonie en radiocommunicatie betreft, valt sinds kort onder deze dienst.  1 assistent is momenteel ook werkzaam als beheerder van de schietstand. Zijn vaste werkplek situeert zich ook op deze locatie. In de toekomst houdt de functie “beheerder schietstand” op te bestaan en zal hij worden vervangen door een consulent gebouwenbeheerder die ook vanuit het hoofdcommissariaat zal werken. Deze persoon zal alle werken aan de gebouwen coördineren bijgestaan door de assistent en technisch medewerker. De consulent gebouwenbeheerder zal ook verantwoordelijk worden voor het poetspersoneel, een dienst die nu onder het economaat valt. 

2. Inzake de formatie van het operationeel kader wordt voorgesteld om 8 hoofdinspecteurs van politie en 30 inspecteurs van politie toe te voegen.

Motivering

  • Uitbreiding van de ploegen met 8 inspecteurs

Gezien de noodzaak aan proactieve werking, controle en toezicht op het terrein werden de geleiders met hond weggetrokken uit de interventiepolitie. Dit gaf als voordeel dat getrainde honden niet de ganse dag in een patrouillewagen meegingen op de baan maar ingezet konden worden waarvoor ze opgeleid waren. Een voordeel voor het proactieve werk, maar ten nadele van de capaciteit die niet teruggewonnen kan worden binnen de interventiepolitie waardoor de interventieploegen nu met een structurele vermindering van hun initiële capaciteit zitten.

Deze structurele vermindering zorgt er nu echter voor dat de Interventiepolitie in piekmomenten de vereiste minimumbezetting amper nog kan halen. De zomermaanden en vakantieperiodes zorgen voor een verdriedubbeling van het aantal personen in Oostende. Dit heeft logischerwijze zijn gevolgen voor het stijgend aantal interventies en opdrachten.

De werkdruk, het stijgend verbaal en fysiek geweld tegen politiemensen tijdens de uitvoering van hun opdrachten in combinatie met het nijpend personeelstekort zorgen voor een toename van het aantal arbeidsongevallen en afwezigheden. Opnieuw kunnen deze afwezige personeelsleden niet worden vervangen. Daarom is een structurele uitbreiding van de ploegen met 8 inspecteurs nodig.

  • Uitbreiding van de dienst Verkeershandhaving met 2 inspecteurs

Het lokale bestuur legt de nadruk op verkeersveiligheid en op veiligheid rond werven. De dienst VHH die instaat voor de ongevallen heeft daarop een bijkomend takenpakket gekregen voor wat betreft het verlenen van adviezen en het handhaven op dagelijkse wijze van de reglementering omtrent werven en vergunningen. Daarnaast wordt de dienst VHH het aanspreekpunt voor gespecialiseerde verkeersmaterie en wordt deze dienst betrokken bij het uitwerken van het mobiliteitsbeleid in samenwerking met de mobiliteit cel van de stad Oostende. Het verhogen van de dienst met 2 gespecialiseerde motorrijders zorgt ervoor dat deze bijkomende opdrachten uitgevoerd worden , zonder aan de huidige werking van de ongevallenploeg te moeten sleutelen.

  • Uitbreiding van het aangiftebureau met 2 hoofdinspecteurs en 3 inspecteurs

Ons project rond het aangiftebureau (aangifte op afspraak) staat heel zwaar onder druk. Initieel was er de belofte dat je als burger voor een niet dringende (!) aangifte binnen de 48 uur bediend wordt. We slaagden er regelmatig in om die 48 uur te verminderen, mensen werden vaak snel bediend. Nu loopt de wachttijd gemakkelijk op tot meer dan vier dagen.

Bovendien wordt het aangiftebureau meer en meer geconfronteerd met aangiftes gelinkt aan het onlinegebeuren (vb. informaticafraude, hacking, oplichting,…). De aangiftes zijn complexer geworden waardoor de noodzakelijke tijd voor een aangifte verhoogd werd en de personeelsleden meer opgeleid moeten worden om deze complexere aangiftes op een professionele wijze te kunnen behandelen. Klantvriendelijkheid en professionalisme draagt de politie oostende hoog in het vaandel waardoor we ons genoodzaakt zien het aangifte bureau uit te breiden en te voorzien van de noodzakelijke expertise en opleidingen. Ook de opvolging van de aangiftes en de onderzoeken die eruit voortvloeien zijn uitgebreid en nemen meer tijd in beslag. Daarom is een uitbreiding van het aangiftebureau met 2 hoofdinspecteurs en 3 inspecteurs noodzakelijk.

  • Uitbreiding van de wijk met 4 hoofdinspecteurs en 8 inspecteurs

De structuur die het fundament vormt van onze wijkwerking dateert van 1995. In deze (pre-politiehervorming) periode, werden de Oostendse stadswijken ingedeeld in 5 politiewijken. Nu, 25 jaar later, blijkt deze indeling niet meer in overeenstemming met de wijze waarop we aan de bevolking een performante en klantvriendelijke wijkwerking willen aanbieden. In 2020 werd het startschot gegeven voor een nieuw en omvangrijk reorganisatieproject: “Wijkwerking 2.0”. Door deze reorganisatie:

  • wordt op elke wijk een steunteam opgericht ter ondersteuning van de wijkinspecteurs. Zij staan in voor de zogenaamde complexere kantschriften. Verwerking, informatie-opbouw en opvolging van zachte informatie die een input kent bij zowel wijkinspecteurs als andere collega’s van onze of andere politiezones of –diensten zal een tweede belangrijke taak zijn voor het steunteam.
  • wordt een aparte cel bestuurlijke handhaving/VUIO opgericht, die wijkgebonden materie wijkoverschrijdend aanpakken door de inzet van gespecialiseerde teams (reinheid, sociale cel, veilig uitgaan, acties met inspectiediensten,…).
  • wordt nog bewuster en meer ingezet op aanwezigheid van wijkinspecteurs in de wijken (gemeenschapsgerichte politiezorg). 

Daarom is een uitbreiding van de wijkpolitie met 4 hoofdinspecteurs en 8 inspecteurs noodzakelijk. 

  • Uitbreiding van de opsporingspolitie met 2 hoofdinspecteurs en 7 inspecteurs

In de maatschappij zijn er een aantal trends die ervoor zorgen dat een uitbreiding van een grotere en nog meer gespecialiseerde recherche-eenheid nodig is.

Concreet:

  • Er ontstaan nieuwe criminaliteitsvormen naar aanleiding van de technologisering Misdrijven waaronder informaticafraude, kinderporno, cyberpesten, sexting, sextortion, cyberlokking… zorgen voor een sterk verhoogde werklast, nood aan expertise en bijkomende gespecialiseerde opleidingen. Ten gevolge van deze technologische evolutie werd een eigen Local Computer Crime Unit (LCCU) opgericht. 
  • Er zijn bijkomende middelen zoals de tapkamer  om aan bewijsgaring te doen. Dit zorgt voor een bijkomende werklast. 
  • Het vrij verkeer van personen heeft bepaalde criminaliteitsvormen in de hand gewerkt die binnen een lokale politiezone complex en moeilijk te onderzoeken zijn. De veelheid aan nationaliteiten en de snelheid waarmee criminelen zich over de landgrenzen heen verplaatsen, vragen extra onderzoekscapaciteit. 
  • Door een tekort aan capaciteit werden bepaalde dossiers overgeheveld van de federale naar de lokale politie. Daaronder verstaan we bv. de vele financiële onderzoeken die nu door onze recherche gevoerd worden maar ook zware georganiseerde misdrijven. 

Daarom is een uitbreiding van de recherche met 2 hoofdinspecteurs en 7 inspecteurs noodzakelijk.

  • Uitbreiding van Loki met 2 hondengeleiders

Gezien de noodzaak aan proactieve werking, controle en toezicht op het terrein werden de geleiders met hond weggetrokken uit de reguliere interventiepolitie. Dit gaf als voordeel dat getrainde honden niet de ganse dag in een patrouillewagen meegingen op de baan maar ingezet konden worden waarvoor ze opgeleid waren. Een voordeel voor het proactieve werk. De zone wil nog meer inzetten op deze proactieve werking. Proactieve werking stelt ons in staat om tegemoet te komen aan de vele vragen van de burgers en het lokaal bestuur om te voorzien in toezicht op plaatsen die gevoelig zijn voor overlast. De aanwezigheid van deze proactieve patrouilles heeft in het verleden zijn meerwaarde aangetoond. Om op dagelijkse basis te kunnen voldoen aan dit preventief toezicht is een uitbreiding van LOKI met 2 bijkomende hondengeleiders noodzakelijk.

Argumentatie

De vraag voor uitbreiding van de personeelsformatie werd gemotiveerd door een beleidstekst van de korpschef. Aan de hand van deze tekst stemde het bestuur in met deze uitbreiding, maar omwille van budgettaire en praktische redenen werd geopteerd om deze aanwervingen gefaseerd toe te staan. Concreet: jaarlijks wordt vanaf 2021 voor de komende vijf jaar de begroting verhoogd met 500.000 €. Vanaf 2025 zal de personeelsbegroting structureel gestegen zijn met 2.500.000 €.

De zone heeft een gefaseerd plan uitgewerkt, rekening houdend met deze stijging.

  • In 2021 zal de zone 17 profielen openstellen. Deze profielen zullen ten vroegste vanaf juli in dienst kunnen treden, waardoor ze maar voor 50 % mee tellen in de begroting, wat overeenstemt met een budget van 500.000 €. Het gaat over volgende profielen:
    • een ICT-consulent in plaats van een ICT-adviseur;
    •  een assistent voor de dienst Economaat;
    • een consulent voor dienst Gebouwen;
    • 4 inspecteurs voor de interventieploegen;
    • 1 inspecteur voor de dienst Verkeershandhaving;
    • 2 inspecteurs voor het Aangiftebureau;
    • 2 inspecteurs voor de Wijkpolitie;
    • 4 inspecteurs voor de Opsporingspolitie;
    • 1 inspecteur voor de dienst LOKI.

  • In 2022 zullen deze personeelsleden aan 100 % tewerkgesteld zijn in de zone, wat overeenstemt met 1.000.000 €.
  • Voor de verdere aanwervingen vanaf 2023 wordt in 2022 een concreet plan uitgewerkt, rekening houdend met de actuele maatschappelijke tendensen alsook de noden in het korps op dat moment. Bij de uitwerking van dit plan wordt rekening gehouden met de jaarlijkse stijging van het budget met 500.000 €. 

Deze wijzigingen werden besproken op het basisoverlegcomité (zie bijlage), waar een positief advies werd gegeven.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De personeelsformatie van het administratief en logistiek kader wordt als volgt gewijzigd:

- Volgende betrekking wordt geschrapt: 1 betrekking van ICT-adviseur.

- Volgende betrekkingen worden toegevoegd:

  • 1 ICT-consulent;
  • 1 communicatieconsulent;
  • 1 consulent;
  • 1 assistent.


Artikel 2

Na de wijziging ziet de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader er als volgt uit:

 

Niveau

Aantal

Opmerking

A

5 adviseurs met volgende klassenindeling:

a) diensthoofd Human Resources in klasse 2;

b) adviseur-jurist in klasse 2;

c) diensthoofd Beleid in klasse 2.

d) diensthoofd Management van Middelen in klasse 2;

e) directeur Beheer in klasse 3.

 

 

 

 

 

 

 

De betrekking van directeur Beheer is geblokkeerd indien deze wordt ingevuld door een commissaris.

B

4 ICT-consulenten

 

2 boekhouders

 

2 communicatieconsulenten

 

6 consulenten

 

C

25 assistenten

- Waarnaast 1 betrekking van assistent uitdovend is.
- Waarvan 1 betrekking van assistent geblokkeerd is zolang de betrekking van bediende uit de bijzondere formatie van het administratief en logistiek kader nog ingevuld is.

D

0 bediende

 

TOTAAL

44

 

 

Artikel 3

De personeelsformatie van het operationeel kader wordt als volgt gewijzigd:

  • 8 betrekkingen van hoofdinspecteur van politie worden toegevoegd;
  • 30 betrekkingen van inspecteur van politie worden toegevoegd.

Artikel 4

Na de wijziging ziet de personeelsformatie van het operationeel kader er als volgt uit:

Graad Aantal Opmerkingen
 HCP
 2
 
 CP
 14
 De betrekking van directeur Beheer is geblokkeerd indien deze wordt ingevuld door niveau A-klasse A2
 HINP
 54
 
 INP
214
 
 AGP
 24
 
TOTAAL
308