In de eerste weken van 2021 werd Oostende geconfronteerd met meerdere uitbraken en varianten op het Coronavirus. In meerdere instellingen en publieke voorzieningen waren deze uitbraken fors. De positiviteitsratio was en is hoger in Oostende dan in de rest van België. Zelfs de ziekenhuizen van Oostende moesten doorverwijzen naar andere ziekenhuizen.
Op zo'n moment en voor de komende periode is het belangrijk dat er duidelijk en transparant wordt gecommuniceerd. De actualiteitsupdates naar de gemeenteraadsleden zijn erg nuttig, maar de bevolking dient ook goed geïnformeerd te worden. Zeker naar de personeelsleden van de plaatsen waar uitbraken zijn, en naar de familieleden die residentiële bewoners hebben in die plaatsen. Maar ook naar elke Oostendenaar, en zelfs naar de velen die ondertussen Oostende willen bezoeken. In februari hoorden we heel vaak dat er geen antwoorden kwamen en de communicatie te wensen overliet. Zeggen dat het transparant gebeurt is nog geen transparante communicatie.
Daarom de volgende vragen :
*wat is de standaardprocedure die het stadsbestuur als coördinerende overheid hanteert, in de communicatie en informatie naar betrokkenen bij een uitbraak in Oostende?
*wordt die altijd gevolgd, en om het concreet te maken, worden familieleden van residentiële bewoners volledig ingelicht als ze informatie vragen over de toestand in de voorziening waar hun familie verblijft?
*is het bestuur het er mee eens dat het zelfs na bijna een jaar zo is dat de communicatie en transparantie rond de pandemie naar de eigen bevolking voor verbetering vatbaar is?
*en daarom vragen we ook opnieuw : is het college bereid om over partijen heen te kijken naar de afgelopen periode omtrent wat goed ging en wat beter moet, om zo voor de volgende maanden de geleerde lessen al te implementeren?
John Crombez