Terug
Gepubliceerd op 03/03/2021

2021_IP_00026 - Interpellatie van raadslid Nancy Bourgoignie: De weg naar de vrijheid

Gemeenteraad
ma 01/03/2021 - 19:00 -
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Belinda Torres Leclercq, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Vanessa Brysse, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet; Arianne Jonckheere; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Philip Caestecker, Korpschef

Verontschuldigd

Jeroen Soete, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2021_IP_00026 - Interpellatie van raadslid Nancy Bourgoignie: De weg naar de vrijheid 2021_IP_00026 - Interpellatie van raadslid Nancy Bourgoignie: De weg naar de vrijheid

Motivering

Indiener(s)

Nancy Bourgoignie

Gericht aan

Siegelinde Lacoere

Tijdstip van indienen

wo 24/02/2021 - 21:57

Toelichting

Het vaccinatiecentrum Kursaal heeft inmiddels de eerste vaccins ontvangen voor inenting tegen het coronavirus. Na de kleine ups- and- downs die horen bij de opstart van een dermate groot project, kunnen we wel stellen dat in een relatief korte periode het vaccinatiecentrum operatief is en klaar is voor het grote werk. Ik zou zeggen “laat de vaccins maar richting Oostende komen”.

Naar aanleiding van de stand van zaken van het vaccinatiecentrum – door de burgemeester gegeven tijdens de raadscommissies – nog enkele vragen:

 

De openingsuren werden aangepast naar twee shiften, zijnde van 12u30 tot 16u30 en van 17u tot 21u. Momenteel worden – gezien de afhankelijkheid van de levering van vaccins – slechts op bepaalde dagen gevaccineerd.

  • Worden (op termijn)ook vaccinaties voorzien in weekends, zijnde op zaterdag en op zondag?

 

Heel wat vrijwilligers en zorgpersoneel zetten zich in voor ons vaccinatiecentrum, waarvoor oprecht dank en respect.

  • Wordt ook samengewerkt met het Rode Kruis ?
  • Zoja, welke taken heeft het Rode Kruis
  • Zo niet, waarom is er geen samenwerking met het Rode Kruis ?

 

Het systeem Doplr (het computersysteem van de Vlaamse overheid) gaf enkele problemen bij de start van de vaccinaties. Via dit computerprogramma worden de burgers via post uitgenodigd voor hun vaccinatie.

  • Zijn deze problemen inmiddels allemaal opgelost?

 

Op de website van de stad staat heel wat algemene informatie (onder meer afkomstig van de websites van hogere overheden).

  • Kan er ook een telefoonnummer van het plaatselijke callcenter vermeld worden?
  • Wanneer en op welke tijdstippen zal dit callcenter bereikbaar zijn?

 

Bij de organisatie van het vaccineren zijn uiteraard de vaccins van groot belang. De logistieke verdeling en voorziening van de vaccins zijn niet min. Het is niet de bedoeling dat een vaccin “verloren” gaat, maar dat elk vaccin de weg kan vinden naar een bovenarm, de weg kan vinden naar “vrijheid”.

Soms zal een burger, wiens vaccin reeds klaar ligt ter gebruik, niet aanwezig zijn in het vaccinatiecentrum. Ik hoorde in dit verband van de zogenaamde “reservelijsten” van burgers die alsnog worden opgebeld voor het zetten van het bruikbare vaccin – kwestie van geen enkel vaccin te laten verloren gaan.

  • Zijn er richtlijnen van de hogere overheden tot het opstellen van dergelijke reservelijsten?
  • Wie is bevoegd om dergelijke reservelijsten vast te leggen?
  • Heeft het vaccinatiecentrum Kursaal een dergelijk reservelijst? Zo ja, welke doelgroepen werden hierin opgenomen?
  • Kunnen burgers zich kandidaat stellen om op de reservelijst opgenomen te worden?

 

Betreffende mobiliteit van en naar het vaccinatiecentrum Kursaal wordt op de website van de stad gevraagd om zoveel als mogelijk per fiets of te voet te komen. Uiteraard zal dit niet mogelijk zijn voor iedereen. Voor elke penhouder van een vaccinatiecentrum voorziet de hogere overheid een aanvullend mobiliteitsbudget van 10.000 euro/maand – dit om zo goed als mogelijk iedereen op vlotte wijze van en naar het vaccinatiecentrum te krijgen.

  • Op welke wijze zal dit mobiliteitsbudget worden ingezet ter maximale dienstverlening van de burger.

 

Is er reeds een mobiel team actief van het vaccinatiecentrum dat aan huis kan gaan voor het inenten van burgers die in aanmerking komen voor thuisvaccinatie? (risicopatiënten, demente, ernstige ASS, ernstig psychiatrische problematiek, bedlegerigheid, ernstige fysieke handicap).

  • Gaat dit mobiel team ook ter plaatse naar bvb een instelling (ziekenhuis; geriatrie)?

 

Het is belangrijk om bij de vaccinatie een zo groot mogelijk publiek te kunnen bereiken en de drempel om zich te laten vaccineren zo laag mogelijk te houden. Dit is een taak voor de populatiemanager.

  • Is er een werkplan/draaiboek opgemaakt door de populatiemanager om alle doelgroepen van onze samenleving te bereiken. Kan dit werkplan/draaiboek verkregen worden?

 

  • Is het mogelijk om een globaal begroot budget te kunnen verkrijgen van de werking van het vaccinatiecentrum Kursaal ?