Terug
Gepubliceerd op 28/04/2021

2021_GR_00132 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 26/04/2021 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Belinda Torres Leclercq, Raadslid; Vanessa Brysse, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Philip Caestecker, Korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Germonpré, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid

Verontschuldigd

Sandra Demuynck, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2021_GR_00132 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring 2021_GR_00132 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

 

 

Aanleiding en context

Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat er:

  • voor commissaris van politie, bestaande uit 14 betrekkingen, er 2 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het niet invullen van de voorgaande vacatures.
  • voor hoofdinspecteur van politie, bestaande uit 54 betrekkingen,  er 3 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het vertrek via mobiliteit.
  • voor inspecteur van politie, bestaande uit 214 betrekkingen, er 38 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door de uitbreiding van de personeelsformatie, alsook het vertrek via mobiliteit.  
  • voor agent van politie, bestaande uit 24 betrekkingen,  er 5 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het niet invullen van voorgaande vacatures.
  • voor communicatieconsulent, bestaande uit 2 betrekkingen, er 1 vacature is. Deze vacature is ontstaan door de uitbreiding van de personeelsformatie.
  • voor consulent, bestaande uit 6 betrekkingen, er 1 vacature is. Deze vacature is ontstaan door de uitbreiding van de personeelsformatie.
  • Voor ICT-consulent, bestaande uit 4 betrekkingen, er 1 vacature is. Deze vacature is ontstaan door de uitbreiding van de personeelsformatie.

De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.

Argumentatie

  • Het is opportuun om de werking van de lokale politie te garanderen dat deze betrekkingen worden ingevuld en als volgt worden toegewezen:
    • 4  agenten van politie voor de Wijkpolitie;
    • 1 agent van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
    • 20 inspecteurs van politie voor de Interventieploegen;
    • 4 inspecteurs van politie voor het Aangiftebureau;
    • 2 inspecteurs van politie voor de dienst Verkeershandhaving (Motorrijders)
    • 4 inspecteurs van politie voor de Opsporingspolitie (algemeen profiel)
    • 1 inspecteur van politie voor de Opsporingspolitie met financieel profiel.
    • 7 inspecteurs van politie voor de Wijkpolitie (algemeen profiel)
    • 2 hoofdinspecteurs van politie voor de Interventieploegen
    • 1 hoofdinspecteur van politie voor de Wijkpolitie
    • 1 commissaris van politie voor de dienst Verkeershandhaving
    • 1 commissaris van politie voor de Wijkpolitie
    • 1 communicatieconsulent
    • 1 consulent voor de dienst Gebouwen
    • 1 ICT-consulent voor de dienst ICT 
  • Het is opportuun om de operationele vacatures open te stellen in de mobiliteit 2021-02.
  • Het is opportuun om de vacatures van communicatieconsulent/ consulent gebouwenbeheerder/ ICT-consulent voor de dienst ICT open te stellen via dringende externe werving conform artikel 4.1.37.  
  • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
      • Voor de betrekkingen van agent van politie: 
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
      • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie;
          • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
      • Voor de betrekkingen van commissaris van politie;
          • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
      • Voor de betrekkingen van consulent;
          • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald:  de plaatselijke selectiecommissie voor de niveaus B en C van de lokale politie
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

Juridische grond

  • De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.

  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.

  • Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.

  • De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In het kader van de mobiliteit nr. 2021-02 worden volgende betrekkingen vacant verklaard:

  • 4  agenten van politie voor de Wijkpolitie;
  • 1 agent van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
  • 20 inspecteurs van politie voor de Interventieploegen;
  • 4 inspecteurs van politie voor het Aangiftebureau;
  • 2 inspecteurs van politie voor de dienst Verkeershandhaving (Motorrijders)
  • 4 inspecteurs van politie voor de Opsporingspolitie (algemeen profiel)
  • 1 inspecteur van politie voor de Opsporingspolitie met financieel profiel.
  • 7 inspecteurs van politie voor de Wijkpolitie (algemeen profiel)
  • 2 hoofdinspecteurs van politie voor de Interventieploegen
  • 1 hoofdinspecteur van politie voor de Wijkpolitie
  • 1 commissaris van politie voor de dienst Verkeershandhaving
  • 1 commissaris van politie voor de Wijkpolitie

Volgende selectiemodaliteiten worden gehanteerd:

  •  Voor de betrekkingen van agent van politie: het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft. 
  • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur van politie en inspecteur van politie
    • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie.
    • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.
  • Voor de betrekkingen van commissaris van politie
    • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald de plaatselijke selectiecommissie voor officieren van de lokale politie.
    • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

 

Artikel 2

In het kader van de dringende externe werving worden de volgende betrekkingen vacant verklaard:

  • 1 communicatieconsulent voor de dienst Beleid
  • 1 consulent voor de dienst Gebouwen
  • 1 ICT-consulent voor de dienst ICT 

    • Volgende selectiemodaliteiten worden gehanteerd:
      • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald:  de plaatselijke selectiecommissie voor de niveaus B en C van de lokale politie
      • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

    Artikel 3

    Het besluit wordt meegedeeld aan DRP.