Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement Raad voor Maatschappelijk Welzijn, artikel 36
Het Vast Bureau heeft de vraag van de heer Angelo Flederick onderzocht en stelt onderhavig antwoord voor:
"Wij hebben uw verzoekschrift tot het oprichten van een stedelijke gemengde commissie gezondheid en welzijn in Oostende goed ontvangen.
Het oprichten van gemengde commissies gebeurt door de Gemeenteraad, waarvan 15 vertegenwoordigers van de politieke fracties en minstens even veel niet-raadsleden uit het werkveld deel uitmaken (artikel 304 DLB). De vertegenwoordigers uit het werkveld kunnen geselecteerd worden na een open kandidatuur.
Momenteel participeert het lokaal bestuur reeds aan een aantal bestaande overlegstructuren waar welzijnsactoren, zorgactoren en het lokaal bestuur elkaar ontmoeten :
De Eerstelijnszone Oostende-Bredene:
Doel : betere afstemming van gezondheids-en welzijnszorg en optimale samenwerking tussen
lokaal bestuur, zorg en hulpverleners
Missie: een goede gezondheid en welzijn voor alle inwoners
De Eerstelijnszone wordt aangestuurd door een Zorgraad : samenstelling : verplichte partners uit
het zorg- en welzijnslandschap:
Zorggebruikers en mantelzorgers
Medische en paramedische beroepen
Lokale besturen
Diensten gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Diensten oppashulp
Lokale dienstencentra
Woonzorgcentra, dagverzorgingscentra en woonzorgactoren
Diensten maatschappelijk werk van de mutualiteiten
Centra Algemeen Welzijnswerk
Huizen van het Kind
Actoren uit de geestelijke gezondheidszorg.
Naast deze verplichte partners kunnen er ook optionele partners aanvaard worden.
Het Welzijns- en armoedeplatform (WAP):
Doel: versterken van verbindingen tussen lokaal bestuur en het Oostendse welzijnsveld. Samen
bouwen aan een lokaal sociaal beleid waarbij de strijd tegen armoede een prioriteit is.
Het WAP is een formeel overleg tussen lokaal bestuur en de private welzijnssector en de armoedeverenigingen en zorgt voor meer samenwerking en afstemming tussen verschillende diensten en voor de beleidsmatige vertaling van signalen.
Anderzijds bestaan er ook binnen het stadsbestuur overlegstructuren waar het beleid inzake de thema’s
welzijn en gezondheid aan bod komt:
College van Burgemeester en Schepenen
Gemeenteraad
Bijzonder Comité.
Deze verschillende overlegstructuren zorgen er op vandaag voor dat relevante signalen uit het werkveld op een structurele manier ingebed worden en vertaald worden naar het beleid. Het lijkt ons dan ook niet relevant om deze partners nogmaals rond een andere tafel te brengen over dezelfde thema’s".
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5 & artikel 40 § 1
Huishoudelijk reglement Raad voor Maatschappelijk Welzijn, artikel 36
De heer Angelo Flederick diende op 19 mei 2021 volgende verzoekschrift in bij het lokaal bestuur van Oostende:
"Graag dien ik het verzoek van het oprichten van en gemengde commissie welzijn en gezondheid. Dit als werking zoals die nu al bestaande gemengde commissies. Gemixt met politieke afgevaardigden van verschillende partijen. En zowel het middenveld, zorgorganisaties, vrijwilligersorganisaties die ook de link hebben naar gezondheid en welzijn en belangrijk ook ervaringsdeskundige, ... De nood hieraan is zeer duidelijk geworden tijdens het COVID-19 crisis waar het stadsbestuur en eerste lijn zone van bepaalde zaken niet doorstromende naar het bestuur en omgekeerde richting. In deze gemengde commissie kan bijvoorbeeld ook nuttige zijn om indien dit zij dit willen adviesraden een afgevaardigde in zet in gemengde op ter richten commissie. Belangrijke factoren voor het doel van deze commissie is opbouwende feedback te gegeven op beleidsplannen in uitvoering op geplant. Eigen zaken aanbrengen van welzijn en gezondheid, ... Dit kan enkel en alleen maar ten goede komen van het beleid rond welzijn en gezondheid".
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer Angelo Flederick van 19 mei 2021, overeenkomstig artikel 304, § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, tot het oprichten van een stedelijke gemengde commissie gezondheid en welzijn in Oostende.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het Vast Bureau in haar zitting van 11 juni 2021, waarvan kopie in bijlage (2021_VB_ 00471):
"Wij hebben uw verzoekschrift tot het oprichten van een stedelijke gemengde commissie gezondheid en welzijn in Oostende goed ontvangen.
Het oprichten van gemengde commissies gebeurt door de Gemeenteraad, waarvan 15 vertegenwoordigers van de politieke fracties en minstens even veel niet-raadsleden uit het werkveld deel uitmaken (artikel 304 DLB). De vertegenwoordigers uit het werkveld kunnen geselecteerd worden na een open kandidatuur.
Momenteel participeert het lokaal bestuur reeds aan een aantal bestaande overlegstructuren waar welzijnsactoren, zorgactoren en het lokaal bestuur elkaar ontmoeten :
De Eerstelijnszone Oostende-Bredene:
Doel : betere afstemming van gezondheids-en welzijnszorg en optimale samenwerking tussen
lokaal bestuur, zorg en hulpverleners
Missie: een goede gezondheid en welzijn voor alle inwoners
De Eerstelijnszone wordt aangestuurd door een Zorgraad : samenstelling : verplichte partners uit
het zorg- en welzijnslandschap:
Zorggebruikers en mantelzorgers
Medische en paramedische beroepen
Lokale besturen
Diensten gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Diensten oppashulp
Lokale dienstencentra
Woonzorgcentra, dagverzorgingscentra en woonzorgactoren
Diensten maatschappelijk werk van de mutualiteiten
Centra Algemeen Welzijnswerk
Huizen van het Kind
Actoren uit de geestelijke gezondheidszorg.
Naast deze verplichte partners kunnen er ook optionele partners aanvaard worden.
Het Welzijns- en armoedeplatform (WAP):
Doel: versterken van verbindingen tussen lokaal bestuur en het Oostendse welzijnsveld. Samen bouwen aan een lokaal sociaal beleid waarbij de strijd tegen armoede een prioriteit is.
Het WAP is een formeel overleg tussen lokaal bestuur en de private welzijnssector en de armoedeverenigingen en zorgt voor meer samenwerking en afstemming tussen verschillende diensten en voor de beleidsmatige vertaling van signalen.
Anderzijds bestaan er ook binnen het stadsbestuur overlegstructuren waar het beleid inzake de thema’s welzijn en gezondheid aan bod komt:
College van Burgemeester en Schepenen
Gemeenteraad
Bijzonder Comité.
Deze verschillende overlegstructuren zorgen er op vandaag voor dat relevante signalen uit het werkveld op een structurele manier ingebed worden en vertaald worden naar het beleid. Het lijkt ons dan ook niet relevant om deze partners nogmaals rond een andere tafel te brengen over dezelfde thema’s".
Keurt de voorbereide repliek door het Vast Bureau goed en belast het Vast Bureau om de heer Angelo Flederick hiervan op de hoogte te brengen.