De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 oktober 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 26 oktober 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020.
Met deze aanpassingen werden voornamelijk de effecten van de coronacrisis op de financiën van ons lokaal bestuur
ondervangen.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 26 oktober 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 12 december 2020. De laatste aanpassingen aan het budget 2020 werden doorgevoerd; daarnaast werden de budgetten voor het jaar 2021 aangepast aan de recentste verwachtingen en prognoses.
De jaarrekening 2020 werd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31 mei 2021 vastgesteld en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de jaarrekening 2020 heeft vastgesteld in zitting van 31 mei 2021, door de Gemeenteraad in zitting van 31 mei 2021. Immers, het financieel evenwicht van een aanpassing van het meerjarenplan waarbij de kredieten voor het lopende boekjaar worden gewijzigd, kan alleen worden aangetoond als de jaarrekening van het boekjaar dat voorafgaat aan het lopende boekjaar, vastgesteld is door de raad en verwerkt in het meerjarenplan.(cfr. artikel 16 van het BVR BBC).
Bij de opmaak van de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 integreert ons bestuur het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2020 door het in de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2) in te schrijven onder het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar. Opgeteld bij het geraamde budgettair resultaat voor het boekjaar 2021 leidt dat tot het geraamde gecumuleerd budgettair resultaat voor boekjaar 2021.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt nu aangeboden voor vaststelling door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van oktober 2021; deze bevat o.a. de aanpassingen aan de kredieten 2021 en de kredieten 2022 (schema M3); daarnaast worden de budgetten aangepast aan de recentste verwachtingen en prognoses (waar van toepassing zijnde) voor de jaren 2023 tot en met 2025 in het meerjarenplan 2020-2025.
De aanpassing van het meerjarenplan wordt samengesteld met volgende onderdelen : de wijzigingen van de strategische nota , de aangepaste financiële nota en de aangepaste toelichting. De achtergrondinformatie, die de raadsleden meer duiding geeft bij de geplande verrichtingen, wordt opgenomen in de bijbehorende documentatie.
Op dit punt werd een amendement goedgekeurd met volgende tekst:
De bijlage "aanpassing 3_Meerjarenplan 2020-2025.pdf" van het punt "Meerjarenplan 2020-2025 (entiteit OCMW) - Vaststelling aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring " wordt vervangen door de bijlage hierbij "aanpassing 3 Meerjarenplan 2020-2025"
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en haar wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC) en haar wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC) en haar wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2020 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
In toepassing hiervan werd in 2019 het meerjarenplan opgemaakt voor de periode van 2020 tot 2025. Het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 december 2019 en het deel van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW werd goedgekeurd in de Gemeenteraad van 14 december 2019. Dit meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025 en de kredieten voor het boekjaar 2020, voorgesteld in schema M3.
Artikel 257 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt o.a. dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.
Stelt de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
Integreert het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2020 (vaststelling in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31 mei 2021) in de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2) door de inschrijving onder het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar.
Stelt met deze aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 o.a. de kredieten voor het jaar 2022 vast én past de kredieten voor het jaar 2021 aan volgens het schema M3.
Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
Beslist:
De bijlage "aanpassing 3_Meerjarenplan 2020-2025.pdf" van het punt "Meerjarenplan 2020-2025 (entiteit OCMW) - Vaststelling aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring " wordt vervangen door de bijlage hierbij "aanpassing 3 Meerjarenplan 2020-2025"
Het wijzigende ziekenhuislandschap en de overheidsnormering nopen ertoe om te evolueren naar één ziekenhuis in Oostende ter verbetering van het ziekenhuisaanbod en in het belang van de Oostendse patiënten. Dit werd zo opgenomen in het bestuursakkoord.
Op 19 december 2019 werd een engagementsverklaring ondertekend tussen de stad Oostende, de stad Brugge, de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende en de vzw AZ Damiaan. Het is echter niet mogelijk gebleken om de doelstelling om te komen tot één Oostends ziekenhuis te bereiken in samenwerking met AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. Deze doelstelling blijft echter bestaan en zal nu gerealiseerd worden samen met de stad Oostende, de AV Henri Serruysziekenhuis, waarvan het OCMW Oostende deelgenoot is, en de vzw AZ Damiaan. Met dit oogmerk werd een pre-fusieakkoord voorbereid.
Om deze doelstelling te realiseren, moet de AV Henri Serruysziekenhuis bovendien als toetredend lid uittreden uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende met inachtneming van de statutair voorziene opzeggingstermijn van twee jaar. Vervolgens moeten er hierover onderhandelingen gevoerd worden met de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende. De raad van bestuur van de AV Henri Serruysziekenhuis nam deze uittredingsbeslissing tijdens de vergadering van 14 oktober 2021.
Deel 3, titel 4 Decreet Lokaal Bestuur, Ziekenhuiswet en KB 31 mei 1989 mbt de ziekenhuisfusie.
bekrachtigt de tekst van het pre-fussieakkoord, zoals opgenomen in bijlage "pre-fussieakkoord"goed.
bekrachtigt de beslissing van de raad van bestuur van de AV Henri Serruysziekenhuis om uit te treden uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende.
OCMW Oostende kan de schenking aanvaarden en verbindt zich er toe om deze enkel ten behoeve van het voedselverdeelplatform te gebruiken.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Op 23 oktober 2020 keurde Vast Bureau het huren van een loods voor het inrichten van een voedselverdeelplatform goed. De Huurovereenkomst werd op 3 november 2020 ondertekend.
OCMW Oostende richt een voedselverdeelplatform op in de regio Oostende. Om de producten tijdelijk te kunnen stockeren en/of herverpakken wordt een koelcel ingericht. DAIKIN EUROPE N.V. wenst de koelinstallatie nodig voor deze koelcel verwerking, opslag en de diepvriescel te schenken aan OCMW Oostende.
Aanvaardt de schenking van de koelinstallatie voor het voedselverdeelplatform en verbindt zich er toe om deze enkel voor het voedselverdeelplatform aan te wenden.
OCMW Oostende richt een voedselverdeelplatform op in de regio Oostende. Om de aanvoer van producten te verzekeren gaat ze een samenwerkingsovereenkomst aan met de Voedselbank West-Vlaanderen.
Voedselbank West-Vlaanderen stelt zich als doel de strijd aan te binden zowel tegen de honger als tegen de voedselverspilling. Voedselbank West-Vlaanderen maakt deel uit van de Belgische Federatie van Voedselbanken, die zelf aangesloten is bij de Europese Federatie van Voedselbanken. Door de samenwerking krijgt het Voedselverdeelplatform op regelmatige basis droge voeding en Fead producten aangeleverd. Via de Voedselbank West-Vlaanderen krijgt het platform vaste toegang tot het netwerk van Colruyt. De samenwerking houdt tevens in dat het Voedselverdeelplatform een koelwagen in bruikleen krijgt. De bruikleenovereenkomst maakt onlosmakelijk deel uit van de samenwerkingsovereenkomst zoals terug te vinden in bijlage.
actieplan in meerjarenplanning
A 04040604 - De directie welzijn richt een regionaal voedselplatform op, dat ook instaat voor coördinatie van en samenwerking met het plaatselijk aanbod van voedselbedeling, en dat ook een rol opneemt in bijvoorbeeld vorming en leer - en andere tewerkstellingsvormen, en zich inschakelt binnen de voedselstrategie van de stad Oostende.
keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Oostende en Voedselbank West-Vlaanderen voor het project Fooodsavers regio Oostende, zoals toegevoegd als bijlage, goed.
keurt de bruikleenovereenkomst tussen OCMW Oostende en Voedselbank West-Vlaanderen voor het project Foodsavers regio Oostende, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Beste,
Ik had graag volgende vragen gesteld:
1/ Welke principes hanteert het stadsbestuur om tot een duidelijk resultaat te komen, waarbij geen enkel personeelslid van de dienst Thuiszorg bij overstap naar i-mens erop achteruitgaat?
2/ Sommige personeelsleden zouden een tijdelijke opleg krijgen. Hoe moet ik dit tijdelijke karakter begrijpen?
3/ Op welk moment zal de uiteindelijke foto genomen worden voor een correcte vergelijking tussen het jaarinkomen en andere extralegale voordelen bij het OCMW Oostende vs de voorwaarden bij de overnemers I-mens.
Alvast bedankt!