Artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur stipuleert o.m. dat de Financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor o.a. : 1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267 van dit Decreet.
De Financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau over onder meer de vervulling van de opdrachten, vermeld in het artikel 177.
In bijgaand rapport vindt u de cijfers over het aantal verleende visums voor de Stad Oostende over het dienstjaar 2020.
Artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar wijzigingen.
Neemt kennis van de visumrapportering van de Financieel directeur over het dienstjaar 2020.
Op de zitting van 25 oktober 2021 werd de beslissing van de raad van bestuur van de AV Henri Serruysziekenhuis om uit te treden uit de AV AZ Sint-Jan Brugge-Oostende bekrachtigd. Tevens werd het pre-fusieakkoord dat de basis vormt voor de verdere gesprekken tot samenwerking met de vzw AZ Damiaan bekrachtigd.
Tijdens de zitting van 25 oktober 2021 werden reeds informeel de contouren toegelicht van het princiepsakkoord hospital governance AZ Oostende dat in samenspraak met de vzw AZ Damiaan werd opgemaakt, zonder dat dit princiepsakkoord toen evenwel als beslissingspunt voorgelegd werd.
Het integratiebureau beschikt volgens het princiepsakkoord hospital governance over gedelegeerde bevoegdheden vanuit de integratiestuurgroep en bestaat uit 8 leden: enerzijds 4 leden vanuit de AV Henri Serruysziekenhuis en OCMW/Stad Oostende en anderzijds 4 leden vanuit de vzw AZ Damiaan.
De leden voorgesteld namens de AV Henri Serruysziekenhuis en OCMW/Stad Oostende zijn: Siegelinde Lacoere, Wendy Blondé, Griet Boedt en Bjorn Verlinde.
De integratiestuurgroep staat volgens het princiepsakkoord hospital governance in voor het nemen van beslissingen over alle facetten van het AZ Oostende en bestaat uit 12 leden: enerzijds 6 leden vanuit de AV Henri Serruysziekenhuis en OCMW/Stad Oostende en anderzijds 6 leden vanuit de vzw AZ Damiaan.
De leden voorgesteld namens de AV Henri Serruysziekenhuis en OCMW/Stad Oostende zijn: Bart Tommelein, Danick Minne, Björn Anseeuw, Manu Beuselinck, Natacha Waldmann en An Casteleyn.
Mocht het nodig blijken om één van deze leden van het integratiebureau of de integratiestuurgroep te wijzigen (bv. ziekte of afwezigheid), dan kan het College van Burgemeester en Schepenen hierover een beslissing nemen, zonder dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn deze beslissing nog dient te bekrachtigen. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn delegeert dus deze bevoegdheid aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Deel 3, titel 4 Decreet Lokaal Bestuur, Ziekenhuiswet en KB 31 mei 1989 m.b.t. de ziekenhuisfusie.
Bekrachtigt het princiepsakkoord hospital governance.
Bekrachtigt de leden van het integratiebureau voorgesteld namens de AV Henri Serruysziekenhuis en OCMW/Stad Oostende, en delegeert aan het Vast Bureau de bevoegdheid om een beslissing te nemen over een wijziging van deze leden, zonder dat deze beslissing nog bekrachtigd dient te worden door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Bekrachtigt de leden van de integratiestuurgroep voorgesteld namens de AV Henri Serruysziekenhuis en OCMW/Stad Oostende, en delegeert aan het Vast Bureau de bevoegdheid om een beslissing te nemen over een wijziging van deze leden, zonder dat deze beslissing nog bekrachtigd dient te worden door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn .
Het OCMW ontvangt jaarlijks een toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de OCMW's.
De Stad gebruikt de UiTPAS als middel om de participatiegraad van kwetsbare doelgroepen in het lokale vrijetijdsaanbod, te verhogen. Zij maakt hiervoor gebruik van het systeem van kansentarief, waarbij een deel van de korting die toegekend wordt aan mensen met een beperkt inkomen, ten laste genomen wordt door de stad.
Stad en OCMW gaan een (financiële) overeenkomst aan zodat het aandeel dat de stad betaalt voor de korting aan kansentarief én dat rechtstreeks ten goede komt aan OCMW-cliënten, via deze jaarlijkse toelage kan betaald worden.
Het Vast bureau keurt de overeenkomst kansentarief voor gebruikers van het OCMW, goed.
Decreet lokaal sociaal beleid van 8 februari 2018.
Situering
Oostende heeft een specifiek socio-economisch profiel en kent een uitgesproken armoedeproblematiek. Het is “Alle hens aan dek” voor een gecoördineerde aanpak met focus. De Stad evalueert en hertekent vanuit dit oogpunt de samenwerking met externe organisaties. Streefdoel: een gecoördineerde aanpak, efficiënte inzet van middelen, optimale taakverdeling, invullen van leemtes en dynamische, pro-actieve netwerkvorming.
Samen mensen maatschappelijk vooruit helpen.
Context
De Stad, OCMW en CAW werken op vandaag voor verschillende doelgroepen en op verschillende domeinen samen. Elke samenwerking heeft een eigen historiek en dynamiek. De praktijk leert dat een meer gecoördineerde aanpak nodig is om middelen efficiënt in te zetten. Even stilstaan en vooruit blikken om het volgende scherp te stellen: wat zijn de noden, wat zijn de kerntaken, wie doet wat met welke middelen en met welk doel. Bovendien zijn er ook relevante wijzigingen in het globale beleidskader voor de samenwerking tussen lokale overheden en CAW’s (o.m. opstart van het geïntegreerd breed onthaal (GBO), Vlaams actieplan dak- en thuisloosheid, de aanpak “een gezin, een plan”, vorming Eerstelijnszones, regiovorming…). Lopende samenwerkingen moeten vanuit dit oogpunt bekeken worden en een plaats krijgen. Daarnaast zijn zowel de Stad als het CAW de voorbije jaren ingrijpend intern hervormd en is een herpositionering aangewezen.
Structureel overleg
Half 2020 is een structureel overleg opgestart tussen Stad en CAW. September 2020 is afgesproken om de samenwerking rond dak- en thuisloosheid, noodvoedselhulp en onthaal welzijn te evalueren en een nieuwe invulling te geven. In de mate van het mogelijke is er een verruiming met nog andere lopende overeenkomsten.
Het voorbije jaar vonden verschillende uitwisselingen plaats rond dak- en thuisloosheid, noodvoedselhulp en onthaal welzijn. Ook de stuurgroep van De Zulle kwam opnieuw samen. Sinds juni startte de Stad een vast maandelijks GBO – kernpartneroverleg op met de focus op samenwerking inzake rechtenverkenning en -toekenning en uitwisseling over outreachende acties.
Ideeën konden rijpen, nieuwe inzichten zijn gegroeid. Er blijft zowel maatschappelijk als bij de Stad en het CAW heel wat in beweging. In die zin is het werk niet “af”. Niettemin is de tijd rijp om de lijnen voor de toekomstige samenwerking vanaf 2022 vast te leggen. Een nieuwe start van de samenwerking, met meer focus.
De Stad beoogt vanuit de keuzes binnen het Meerjarenplan 2020 – 2025, haar regierol lokaal sociaal beleid en de hefbomen binnen het armoedebeleidsplan de efficiënte inzet van middelen voor een zo optimaal mogelijk sociale dienstverlening voor de Oostendenaar, in het bijzonder deze in een maatschappelijk kwetsbare positie.
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een optimale afstemming van de inzet van Stad en CAW op de hieronder omschreven werkterreinen. Op die manier willen Stad, OCMW en CAW een complementair aanbod realiseren met zo veel mogelijk maatschappelijke winst.
Decreet lokaal sociaal beleid van 8 februari 2018.
beëindigt, op basis van onderling akkoord, met ingang vanaf de ondertekening van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst volgende samenwerkingsprotocollen:
keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Oostende, OCMW Oostende en CAW Noord-West-Vlaanderen voor de periode 2022 - 2025 goed.