Door stadsbestuur Oostende werd op 16 augustus 2021 een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor het uitvoeren van omgevingswerken rond de site Skytowers in Oostende, bij het Kadaster gekend in de 1e afdeling sectie A als nummers 1684B, 4616A, 1e afdeling sectie D als nummer 0880B en in de 1e afdeling sectie E als nummer 0303P.
Deze aanvraag werd overeenkomstig artikel 3 §3.2 van het besluit van 05 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsvergunningen, onderworpen aan de formaliteiten van een openbaar onderzoek tijdens de periode van 23/09/2021 tot en met 22/10/2021, waarbij het plan ter inzage op het stadhuis werd neergelegd.
De bekendmaking werd aangeplakt op het terrein en op de officiële borden van het stadhuis evenals gepubliceerd op de website van de Stad.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 4 bezwaarschriften ingediend. 3 bezwaarschriften werden enkel analoog ingediend, een 4de bezwaarschrift werd zowel analoog als digitaal ingediend.
Vermits deze aanvraag de wijziging van wegenis omvat, komt het de Gemeenteraad toe het tracé ervan vast te stellen.
Het voormeld terrein is gelegen binnen de grenzen van het gemeentelijk RUP Hazegras waarbij het gebied wordt bestemd als openbaar domein en strategische projectzone.
De adviezen van de dienst Beheer, Ontwerp en Inrichting Openbaar, Domein, de dienst Mobiliteit, de Brandweer en Fluvius zijn gunstig.
Onroerend Erfgoed heeft geen advies gegeven.
De adviezen van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsvernieuwing Oostende en de Lokale Politie werden niet binnen de termijn ontvangen.
Er werden vier bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Een eerste bezwaar handelt over het verminderen van bewonersparkeerplaatsen op het openbaar domein. Een tweede en derde bezwaar handelen over verminderde zichten omwille van hoog en/of meerstammige bomen. Tenslotte handelt het vierde bezwaar over mogelijke schade die de werken kunnen veroorzaken aan de bestaande ondergrondse garages en voertuigen.
Deze bezwaren hebben geen betrekking op het tracé, maar over de inhoud van de aanvraag tot omgevingsvergunning. Ze zullen dan ook in behandeling worden genomen in de beoordeling van de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Met de realisatie van de omgevingswerken rondom de Skytowers, wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om werkzaamheden uit te voeren aan de rioleringen en de nutsvoorzieningen.
Pleinaanleg voorzijde Skytowers tussen gebouw en Leopold III – laan
De omgeving rond de Skytowers worden heraangelegd in grootformaat tegel in betonverharding. Dit naar analogie met het Stationsplein. Het plein wordt verder aangekleed met groenstructuren in organische vormen die enerzijds verhoogd worden aangelegd en deels op hetzelfde niveau als het plein. De verhoogde plantvakken worden met een betonnen zitrand voorzien. Binnen de groenvolumes worden de Vluchtrappen/Rook/Warmteafvoer en inrit van de ondergrondse garages geïntegreerd. Ook de ruimte voor de fietsenbeugels worden hierin verwerkt.
Heraanleg Leopold III laan
De rijweg wordt tussen de tramoversteek en het kruispunt met de Gr de Smet de Naeyerlaan heraangelegd in een monolite betonverharding. De naastgelegen groenzone zorgt voor een buffer met de tramsporen.
Heraanleg van de Gr. De Smet de Naeyerlaan
De straat wordt heraangelegd in asfalt. De weg sluit aan op de bestaande rijweg die plaatselijk wordt aangepast. De bocht thv de Kapellebrug wordt meegenomen in dezelfde materialisatie om een betere sturing te geven aan het autoverkeer. De Leopold III laan wordt tevens een weg voor enkel plaatselijke verkeer en busverkeer.
Oesterbankstraat tussen Gr. de Smet De Naeyerlaan en Fregatstraat
De straat wordt volledig aangelegd in kleinschalig materiaal als type woonerf principe. Gezien de beperkte ruimte en de vele ondergrondse nutsvoorzieningen zijn de groeninvullingen eerder beperkt. De aanleg van de straat houdt rekening met de niveaus van de omliggende (toekomstige ) gebouwen en hun garages. De straat is beperkt in dubbelrichtingsverkeer ( enkel tot aan de garage inritten ).
Oesterbankstraat tussen Fregatstraat en Slachthuisstraat
Ten noorden van de straat sluit de ruimte in pleinvorm aan tot tegen de nieuwe gebouwen. De uitwerking van de hoogteverschillen wordt uitgewerkt met hellingen en trappenpartijen die opgesloten zit tussen betonnen keerwanden, naar analogie met de verhoogde plantvakken aan de voorzijde van de gebouwen. Ook hier wordt de grootformaat tegel doorgetrokken cfr de voorzijde van de gebouwen. Langs de Oesterbankstraat worden aan de éne zijde langsparkeerzones voorzien voor taxi’s en aan de andere zijde schuine parkeerplaatsen voor omwonenden / bezoekers. De parkeervakken en de voetpaden langs de woningen worden voorzien in kleinschalig materiaal nl. in een klassieke betonstraatsteen. De rijweg is in asfalt. De Oesterbankstraat is één richtingsverkeer.
Slachthuisstraat
De Oesterbankstraat loopt verder door in de Slachthuisstraat als éénrichtingsverkeer tot aan de Lijndraaiersstraat. Vanaf de Lijndraaiersstraat tot aan de brug is het tweerichtingsverkeer, doodlopende straat tot aan de brug. Ook hier is de rijweg in asfalt. Het parkeren gebeurt haaks op de rijweg ( zone dubbelrichtingsverkeer ). De parkeervakken en de voetpaden langs de woningen worden voorzien in kleinschalig materiaal nl. in een klassieke betonstraatsteen. Vanaf De Lijndraaiersstraat wordt de aanzet van de fiets-wandelzone gegeven richting Brandariskaai. Deze wordt tevens aangelegd in dezelfde grootformaattegels in beton.
Brandariskaai
De Brandariskaai wordt vanuit de Slachthuisstraat tot aan de Leopold III plein doorgetrokken als fiets- wandel boulevard. Ten oosten wordt een groenzone aangelegd als buffer naar de naastgelegen tramsporen. Ook hier dezelfde materialen als de andere pleinen nl. de grootformaattegels in beton. Aan de zijde van de gebouwen worden groenpartijen voorzien die de toegang tot de gebouwen aangeeft. Ook hier worden de nodige fietsparkeerplaatsen voorzien.
Het tracé van de weg wordt gewijzigd zoals te zien is op plannen
“BA_2342wWegenis_P_N_1.pdf” en “BA_2342wWegenis_P_N_2.pdf”, hierbij gevoegd.
Overeenkomstig artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening moet de gemeenteraad een gemotiveerd besluit nemen over de zaak van de wegen.
Stelt het tracé van de ontworpen straten en paden t.b.v. de omgevingswerken rondom de Skytowers en werkzaamheden aan rioleringen en nutsleidingen, zoals is opgemaakt door het studiebureau Plantec, vast volgens de plannen als bijlage "BA_2342wWegenis_P_N_1.pdf" en "BA_2342wWegenis_P_N_2.pdf". De Leopold III-laan, de Brandariskaai, de Oesterbankstraat, de Slachthuiskaai, de Graaf de Smet de Naeyerlaan en het Ernest Feysplein worden deels of volledig heraangelegd.