Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_02163 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering fietsstraten: Guido Gezellestraat, August Beernaertstraat, Nieuwelangestraat, Nieuwedokstraat - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 -
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Philip Caestecker, Korpschef; Hannelore Hochepied, vervangend korpschef

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2022_CBS_02163 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering fietsstraten: Guido Gezellestraat, August Beernaertstraat, Nieuwelangestraat, Nieuwedokstraat - Goedkeuring 2022_CBS_02163 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Invoering fietsstraten: Guido Gezellestraat, August Beernaertstraat, Nieuwelangestraat, Nieuwedokstraat - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Aanleiding en context

Stad Oostende heeft de ambitie om de fietsstad van Vlaanderen te worden. Om deze ambitie te kunnen verwezenlijken en veilig fietsgedrag aan te moedigen, is de herinrichting van de publieke ruimte aangewezen. 

Hierdoor wordt voorgesteld om op de onderstaande locaties nieuwe fietsstraten in te richten. De focus van deze fietsstraten ligt in eerste instantie op fietsroutes naar schoolomgevingen en de schoolomgevingen zelf. Deze fietsstraten kaderen binnen het traject "Veilige Schoolomgevingen" van de Sint-Lodewijksschool, dewelke werd doorlopen met cel Mobiliteit van Stad Oostende, de Lokale Politie, de schooldirectie en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.

Daarnaast kaderen deze fietsstraten in het bredere fietsroutenetwerk van de stad. 

Het betreffen de volgende straten: 

- Guido Gezellestraat;

- August Beernaertstraat;

- Nieuwelangestraat (tussen August Beernaertstraat en Nieuwedokstraat);

- Nieuwedokstraat (tussen Guido Gezellestraat en Nieuwelangestraat).

De Lokale Politie verleent hiervoor positief advies. 

De fietsstraten worden ingevoerd op dinsdag 3 mei 2022.

Argumentatie

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

De maatregel "fietsstraat" wordt gesignaleerd door:

- verkeersborden F111 en F113;

- educatief onderbord waarop de bepalingen van een fietsstraat, zoals vastgelegd in de wegcode, staan vermeld (max 30 km/u, gemotoriseerde voertuigen halen niet in);

- wegmarkeringen.

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de invoering van de volgende fietsstraten op 3 mei 2022 goed: 

- Guido Gezellestraat;

- August Beernaertstraat;

- Nieuwelangestraat (tussen August Beernaertstraat en Nieuwedokstraat);

- Nieuwedokstraat (tussen Guido Gezellestraat en Nieuwelangestraat).

Deze maatregel wordt gesignaleerd door: 

- verkeersborden F111 en F113;

- educatief onderbord waarop de bepalingen van een fietsstraat, zoals vastgelegd in de wegcode, staan vermeld (max 30 km/u, gemotoriseerde voertuigen halen niet in);

- wegmarkeringen. 

Artikel 2

Keurt de aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer goed.

Artikel 3

De aanvullende reglementen wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.