Terug
Gepubliceerd op 22/02/2022

2022_GR_00032 - Deeltijds kunstonderwijs : Conservatorium aan Zee en Kunstacademie aan Zee - Academiereglement deeltijds kunstonderwijs - aanpassingen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 21/02/2022 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Yves Miroir, Raadslid; Philip Caestecker, Korpschef

Verontschuldigd

Karel Labens, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00032 - Deeltijds kunstonderwijs : Conservatorium aan Zee en Kunstacademie aan Zee - Academiereglement deeltijds kunstonderwijs - aanpassingen - Goedkeuring

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Bart Tommelein, Björn Anseeuw, Silke Beirens, Kurt Claeys, Charlotte Verkeyn, Bart Plasschaert, Hina Bhatti, Maxim Donck, Charlotte De Backer, Christian Verougstraete, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Arne Deblauwe, Vanessa Vens, Nancy Moyaert, Natacha Waldmann, Danick Minne, John Crombez, Steven Nagels, Jan Vanroose, Patrick De Vyt, Jeroen Soete, An Casteleyn, Sandra Demuynck, Luba Minarikova, Mohsin Abbas, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Reddy De Mey, Wesley Deschuytter, Jolan Deschepper, Eddy Duchesnet, Gianni Cornette, Michael Vanhee, Arianne Jonckheere, Kristof Cornelis, Werner Verbiest, Siegelinde Lacoere
Stemmen voor 26
Silke Beirens, Kristof Cornelis, Werner Verbiest, Bart Tommelein, Luba Minarikova, Charlotte De Backer, Alan Van Laer, Nathalie Vervaecke, Wesley Deschuytter, Danick Minne, Maxim Donck, Christian Verougstraete, Hina Bhatti, Charlotte Verkeyn, Steven Nagels, Kurt Claeys, Arianne Jonckheere, Natacha Waldmann, Sandra Demuynck, Reddy De Mey, Jolan Deschepper, Bart Plasschaert, Patrick De Vyt, An Casteleyn, Gianni Cornette, Wouter De Vriendt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Nancy Moyaert, Nancy Bourgoignie, Tom Germonpré, Vanessa Vens, Arne Deblauwe, Michael Vanhee, Jeroen Soete, John Crombez, Jan Vanroose, Mohsin Abbas
Blanco stemmen 2
Björn Anseeuw, Eddy Duchesnet
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00032 - Deeltijds kunstonderwijs : Conservatorium aan Zee en Kunstacademie aan Zee - Academiereglement deeltijds kunstonderwijs - aanpassingen - Goedkeuring 2022_GR_00032 - Deeltijds kunstonderwijs : Conservatorium aan Zee en Kunstacademie aan Zee - Academiereglement deeltijds kunstonderwijs - aanpassingen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

De regelgeving bepaalt dat de inrichtende macht voor elk van haar academies een academiereglement vastlegt dat bij een eerste inschrijving en bij elke wijziging aan de ouders/leerling moet worden meegedeeld.

Het Conservatorium aan Zee en de Kunstacademie aan Zee zijn vanuit de regelgeving verplicht om de leerlingen bij inschrijving te informeren over onder andere toelatingsvoorwaarden, procedure inschrijving, inschrijvingsgelden, organisatie van de lessen, gedragsregels,....

Het academiereglement wordt regelmatig bijgewerkt op vraag van het Agentschap voor onderwijsdiensten (Agodi), de onderwijsinspectie en/of de directeurs van het deeltijds kunstonderwijs.

Argumentatie

De regelgeving bepaalt dat de inrichtende macht voor elk van haar academies een academiereglement vastlegt dat bij een eerste inschrijving en bij elke wijziging aan de ouders/leerling moet worden meegedeeld.

Het academiereglement wordt regelmatig bijgewerkt op vraag van het Agentschap voor onderwijsdiensten (Agodi), de onderwijsinspectie en/of de directeurs van het deeltijds kunstonderwijs.

De aanpassingen in januari 2022 in het Academiereglement gebeuren in volgende hoofdstukken:

Hoofdstuk 3 Toelatingsvoorwaarden

Hoofdstuk 4 Procedure voor inschrijving

Hoofdstuk 5 Inschrijvingsgeld, bijdrageregeling en betalingen aan de school 

Hoofdstuk 6 Organisatie van de lessen

Hoofdstuk 7 Vakken, vrijstellingen en activiteiten van de school

Hoofdstuk 8 Richtlijnen i.v.m. aanwezigheid, afwezigheden en te laat komen

Het deeltijds kunstonderwijs is onderwijs in de vrije tijd en valt niet onder de leerplichtwet. Toch zijn er ook aanwezigheidsverplichtingen verbonden aan inschrijvingen in het deeltijds kunstonderwijs. Een aanwezigheidsbeleid gaat samen met een duidelijke communicatie. De academie informeert de leerlingen over de bepalingen omtrent aan- en afwezigheid via het academiereglement. Het schoolbestuur neemt de wijze waarop leerlingen een afwezigheid melden en de verantwoording die leerlingen aan de academie bezorgen, op in haar academiereglement. De regelgeving voorziet volgende situaties van gewettigde afwezigheid, mits voorlegging van - naargelang van het geval - een verklaring van de ouders of een document met officieel karakter, tot staving van de afwezigheid. 

Hoofdstuk 10 Evaluatie

Bijlagen 1, 2, 12 en 13.

Juridische grond

Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;

Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs;

Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds onderwijs;

Omzendbrief DKO/2021/02 van 30 juni 2021 betreffende aan- en afwezigheden in het deeltijds kunstonderwijs, zoals gewijzigd.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 3 Toelatingsvoorwaarden

Artikel 9

  • Vrije leerling

...

§2 Vrije leerlingen komen in eerste instantie op een wachtlijst terecht. Inschrijven als vrije leerling kan enkel na akkoord van de directeur in overleg met de vakleerkracht en wordt bepaald volgens volgende (niet-gelimiteerde) criteria:

  • de maximale capaciteit;
  • de beschikbare infrastructuur;
  • de beschikbare uitrusting;
  • het pedagogisch comfort;
  • rationalisatie- en programmatienormen;
  • beschikbaarheid en inzetbaarheid van personeel;
  • de mogelijke doorstroom van leerlingen;
  • de draagkracht van een specifiek atelier, 
  • de pedagogische visie, 
  • de bestaande maatregelen omtrent veiligheid en hygiëne.

§3 De toelating van vrije leerlingen is uitzonderlijk.

...

§5 Voor een inschrijving als vrije leerling kan een extra bijdrage worden gevraagd door het schoolbestuur door middel van een beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.

Artikel 2

Hoofdstuk 4 Procedure voor inschrijving

Artikel 13

  • Inschrijven voor een tweede optie

§1 Het volgen van een tweede optie of tweede instrument is pas mogelijk na onderzoek van de aanvraag die bij de aanvang van het schooljaar werd ingediend. Deze leerlingen worden in eerste instantie op een wachtlijst ingeschreven. Inschrijven voor een tweede optie of instrument kan enkel na akkoord van de directeur in overleg met de vakleerkracht, en wordt bepaald volgens volgende (niet-gelimiteerde) criteria: 

  • de maximale capaciteit;
  • de beschikbare infrastructuur;
  • de beschikbare uitrusting;
  • het pedagogisch comfort;
  • rationalisatie- en programmatienormen;
  • beschikbaarheid en inzetbaarheid van personeel;
  • de mogelijke doorstroom van leerlingen;
  • de draagkracht van een specifiek atelier, 
  • de pedagogische visie, 
  • de bestaande maatregelen omtrent veiligheid en hygiëne.

Over deze toelating wordt beslist na 1 oktober wanneer de inschrijvingen zijn beëindigd en het aantal financierbare leerlingen is gekend. In geval de leerling wordt toegestaan een tweede optie of instrument te volgen, moet de leerling ook alle lesmomenten binnen deze optie kunnen volgen.

Artikel 3

Hoofdstuk 5 Inschrijvingsgeld, bijdrageregeling en betalingen aan de school

Artikel 16

  • Inschrijvingsgeld

§1 De bedragen van het wettelijk inschrijvingsgeld en de voorwaarden en vereiste documenten om in aanmerking te komen voor het verminderd wettelijk inschrijvingsgeld zoals bepaald in de onderwijsregelgeving worden jaarlijks vóór de start van de inschrijvingen via de infobrochure en de website bekendgemaakt.

§2 Een leerling betaalt het decretaal vastgelegde inschrijvingsgeld. Een extra bijdrage (inclusief vrije leerlingen en inschrijvingen tweede optie) wordt principieel vastgelegd door het schoolbestuur bij Gemeenteraadsbesluit, wijzigingen in de bedragen door het College van Burgemeester en Schepenen.

...

§5 De leerling betaalt het decretaal vastgelegd inschrijvingsgeld voor elk schooljaar voor elk domein waarvoor de leerling zich inschrijft uiterlijk voor 1 november. Domeinoverschrijdende initiatie wordt daarbij beschouwd als een apart domein. Een leerling is pas effectief ingeschreven als het inschrijvingsgeld is betaald.

Artikel 17

  • Verminderd inschrijvingsgeld

§1 Volgende personen komen -evenals de personen die zij ten laste hebben- in aanmerking voor een verminderd inschrijvingsgeld als ze het daartoe vereiste document voorleggen bij inschrijving, dat aantoont dat ze:

  • uitkeringsgerechtigd volledig werkloos zijn of daarmee gelijkgesteld;
  • verplicht ingeschreven zijn als werkzoekende op grond van de reglementering in verband met de arbeidsvoorziening en de werkloosheid;
  • een leefloon van het OCMW ontvangen of een uitkering die daarmee gelijkgesteld is;
  • een inkomensgarantie voor ouderen of een rentebijslag ontvangen;
  • erkend zijn als persoon met een handicap en een tegemoetkoming van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid ontvangen;
  • voor ten minste 66 % arbeidsongeschikt zijn;
  • begunstigde zijn van een verhoogde kinderbijslag (erkend voor ten minste 66 %);
  • in een gezinsvervangend tehuis of in een medisch-pedagogische instelling verblijven;
  • het statuut van erkend politiek vluchteling bezitten;
  • begunstigde zijn van de verhoogde verzekeringstegemoetkoming.


Artikel 4

Hoofdstuk 6 Organisatie van de lessen

Artikel 24

  • Het schooljaar

...

§2 De jaarkalender, de leslocatie(s) en het lessenrooster kunnen in uitzonderlijke gevallen wijzigen. De academie brengt de leerling/ouders hiervan schriftelijk of elektronisch op de hoogte. Een aanpassing van de jaarkalender, de leslocatie of het lessenrooster kan voor leerlingen/ouders geen aanleiding zijn om het betaalde inschrijvingsgeld, de betaalde retributie of bijdragen terug te vorderen.

Artikel 5

Hoofdstuk 7 Vakken, vrijstellingen en activiteiten van de school

Artikel 33

  • Schorsing van de lessen wegens bepaalde omstandigheden

§1 De lessen kunnen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep worden geschorst wegens pedagogische studiedagen en facultatieve vakantiedagen. Deze data worden bekendgemaakt via de infobundel bij het inschrijven of via schriftelijke of elektronische weg.

Artikel 6

Hoofdstuk 8 Richtlijnen i.v.m. aanwezigheid, afwezigheden en te laat komen

Artikel 36

  • Algemene regel bij afwezigheid

Als een les of activiteit niet kan worden bijgewoond, moet de academie via het secretariaat of de leraar hiervan vooraf of zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht. 

- Conservatorium aan Zee: via www.oostende.be/conservatorium (bij voorkeur) of telefonisch of via e-mail. 

- Kunstacademie aan Zee: telefonisch, via mail of schriftelijk. 

Meldingen via sociale media (facebook, twitter, enz.…) zijn niet geldig en kunnen niet opgevolgd worden.

Artikel 37

  • Gewettigde afwezigheid

...

§2 Afwezigheid moet aan de hand van een van de volgende documenten worden gestaafd en zo snel als mogelijk aan de academie worden bezorgd, 

Conservatorium aan Zee: via www.oostende.be/conservatorium

Kunstacademie aan Zee: via het secretariaat of de leraar. 

  • afwezigheid wegens ziekte: een rechtsgeldig medisch attest uitgereikt door een in België of in het buitenland gevestigd arts, arts-specialist, psychiater, orthodontist, tandarts of door de administratieve diensten van een in België of in het buitenland gevestigd ziekenhuis of erkend lab. Het attest moet duidelijk ingevuld, ondertekend en gedateerd worden en de relevante identificatiegegevens bevatten zoals naam, adres, telefoonnummer en het RIZIV-nummer (voor België) of het vergelijkbaar erkenningsnummer (voor het buitenland) van de verstrekker. Er wordt ook op aangegeven welke de begin- en de einddatum zijn van de ziekteperiode.
  •  afwezigheid om een begrafenis- of huwelijksplechtigheid bij te wonen van een bloed- of aanverwant of van een persoon die onder hetzelfde dak woont:
    - bij een begrafenisplechtigheid: overlijdensbrief
     - bij een huwelijksplechtigheid: attest van de gemeente.
  • afwezigheid om een religieuze feestdag te vieren van een door de Belgische Grondwet erkende levensbeschouwelijke overtuiging: verklaring van de ouders.
  • afwezigheid als de vestigingsplaats van de academie onbereikbaar of ontoegankelijk is: verklaring van de directeur.
  • afwezigheid wegens een oproeping of dagvaarding voor een rechtbank: dagvaarding of proces-verbaal van de oproeping.
  • afwezigheid wegens maatregelen van de bijzondere jeugdzorg: officieel attest van de bevoegde instantie
  • afwezigheid om een familieraad bij te wonen: attest van het vredegerecht
  • afwezigheid om actief deel te nemen aan een sportmanifestatie, stage, toernooi of wedstrijd als topsportbelofte voor een individuele selectie of als topsporter met een A- of B-statuut:
    - attest van topsportstatuut A of B
     - of attest van de betrokken sportvereniging
  • afwezigheid om actief deel te nemen aan een culturele manifestatie als de leerling een topkunstenstatuut A of B heeft voor het betrokken schooljaar: attest van topkunstenstatuut A of B voor dat schooljaar
  • afwezigheid wegens deelname aan een examen voor de Examencommissie secundair onderwijs: attest van de Examencommissie
  • afwezigheid door een zwangerschap: maximum 1 week voor de vermoedelijke bevallingsdatum tot maximum 9 weken na de bevalling: attest van de arts met de vermoedelijke bevallingsdatum
  • afwezigheid door de uitvoering van een orde- of tuchtmaatregel: attest van de directeur
  • afwezigheid wegens school- of beroepsverplichtingen: attest van de school of werkgever
  • afwezigheid wegens bepalingen in de verblijfsregeling van kinderen van gescheiden ouders:
    - attest van de bevoegde instantie
     - of ondertekende verklaring van één van de ouders

§3 De directeur kan aan een leerling per schooljaar maximaal drie afwezigheden per vak toestaan wegens omstandigheden van persoonlijke aard. Die afwezigheden worden beschouwd als gewettigd. De leerling hoeft hiervoor geen specifiek attest in te dienen.
§4 Afwezigheid bij evaluatiemomenten (toonmomenten e.a.), kan enkel worden gewettigd met een ziekteattest, of omwille van in §2 vermelde reden. Afwezigheid om persoonlijke redenen kan hier slechts zeer uitzonderlijk worden toegestaan.

 Artikel 38

  • Ongewettigde afwezigheid

§1 Elke afwezigheid die niet gewettigd is zoals beschreven in artikel 37 wordt beschouwd als een ongewettigde afwezigheid tenzij het gaat om een afwezigheid om persoonlijke redenen die de directeur heeft toegestaan conform artikel 37 §3.

§2 Leerlingen die meer dan 1/3 van de lessen ongewettigd afwezig zijn, zijn niet geslaagd. Om te kunnen slagen moeten leerlingen minstens 2/3 van de lessen aanwezig zijn doorheen het schooljaar.

§3 Wanneer de academie niet tijdig (binnen de 14 dagen) een wettig attest ontvangt, neemt het secretariaat contact op met de leerling of met de ouders/voogd van de leerling.


Artikel 7

Hoofdstuk 10 Evaluatie

Artikel 41

  •  Evaluatie

...

§3.1 Specifiek voor de Kunstacademie aan Zee

De Kunstacademie aan Zee baseert zich voor een ‘competentiegerichte evaluatie’ van haar leerlingen op leerdoelen, vooropgesteld in het leerplan. Er wordt ook rekening gehouden met het profiel, de interesses of persoonlijke ontwikkeling. De visie op evalueren vloeit voort uit de globale artistieke en pedagogische visie van de academie. De academie benut optimaal de mogelijkheden en richtlijnen die de overheid geeft, om te evalueren vanuit een breed perspectief. Afhankelijk van de graad of het domein kan de benadering of invulling van de diverse leerdoelen variëren. Er is steeds aandacht voor zowel kennis, vaardigheid, attitudes en zelfstandigheid. Voor elke leerling staan zes vooropgestelde leervelden centraal:

  • Ideeën kunnen concretiseren;
  • proces en product kunnen verbinden;
  • artistieke/beeldende mogelijkheden kunnen zoeken;
  • een referentiekader kunnen opbouwen;
  • in dialoog kunnen treden;
  • creaties een plaats kunnen geven of ontsluiten.

 §3.2 Specifiek voor het Conservatorium aan Zee

Het Conservatorium aan Zee baseert zich voor de ‘competentiegerichte evaluatie’ van haar leerlingen op de artistieke competenties, waarbij wordt gekeken naar de verschillende rollen en het unieke ik. De visie op evalueren vloeit voort uit de globale artistieke en pedagogische visie van de academie. De academie benut optimaal de mogelijkheden en richtlijnen die de overheid geeft, om te evalueren vanuit een breed perspectief. Afhankelijk van de graad of het domein kan de benadering van de diverse rollen variëren:

- kunstenaar: experimenteren, zich op persoonlijke wijze uitdrukken, zich inleven, creëren;

- onderzoeker: nieuwsgierig en onderzoekend zijn, experimenteren, eigen sterktes en werkpunten benoemen, proces zichtbaar maken, eigen horizon verruimen;

- vakman: techniek, materialen en basisvaardigheden beheersen, werken met/ aan kwaliteit, werkhouding ontwikkelen, vakkennis hanteren;

- samenspeler: samenwerken, samen maken, respect tonen voor anderen en hun werk, feedback geven en ontvangen;

- performer: presenteren en tonen met kwaliteit, codes van het (zich) tonen gebruiken, eigen oeuvre opbouwen, publiek willen raken.

 

Artikel 8

 

  • Bijlage 1: Conservatorium aan Zee - Bijdrageregeling voor leerlingen

 

Academiemateriaal
Prijs
Toelichting
1. Inschrijvingsgeld
Wijzigt jaarlijks
Wettelijk bepaald door de hogere overheid.
 Onder voorbehoud van wijziging.
2. Vrije leerlingen en tweede optie
Wijzigt jaarlijks
Wordt vastgelegd door College van Burgemeester en Schepenen
3.  Extra bijdrage (SEMU, retributie, handboek)
 
 
- 1e graad
3,00 euro
De betaling van een bijdrage voor SEMU rechten wordt door de overheid verplicht.
- 2e graad
20,00 euro
- andere graden
10,00 euro
4. Huurgeld van instrumenten
 
 
- Tweede graad
40,00 euro
Huurvoorwaarden: zie Academiereglement.
- Derde graad
50,00 euro
- Vierde graad
90,00 euro
leerlingen die in aanmerking komen voor DKO-deelname via UITPAS Oostende, betalen 20% van bovenstaande bedragen

Artikel 9

  •  Bijlage 2: Kunstacademie aan Zee - Bijdrageregeling voor leerlingen 


Academiemateriaal
Prijs
Toelichting
1. Inschrijvingsgeld
Wijzigt jaarlijks
Wettelijk bepaald door de hogere overheid.
 Onder voorbehoud van wijziging.
2. Vrije leerlingen en tweede optie
Wijzigt jaarlijks
Wordt vastgelegd door College van Burgemeester en Schepenen
3. Extra bijdrage (retributie, handboek)
3,00 euro
 
4. Pedagogische uitstap
Max. 50,00 euro
Eendaagse per atelier
 
Max. 100,00 euro
Eendaagse Academiereis
 
Max. 200,00 euro
Meerdaagse Academiereis
5. Algemeen lesmateriaal, kopies in kader van de lessen, schoolagenda en bruikleen van materiaal in kader van de lessen
gratis
Workshops zijn exclusief materiaalkost voor volwassenen 

Artikel 10

  • Bijlage 12 : Kunstacademie aan Zee – Aanvraag en motivatie cross-over atelier

Aanvraag en motivatie CROSS-OVER ATELIER KUNSTACADEMIE AAN ZEE

Info:

Omdat in het huidige artistieke landschap steeds meer overlappingen zijn en kunstenaars meer en meer multimediaal denken of domeinen overschrijden, is de mogelijkheid van cross-overs in het leven geroepen. Dit volwaardig traject vertrekt vanuit twee opties, waarbij beiden elkaar voeden, om zo tot een nieuwe beeldtaal te komen, een nieuw persoonlijk traject, een breder artistiek onderzoek. Leerlingen worden hierin begeleid door de betrokken vakleerkrachten en kunnen in overleg een eigen parcours uitstippelen. Vooraf is een beperkt dossier nodig waarbij de leerling aantoont dat een nieuw traject, een onderzoek, een mogelijk project met gecombineerde opties interessant is voor de verdere persoonlijke ontwikkeling en waarbij de intentie om binnen eigen werk de twee opties te combineren duidelijk is. De optie cross-over is een volwaardige optie met bijhorende vakken, evaluaties en proeven, ongeacht welke opties men combineert en in welke volgorde ook, kan het 5-jarige traject slechts 1 maal gevolgd worden!

Aanvraag – kandidatuur:

Enkel (oud-)leerlingen die reeds een volledig voortraject gevolgd hebben, of die voldoende relevante competenties hebben, komen in aanmerking voor de optie Cross-over atelier. Wie zich kandidaat wil stellen, dient een aanvraag en motivatiedossier in. De motivatie kan zeer divers zijn. De mogelijke cross-overs kunnen in overleg variëren, afhankelijk van het advies van de begeleidende leerkrachten. Naast de evaluatie van de ingediende bundels is ook de capaciteit van de betrokken ateliers bepalend.

Motivatiebundel Cross-over atelier:

Je motiveert kort waarom je kiest voor de optie Cross-over atelier en eventueel welke mogelijkheden je ziet. Voor huidige leerlingen kan de vakleerkracht ondersteunen. Deze motivatie illustreert vooral welk traject voor jou belangrijk is en waar je mogelijkheden ziet om vanuit een combinatie van twee opties verder te groeien. Dit document is een houvast voor de betrokken leerkrachten om te zien in hoeverre het voorgestelde parcours een meerwaarde kan zijn, of de keuze haalbaar is binnen het atelier en of het voor de leerling voldoende mogelijkheden biedt voor een groeitraject.

Formulieren kunnen digitaal (kunstacademie@soo.be) ingediend worden tot 30 juni, of tijdens de inschrijfperiode in september. Eind augustus worden de eerste ingediende dossiers geëvalueerd, Je krijgt kort na evaluatie bericht van de beoordeling, en kan dan eventueel inschrijven.

 INVULFORMULIER CROSS-OVER ATELIER KUNSTACADEMIE AAN ZEE

Na invullen dit document via mail opsturen naar kunstacademie@soo.be. Vermeld in het onderwerp je naam en ‘aanvraag Cross-over’. Enkele velden zijn meerkeuze als je er over scrolt.

gegevens:

naam:        ………………………………………………………………………………………………..

adres:       ………………………………………………………………………………………………..

telefoon of gsm: ………………………………………………………………………………………

e-mail:      ………………………………………………………………………………………………..                 

Dit betreft een aanvraag van een:

(schrappen wat niet past)

  • Huidige leerling
  • Oud-leerling
  • Nieuwe leerling
  • Leerling uit een andere academie: naam academie: …………………………………………………

Ik vraag een Cross-over atelier aan van de opties ……………………………. en ……………………………

Ik heb de vierde graad van één van deze opties recent volledig doorlopen, namelijk ………………………..

Ik heb de vierde graad van beide opties reeds doorlopen. 

Ik heb de vierde graad van één van deze opties vroeger volledig doorlopen, namelijk ……………………….

Ik heb de vierde graad van beide opties vroeger reeds doorlopen. 

Ik heb de vierde graad van deze opties nog niet doorlopen maar vraag cross-over aan op basis van competenties*.

(*) Indien je de vierde graad van de optie nog niet doorlopen hebt, geef hier aan op welke basis je de competenties zou kunnen bereikt hebben.

…………………………………………………………………………………………….…………………………

(schrappen wat niet past)

  • Ik heb reeds de mogelijkheden besproken met de leerkracht;
  • Ik kon de mogelijkheden nog niet bespreken met de leerkracht.

 Motivatie:

Motiveer kort waarom je deze opties wil combineren in een Cross-over atelier;

…………………………………………………………………………………………….…………………………

Geef hier indien mogelijk kort aan wat je tijdens een Cross-over atelier zou willen bereiken of wat je wil onderzoeken, presenteren, uitwerken …

…………………………………………………………………………………………….…………………………

Eventueel kun je je aanvraag aanvullen met beeldmateriaal, teksten of voorbeelden, stuur deze graag door in dezelfde mail. Dit is niet verplicht, vooral informatief.

Indien je extra materiaal toevoegt kun je hier ook toelichten.

…………………………………………………………………………………………….…………………………

Alle aanvragen worden beoordeeld en zo vlug mogelijk beantwoord.

 

Dank alvast en succes.

Peter Defurne

Directeur KAZ

Artikel 11

  • Bijlage 13: Kunstacademie aan Zee – Aanvraag en motivatie specialisatie

Aanvraag en motivatie SPECIALISATIE KUNSTACADEMIE AAN ZEE

Info:

Leerlingen die een volledig parcours afgelegd hebben binnen een optie of de competenties behaald hebben en die nood hebben aan extra verdieping, verbreding of het fijnstemmen van eigen artistieke identiteit en beeldtaal, krijgen de mogelijkheid te specialiseren. Er wordt zeer individueel begeleid, maar er wordt ook van de leerling een ruime basiskennis en zelfstandigheid verwacht. Er is vooraf een beperkt dossier nodig waarbij de leerling een traject, onderzoek, project… uitstippelt, waarbij duidelijk wordt dat specialiseren een interessante aanvulling is voor het reeds doorlopen parcours. Over de twee jaren specialisatie is het de bedoeling dat leerlingen een persoonlijk en zelfstandig proces afwerken, vertrekkend vanuit de eigen artistieke context. Dit kan zowel als professionalisering of als onderzoekstraject. 

 Aanvraag – kandidatuur:

Enkel (oud-)leerlingen die reeds een volledig voortraject gevolgd hebben, of die voldoende relevante competenties hebben, komen in aanmerking voor de kortlopende opleiding Specialisatie. Wie zich kandidaat wil stellen, dient een aanvraag en motivatiedossier in. De motivatie om te specialiseren kan zeer divers zijn, centraal staat een verdieping, een verbreding, een professionalisering van wat men reeds verworven heeft. Afhankelijk van het advies van de begeleidende leerkracht, kan een Specialisatie toegekend of afgeraden worden. Voor huidige leerlingen kan ook advies van de externe jury meegenomen worden. Naast de evaluatie van de ingediende bundels, is ook de capaciteit van de betrokken ateliers bepalend.

Motivatiebundel Specialisatie:

Je motiveert kort waarom je in de optie wil specialiseren en eventueel welke mogelijkheden je ziet. Voor huidige leerlingen kan de vakleerkracht ondersteunen. Deze motivatie illustreert vooral welk traject voor jou belangrijk is en waar je mogelijkheden ziet om verder te groeien. Dit document is een houvast voor de betrokken leerkrachten om te zien in hoeverre het voorgestelde parcours een meerwaarde kan zijn en of het voor de leerling voldoende mogelijkheden biedt voor een vervolgtraject.

Formulieren kunnen digitaal (kunstacademie@soo.be) ingediend worden tot 30 juni, of tijdens de inschrijfperiode in september. Je krijgt kort na indienen en na evaluatie bericht van de beoordeling, en kan dan eventueel direct inschrijven.

INVULFORMULIER SPECIALISATIE KUNSTACADEMIE AAN ZEE

Na invullen dit document via mail opsturen naar kunstacademie@soo.be. Vermeld in het onderwerp je naam en ‘aanvraag specialisatie’.

gegevens:

naam:                                    

adres:                                    

telefoon of gsm:       

e-mail:                                  

Dit betreft een aanvraag van een:

  Huidige leerling (selectievakje)

  Oud-leerling

  Nieuwe leerling

  Leerling uit een andere academie: naam academie:      

Ik vraag een specialisatie aan in de optie  .

 Ik heb de vierde graad van deze optie  volledig doorlopen;

 Ik heb de vierde graad van deze optie nog niet doorlopen maar vraag specialisatie aan op basis van competenties*.

(*) Indien je de vierde graad van de optie nog niet doorlopen hebt, geef hier aan op welke basis je de competenties zou kunnen bereikt hebben.

schrijf hier een korte toelichting

 Ik heb reeds de mogelijkheden besproken met de leerkracht;

 Ik kon de mogelijkheden nog niet bespreken met de leerkracht.

Motivatie:

Motiveer kort waarom je wil specialiseren in deze optie;

schrijf hier een korte toelichting

Geef hier indien mogelijk kort aan wat je tijdens je specialisatie nog zou willen bereiken of wat je wil onderzoeken, presenteren, uitwerken …

schrijf hier een korte toelichting

Eventueel kun je je aanvraag aanvullen met beeldmateriaal, teksten of voorbeelden, stuur deze graag door in dezelfde mail. Dit is niet verplicht, vooral informatief.

Indien je extra materiaal toevoegt kun je hier eventueel toelichten.

schrijf hier een korte toelichting

Alle aanvragen worden beoordeeld en zo vlug mogelijk beantwoord.

Dank alvast en succes.

Peter Defurne

Directeur Kunstacademie aan Zee

Artikel 12

Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.

Artikel 13

Geeft dit besluit kracht voor uitvoering na de bekendmaking van de aanpassing in het reglement.

Artikel 14

Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten van dit Besluit.