Terug
Gepubliceerd op 22/02/2022

2022_GR_00035 - Delegatie bevoegdheden naar de korpschef - Reglement - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 21/02/2022 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Philip Caestecker, Korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Karel Labens, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2022_GR_00035 - Delegatie bevoegdheden naar de korpschef - Reglement - Goedkeuring 2022_GR_00035 - Delegatie bevoegdheden naar de korpschef - Reglement - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP)  gewijzigd op 03/04/2019.

Aanleiding en context

De werking van de politiediensten wordt geregeld door de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (kortweg de WGP) van 7 december 1998. Wat het financieel beheer van een politiezone betreft, verwees de WGP vóór 3 april 2019 naar de Nieuwe gemeentewet. Omdat de relevante artikels daar niet meer bestaan werd de WGP aangepast.  Sinds 3 april 2019 staan de regels betreffende het financieel beheer van een politiezone in de WGP zelf (artikel 33).

De begrotings-, de financiële en de boekhoudkundige voorschriften worden bepaald door het ARPC, het KB van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone.  Art 54 van dit KB stelt dat alleen het college bevoegd is om tot vastleggingen over te gaan.  De vastlegging is het gevolg van een verplichting voortvloeiend uit een wet, een overeenkomst of een eenzijdige beslissing van de raad of het college. Door de vastlegging wordt het volledige of het gedeeltelijke begrotingskrediet uitsluitend voor een welbepaalde bestemming voorbehouden. Bestellingen, waarvoor het krediet voorzien werd op de gewone dienst en waarvan het geraamde bedrag de drempel niet overschrijdt die vastgelegd werd voor de opdrachten die vastgesteld worden op eenvoudige aangenomen factuur, gebeuren op basis van een bestelbon.  De lijst van de goed te keuren bestelbonnen wordt tot nu toe wekelijks voorgelegd aan het college. 

De aanpassing aan WGP voorziet de mogelijkheid om deze bevoegdheid te delegeren naar de korpschef of naar een ander personeelslid van de politiezone.  

Argumentatie

Artikel 33 WGP preciseert dat de gemeenteraad de gunningswijze- en voorwaarden kiest voor de overheidsopdrachten. De gemeenteraad kan de uitoefening van die bevoegdheden in bepaalde gevallen delegeren aan het college.  De raad kan de uitoefening van die bevoegdheden ook delegeren aan de korpschef of aan een ander personeelslid van de zone  voor de opdrachten waarvan het geraamde bedrag de drempel niet overschrijdt die vastgelegd werd voor de opdrachten die vastgesteld worden op eenvoudige aangenomen factuur. 

De gemeenteraad heeft in de zitting van 24 juni 2019 beslist om een aantal bevoegdheden te delegeren naar het College Van Burgemeester en Schepenen.  Aangezien de gemeenteraad overeenkomstig de WGP, bevoegd is voor de politiezone werd de delegatie van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen ook van toepassing gemaakt op de politiezone voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor overheidsopdrachten, alsook het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten aangaande overheidsopdrachten, waarvoor de uitgaven voorzien zijn op de gewone dienst van de politiezone, ongeacht het bedrag.

Concreet vraagt de politiezone om de bevoegdheid tot goedkeuren van de bestelbonnen voor opdrachten van de gewone dienst te delegeren naar de korpschef.  Het betreft alle beheersdaden die betrekking hebben op het aangaan van een verbintenis waarvan de financiële impact voorzien is op de gewone dienst van de begroting en die het bestuur niet verbinden voor meer dan één jaar en waarvan het geraamde bedrag de drempel van 8.500 euro excl. BTW niet overschrijdt.

Juridische grond

De wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP) van 7 december 1998.

Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om de bevoegdheid tot goedkeuren van de bestelbonnen voor opdrachten van de gewone dienst te delegeren naar de korpschef. Het betreft alle beheersdaden die betrekking hebben op het aangaan van een verbintenis waarvan de financiële impact voorzien is op de gewone dienst van de begroting en die het bestuur niet verbinden voor meer dan één jaar en waarvan het geraamde bedrag de drempel van 8.500 euro excl. BTW niet overschrijdt.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking onmiddellijk na de goedkeuring.