Mevrouw de schepen
De vzw Boven De Wolken heeft de afgelopen jaren het verlies van sterrekinderen op de kaart gezet in Vlaanderen. Ze focussen voornamelijk op het fotograferen van deze kinderen zodat ouders een mooie herinnering hebben. Hun werk is zichtbaar en hiermee ook het verlies waar heel wat ouders mee te maken hebben.
Ze zetten echter niet alleen in op het fotograferen van kindjes maar voorzien onder andere ook in ondersteuning van vroedvrouwen. Ze zijn ook in gesprek gegaan met ouders en verschillende actoren over hoe een plek er moet uitzien waar sterrekinderen herdacht kunnen worden. Heel wat lokale besturen gaan hiermee aan de slag en voorzien in hun stad of gemeente een plaats waar ouders en de rest van het gezin de ruimte hebben om hun kindje te herdenken.
Mijn vraag is dan ook of de stad Oostende hier in de toekomst plannen rond heeft.
De Haven Oostende is uitgegroeid tot een kenniscentrum over windenergie. Voor het verkrijgen van een vergunning voor de bouw van een windmolenpark wordt ook rekening gehouden met de invloed ervan op de trek van zeevogels.
Thans zou er voldoen technologische kennis bestaan om een afweersysteem te ontwikkelen om het leven van zeevogels te redden. Zo is er onlangs een systeem ontwikkeld dat via een radar het roteren van de windmolens stopzet bij nadering van een trek zeevogels.
Vraag: Zou de Haven Oostende met haar know-how inzake windmolenparken geen afweersysteem kunnen ontwikkelen ter bescherming van zeevogels die op hun trekroute in aanvaring komen met windmolenparken ?
Op de gemeenteraad van januari 2022, stelde de meerderheid dat als er meldingen van problemen zouden zijn, de Burgemeester zou optreden. Bij het indienen van deze interpellatie zijn sinds dit antwoord van de meerderheid op de gemeenteraad drie weken verstreken , en begrijpen we dat er inderdaad al opgetreden wordt. De parking onder de Albert I Promenade is belangrijk voor de globale mobiliteitsevolutie van Oostende. Het is derhalve belangrijk te vernemen of het naar behoren wordt beheerd.
de vragen zijn :
- wat is de actuele (brand)veiligheid situatie van de betrokken parking?
- welke meldingen van problemen zijn er sinds de gemeenteraad van januari 2022 die niet gekend waren op het moment van die gemeenteraad?
- hoe wordt dit dossier verwacht verder te evolueren?
John Crombez
In de vuurtorenwijk zijn op dit moment twee supermarkten gevestigd. Eén daarvan sluit eind deze maand de deuren. Dit heeft grote negatieve gevolgen voor de wijkbewoners. Zeker voor ouderen en mensen met beperking in de wijk.
Hierdoor startte een wijkbewoonster reeds een petitie om de Lidl te overtuigen om de vestiging te behouden. Een andere wijkbewoner die een buurtwinkel uitbaat zal zijn assortiment uitbreiden. Op die manier kunnen wijkbewoners toch in de buurt hun inkopen doen.
Supermarkten die verdwijnen in wijken waar er al weinig alternatieven zijn zorgt voor grote bezorgdheid bij wijkbewoners. Dit is een probleem dat reeds meerdere wijken in Oostende ondervonden.
Vandaar volgende vragen:
Oostendenaars en maritiem liefhebbers wachten op wat er mogelijks te vinden is op de site Torhoutsteenweg 133, nu de afbraak werken afgerond zijn en de bouwheer de betonvloer heeft uitgebroken ligt de weg open voor archeologisch onderzoek.
De tijd dringt tegen de zomer wil de bouwheer verder met de bouwwerken.
Tijd om actie te ondernemen.
In de door de Stad Oostende afgeleverde bouwvergunning werd het volgende opgenomen:
- “Naar aanleiding van het openbaar onderzoek en het contact met het agentschap Erfgoed is het correct dat er in de jaren ’50 ter hoogte van de Torhoutsesteenweg 133 resten gevonden zijn van een structuur die als een Romeinse of vroegmiddeleeuwse houten boot is geïnterpreteerd.
De vondst locatie is opgenomen in de Centrale Archeologische Inventaris (ID 70742), een kopie van de fiche in bijlage. Dit is een zuiver wetenschappelijke databank die geen juridische kracht heeft. Blijkbaar is de structuur aangetroffen bij bouwwerken en onder het beton verdwenen voor degelijk onderzoek kon worden uitgevoerd.
Omdat de kans reëel lijkt dat er sporen van deze boot zullen aangetroffen worden, lijkt het aangewezen dat de bouwheer in zijn planning rekening houdt met een tijdelijke schorsing ten behoeve van of ten gevolge van een kleinschalig archeologisch onderzoek (registratie toevalvondst), tussen de sloop en de nieuwbouw.”
Is er al een datum voor dit archeologisch onderzoek gepland en wie controleert dat ? Waarom kleinschalig onderzoek en geen grondig onderzoek ?
Welke acties heeft de stad Oostende ondernomen om het schip op deze site te vinden ? Indien geen , waarom niet ?
Welke acties heeft de stad Oostende ondernomen om het schip te vrijwaren van vernietiging?
Heeft de stad al controle bezoeken uitgevoerd? Of vaststellingen gedaan ? Wat zijn de resultaten hiervan?
Heeft de stad Oostende al concrete stappen genomen om vaststellingen op deze site van het Agentschap onroerend erfgoed af te dwingen?
Zijn er al bevindingen van het Agentschap onroerend erfgoed ? Wat houden die in ? Gaan zij budgetten voorzien voor de opgraving ?
Waarom moet de bouwheer geen budgetten voorzien voor de opgravingen en/of verplicht archeologisch onderzoek doen ?
Worden er vanuit de stad budgetten voorzien om archeologische opgravingen op die site te doen? Indien niet , waarom niet ?
Wordt er vanuit de stad Oostende een oproep gelanceerd voor helpende handen op de site in het kader van opgravingen ?
Geachte leden van het Stadsbestuur
Eunice en Franklin laten net zoals bij de wateroverlast en overstromingen een spoor van heel wat schade en afval achter. We herhalen onze vraag van toen; is het College bereid om het groot afval van de stormschade deze week bij de Oostendenaars te gaan ophalen en hen te helpen in dit stuk van de miserie?
Alvast bedankt.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP) gewijzigd op 03/04/2019.
De werking van de politiediensten wordt geregeld door de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (kortweg de WGP) van 7 december 1998. Wat het financieel beheer van een politiezone betreft, verwees de WGP vóór 3 april 2019 naar de Nieuwe gemeentewet. Omdat de relevante artikels daar niet meer bestaan werd de WGP aangepast. Sinds 3 april 2019 staan de regels betreffende het financieel beheer van een politiezone in de WGP zelf (artikel 33).
De begrotings-, de financiële en de boekhoudkundige voorschriften worden bepaald door het ARPC, het KB van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone. Art 54 van dit KB stelt dat alleen het college bevoegd is om tot vastleggingen over te gaan. De vastlegging is het gevolg van een verplichting voortvloeiend uit een wet, een overeenkomst of een eenzijdige beslissing van de raad of het college. Door de vastlegging wordt het volledige of het gedeeltelijke begrotingskrediet uitsluitend voor een welbepaalde bestemming voorbehouden. Bestellingen, waarvoor het krediet voorzien werd op de gewone dienst en waarvan het geraamde bedrag de drempel niet overschrijdt die vastgelegd werd voor de opdrachten die vastgesteld worden op eenvoudige aangenomen factuur, gebeuren op basis van een bestelbon. De lijst van de goed te keuren bestelbonnen wordt tot nu toe wekelijks voorgelegd aan het college.
De aanpassing aan WGP voorziet de mogelijkheid om deze bevoegdheid te delegeren naar de korpschef of naar een ander personeelslid van de politiezone.
Artikel 33 WGP preciseert dat de gemeenteraad de gunningswijze- en voorwaarden kiest voor de overheidsopdrachten. De gemeenteraad kan de uitoefening van die bevoegdheden in bepaalde gevallen delegeren aan het college. De raad kan de uitoefening van die bevoegdheden ook delegeren aan de korpschef of aan een ander personeelslid van de zone voor de opdrachten waarvan het geraamde bedrag de drempel niet overschrijdt die vastgelegd werd voor de opdrachten die vastgesteld worden op eenvoudige aangenomen factuur.
De gemeenteraad heeft in de zitting van 24 juni 2019 beslist om een aantal bevoegdheden te delegeren naar het College Van Burgemeester en Schepenen. Aangezien de gemeenteraad overeenkomstig de WGP, bevoegd is voor de politiezone werd de delegatie van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen ook van toepassing gemaakt op de politiezone voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor overheidsopdrachten, alsook het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten aangaande overheidsopdrachten, waarvoor de uitgaven voorzien zijn op de gewone dienst van de politiezone, ongeacht het bedrag.
Concreet vraagt de politiezone om de bevoegdheid tot goedkeuren van de bestelbonnen voor opdrachten van de gewone dienst te delegeren naar de korpschef. Het betreft alle beheersdaden die betrekking hebben op het aangaan van een verbintenis waarvan de financiële impact voorzien is op de gewone dienst van de begroting en die het bestuur niet verbinden voor meer dan één jaar en waarvan het geraamde bedrag de drempel van 8.500 euro excl. BTW niet overschrijdt.
De wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP) van 7 december 1998.
Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone
De gemeenteraad beslist om de bevoegdheid tot goedkeuren van de bestelbonnen voor opdrachten van de gewone dienst te delegeren naar de korpschef. Het betreft alle beheersdaden die betrekking hebben op het aangaan van een verbintenis waarvan de financiële impact voorzien is op de gewone dienst van de begroting en die het bestuur niet verbinden voor meer dan één jaar en waarvan het geraamde bedrag de drempel van 8.500 euro excl. BTW niet overschrijdt.
Dit besluit treedt in werking onmiddellijk na de goedkeuring.
-
De Burgemeester heeft op 11 januari 2022, 18 januari 2022, 21 januari 2022, 25 januari 2022, 01 februari 2022 en 04 februari 2022 Besluiten genomen om de veiligheid van de weggebruikers te kunnen waarborgen naar aanleiding van:
1) parkeerverbod actie highway op 15 januari 2022;
2) tweede verlenging einddatum coronaterrassen tot en met 31 januari 2022;
3) thuiswedstrijd KVO-RAFC Antwerp op 21 januari 2022;
4) The Classic - Twins duo en corporate MTB strandrace op 06 februari 2022;
5) 11.11.11 on tour - Bedankingsmoment op 29 januari 2022;
6) parkeerverbod opnamen Bel & Bo op 01 februari 2022;
7) Thuiswedstrijd KVO-OH Leuven op 05 februari 2022.
Art. 63 van het Decreet Lokaal bestuur;
Het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten.
Neemt akte van de Besluiten die de Burgemeester heeft genomen 11 januari 2022, 18 januari 2022, 21 januari 2022, 25 januari 2022, 01 februari 2022 en 04 februari 2022 om de veiligheid van de weggebruikers en de deelnemers te kunnen waarborgen.
Stuurt een afschrift van deze Besluiten aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge en van de Politierechtbank in Brugge, afdeling Oostende.
De Burgemeester heeft op 10 februari 2022 het Burgemeesterbesluit goedgekeurd i.v.m. maatregelen naar aanleiding van Covid-19 voor de organisatie van de Gemeenteraad, Raad voor Maatschappelijk welzijn, Politieraad en de Raadscommissies.
Deze maatregelen worden ter kennisneming aan de eerstvolgende Gemeenteraad voorgelegd. Alle lokale maatregelen van bestuurlijke politie in het kader van de bestrijding van de COVID-19 epidemie dienen juridisch gebaseerd te worden op de wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie (Pandemiewet), in plaats van op art. 134 - 135 van de Nieuwe Gemeentewet. Hierdoor dienen de besluiten die de Burgemeester neemt op basis van de wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie niet langer door de Gemeenteraad bekrachtigd te worden. In het kader van transparantie worden de besluiten door de Burgemeester genomen op basis van de wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie wel ter kennisname aan de Gemeenteraad voorgelegd.
Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en alle latere wijzigingen, inzonderheid artikel 27.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 63
Wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie.
Koninklijk Besluit van 28 oktober 2021, houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken en alle latere wijzigingen
Neemt kennis van de maatregelen die de Burgemeester heeft genomen op 10 februari 2022 in bijlage bij huidig besluit.
Stuurt een afschrift van dit Besluit aan de toezichthoudende overheid.
Mevrouw Antje Tytgat verlaat de Gemengde Commissie voor Personen met een Beperking als politieke vertegenwoordiger.
Zij dient vervangen te worden.
Open VLD draagt mevrouw Nathalie Vervaecke voor om haar te vervangen.
Art. 32 van het Huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad
Keurt de vervanging goed van mevrouw Antje Tytgat door mevrouw Nathalie Vervaecke als politiek vertegenwoordiger in de Gemengde Commissie voor Personen met een Beperking.
De uitbreiding met tijdelijke terrassen heeft de voorbije 2 jaar gezorgd voor een extra boost en een gezellige uitstraling in de Stad. Op langere termijn zou het Bestuur deze extra mogelijkheid voor het uitbreiden van terrassen willen aanbieden aan de horeca-uitbaters en zo te zorgen voor een extra beleving aan de horecabezoekers.
Om terrassen die niet onder de huidige regeling vallen en die slechts tijdelijk in bepaalde periodes in het jaar worden geplaatst, dient de belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein te worden aangepast.
Er wordt in artikel 10 een duidelijke omschrijving gegeven van wat een terras is en welke de diverse soorten terrassen zijn.
In artikel 11 is er een uitbreiding van de opgesomde straten in zone 2.
In artikel 12 b) worden de tarieven i.v.m. de open terrassen voor de periodes van 01/01-14/03 en van 01/10-31/12 vastgelegd.
In artikel 12 §5, wordt de verwijzing naar de vermindering i.v.m. de terrassen in aanslagjaar 2021 i.v.m. COVID-19 geschrapt.
Tevens wordt een tarief in artikel 12 §5 opgenomen indien een open terras een parkeerplaats zou innemen. Het tarief is conform het tarief dat is vastgelegd voor het innemen van een parkeerplaats bij bouwwerven.
De tarieven worden na 01 januari 2021 geïndexeerd aan de hand van de index van de consumptieprijzen.
Om de index vanaf 2022 te berekenen wordt beroep gedaan op de gegevens op de website van de Federale Overheidsdienst Economie (http://statbel.fgov/nl:themas/consumptieprijzen).
De tarieven voor de verordening vanaf 2022 zijn geïndexeerd op basis van de tarieven in de verordening, gewijzigd in de Gemeenteraad van 31 mei 2021;
Bij de berekening van de tarieven op basis van de index is het aangewezen om afrondingsregels toe te passen.
Rekening houdend met de toestand van de stadsfinanciën.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van het Agentschap voor Binnenlands bestuur, houdende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Zijn Besluit van 14 december 2019, houdende de aanneming van de belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein.
Zijn Besluit van 28 september 2020, houdende de wijziging van de belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein.
Zijn Besluit van 31 mei 2021, houdende de wijziging van de belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein.
Keurt de gewijzigde Belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein zoals opgenomen in bijlage (GR 2022 - belastingverordening betreffende het gebruik van het openbaar domein) goed.
Het Kenniscentrum Vlaamse steden is een Interlokale Vereniging opgericht in 2007 onder impuls van de dertien centrumsteden en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG). De doelstelling van de interlokale vereniging is om de aanwezige kennis in de Centrumsteden inzake stedelijke ontwikkelingen te vergaren, te ontsluiten en te gebruiken om zowel het eigen beleid in de steden als het stedelijke beleid van de centrale overheden (Vlaanderen, België, Europa) te inspireren.
De samenwerkingsovereenkomst wordt aangeduid met de naam 'Interlokale Vereniging Kenniscentrum Vlaamse Steden'. De Interlokale Vereniging Kenniscentrum Vlaamse Steden heeft haar zetel bij de vzw VVSG, gevestigd Paviljoenstraat 9 in 1030 Brussel.
De samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2022 en eindigt na een termijn van vijf jaar. De duur kan telkens verlengd worden met maximaal vijf jaar bij beslissing van de gemeenteraad van de Centrumsteden en van de Raad van Bestuur van de vzw VVSG.
Deze samenwerkingsovereenkomst 2022 - 2026 wordt gesloten tussen de steden Aalst, Antwerpen, Brugge, Genk, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout, alle publiekrechtelijke lichamen naar het recht van België (de Centrumsteden), en de vzw Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (vzw VVSG). De Centrumsteden en de vzw VVSG zijn de deelnemende partijen voor de oprichting van de interlokale vereniging 'Kenniscentrum Vlaamse Steden'.
De deelnemende partijen willen, in hun zoektocht naar innovatieve antwoorden op de huidige maatschappelijke problemen in de stad, overgaan tot een derde termijn van een Kenniscentrum voor Vlaamse Steden.
Het Kenniscentrum kan volgend takenpakket opnemen:
Het is aangewezen ook de vzw VVSG bij de samenwerkingsovereenkomst te betrekken gelet op het statutair doel van de vzw VVSG en de vele kennis die bij deze vzw aanwezig is en gelet op de beheersmatige rol die deze vzw kan verzorgen. Daartoe heeft de Raad van Bestuur van de vzw de nodige beslissingen genomen.
Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking (B.S. 31.10.2001), gewijzigd door het decreet van 13 mei 2016 (B.S. 17.06.2016).
Keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst 2022 - 2026 goed die gesloten wordt tussen de Centrumsteden (Aalst, Antwerpen, Brugge, Genk, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout) en de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (vzw VVSG) met betrekking tot de interlokale vereniging 'Kenniscentrum Vlaamse Steden' met zetel bij de vzw VVSG, Paviljoenstraat 9 in 1030 Brussel.
Keurt het bijgevoegde evaluatierapport 2017 - 2020 van de interlokale vereniging 'Kenniscentrum Vlaamse Steden' goed.
Op 22 juni 2020 besliste de Gemeenteraad om het AGGB te ontbinden. Alle rechten en verplichtingen van het AGGB worden bij vereffening overgedragen aan de Stad.
De resterende betaalrekening nummer BE68 0910 0024 3034 bij Belfius Bank kan momenteel echter nog niet overgedragen worden omwille van technische redenen.
De aanleiding hiervan is dat er op het AGGB nog steeds een bankwaarborg blijft bestaan (ontlenersnummer 090-1328805-52 / bankwaarborg nummer 850001) met als begunstigde ROYAL LL te Waregem en voor een gewaarborgd bedrag van 285.000 EUR.
De bestaande waarborg dient namelijk volledig geschrapt te worden en een totaal nieuwe waarborg dient aangemaakt te worden met tevens een vrij strikte kennisgeving aan de begunstigde van de waarborg.
In de brief van Belfius Bank & Verzekeringen van 12 januari 2022 wordt akkoord gegeven voor een bankwaarborg. Nadat de Gemeenteraad dit heeft goedgekeurd kan de bankwaarborg overgemaakt worden aan de begunstigde.
Voor de uitgifte zal een commissieloon van 0,75% per jaar verschuldigd zijn, met een minimum van 100,00 euro per jaar vanaf de datum van uitgifte. Dit voorstel was geldig tot 31 december 2021 maar wordt door Belfius herhaald in hun brief van 12 januari 2022.
Deze bankwaarborg werd oorspronkelijk aangegaan in toepassing van de erfpachtovereenkomst d.d. 6 juli 2016 afgesloten tussen het AGGB Oostende en Royal LL bvba voor een recht van erfpacht op een onroerend goed (administratief gebouw), gelegen 8400 Oostende, Lijndraaiersstraat nummer 60, gekadastreerd sectie A, volgens titel deels nummer 1488 P 3 en deels zonder nummer en volgens recent kadastraal uittreksel nummer 1488 E 4 P0000, met een oppervlakte volgens titel en kadaster van drieëndertig are zeven centiare (33 a 7 ca). Naar aanleiding van de sluiting en vereffening van het AGGB Oostende besliste de Gemeenteraad in haar zitting van 12 december 2020 om een aantal kredieten en deze bankwaarborg over te dragen naar Stad Oostende. Verder vermeldt de akte d.d. 21 december 2020, meer bepaald naar fiche 2, Bijzondere voorwaarden dat, wat betreft het goed, de STAD OOSTENDE zuiver en eenvoudig in de plaats gesteld wordt in alle rechten en verplichtingen van het AGGB voortvloeiende uit bijzondere voorwaarden vervat in vorige eigendomstitels en uit de akte vestiging erfpacht. De bankwaarborg t.o.v. Royal LL bvba moet echter opnieuw gesteld worden door Stad Oostende en bijgevolg wordt dit dossier aangeboden voor de bankwaarborg op eerste verzoek.
De bovenvermelde erfpachtovereenkomst eindigt op 1 september 2045.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar wijzigingen.
Vraagt, gelet op de noodzakelijkheid voor Stad Oostende om te haren laste een bankwaarborg op eerste verzoek te laten stellen van 285 000,00 EUR, ten voordele van Royal LL bvba, Vredestraat 53, 8790 Waregem en dit ingevolge de erfpachtovereenkomst d.d. 6 juli 2016 afgesloten tussen het AGGB Oostende en Royal LL bvba voor een recht van erfpacht op een onroerend goed, gelegen 8400 Oostende, Lijndraaiersstraat 60 en naar aanleiding van de sluiting en vereffening van het AGGB Oostende, de bankwaarborg op eerste verzoek aan.
Beslist om akkoord te gaan met de besluitvorming en voorwaarden (o.a. aantekenen beroep, betaling, eindclausules en specifieke) van het document van Belfius Bank, integraal opgenomen in dit besluit.
Gaat akkoord met de voorwaarde: de uitgifte van de bankwaarborg op eerste verzoek door Belfius Bank gebeurt onder de uitsluitende verantwoordelijkheid van de stad Oostende. Deze verantwoordelijkheid blijft bestaan zolang Belfius Bank niet uitdrukkelijk ontslagen is van haar verbintenissen onder de uitgegeven waarborg of terug in het bezit werd gesteld van het origineel uitgegeven document.
Gaat akkoord met de voorwaarde: de Stad Oostende is een commissieloon van 0,75 % per jaar verschuldigd op het bedrag van de bankwaarborg op eerste verzoek en dit vanaf de datum van uitgifte van het document tot de teruggave door de begunstigde. Het commissieloon zal niet minder dan 100 EUR per jaar bedragen en zal automatisch, semestrieel, afgenomen worden van de betaalrekening nr. BE47 0910 0023 7980 van de stad Oostende.
Gaat akkoord met:
Indien op de verleende bankwaarborg op eerste verzoek een beroep wordt gedaan, is Belfius Bank onherroepelijk gemachtigd de uit dien hoofde betaalde bedragen automatisch af te nemen van de betaalrekening van de stad Oostende.
Indien het beschikbaar op de betaalrekening onvoldoende zou zijn voor de betaling van het commissieloon en/of voor de aan de begunstigde van de waarborg verschuldigd bedrag ingevolge een beroep op de waarborg, gaat de stad Oostende de verbintenis aan bij Belfius Bank onmiddellijk het nodige bedrag te storten om de verschuldigde bedragen te betalen.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransactie.
Voor het financieren van bouw van het crematorium aan de Grintweg heeft OVCO een aantal leningen aangegaan.
Voor een eerste lening werd een marktraadpleging bij verschillende kredietinstellingen georganiseerd voor een bedrag van 3.200.000 euro. De raad van bestuur van OVCO besliste in zitting van 27 februari 2018 deze opdracht te gunnen aan BNP Paribas Fortis die de laagste marge indiende. De Gemeenteraad keurde hiervoor in zitting van 26 maart 2018 de borgtochtakte tussen de Stad en BNP Paribas Fortis goed.
Voor een tweede lening werd een nieuwe marktraadpleging bij verschillende kredietinstellingen georganiseerd voor een bedrag van 2.000.000 euro. De raad van bestuur van OVCO besliste in zitting van 17 april 2018 deze opdracht te gunnen aan BNP Paribas Fortis die de laagste marge indiende. De Gemeenteraad keurde hiervoor in zitting van 28 mei 2018 de borgtochtakte tussen de Stad en BNP Paribas Fortis goed.
Een derde bijkomende lening t.b.v. 1.400.000 euro bleek eind 2020 noodzakelijk. In de Gemeenteraad van 12 december 2020 stelde Stad Oostende zicht borg voor 61,22% zijnde 857.080 euro.
Voor perceel 5 m.b.t. de omgevingswerken is er een bijkomende lening van 500.000 euro nodig. De opdracht voor deze lening en de uitnodiging aan de banken om in te schrijven op het bestek werd verstuurd op 30 december 2021. De kennisname hiervan, toewijzing van de opdracht en de vraag tot goedkeuring van de borgstellingsovereenkomst t.o.v. ING werd goedgekeurd in de Raad van Bestuur van 20 januari 2022.
OVCO vraagt in haar brief van 24 januari 2022 aan de Stad Oostende om de borgtochtakte van ING goed te keuren.
De Gemeenteraad wordt verzocht de borgtochtakte tussen de Stad Oostende en ING goed te keuren voor een bedrag van 306.100 euro. De overige leden van OVCO, met name Bredene, Middelkerke en Oudenburg zullen eveneens aan hun raad vragen om in te stemmen met een waarborg op eerste verzoek voor deze lening ten belope van hun participatieaandeel in OVCO. De totale lening bij ING waarvoor de leden van OVCO borg staan, bedraagt 500.000 euro.
Uit de meest recente budgettering van de bouw van het crematorium blijkt dat een bijkomende lening van 500.000 euro noodzakelijk is voor de omgevingswerken.
De Raad van Bestuur van OVCO stemde op 22 januari 2022 in met deze lening en gunde de opdracht aan ING tijdens dezelfde zitting.
OVCO vraag aan de Stad Oostende om zich borg te stellen voor 61,22% (het participatieaandeel van Oostende) van de lening van 500.000 euro. De andere leden doen dit elk voor hun eigen aandeel. Het bedrag van het aandeel van de Stad Oostende bedraagt 306.100 euro.
De oudste borgstellingen van 2018 t.b.v. 3.200.000 en 2.000.000 euro zijn op datum van 31/12/2021 al gedeeltelijk terugbetaald voor een bedrag van 854.545,84 euro. De indertijd verleende waarborgen zijn voor deze specifieke kredieten toegekend zodat de waarborgen ophouden te bestaan wanneer deze kredieten volledig zijn terugbetaald.
Decreet Lokaal bestuur Deel 3 - Titel 3
Statuten OVCO
Keurt de borgtochtakte tussen de Stad en ING zoals opgenomen in "Borgtochtakte 2022 OVCO Stad Oostende" goed.
Stuurt een afschrift van deze beslissing aan de Opdrachthoudende Vereniging voor Crematoriumbeheer in het arrondissement Oostende (OVCO).
Om de hinder die (bouw)werkzaamheden met zich meebrengen op het toeristisch gebeuren binnen de stad is al sinds jaar en dag een zogenoemde bouwstop tijden de zomermaanden.
Onder bepaalde omstandigheden werden hierop afwijkingen aangevraagd en verleend.
Na een analyse van de gevraagde afwijkingen blijkt dat de meeste vragen volgende periodes omvatten, de eerst twee weken van juli en de laatste twee weken van augustus.
Naar aanleiding van deze gegevens werd gekeken of de periode niet moet worden aangepast en of de zone waarbinnen deze regel geldt nog voldoende groot is.
Omdat de meeste aanvragen tot afwijkingen in het begin van de huidig periode en op het einde van de huidige periode werden gevraagd en dat het toerisme op dat ogenblik nog niet op volle toeren draait, wordt de periode waarin geen bouwwerken mogen plaatsvinden ingekort, namelijk tussen 11 juli en 25 augustus.
Daarnaast wordt duidelijkheid geschept welke werken onder het verbod vallen en welke werken niet onder het verbod vallen.
Ook worden de gevallen waarin een afwijking op de bouwstop kan worden bekomen duidelijk vastgelegd.
De zone waarin deze regels van kracht zijn werd uitgebreid, dit omdat het toerisme zowel op Mariakerke als Raversijde in de lift zit. Er wordt hier echter een overgangsmaatregel voorzien voor de reeds vergunde omgevingsvergunningen in de zone begrensd door de Northlaan tot de grens met Middelkerke (uitbreiding zone).
Uiteindelijk worden deze regels meegenomen in de procedure van de nieuwe gemeentelijke stedenbouwkundige verordening en daarin gesolideerd.
Deze beleidsnota met daarin de voorgestelde principes zijn bijgevoegd in bijlage en wordt de te volgen regeling met betrekking tot (bouw)werken in de zomer.
Artikel 4.3.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:
“(...)
§ 2. De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.
2° het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook de volgende aspecten in rekening brengen
a) beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in punt 1
b) de bijdrage van het aangevraagde aan de verhoging van het ruimtelijk rendement voor zover:
1) de rendementsverhoging gebeurt met respect voor de kwaliteit van de woon- en leefomgeving
2) de rendementsverhoging in de betrokken omgeving verantwoord is;
(...)”
Neemt kennis van de beleidsnota 'Bouwstop in Oostende' en maakt ze zich eigen.
Keurt de beleidsnota 'Bouwstop in Oostende' goed en kent deze het statuut Beleidsmatig gewenste ontwikkeling toe.
In 2015 werden in het project van Bootsman Jonsen de appartementen door lottrekking toegewezen.
De verkoopprijzen en de voorwaarden waaraan de kopers dienden te voldoen werden door de Stad opgelegd.
Bij herverkoop binnen de 10 jaar gelden een aantal regels, namelijk:
“6BIS. – BIJZONDERE VOORWAARDEN – RECHT VAN WEDERINKOOP
Onderhavige verkoop betreft een gesubsidieerde verkoop in het kader van de realisatie van de projecten van het Federaal Grootstedenbeleid.
Dienaangaande werd door de Stad Oostende bepaald dat de selectie van de kandidaat-kopers zal gebeuren op basis van de volgende toewijzingscriteria:
I. inkomen (jaarlijks netto belastbaar inkomen):
Het inkomen mag de grens van 37.130,00 euro voor een alleenstaande en 53.030,00 euro voor gehuwden en wettelijk of feitelijk samenwonenden(te bewijzen aan de hand van de inschrijving in het bevolkingsregister) niet overschrijden. Deze bedragen worden verhoogd met 3.100 euro per persoon ten laste.
II. geen eigendomsbezit
De kandidaat-koper of kandidaat-kopers mogen alleen of samen geen andere woongelegenheid in eigendom of in vruchtgebruik hebben op het ogenblik van het indienen van hun kandidatuur. Dit moet blijken uit een attest B dat wordt afgeleverd door de Geschillenpool van het 3de Registratiekantoor in Oostende, Vrijhavenstraat 1, tegen een kleine vergoeding.
De identiteitskaart van de kandidaat koper of kopers wordt steeds gevraagd.
III. leeftijd van de kandidaten
De kandidaat-kopers mogen op de datum van het indienen van hun kandidatuur niet ouder zijn dan 30 jaar.
IV. relatie met de Stad Oostende
De kandidaat kopers moeten, gerekend vanaf de datum van het indienen van de kandidatuur, te bewijzen aan de hand van de gegevens van de dienst Bevolking:
OF de laatste 5 jaar onafgebroken op het grondgebied van Oostende gewoond hebben;
OF 10 jaar in Oostende gewoond hebben gedurende de laatste 15 jaar.
De kopers van een bescheiden woongelegenheid tegen een verlaagde verkoopprijs verbinden er zich toe om het privatief zelf te bewonen en er hun hoofdverblijfplaats van te maken binnen de 6 maanden na de voorlopige oplevering van het aangekocht privatief, en dit gedurende een termijn van minstens 10 jaar. Indien slechts één van de personen die deel uitmaken van de contracterende partij die in de authentieke akte als “koper” wordt genoemd, deze verbintenis naleeft, is aan deze verplichting voldaan.
In geval van herverkoop van het goed binnen die termijn van 10 jaar, heeft de Stad Oostende recht van wederinkoop. Aan de Stad moet gedurende 60 werkdagen de mogelijkheid gegeven worden om de woongelegenheid tegen de gesubsidieerde verkoopprijs (aktekosten, BTW en registratierechten inbegrepen + aanpassing aan de index van de consumptieprijzen) terug te verwerven. De koper of één van zijn wettelijke erfgenamen is verplicht de Stad onmiddellijk op de hoogte te stellen van elk voornemen tot vervreemding, overdracht van een zakelijk recht of niet-persoonlijke bewoning van de verkochte woning.
Indien de Stad Oostende geen gebruik maakt van dit recht van wederinkoop, zal het goed worden verkocht aan de oorspronkelijke prijs, herberekend volgens de aanpassing gesteld hiervoor, vermeerderd met de betaalde interesten op de financiering berekend vanaf de datum van de eerste authentieke verkoopakte.
De nieuwe koper zal moeten beantwoorden aan dezelfde toegangsvoorwaarden, en mag dus niet beschikken over een inkomen dat hoger ligt dan de middelhoge inkomens (voornoemde inkomensgrensbedragen worden ter beoordeling gekoppeld aan de index consumptieprijzen op het ogenblik van toepassing). Hij moet zijn notaris vragen om aan de Stad Oostende het ontwerp van verkoopakte te betekenen. Deze verplichting vervalt na het verstrijken van de termijn van 10 jaar.
De termijn van 10 jaar begint te lopen vanaf de datum van de authentieke verkoopakte of, indien de verkoop al op plan is gebeurd gebeurd vanaf de datum van vestiging van hoofdverblijfplaats in het goed door de koper, hetgeen dient te gebeuren binnen de 6 maanden na de voorlopige oplevering van de woongelegenheid in kwestie (=overhandiging van de sleutels).
De kopers moeten onderworpen zijn aan de personenbelasting in België.
Gedurende 10 jaar worden de voorgaande voorwaarden opgenomen in de verkoopcompromissen, authentieke akten of huurovereenkomsten. De nieuwe kopers moeten de nodige documenten voorleggen aan de Stad Oostende waaruit blijkt dat zij aan de gestelde voorwaarden voldoen. In alle documenten moet tevens worden vermeld dat voor de woningen financiële steun van de Federale Staat (Grootstedenbeleid) werd genoten.”
Bij brief van 23 december 2020 heeft notaris Xavier De Maesschalck ons Bestuur ingelicht van de geplande overdracht van een appartement in het project Bootsman Jonsen dat toebehoort aan mevrouw Wendy Jenkins.
Notaris Xavier De Maesschalck stelt met de brief van 23 december 2020 de Stad op de hoogte van de geplande herverkoop door mevrouw Wendy Jenkins van het goed in het project Bootsman Jonsen dat aan haar toebehoort, overeenkomstig de hiertoe opgelegde voorwaarden.
Gezien het op heden geen zin heeft dat de Stad eigenares zou worden van het goed, is het aangewezen dat de Stad eenmalig afziet van de uitoefening van het recht van terugkoop, maar wel toeziet dat de voorwaarden die indertijd werden opgelegd worden gevolgd.
Bijgevolg kan het goed worden verkocht aan de oorspronkelijke prijs, herberekend volgens de aanpassing gesteld hiervoor (= aktekosten, BTW en registratierechten inbegrepen + aanpassing aan de index van de consumptieprijzen), vermeerderd met de betaalde interesten op de financiering berekend vanaf de datum van de eerste authentieke verkoopakte.
De nieuwe koper zal moeten beantwoorden aan dezelfde toegangsvoorwaarden, en mag dus niet beschikken over een inkomen dat hoger ligt dan de middelhoge inkomens (voornoemde inkomensgrensbedragen worden ter beoordeling gekoppeld aan de index consumptieprijzen op het ogenblik van toepassing). Hij moet zijn notaris vragen om aan de Stad Oostende het ontwerp van verkoopakte te betekenen. Deze verplichting vervalt na het verstrijken van de termijn van 10 jaar.
Collegebesluit van 27 augustus 2012 waarbij de toewijzingscriteria voor de bescheiden woningen werden goedgekeurd.
Collegebesluiten van 31 maart 2014 respectievelijk 02 februari 2015 en 30 oktober 2020 waarbij de toewijzingscriteria werden gewijzigd.
Oefent het recht van terugkoop niet uit ter gelegenheid van de geplande overdracht door mevrouw Wendy Jenkins van het appartement F1/4, gelegen in Oostende, Veerbootstraat 6 / 0103 op de site Bootsman Jonsen, bij het Kadaster gekend in Oostende 1e afdeling, sectie A als nummer 1630 D 6 P0033, respectievelijk 1630 E 6 P0013.
§ 1. Alle voorwaarden en verplichtingen die werden opgelegd, blijven mutatis mutandis van kracht ten opzichte van de overnemer, die derhalve in alle rechten en verplichtingen van de verkopers treedt.
§ 2 . De voorwaarden en verplichtingen die werden opgelegd moeten in de akte van overdracht worden ingelast.
§ 3. Aan de notaris van de koper wordt gevraagd om het ontwerp van de verkoopakte aan de Stad te betekenen, opdat de Stad haar akkoord met de overdracht tegen de daarin gestelde voorwaarden kan geven.
Ziet toe dat de voorwaarden die indertijd werden opgelegd worden nageleefd.
Artikel 41, 2de lid, 11° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De Stad is eigenares van het gebouw met binnenschietstand, een cafetaria-annex terras, een vergaderlokaal en een woonst, een buitenschietstand met schietpers en een petanqueterrein, gelegen Groendreef 18, gekend als de 'Armenonville', gekadastreerd in de 1ste afdeling sectie E als nummer 307 P0000 respectievelijk nummer 303 S P0000, met een totale oppervlakte van 910m².
Er wordt voorgesteld om het voormelde onroerend goed openbaar te verkopen en een oproep te doen tot de belangstellenden om zich kandidaat te stellen. Aan de verkoop worden evenwel bepaalde voorwaarden gekoppeld, nl. dat de overdracht geschiedt in hoofdzaak voor het blijven organiseren van de beoefening en het huisvesten van (bal)boogschieten, waarbij de binnenschietstand ook regelmatig ter beschikking mag gesteld worden van beoefenaars van andere schietsporten. De kandidaat-koper dient ook de cafetaria (evt. met woonst) en buitenterras te exploiteren, waarbij er nooit sprake kan zijn van de uitbating van een dancing, disco of dergelijke op deze locatie. De kandidaat-koper zal ten allen tijden deze functies moeten waarborgen. Het goed kan voor geen andere bestemming worden aangewend.
Teneinde een oproep te lanceren voor kandidaat-kopers dient de Gemeenteraad haar akkoord te geven over de procedure van verkoop, de minimum instelprijs en het ontwerp van verbintenis van overdracht van onroerend goed.
De oproep voor kandidaat-kopers zal gepubliceerd worden via diverse kanalen.
Daarnaast ligt de minimum instelprijs die gehanteerd wordt, nl. € 371.000,00 (licht) hoger dan het bedrag vermeld in het schattingsverslag (zie bijlage 'schatting'). Een hoger bod moet deze prijs met tenminste 1.000,00 euro of een veelvoud ervan overtreffen.
Met het vastleggen van de verkoopsprocedure, de minimum instelprijs alsook het ontwerp van verbintenis van overdracht van onroerend goed, voldoet de Stad aan de voorwaarden van artikel 293 en 296 van het Decreet Lokaal Bestuur samen gelezen met de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 03 mei 2019 m.b.t. de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De markt wordt voldoende geraadpleegd, elke mogelijk geïnteresseerde heeft de kans om een bod in te dienen en de procedure verloopt met voldoende openbaarheid en transparantie.
Aan de Gemeenteraad wordt de goedkeuring van de procedure, minimum instelprijs en ontwerp van verbintenis van overdracht van onroerend goed gevraagd.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 293 en 296
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 03 mei 2019 m.b.t. de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Beslist om het gebouw gelegen Groendreef 18 te verkopen.
Keurt het ontwerp van verkoopsprocedure (bijlage bij huidig besluit genaamd 'verkoopsprocedure.pdf'), de minimum instelprijs, het ontwerp van verbintenis van overdracht van onroerend goed (bijlage bij huidig besluit genaamd 'ontwerp verbintenis van overdracht Armenonville.pdf') en het ontwerp van het formulier tot het indienen van een bod (bijlage bij huidig besluit genaamd 'bod verkoop Armenonville.pdf'), goed.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de verdere uitvoeringsmodaliteiten van onderhavig besluit, waaronder het lanceren van de oproep respectievelijk het voeren van de verkoopsprocedure en organisatie van het desgevallende opbod.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 § 2
Sedert 11 november 2001 werd de uitbating van het leescafé in de stadsbibliotheek ‘Kris Lambert’ te Oostende, Wellingtonstraat 17, in concessie gegeven aan verschillende personen. Het leescafé creëerde door de jaren heen een meerwaarde, door onder meer het verschaffen van drank en allerlei consumpties, bij de activiteiten die plaats vonden in de stadsbibliotheek. Op 31 januari 2020 werd de overeenkomst met de laatste uitbater beëindigd en later werd de uitbating van het leescafé verzorgd door een groep vrijwilligers. Op heden is het leescafé gesloten.
De gemeenteraad besliste in haar zitting van 22 juni 2020 (zie gekoppeld besluit 2020_GR_00218) reeds om voor deze concessie een onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking te voeren, waarbij een bestek met toekennings- en concessievoorwaarden werd goedgekeurd met een sociaal tewerkstellingsaspect. Van de ingediende offertes was geen enkele geselecteerd, dan wel regelmatig waardoor de concessie niet kon worden toegewezen (zie gekoppeld besluit 2020_CBS_06466).
Met de beslissing van de Gemeenteraad van 28 juni 2021 (zie gekoppeld besluit 2021_GR_00229) werd beslist een nieuwe concessie met onderhandelingsprocedure met bekendmaking te voeren waarvan een aantal voorwaarden aangepast werden. Van de ingediende offertes was geen enkele geselecteerd waardoor de concessie niet kon worden toegewezen (zie gekoppeld besluit 2021_CBS_06267).
De stad wenst een nieuwe concessie uit te schrijven voor het leescafé waarbij het de bedoeling is:
* dat duurzaamheid met specifieke aandacht voor de korte keten in samenwerking met lokale partners aanbevolen blijft
* dat de samenwerking tussen de uitbating van het leescafé en de stadsbibliotheek een pluspunt is.
Ten einde een oproep te lanceren voor kandidaat-concessiehouders dient de Gemeenteraad haar akkoord te betuigen met het bestek, de toewijzingscriteria -en procedure, en het ontwerp van concessieovereenkomst (zie bijlage 'Bestek Leescafé').
De oproep voor kandidaat-concessiehouders zal gepubliceerd worden op de website van de stad Oostende en lokale kranten. Kandidaturen kunnen overeenkomstig het bestek worden uiterlijk ingediend op donderdag 31 maart 2022.
De minimum te bieden jaarlijkse concessieprijs, nl. € 8.950,81, blijft identiek als in de vorige oproep. Het bedrag ligt (licht) hoger dan het bedrag vermeld in het schattingsverslag (zie bijlage 'schatting'). Er wordt bijgevolg voldaan aan de voorwaarden van artikel 293 en 296 van het Decreet Lokaal Bestuur en de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 293 en 296
beslist voor de concessie voor de exploitatie van het leescafé in de stadsbibliotheek 'Kris Lambert' een onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking te voeren.
keurt het bestek (zie bijlage 'Bestek Leescafé') met de toekennings- en concessievoorwaarden goed.
belast het College van Burgemeester en Schepenen met de verdere uitvoeringsmodaliteiten van onderhavig besluit, waaronder het lanceren van de oproep, het voeren van de toewijzingsprocedure, de toewijzing van de concessie en het afsluiten van de concessieovereenkomst.
Als gevolg van de beheersoverdracht werd een exclusief recht toegekend aan de opdrachthoudende vereniging IMEWO waardoor deze diensten buiten het toepassingsgebied vallen van de wetgeving overheidsopdrachten overeenkomstig artikel 29 van de Wet van 17 juni 2016.
De gemeenteraad stemde op 25 juni 2010 in met de kaderovereenkomst tussen stad Oostende en IMEWO inzake energiediensten voor lokale besturen die op 13 juli 2010 getekend werd. Deze overeenkomst liep van 1 juni 2010 tot 1 juni 2018 en werd in de gemeenteraadszitting van 24 juni 2019 verlengd tot en met 31 december 2019.
Omwille van de fusie tussen Eandis en Infrax diende er vanaf 01/01/2020 en nieuwe kaderovereenkomst te worden afgesloten.
De Gemeenteraad keurde op 17 februari 2020 de nieuwe kaderovereenkomst tussen de Stad en de netwerkbeheerder (Imewo) die optreedt via Fluvius System Operator cvba, Brusselsesteenweg 199,9090 Melle, met ondernemingsnummer BE0477.445.084 inzake energiediensten voor lokale besturen goed.
De dienst Onderhoud Gebouwen beschikt niet meer over voldoende gekwalificeerd personeel om het preventief onderhoud en het wettelijk verplicht onderhoud op een correcte manier uit te voeren. Dringende interventies en keuringen kunnen door externe firma’s onvoldoende op een coherente en geïntegreerde wijze gebeuren. Rekening houdende met de specificiteit van de diverse installaties en de regelmatig wijzigende wet- en regelgeving, is een performant beheer meer dan ook vereist. Het curatief en preventief onderhoud en het technisch beheer kan op een coherente en eenduidige wijze worden uitgevoerd door IMEWO via de kaderovereenkomst van 13 juli 2010. De heer Karel Paul, Hoofd van dienst, stelt in zijn verslag van 28 januari 2022 voor om voor deze werken een onderhoudsplan en een contract voor de periode van 4 jaar af te sluiten met IMEWO/DNB (Distributie Netwerk Beheerder), voor wie optreedt Fluvius System Operator cv, BE 0477.445.084, Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle. De totale kostprijs van het onderhoudsplan wordt geraamd op 433.778,96 euro (excl. btw) of 524.872,54 euro (incl. 21 % btw). Voorziet de uitgave voor deze opdracht in het exploitatiebudget van 2022 (meerjarenplan 2020-2025), op jaarbudgetrekening ST/61030001/011903///////800-01.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 42 en 43, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad.
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 29.
Verleent goedkeuring aan het onderhoudsplan en het contract voor de periode van 4 jaar met IMEWO/DNB (Distributie Netwerk Beheerder), voor wie optreedt Fluvius System Operator, BE 0477.445.084, Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle voor het curatief en preventief onderhoud van technische installaties in diverse stadsgebouwen. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 358.495,01 euro (excl. btw) of 433.778,96 euro (incl. 21% btw) .
Voorziet de uitgave voor deze opdracht in het exploitatiebudget van 2022 (meerjarenplan 2020-2025) en in het budget van de volgende jaren, op jaarbudgetrekening ST/61030001/011903///////800-01.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire modaliteiten van dit besluit.
Zie bijlage '008 - GR_Goedkeuring-Lastvoorwaarden en gunningswijze'.
Zie bijlage '008 - GR_Goedkeuring-Lastvoorwaarden en gunningswijze'.
Zie bijlage '008 - GR_Goedkeuring-Lastvoorwaarden en gunningswijze'.
Keurt bijlage '008 - GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden en gunningswijze' goed.
Overeenkomstig het decreet van 28 januari 1977 moet de Gemeenteraad eerst een princiepsbeslissing nemen om de procedure tot straatnaamgeving te kunnen opstarten.
Gelet op het Decreet van 28 januari 1977 van de Cultuurraad voor de Nederlandse Cultuurgemeenschap tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Gelet op het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratieve toezicht op de gemeenten, inzonderheid op artikel 29.
Het College kan een voorstel in deze zin aan de Gemeenteraad doen om aan de nieuwe straat de naam Provinciegeleedpad toe te kennen.
Op 20/12/2021 stuurde de heer Filip Menu, voorzitter van de heemskring 't Schorre Steene, een aanvraag om dit pad een naam te geven, zodat ook aan de gebouwen op dit pad een adres kan toegekend worden. De argumentatie is als volgt:
De heemkring ’t Schorre Steene zet zich in voor het levendig houden van de herinnering aan de voormalige gemeente Stene.
De molenromp met molenaarswoning (Stenedorpstraat 4) is sinds 5 april 1995 aangeduid als een intrinsiek deel van het beschermd stads- of dorpsgezicht ‘Dorpskom Stene’ en is sinds 14 september 2009 aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed. De molen is sedert 1975 eigendom van de stad Oostende maar de molenaarswoning is in privé handen. De heemkring heeft ingevolge een overeenkomst van 1980 de molenromp in gebruik gekregen voor vergaderingen en tentoonstellingen.
Door deze gesplitste eigendom heeft de molen zelf geen eigen adres meer. Het adres Stenedorpstraat 4 wordt nu gebruikt door het horeca-etablissement in de voormalige molenaarswoning.
Naast de molen liep vroeger het Provinciegeleed. Dit watertje werd zo’n 50 jaar geleden overwelfd en het aangelegde wandel- en fietspad is nu onderdeel van het Groen Lint. Het is kadastraal gekend als A460/2 en loopt van het Oudstrijdersplein tot aan de Schorredijk. Dit pad is eigendom van Middenkustpolder (Rochesterlaan 4C, Gistel)
Teneinde de molen een eigen adres te kunnen geven is het nodig om dit pad een naam te geven. Op voorstel van de heemkring heeft het bestuur van de Middenkustpolder zich akkoord verklaard om dit pad ‘Provinciegeleedpad’ te noemen, aldus refererend naar de historische kreek. De desbetreffende beslissing is hierbij gevoegd.
Wij vragen:
Gelet op artikel 42 van het Gemeentedecreet;
Gelet op het Decreet van 28 januari 1977 van de Cultuurraad voor de Nederlandse Cultuurgemeenschap tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen;
Gelet op het Decreet van 28 april 1993, houdende regeling voor het Vlaamse Gewest van het administratieve toezicht op de gemeenten, inzonderheid op artikel 29;
Gelet op het voorstel van 10 augustus 2015 van het College van Burgemeester en Schepenen;
Stemt principieel in met de voormelde straatnaamgeving en stelt de procedure in, voorgeschreven bij artikel 4 van het Decreet van 28 januari 1977, om aan de straat de naam Provinciegeleedpad toe te kennen.
De oprichting van EVA Buitengoed Oostende vzw werd door de Gemeenteraad goedgekeurd op 18 november 2019 opgericht. Het statutair doel is het volgende:
- het duurzaam en sociaal beheer van de door de Stad Oostende aangeduide natuurgebieden (beboste gebieden, landbouwgronden, duingebieden, …), andere gronden en roerende en onroerende infrastructuur voor natuurontwikkeling en natuurbeleving op het grondgebied van de stad Oostende;
- het beheren en initiëren van duurzame stadslandbouwprojecten met respect voor natuur, milieu, mens en dier; deze activiteit betreft voornamelijk het kweken van groenten, vee, kleinvee en andere gedomesticeerde dieren, het betrekken bij en overdracht hiervan aan de burger volgens het “Korte Keten – principe”;
- het communiceren i.v.m. natuurbeheer-en ontwikkeling, stads- en bio-landbouw alsook over het “Korte Keten – principe”;
- het verbeteren van de kwaliteit en de belevingswaarde van natuur en landschap;
- het organiseren en promoten van natuur- en landschapseducatie voor het buitengebied van Oostende (waaronder stadsrandbos, kreken- en natuurgebied, landbouwgebied in de polders);
- het actief betrekken van de burger bij bovenvermelde beheersactiviteiten, steeds met respect voor de draagkracht van de natuur en het landschap.
- het bestrijden van invasieve soorten in de in beheer gegeven zones conform de geldende wetgeving.
Overeenkomstig art. 247 Decreet Lokaal bestuur en art. 6 van de statuten van de EVA Buitengoed Oostende vzw, realiseert de vereniging haar doel in overleg met en met medewerking van de stad Oostende. Hiertoe werd een samenwerkingsovereenkomst met de stad Oostende gesloten voor een periode die uiterlijk twaalf maanden na de volledige vernieuwing van de Gemeenteraad eindigt.
Aan de samenwerkingsovereenkomst wordt er conform artikel 3, een afsprakennota gekoppeld. Deze afsprakennota omvat een aantal afspraken met de Stad, meetindicatoren en financiële engagementen. De jaarlijkse werkingstoelage van de Stad aan EVA Buitengoed vzw maakt ook onderdeel uit van deze afsprakennota.
In de aan de samenwerkingsovereenkomst verbonden afsprakennota voor 2022 is er een werkingstoelage van 323.575,00 euro voorzien op jaarbudgetsleutel ST/64901055/075001//////800-01.
Art. 247 DLB.
De statuten van de EVA Buitengoed Oostende vzw.
De samenwerkingsovereenkomst Stad Oostende - EVA Buitengoed Oostende vzw 2020 - 2025.
Keurt de afsprakennota 2022 tussen de stad Oostende en de EVA Buitengoed Oostende vzw, goed.
In 1972 werd de ‘Nieuwe Stad’ gebouwd. De Oostende Haard en De Gelukkige Haard traden samen op als bouwheer. De bestaande gebouwen zijn verouderd en dringend aan renovatie of vervanging toe. Ervaring leert dat de kosten voor renovatie van soortgelijke gebouwen al snel oploopt tot 98% van de kostprijs van nieuwbouw. Dit vaak zonder de structurele problemen in de gebouwen op te lossen. Via de procedure van Open Oproep werd een ontwerper aangeduid op basis van een projectvoorstel. Het voorstel houdt in dat de bestaande gebouwen worden vervangen door nieuwe appartementsgebouwen. De ruimte tussen de gebouwen wordt ingekleed als gemeenschappelijke open ruimte.
Het projectvoorstel dat weerhouden werd is echter niet realiseerbaar doordat het in strijd is met het onderliggend BPA dat van kracht is op de percelen. Om dit mogelijk te maken wordt een planningsinitiatief ondernomen. Dit houdt in dat een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan wordt opgemaakt. Om de procedure hiertoe op te starten werd een startnota- en procesnota opgemaakt en de procedure werd opgestart. Op heden is het onderzoek lopende naar de invulling van de stedenbouwkundige voorschriften en het daarbij horende grafisch plan. Dit grafisch plan is nodig om de plenaire vergadering te kunnen organiseren.
Het grafisch plan werd opgemaakt.
De stedenbouwkundige voorschriften werden opgemaakt.
De MERprocedure werd opgestart.
De toelichtingsnota, startnota en procesnota werden systematisch bijgewerkt en geven de actuele toestand weer.
De adviezen en opmerkingen uit de fase 'plenaire vergadering' werden doorgevoerd in het plan.
Artikel 2.2.1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Raamovereenkomst AGSO/STAD
Neemt kennis van het ontwerp van het RUP Nieuwe Stad, haar grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, procesnota en toelichtingsnota.
Keurt het ontwerp van het RUP Nieuwe Stad goed en geeft opdracht om de procedure verder te zetten.
De regelgeving bepaalt dat de inrichtende macht voor elk van haar academies een academiereglement vastlegt dat bij een eerste inschrijving en bij elke wijziging aan de ouders/leerling moet worden meegedeeld.
Het Conservatorium aan Zee en de Kunstacademie aan Zee zijn vanuit de regelgeving verplicht om de leerlingen bij inschrijving te informeren over onder andere toelatingsvoorwaarden, procedure inschrijving, inschrijvingsgelden, organisatie van de lessen, gedragsregels,....
Het academiereglement wordt regelmatig bijgewerkt op vraag van het Agentschap voor onderwijsdiensten (Agodi), de onderwijsinspectie en/of de directeurs van het deeltijds kunstonderwijs.
De regelgeving bepaalt dat de inrichtende macht voor elk van haar academies een academiereglement vastlegt dat bij een eerste inschrijving en bij elke wijziging aan de ouders/leerling moet worden meegedeeld.
Het academiereglement wordt regelmatig bijgewerkt op vraag van het Agentschap voor onderwijsdiensten (Agodi), de onderwijsinspectie en/of de directeurs van het deeltijds kunstonderwijs.
De aanpassingen in januari 2022 in het Academiereglement gebeuren in volgende hoofdstukken:
Hoofdstuk 3 Toelatingsvoorwaarden
Hoofdstuk 4 Procedure voor inschrijving
Hoofdstuk 5 Inschrijvingsgeld, bijdrageregeling en betalingen aan de school
Hoofdstuk 6 Organisatie van de lessen
Hoofdstuk 7 Vakken, vrijstellingen en activiteiten van de school
Hoofdstuk 8 Richtlijnen i.v.m. aanwezigheid, afwezigheden en te laat komen
Het deeltijds kunstonderwijs is onderwijs in de vrije tijd en valt niet onder de leerplichtwet. Toch zijn er ook aanwezigheidsverplichtingen verbonden aan inschrijvingen in het deeltijds kunstonderwijs. Een aanwezigheidsbeleid gaat samen met een duidelijke communicatie. De academie informeert de leerlingen over de bepalingen omtrent aan- en afwezigheid via het academiereglement. Het schoolbestuur neemt de wijze waarop leerlingen een afwezigheid melden en de verantwoording die leerlingen aan de academie bezorgen, op in haar academiereglement. De regelgeving voorziet volgende situaties van gewettigde afwezigheid, mits voorlegging van - naargelang van het geval - een verklaring van de ouders of een document met officieel karakter, tot staving van de afwezigheid.
Hoofdstuk 10 Evaluatie
Bijlagen 1, 2, 12 en 13.
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs;
Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds onderwijs;
Omzendbrief DKO/2021/02 van 30 juni 2021 betreffende aan- en afwezigheden in het deeltijds kunstonderwijs, zoals gewijzigd.
Hoofdstuk 3 Toelatingsvoorwaarden
Artikel 9
...
§2 Vrije leerlingen komen in eerste instantie op een wachtlijst terecht. Inschrijven als vrije leerling kan enkel na akkoord van de directeur in overleg met de vakleerkracht en wordt bepaald volgens volgende (niet-gelimiteerde) criteria:
§3 De toelating van vrije leerlingen is uitzonderlijk.
...
§5 Voor een inschrijving als vrije leerling kan een extra bijdrage worden gevraagd door het schoolbestuur door middel van een beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.
Hoofdstuk 4 Procedure voor inschrijving
Artikel 13
§1 Het volgen van een tweede optie of tweede instrument is pas mogelijk na onderzoek van de aanvraag die bij de aanvang van het schooljaar werd ingediend. Deze leerlingen worden in eerste instantie op een wachtlijst ingeschreven. Inschrijven voor een tweede optie of instrument kan enkel na akkoord van de directeur in overleg met de vakleerkracht, en wordt bepaald volgens volgende (niet-gelimiteerde) criteria:
Over deze toelating wordt beslist na 1 oktober wanneer de inschrijvingen zijn beëindigd en het aantal financierbare leerlingen is gekend. In geval de leerling wordt toegestaan een tweede optie of instrument te volgen, moet de leerling ook alle lesmomenten binnen deze optie kunnen volgen.
Hoofdstuk 5 Inschrijvingsgeld, bijdrageregeling en betalingen aan de school
Artikel 16
§1 De bedragen van het wettelijk inschrijvingsgeld en de voorwaarden en vereiste documenten om in aanmerking te komen voor het verminderd wettelijk inschrijvingsgeld zoals bepaald in de onderwijsregelgeving worden jaarlijks vóór de start van de inschrijvingen via de infobrochure en de website bekendgemaakt.
§2 Een leerling betaalt het decretaal vastgelegde inschrijvingsgeld. Een extra bijdrage (inclusief vrije leerlingen en inschrijvingen tweede optie) wordt principieel vastgelegd door het schoolbestuur bij Gemeenteraadsbesluit, wijzigingen in de bedragen door het College van Burgemeester en Schepenen.
...
§5 De leerling betaalt het decretaal vastgelegd inschrijvingsgeld voor elk schooljaar voor elk domein waarvoor de leerling zich inschrijft uiterlijk voor 1 november. Domeinoverschrijdende initiatie wordt daarbij beschouwd als een apart domein. Een leerling is pas effectief ingeschreven als het inschrijvingsgeld is betaald.
Artikel 17
§1 Volgende personen komen -evenals de personen die zij ten laste hebben- in aanmerking voor een verminderd inschrijvingsgeld als ze het daartoe vereiste document voorleggen bij inschrijving, dat aantoont dat ze:
Hoofdstuk 6 Organisatie van de lessen
Artikel 24
...
§2 De jaarkalender, de leslocatie(s) en het lessenrooster kunnen in uitzonderlijke gevallen wijzigen. De academie brengt de leerling/ouders hiervan schriftelijk of elektronisch op de hoogte. Een aanpassing van de jaarkalender, de leslocatie of het lessenrooster kan voor leerlingen/ouders geen aanleiding zijn om het betaalde inschrijvingsgeld, de betaalde retributie of bijdragen terug te vorderen.
Hoofdstuk 7 Vakken, vrijstellingen en activiteiten van de school
Artikel 33
§1 De lessen kunnen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep worden geschorst wegens pedagogische studiedagen en facultatieve vakantiedagen. Deze data worden bekendgemaakt via de infobundel bij het inschrijven of via schriftelijke of elektronische weg.
Hoofdstuk 8 Richtlijnen i.v.m. aanwezigheid, afwezigheden en te laat komen
Artikel 36
Als een les of activiteit niet kan worden bijgewoond, moet de academie via het secretariaat of de leraar hiervan vooraf of zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht.
- Conservatorium aan Zee: via www.oostende.be/conservatorium (bij voorkeur) of telefonisch of via e-mail.
- Kunstacademie aan Zee: telefonisch, via mail of schriftelijk.
Meldingen via sociale media (facebook, twitter, enz.…) zijn niet geldig en kunnen niet opgevolgd worden.
Artikel 37
...
§2 Afwezigheid moet aan de hand van een van de volgende documenten worden gestaafd en zo snel als mogelijk aan de academie worden bezorgd,
Conservatorium aan Zee: via www.oostende.be/conservatorium
Kunstacademie aan Zee: via het secretariaat of de leraar.
§3 De directeur kan aan een leerling per schooljaar maximaal drie afwezigheden per vak toestaan wegens omstandigheden van persoonlijke aard. Die afwezigheden worden beschouwd als gewettigd. De leerling hoeft hiervoor geen specifiek attest in te dienen.
§4 Afwezigheid bij evaluatiemomenten (toonmomenten e.a.), kan enkel worden gewettigd met een ziekteattest, of omwille van in §2 vermelde reden. Afwezigheid om persoonlijke redenen kan hier slechts zeer uitzonderlijk worden toegestaan.
Artikel 38
§1 Elke afwezigheid die niet gewettigd is zoals beschreven in artikel 37 wordt beschouwd als een ongewettigde afwezigheid tenzij het gaat om een afwezigheid om persoonlijke redenen die de directeur heeft toegestaan conform artikel 37 §3.
§2 Leerlingen die meer dan 1/3 van de lessen ongewettigd afwezig zijn, zijn niet geslaagd. Om te kunnen slagen moeten leerlingen minstens 2/3 van de lessen aanwezig zijn doorheen het schooljaar.
§3 Wanneer de academie niet tijdig (binnen de 14 dagen) een wettig attest ontvangt, neemt het secretariaat contact op met de leerling of met de ouders/voogd van de leerling.
Hoofdstuk 10 Evaluatie
Artikel 41
...
§3.1 Specifiek voor de Kunstacademie aan Zee
De Kunstacademie aan Zee baseert zich voor een ‘competentiegerichte evaluatie’ van haar leerlingen op leerdoelen, vooropgesteld in het leerplan. Er wordt ook rekening gehouden met het profiel, de interesses of persoonlijke ontwikkeling. De visie op evalueren vloeit voort uit de globale artistieke en pedagogische visie van de academie. De academie benut optimaal de mogelijkheden en richtlijnen die de overheid geeft, om te evalueren vanuit een breed perspectief. Afhankelijk van de graad of het domein kan de benadering of invulling van de diverse leerdoelen variëren. Er is steeds aandacht voor zowel kennis, vaardigheid, attitudes en zelfstandigheid. Voor elke leerling staan zes vooropgestelde leervelden centraal:
§3.2 Specifiek voor het Conservatorium aan Zee
Het Conservatorium aan Zee baseert zich voor de ‘competentiegerichte evaluatie’ van haar leerlingen op de artistieke competenties, waarbij wordt gekeken naar de verschillende rollen en het unieke ik. De visie op evalueren vloeit voort uit de globale artistieke en pedagogische visie van de academie. De academie benut optimaal de mogelijkheden en richtlijnen die de overheid geeft, om te evalueren vanuit een breed perspectief. Afhankelijk van de graad of het domein kan de benadering van de diverse rollen variëren:
- kunstenaar: experimenteren, zich op persoonlijke wijze uitdrukken, zich inleven, creëren;
- onderzoeker: nieuwsgierig en onderzoekend zijn, experimenteren, eigen sterktes en werkpunten benoemen, proces zichtbaar maken, eigen horizon verruimen;
- vakman: techniek, materialen en basisvaardigheden beheersen, werken met/ aan kwaliteit, werkhouding ontwikkelen, vakkennis hanteren;
- samenspeler: samenwerken, samen maken, respect tonen voor anderen en hun werk, feedback geven en ontvangen;
- performer: presenteren en tonen met kwaliteit, codes van het (zich) tonen gebruiken, eigen oeuvre opbouwen, publiek willen raken.
| Academiemateriaal | Prijs | Toelichting |
| 1. Inschrijvingsgeld | Wijzigt jaarlijks | Wettelijk bepaald door de hogere overheid. Onder voorbehoud van wijziging. |
| 2. Vrije leerlingen en tweede optie | Wijzigt jaarlijks | Wordt vastgelegd door College van Burgemeester en Schepenen |
| 3. Extra bijdrage (SEMU, retributie, handboek) | | |
| - 1e graad | 3,00 euro | De betaling van een bijdrage voor SEMU rechten wordt door de overheid verplicht. |
| - 2e graad | 20,00 euro | |
| - andere graden | 10,00 euro | |
| 4. Huurgeld van instrumenten | | |
| - Tweede graad | 40,00 euro | Huurvoorwaarden: zie Academiereglement. |
| - Derde graad | 50,00 euro | |
| - Vierde graad | 90,00 euro | |
| leerlingen die in aanmerking komen voor DKO-deelname via UITPAS Oostende, betalen 20% van bovenstaande bedragen | ||
| Academiemateriaal | Prijs | Toelichting |
| 1. Inschrijvingsgeld | Wijzigt jaarlijks | Wettelijk bepaald door de hogere overheid. Onder voorbehoud van wijziging. |
| 2. Vrije leerlingen en tweede optie | Wijzigt jaarlijks | Wordt vastgelegd door College van Burgemeester en Schepenen |
| 3. Extra bijdrage (retributie, handboek) | 3,00 euro | |
| 4. Pedagogische uitstap | Max. 50,00 euro | Eendaagse per atelier |
| | Max. 100,00 euro | Eendaagse Academiereis |
| | Max. 200,00 euro | Meerdaagse Academiereis |
| 5. Algemeen lesmateriaal, kopies in kader van de lessen, schoolagenda en bruikleen van materiaal in kader van de lessen | gratis | Workshops zijn exclusief materiaalkost voor volwassenen |
Aanvraag en motivatie CROSS-OVER ATELIER KUNSTACADEMIE AAN ZEE
Info:
Omdat in het huidige artistieke landschap steeds meer overlappingen zijn en kunstenaars meer en meer multimediaal denken of domeinen overschrijden, is de mogelijkheid van cross-overs in het leven geroepen. Dit volwaardig traject vertrekt vanuit twee opties, waarbij beiden elkaar voeden, om zo tot een nieuwe beeldtaal te komen, een nieuw persoonlijk traject, een breder artistiek onderzoek. Leerlingen worden hierin begeleid door de betrokken vakleerkrachten en kunnen in overleg een eigen parcours uitstippelen. Vooraf is een beperkt dossier nodig waarbij de leerling aantoont dat een nieuw traject, een onderzoek, een mogelijk project met gecombineerde opties interessant is voor de verdere persoonlijke ontwikkeling en waarbij de intentie om binnen eigen werk de twee opties te combineren duidelijk is. De optie cross-over is een volwaardige optie met bijhorende vakken, evaluaties en proeven, ongeacht welke opties men combineert en in welke volgorde ook, kan het 5-jarige traject slechts 1 maal gevolgd worden!
Aanvraag – kandidatuur:
Enkel (oud-)leerlingen die reeds een volledig voortraject gevolgd hebben, of die voldoende relevante competenties hebben, komen in aanmerking voor de optie Cross-over atelier. Wie zich kandidaat wil stellen, dient een aanvraag en motivatiedossier in. De motivatie kan zeer divers zijn. De mogelijke cross-overs kunnen in overleg variëren, afhankelijk van het advies van de begeleidende leerkrachten. Naast de evaluatie van de ingediende bundels is ook de capaciteit van de betrokken ateliers bepalend.
Motivatiebundel Cross-over atelier:
Je motiveert kort waarom je kiest voor de optie Cross-over atelier en eventueel welke mogelijkheden je ziet. Voor huidige leerlingen kan de vakleerkracht ondersteunen. Deze motivatie illustreert vooral welk traject voor jou belangrijk is en waar je mogelijkheden ziet om vanuit een combinatie van twee opties verder te groeien. Dit document is een houvast voor de betrokken leerkrachten om te zien in hoeverre het voorgestelde parcours een meerwaarde kan zijn, of de keuze haalbaar is binnen het atelier en of het voor de leerling voldoende mogelijkheden biedt voor een groeitraject.
Formulieren kunnen digitaal (kunstacademie@soo.be) ingediend worden tot 30 juni, of tijdens de inschrijfperiode in september. Eind augustus worden de eerste ingediende dossiers geëvalueerd, Je krijgt kort na evaluatie bericht van de beoordeling, en kan dan eventueel inschrijven.
INVULFORMULIER CROSS-OVER ATELIER KUNSTACADEMIE AAN ZEE
Na invullen dit document via mail opsturen naar kunstacademie@soo.be. Vermeld in het onderwerp je naam en ‘aanvraag Cross-over’. Enkele velden zijn meerkeuze als je er over scrolt.
gegevens:
naam: ………………………………………………………………………………………………..
adres: ………………………………………………………………………………………………..
telefoon of gsm: ………………………………………………………………………………………
e-mail: ………………………………………………………………………………………………..
Dit betreft een aanvraag van een:
(schrappen wat niet past)
Ik vraag een Cross-over atelier aan van de opties ……………………………. en ……………………………
Ik heb de vierde graad van één van deze opties recent volledig doorlopen, namelijk ………………………..
Ik heb de vierde graad van beide opties reeds doorlopen.
Ik heb de vierde graad van één van deze opties vroeger volledig doorlopen, namelijk ……………………….
Ik heb de vierde graad van beide opties vroeger reeds doorlopen.
Ik heb de vierde graad van deze opties nog niet doorlopen maar vraag cross-over aan op basis van competenties*.
(*) Indien je de vierde graad van de optie nog niet doorlopen hebt, geef hier aan op welke basis je de competenties zou kunnen bereikt hebben.
…………………………………………………………………………………………….…………………………
(schrappen wat niet past)
Motivatie:
Motiveer kort waarom je deze opties wil combineren in een Cross-over atelier;
…………………………………………………………………………………………….…………………………
Geef hier indien mogelijk kort aan wat je tijdens een Cross-over atelier zou willen bereiken of wat je wil onderzoeken, presenteren, uitwerken …
…………………………………………………………………………………………….…………………………
Eventueel kun je je aanvraag aanvullen met beeldmateriaal, teksten of voorbeelden, stuur deze graag door in dezelfde mail. Dit is niet verplicht, vooral informatief.
Indien je extra materiaal toevoegt kun je hier ook toelichten.
…………………………………………………………………………………………….…………………………
Alle aanvragen worden beoordeeld en zo vlug mogelijk beantwoord.
Dank alvast en succes.
Peter Defurne
Directeur KAZ
Aanvraag en motivatie SPECIALISATIE KUNSTACADEMIE AAN ZEE
Info:
Leerlingen die een volledig parcours afgelegd hebben binnen een optie of de competenties behaald hebben en die nood hebben aan extra verdieping, verbreding of het fijnstemmen van eigen artistieke identiteit en beeldtaal, krijgen de mogelijkheid te specialiseren. Er wordt zeer individueel begeleid, maar er wordt ook van de leerling een ruime basiskennis en zelfstandigheid verwacht. Er is vooraf een beperkt dossier nodig waarbij de leerling een traject, onderzoek, project… uitstippelt, waarbij duidelijk wordt dat specialiseren een interessante aanvulling is voor het reeds doorlopen parcours. Over de twee jaren specialisatie is het de bedoeling dat leerlingen een persoonlijk en zelfstandig proces afwerken, vertrekkend vanuit de eigen artistieke context. Dit kan zowel als professionalisering of als onderzoekstraject.
Aanvraag – kandidatuur:
Enkel (oud-)leerlingen die reeds een volledig voortraject gevolgd hebben, of die voldoende relevante competenties hebben, komen in aanmerking voor de kortlopende opleiding Specialisatie. Wie zich kandidaat wil stellen, dient een aanvraag en motivatiedossier in. De motivatie om te specialiseren kan zeer divers zijn, centraal staat een verdieping, een verbreding, een professionalisering van wat men reeds verworven heeft. Afhankelijk van het advies van de begeleidende leerkracht, kan een Specialisatie toegekend of afgeraden worden. Voor huidige leerlingen kan ook advies van de externe jury meegenomen worden. Naast de evaluatie van de ingediende bundels, is ook de capaciteit van de betrokken ateliers bepalend.
Motivatiebundel Specialisatie:
Je motiveert kort waarom je in de optie wil specialiseren en eventueel welke mogelijkheden je ziet. Voor huidige leerlingen kan de vakleerkracht ondersteunen. Deze motivatie illustreert vooral welk traject voor jou belangrijk is en waar je mogelijkheden ziet om verder te groeien. Dit document is een houvast voor de betrokken leerkrachten om te zien in hoeverre het voorgestelde parcours een meerwaarde kan zijn en of het voor de leerling voldoende mogelijkheden biedt voor een vervolgtraject.
Formulieren kunnen digitaal (kunstacademie@soo.be) ingediend worden tot 30 juni, of tijdens de inschrijfperiode in september. Je krijgt kort na indienen en na evaluatie bericht van de beoordeling, en kan dan eventueel direct inschrijven.
INVULFORMULIER SPECIALISATIE KUNSTACADEMIE AAN ZEE
Na invullen dit document via mail opsturen naar kunstacademie@soo.be. Vermeld in het onderwerp je naam en ‘aanvraag specialisatie’.
gegevens:
naam:
adres:
telefoon of gsm:
e-mail:
Dit betreft een aanvraag van een:
Huidige leerling (selectievakje)
Oud-leerling
Nieuwe leerling
Leerling uit een andere academie: naam academie:
Ik vraag een specialisatie aan in de optie .
Ik heb de vierde graad van deze optie volledig doorlopen;
Ik heb de vierde graad van deze optie nog niet doorlopen maar vraag specialisatie aan op basis van competenties*.
(*) Indien je de vierde graad van de optie nog niet doorlopen hebt, geef hier aan op welke basis je de competenties zou kunnen bereikt hebben.
schrijf hier een korte toelichting
Ik heb reeds de mogelijkheden besproken met de leerkracht;
Ik kon de mogelijkheden nog niet bespreken met de leerkracht.
Motivatie:
Motiveer kort waarom je wil specialiseren in deze optie;
schrijf hier een korte toelichting
Geef hier indien mogelijk kort aan wat je tijdens je specialisatie nog zou willen bereiken of wat je wil onderzoeken, presenteren, uitwerken …
schrijf hier een korte toelichting
Eventueel kun je je aanvraag aanvullen met beeldmateriaal, teksten of voorbeelden, stuur deze graag door in dezelfde mail. Dit is niet verplicht, vooral informatief.
Indien je extra materiaal toevoegt kun je hier eventueel toelichten.
schrijf hier een korte toelichting
Alle aanvragen worden beoordeeld en zo vlug mogelijk beantwoord.
Dank alvast en succes.
Peter Defurne
Directeur Kunstacademie aan Zee
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
Geeft dit besluit kracht voor uitvoering na de bekendmaking van de aanpassing in het reglement.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten van dit Besluit.
De sector heeft laten blijken dat de onkosten voor het uitbaten van huurkoetsen ( hoefsmid, dierenarts, verzekering, voeders, hooi, stro, enz … ) enorm zijn gestegen. Ze vragen bijgevolg een prijsaanpassing. De laatste prijsaanpassing dateert van 29/03/2016.
In de huidige verordening, goedgekeurd in 2019, staat in artikel 6 vermeld dat het tarief dat de koetsier wenst te hanteren vooraf door het College van Burgemeester en Schepenen dient goedgekeurd te worden.
Om eenvoudiger te kunnen inspelen op de evolutie van de onkosten en om gemakkelijk te kunnen inspelen op de prijzen volgens het seizoen wordt artikel 6 aangepast, zodat de tarieven niet meer door het College van Burgemeester en Schepenen worden goedgekeurd.
Op dit punt werd een amendement goedgekeurd met volgende tekst:
De bijlage aan dit punt bevat in artikel 14 verkeerdelijk volgende passage:
"4. het college van burgemeester en schepenen bepaalt het tarief van de kleine en grote rondritten".
deze passage moet geschrapt worden uit het reglement.
Beslist;
schrapt in artikel 14 volgende passage : "4. het college van burgemeester en schepenen bepaalt het tarief van de kleine en grote rondritten".
Gemeentedecreet
Keurt de wijzigen aan de stedelijke verordening betreffende huurkoetsen goed, zoals bijgevoegd bij huidig besluit genaamd "huurkoetsen_2022.pdf".
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten.
Schrapt in artikel 14 volgende passage : "4. het college van burgemeester en schepenen bepaalt het tarief van de kleine en grote rondritten".
De bijlage aan dit punt bevat in artikel 14 verkeerdelijk volgende passage:
"4. het college van burgemeester en schepenen bepaalt het tarief van de kleine en grote rondritten".
deze passage moet geschrapt worden uit het reglement.
Beslist;
schrapt in artikel 14 volgende passage : "4. het college van burgemeester en schepenen bepaalt het tarief van de kleine en grote rondritten".
De Gemeenteraad wil op de hoogte worden gebracht van de overheidsopdrachtendossiers, waarvan zij de gunningswijze heeft goedgekeurd, die tijdens de afgelopen maand werden gesloten.
Van volgende overheidsopdrachtendossiers heeft de sluiting plaats gevonden tussen 10 januari 2022 en 07 februari 2022:
130.W.609 - Raamovereenkomst voor buitengewone herstellings- en/of vernieuwingswerken aan het wegennet van de stad Oostende met inbegrip van de nodige aanpassingswerken inzake riolering voor maximum 1 jaar
270.L.219 - Leveren van switches en bijbehorende software via perceel 5 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Ongekend
Neemt kennis van volgende overheidsopdrachten waarvan de sluiting plaats vond tussen 10 januari 2022 en 07 februari 2022:
130.W.609 - Raamovereenkomst voor buitengewone herstellings- en/of vernieuwingswerken aan het wegennet van de stad Oostende met inbegrip van de nodige aanpassingswerken inzake riolering voor maximum 1 jaar
270.L.219 - Leveren van switches en bijbehorende software via perceel 5 van de raamovereenkomst “ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar” die de Stad Brugge sloot op basis van haar bestek
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Ministeriële Besluiten opgemaakt door het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
Burgemeesterbesluit van 21 december 2021, houdende de ongeschiktverklaring van de woningen gelegen Edith Cavellstraat (0001, 0101, 0201, 0301), gelijkvloerse verdieping, eerste verdieping, tweede verdieping en derde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 04 januari 2022, houdende de onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Kapucijnenstraat 38 (0202), tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 11 januari 2022, houdende de opheffing van de ongeschiktverklaring naar sloop van de woningen gelegen Torhoutsesteenweg 125 (0101, 0201), eerste en tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 11 januari 2022, houdende de opheffing van de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring na bestemmingswijziging van de studio gelegen Edmond Laponstraat 15 (0202), tussen het eerste en tweede verdieping achteraan.
Conformiteitsattest van 14 januari 2022 over de weigering van een conformiteitsattest over de kwaliteit van een woning gelegen Ooststraat 52 (0101), eenslaapkamerappartement.
Burgemeesterbesluit van 07 januari 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Aimé Liebaertstraat 7 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 07 januari 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Steenbakkersstraat 115 (0101), duplexappartement op eerste en tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 11 januari 2022, houdende de onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Koningin Astridlaan 11 (1104), elfde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 07 januari 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Zwaluwenstraat 114 (0001), gelijkvloerse verdieping links.
Burgemeesterbesluit van 11 januari 2022, houdende de opheffing van de onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Alfons Pieterslaan 13 (0101, 0201, 0301), eerste, tweede en derde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 21 december 2021, houdende de onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Torhoutsesteenweg 13 (0301), derde verdieping (zolderverdieping).
Conformiteitsattest van 21 oktober 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Sint-Pietersstraat 6, eengezinswoning.
Ministerieel Besluit van 14 januari 2022 over de uitspraak in de beroepsprocedure ingezet in toepassing van artikel 3.14 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 inzake de woning gelegen in de Plakkersstraat 57 (0001), gelijkvloerse verdieping boven de souterrain.
Burgemeesterbesluit van 07 januari 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Timmermanstraat 51 (0201), tweede verdieping rechts.
Conformiteitsattest van 18 januari 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Dokter Verhaeghestraat 29 (0101), eerste verdieping links.
Conformiteitsattest van 18 januari 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Dokter Verhaeghestraat 29 (0102), eerste en tweede verdieping rechts (duplex).
Conformiteitsattest van 10 december 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen, Noord-Edestraat 18 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Conformiteitsattest van 10 december 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen, Noord-Edestraat 18 (0101), eenslaapkamerappartement.
Conformiteitsattest van 10 december 2021 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen, Noord-Edestraat 18 (0201), eenslaapkamerappartement.
Burgemeesterbesluit van 18 januari 2022, houdende de onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Duinhelmstraat 35, eengezinswoning.
Burgemeesterbesluit van 18 januari 2022, houdende de ongeschiktverklaring van een woning gelegen Lindenlaan 59 (0202), tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 21 januari 2022, houdende de onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Nieuwpoortsesteenweg 344, eerste verdieping links.
Burgemeesterbesluit van 25 januari 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Jacob Besagestraat 39 (0101), duplexappartement op eerste en tweede verdieping.
Burgemeesterbesluit van 25 januari 2022, houdende de onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Frère-Orbanstraat 59, gelijkvloerse verdieping (0001), eerste verdieping (0101) en duplexappartement op tweede en derde verdieping (0201).
Burgemeesterbesluit van 28 januari 2022, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Aimé Liebaertstraat 9 (0001), gelijkvloerse verdieping.
Burgemeesterbesluit van 01 februari 2022, houdende de onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Europagalerij 2 (0401), vierde verdieping, app. 29.
Burgemeesterbesluit van 28 januari 2022, houdende de overbewoondverklaring van een woning gelegen Kerkstraat 49 (0401), vierde verdieping.
Burgemeesterbesluit van 28 januari 2022, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van een woning gelegen Kerkstraat 49 (0401), vierde verdieping.
Conformiteitsattest van 13 januari 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Vlaanderenstraat 23 (0101), eerste verdieping.
Conformiteitsattest van 13 januari 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Vlaanderenstraat 23 (0201), tweede verdieping.
Conformiteitsattest van 13 januari 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Vlaanderenstraat 23 (0301), derde verdieping.
Conformiteitsattest van 13 januari 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Vlaanderenstraat 23 (0401), drieslaapkamerappartement.
Conformiteitsattest van 13 januari 2022 over de kwaliteit van een zelfstandige woning gelegen Vlaanderenstraat 23 (0501), drieslaapkamerappartement.
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ministeriële Besluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Neemt kennis van de mededelingen.