Terug
Gepubliceerd op 27/04/2022

2022_RMW_00007 - Tweedepensioenpijler - Toetreding OFP Prolocus - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 25/04/2022 - 20:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Yves Miroir, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Danick Minne, Raadslid; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, Raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Charlotte De Backer, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Patrick De Vyt, Raadslid

Verontschuldigd

Christian Verougstraete, Raadslid; Karel Labens, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2022_RMW_00007 - Tweedepensioenpijler - Toetreding OFP Prolocus - Goedkeuring 2022_RMW_00007 - Tweedepensioenpijler - Toetreding OFP Prolocus - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0058

Aanleiding en context

Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen;  bijgevolg voorziet het in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel; 

Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd;

Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds); 

Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  (IBP) met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden; 

Door de toetreding bij een IBP is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; in tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS af en heeft het naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig -   punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.

Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende   overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

Het aanbod van OFP PROLOCUS voorziet, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance waar er geen werknemersbijdragen waren vereist, in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

De mogelijkheid bestaat om een zogeheten “steprate” bijdrage in te voeren; dit betekent dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); de voorgestelde formule is een vastebijdragenplan; in dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

Het bestuur moet minimaal de vastgestelde bijdrage betalen; wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen; in elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.

Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging,  in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen; binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit  voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit;

De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024; nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte bevinden zich als bijlage;

Er is een protocol van het onderhandelingscomité C1;

Er wordt in de nodige kredieten voorzien in de meerjarenplanning;



Argumentatie

Er wordt voorgesteld om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging; 

De intentie wordt geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen: stad Oostende; AG EOS, AGSO en SVK om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen ;

Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

Voormelde documenten zullen in het bijzonder onderhandelingscomité van 21 april 2022 worden besproken; dat deze bespreking zal leiden tot een niet bindend advies (bijlage volgt).

Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;

Na de beslissing tot toetreding moet, dit aan OFP PROLOCUS worden meegedeeld en moet de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur goedkeuren;.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid op artikel 56, §1;

 

De Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het bestuur neemt kennis van en stemt in met

  • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS  ;
  • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement ( hoogte basisbijdrage: 3%/; MIPS).

Het bestuur neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

Artikel 2

Het bestuur beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

Artikel 3

Het bestuur stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

Artikel 4

Het bestuur stemt in met een pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon

Artikel 5

Het bestuur vormt samen met de stad Oostende, AG EOS, AGSO en SVK een zogenaamde MIPS-groep (multi-inrichterspensioenstelsel).

Artikel 6

Mevrouw Siegelinde Lacoere, Algemeen directeur, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Jürgen Seys, Financieel directeur, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.


Artikel 7

De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.