Terug
Gepubliceerd op 31/08/2022

2022_GR_00235 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 29/08/2022 - 19:00 -
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Wouter De Vriendt, Voorzitter; Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Yves Miroir, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Nancy Bourgoignie, Raadslid; Tom Germonpré, Raadslid; Arne Deblauwe, Raadslid; Vanessa Vens, Raadslid; Nancy Moyaert, Raadslid; Natacha Waldmann, Schepen; John Crombez, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Jan Vanroose, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Sandra Demuynck, Raadslid; Luba Minarikova, Raadslid; Alan Van Laer, Raadslid; Nathalie Vervaecke, Raadslid; Reddy De Mey, raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Eddy Duchesnet, Raadslid; Gianni Cornette, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Frank Jongbloet, Raadslid; Arianne Jonckheere, Raadslid; Kristof Cornelis; Werner Verbiest; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Afwezig

Kurt Claeys, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Charlotte De Backer, Raadslid; Danick Minne, Raadslid; Patrick De Vyt, Raadslid; Mohsin Abbas, Raadslid; Wesley Deschuytter, Raadslid

Verontschuldigd

Jeroen Soete, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Wouter De Vriendt, Voorzitter
2022_GR_00235 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring 2022_GR_00235 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

 

 

Aanleiding en context

Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat er:

  • voor hoofdinspecteur van politie, bestaande uit 54 betrekkingen,  er 1 vacatures is. Deze vacature is ontstaan door het vertrek via mobiliteit.
  • voor inspecteur van politie, bestaande uit 214 betrekkingen, er 3 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door de uitbreiding van de personeelsformatie, het niet invullen van voorgaande vacatures, alsook het vertrek via mobiliteit.   

De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.

Argumentatie

    • Het is opportuun om de werking van de lokale politie te garanderen dat deze betrekkingen worden ingevuld en als volgt worden toegewezen:
        • 1 inspecteur van politie voor de Opsporingspolitie (sectie vermogens, algemeen profiel)
        • 2 inspecteurs van politie voor de Opsporingspolitie (sectie vermogens, Financial Crime Unit)
        • 1 hoofdinspecteur van politie voor de Interventiepolitie (ploegen)
      • Voor wat betreft de samenstelling van de selectiecommissie voor de bovenstaande vacatures zijn de artikelen VI.II.41, VI.II.44, VI.II.61 en VI.II.63 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten van toepassing.

    De Gemeenteraad is bevoegd om deze selectiecommissies samen te stellen.

    • Het is opportuun om de operationele vacatures in erratum open te stellen in de mobiliteit 2022-03. Voor de vacatures die niet via de mobiliteit ingevuld kunnen worden, wordt beroep gedaan op de statutaire werving. 


    • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
      • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie;
          • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

Juridische grond

  • De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.

  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.

  • Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.

  • De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In het kader van de mobiliteit nr. 2022-03 worden volgende betrekkingen in erratum vacant verklaard:

        • 1 inspecteur van politie voor de Opsporingspolitie (sectie vermogens, algemeen profiel)
        • 2 inspecteurs van politie voor de Opsporingspolitie (sectie vermogens, Financial Crime Unit)
        • 1 hoofdinspecteur van politie voor de Interventiepolitie (ploegen)
      • Voor wat betreft de samenstelling van de selectiecommissie voor de bovenstaande vacatures zijn de artikelen VI.II.41, VI.II.44, VI.II.61 en VI.II.63 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten van toepassing.


    • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
      • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie;
          • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
          • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

Artikel 2

Het besluit wordt meegedeeld aan DRP.