Artikel 135, §2, tweede lid, 5° van de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Artikel 40 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Voor de eerste vaccinatiecampagne werd in de Gemeenteraad van 29 maart 2021 beslist om in Oostende in het Kursaal een vaccinatiecentrum in te richten voor de stad Oostende binnen de Eerstelijnszone Oostende-Bredene. Hoewel de gemeente Middelkerke tot een andere Eerstelijnszone behoort, wenste zij haar inwoners te laten vaccineren in het vaccinatiecentrum te Oostende gelet op de vlotte bereikbaarheid (o.a. beperkte afstand tussen Middelkerke en Oostende, mogelijkheid tot het nemen van het openbaar vervoer waaronder de tram en de bus, parkeermogelijkheden in de parking van Kursaal, moeilijkere bereikbaarheid voor de inwoners van de gemeente Middelkerke naar het vaccinatiecentrum in Veurne). Dit werd voorgelegd aan en goedgekeurd door de hogere overheden.
Om organisatorische redenen verhuisde vervolgens het vaccinatiecentrum van het Kursaal naar de Versluys Dôme bij Northlaan 13. De Versluys Dôme zal in deze vaccinatiecampagne opnieuw gebruikt worden.
Met het oog op een vlotte vaccinatiecampagne en samenwerking tussen beide lokale besturen werd op 30 maart 2021 een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de stad Oostende en de gemeente Middelkerke om een aantal principes vast te leggen. Deze samenwerkingsovereenkomst eindigde 31 december 2021, doch werd verlengd tot en met 30 juni 2022, dit conform de verlengingsmodaliteiten opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.
Gezien de nieuwe grootschalige vaccinatiecampagne in de herfst die Vlaanderen vooropstelt, wensen de Stad Oostende en de gemeente Middelkerke opnieuw samen te werken. Zodoende dient tussen beide lokale besturen een nieuwe samenwerkingsovereenkomst te worden afgesloten die dezelfde afspraken zal bevatten als de vorige vaccinatiecampagnes in 2021 en 2022.
De overeenkomst wordt voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad van Middelkerke in eerstvolgende zitting van 14 september 2022. Om de voorbereidende fase waarin de locatie in de Northlaan reeds wordt ingericht vanaf midden augustus te capteren, en om toe te laten dat ook Middelkerkenaren vanaf de start van het prikken op 7 september ten volle gevaccineerd kunnen worden, keurde het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente Middelkerke reeds op 16 augustus de samenwerkingsovereenkomst principieel goed, onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de Gemeenteraad.
De kosten die niet worden gedekt door de steun van de hogere overheden, worden verdeeld tussen stad Oostende en de gemeente Middelkerke op basis van het inwonersaantal, waarbij art. 4.4 van de samenwerkingsovereenkomst ook bepaalt dat de kosten die door de partijen zijn gemaakt voor de inwerkingtreding van deze overeenkomst en die onlosmakelijk verbonden zijn met de organisatie van de vaccinatiecampagne tegen COVID-19 in het najaar van 2022, eveneens onder deze overeenkomst vallen. De periode tot aan de goedkeuring door de gemeenteraad van Middelkerke wordt dus ook financieel opgevangen.
Op dit punt werd een amendement goedgekeurd met volgende tekst:
In de bijlage 'samenwerkingsovereenkomst vaccinatiecentrum' van het dossier wordt verkeerdelijk verwezen naar 'Media-center'.
In de nieuwe bijlage hierbij 'samenwerkingsovereenkomst vaccinatiecentrum aangepast' wordt dit vervangen door 'een handels- en opslagruimte in het onroerend goed gelegen te B-8400 Oostende, Northlaan 13'. Deze bijlage zal de vorige vervangen.
Deze aanpassing zal aan de gemeente Middelkerke gemeld worden opdat zij dit kunnen aanpassen in hun besluit.
Artikel 135, §2, tweede lid, 5° van de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Artikel 40 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
keurt de samenwerkingsovereenkomst m.b.t. het vaccinatiecentrum in het Kursaal te Oostende, waarvan kopie in bijlage 'samenwerkingsovereenkomst vaccinatiecentrum', tussen de stad Oostende en de gemeente Middelkerke goed.
belast het College van Burgemeester en Schepen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten.