Stad Oostende heeft de ambitie om fietsstad van Vlaanderen te worden. Huidig staan fietsers vaak nodeloos te wachten voor een rood licht. Verkeerslichten zijn dan ook vaak bedoeld om het autoverkeer te regelen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen fietsen evenwel veilig door het rood fietsen. Samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de Lokale Politie werd onderzocht welke lichtgeregelde kruispunten in Oostende hiervoor in aanmerking kunnen komen.
De wetgever voorziet sinds kort de mogelijkheid om met behulp van borden B22 - B23 dit “zinloos” of “onnodig rood” voor fietsers weg te werken.
B22 geeft de mogelijkheid aan fietsers om rechtsaf te slaan bij een rood verkeerslicht voor autoverkeer.
B23 geeft de mogelijkheid aan fietsers om rechtdoor te rijden bij een rood verkeerslicht voor autoverkeer.
Dankzij deze verkeersborden verkrijgen fietsers een voordeel ten opzichte van gemotoriseerd verkeer en mogen ze doorrijden wanneer gemotoriseerd verkeer moet blijven stilstaan. De wachttijd tijdens de reistijd van fietsers wordt ingekort. Fietsgedrag wordt met behulp van deze maatregel aangemoedigd.
Om een maximale verkeersveiligheid na te streven, worden de algemene richtlijnen van AWV gehanteerd bij de selectie van de kruispunten:
Er werd hierbij één uitzondering opgenomen waar deze principes niet van toepassing zijn. Hiervoor werd tevens positief politioneel advies verkregen.
Aan het CBS wordt voorgesteld om de volgende locaties goed te keuren:
De maatregel wordt gesignaleerd door:
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Regelgeving: bevoegdheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;
- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het fietsen door rood op de volgende locaties goed:
Deze maatregel wordt gesignaleerd door: verkeersborden B22 en B23.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed.
De aanvullende reglementen worden ter goedkeuring overgemaakt aan het afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.
Het besluit en het aanvullend reglement wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer.