Terug
Gepubliceerd op 10/06/2022

2022_CBS_03096 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - B22/B23 op gemeente- en gewestwegen - Invoering veilig door het rood als fietser op kruispunten met verkeerslichten (verkeersborden B22/B23) - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 10/06/2022 - 09:00 -
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Hannelore Hochepied, vervangend korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Maxim Donck, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2022_CBS_03096 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - B22/B23 op gemeente- en gewestwegen - Invoering veilig door het rood als fietser op kruispunten met verkeerslichten (verkeersborden B22/B23) - Goedkeuring 2022_CBS_03096 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - B22/B23 op gemeente- en gewestwegen - Invoering veilig door het rood als fietser op kruispunten met verkeerslichten (verkeersborden B22/B23) - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

Stad Oostende heeft de ambitie om fietsstad van Vlaanderen te worden. Huidig staan fietsers vaak nodeloos te wachten voor een rood licht. Verkeerslichten zijn dan ook vaak bedoeld om het autoverkeer te regelen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen fietsen evenwel veilig door het rood fietsen. Samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de Lokale Politie werd onderzocht welke lichtgeregelde kruispunten in Oostende hiervoor in aanmerking kunnen komen. 

Argumentatie

De wetgever voorziet sinds kort de mogelijkheid om met behulp van borden B22 - B23 dit “zinloos” of “onnodig rood” voor fietsers weg te werken.

B22 geeft de mogelijkheid aan fietsers om rechtsaf te slaan bij een rood verkeerslicht voor autoverkeer.

B23 geeft de mogelijkheid aan fietsers om rechtdoor te rijden bij een rood verkeerslicht voor autoverkeer. 

Dankzij deze verkeersborden verkrijgen fietsers een voordeel ten opzichte van gemotoriseerd verkeer en mogen ze doorrijden wanneer gemotoriseerd verkeer moet blijven stilstaan. De wachttijd tijdens de reistijd van fietsers wordt ingekort. Fietsgedrag wordt met behulp van deze maatregel aangemoedigd. 

Om een maximale verkeersveiligheid na te streven, worden de algemene richtlijnen van AWV gehanteerd bij de selectie van de kruispunten:

  • fietsers dienen aan te komen op een fietspad bij het voorbij rijden van het rode licht;
  • indien het een niet-verhoogd aanliggend fietspad betreft (bijv. een fietspad aangelegd enkel door middel van belijningen), dient het fietspad waarop de fietser aankomt minstens 1,25m breedte te bezitten. 

Er werd hierbij één uitzondering opgenomen waar deze principes niet van toepassing zijn. Hiervoor werd tevens positief politioneel advies verkregen.  

Aan het CBS wordt voorgesteld om de volgende locaties goed te keuren: 

  • kruispunt Van Iseghemlaan x Koningstraat: B22 voor het rijden naar het fietspad van de Koningstraat, komende uit de Van Iseghemlaan;
  • kruispunt Torhoutsesteenweg x Leffingestraat: B22 voor het rijden naar het fietspad van de Torhoutsesteenweg komende uit de Leffingestraat (dit tevens aan de overzijde);
  • Troonstraat (gewestweg): 
    1. B23 bij verkeerslicht voor fietsers die rijden richting Raversijde want fietsers blijven fietsen op het fietspad van de Troonstraat;
    2. B22 voor fietsers die fietsen van uit de Troonstraat naar de Acacialaan;
    3. B22 voor fietsers die fietsen van uit de Acacialaan naar de Troonstraat;
  • kruispunt Ringlaan (gewestweg) x Kreekstraat : B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Ringlaan, komende van de Kreekstraat;
  • kruispunt Ringlaan (gewestweg) x Zandvoordestraat: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Ringlaan, komende van de Zandvoordestraat;
  • kruispunt Ringlaan (gewestweg) x Kreekstraat: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Kreekstraat, komende van de Ringlaan;
  • kruispunt Nieuwpoortsesteenweg (gewestweg) x Middenlaan: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Nieuwepoortsesteenweg, komende van de Middenlaan;
  • kruispunt Nieuwpoortsesteenweg (gewestweg) x Schoolstraat: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Nieuwpoortsesteenweg, komende van de Schoolstraat;
  • kruispunt Elisabethlaan x Torhoutsesteenweg (gewestwegen): B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Torhoutsesteenweg, komende van de Elisabethlaan;
  • kruispunt Torhoutsesteenweg (gewestweg) x Schorredijkstraat: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Torhoutsesteenweg, komende van de Schorredijkstraat;
  • kruispunt Dokter Eduard Moreauxlaan x Prins Albertlaan (gewestwegen): B23, voor het doorrijden op het fietspad van de Eduard Moreauxlaan;
  • kruispunt “Petit Paris” ter hoogte van het kruispunt Nieuwpoortsesteenweg x Koninginnelaan: B22, voor oprijden van de Koninginnelaan.  

De maatregel wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B22 (rechtsaf door rood als fietser) of B23 (rechtdoor door rood als fietser);
  • op de gewestwegen worden de verkeersborden geplaatst door de beheerder (AWV). 

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving: bevoegdheid

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het fietsen door rood op de volgende locaties goed: 

  • kruispunt Van Iseghemlaan x Koningstraat: B22 voor het rijden naar het fietspad van de Koningstraat, komende uit de Van Iseghemlaan;
  • kruispunt Torhoutsesteenweg x Leffingestraat: B22 voor het rijden naar het fietspad van de Torhoutsesteenweg komende uit de Leffingestraat (dit tevens aan de overzijde);
  • Troonstraat (gewestweg): 
    1. B23 bij verkeerslicht voor fietsers die rijden richting Raversijde want fietsers blijven fietsen op het fietspad van de Troonstraat;
    2. B22 voor fietsers die fietsen van uit de Troonstraat naar de Acacialaan;
    3. B22 voor fietsers die fietsen van uit de Acacialaan naar de Troonstraat;
  • kruispunt Ringlaan (gewestweg) x Kreekstraat : B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Ringlaan, komende van de Kreekstraat;
  • kruispunt Ringlaan (gewestweg) x Zandvoordestraat: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Ringlaan, komende van de Zandvoordestraat;
  • kruispunt Ringlaan (gewestweg) x Kreekstraat: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Kreekstraat, komende van de Ringlaan;
  • kruispunt Nieuwpoortsesteenweg (gewestweg) x Middenlaan: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Nieuwepoortsesteenweg, komende van de Middenlaan;
  • kruispunt Nieuwpoortsesteenweg (gewestweg) x Schoolstraat: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Nieuwpoortsesteenweg, komende van de Schoolstraat;
  • kruispunt Elisabethlaan x Torhoutsesteenweg (gewestwegen): B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Torhoutsesteenweg, komende van de Elisabethlaan;
  • kruispunt Torhoutsesteenweg (gewestweg) x Schorredijkstraat: B22 voor het oprijden naar het fietspad van de Torhoutsesteenweg, komende van de Schorredijkstraat;
  • kruispunt Dokter Eduard Moreauxlaan x Prins Albertlaan (gewestwegen): B23, voor het doorrijden op het fietspad van de Eduard Moreauxlaan;
  • kruispunt “Petit Paris” ter hoogte van het kruispunt Nieuwpoortsesteenweg x Koninginnelaan: B22 voor oprijden van de Koninginnelaan.  

Deze maatregel wordt gesignaleerd door:  verkeersborden B22 en B23.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed.

Artikel 3

De aanvullende reglementen worden ter goedkeuring overgemaakt aan het afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid. 

Artikel 4

Het besluit en het aanvullend reglement wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer.