Er dienen zich enkele wijzigingen aan. Dit naar aanleiding van het behandelen van de dossiers, waarin we enkele tekorten van het subsidiereglement opspoorden. Hier willen we een structureel antwoord op bieden door deze op te nemen in het subsidiereglement. Ook werden er enkele verduidelijkingen opgenomen rond de bewijslast en de termijnen hiervan, alsook met de voorwaarde om een opvanginitiatief een aantal jaren open te houden na het ontvangen van een subsidie.
Er werd ook gekozen om de compensatie voor de negatieve gevolgen van COVID met 1 jaar te verlengen. Dit zolang Kind en Gezin ook een compensatie voorziet. Ondertussen is de compensatieregeling zo georganiseerd dat ouders niet meer vrij kunnen kiezen om hun kindje zonder reden niet te brengen naar de kinderopvang (en de opvang hiervoor compensatie ontvangt), maar dat de ouder een bewijslast heeft naar de opvang toe om een covid-gerelateerde afwezigheid te staven. Afhankelijk van de epidemiologische situatie, verstrengt Kind en Gezin ook de voorwaarden, tot zelf het volledig afbouwen van de compensatie.
Er dienen zich enkele wijzigingen aan. Volgende wijzigingen worden doorgevoerd:
1) in beide reglementen:
- Het nieuwe organogram, nl. Departement Mens, Directie Zorg wordt doorgevoerd
- De naamswijziging van de dienst Gezinsopvang (vroeger Gezinsopvang Oostende)
2) aanvullend op 1) in het subsidiereglement "ter ondersteuning van startende, bestaande en uitbreidende opvanginitiatieven voor kinderen"
- Een uiteenzetting mét praktisch voorbeeld over hoe de subsidie over een periode van 7 jaar berekend wordt, indien de opvang tijdens die periode in plaatsen uitbreidt
- Een uiteenzetting mét praktisch voorbeeld over hoe de subsidie over een periode van 7 jaar berekend wordt, indien de opvang tijdens die periode in plaatsen mindert, maar niet stopt.
- Een administratieve vereenvoudiging door de voorwaarde van de minimale openingsduur na het aanvragen van de subsidie te wijzigen voor groepsopvang van 6 naar 5 jaar; zoals dit ook al het geval was voor gezinsopvang (voor investering en werkingsmiddelen; voor subsidie inkomensgerelateerde opvang)
- Een verduidelijking bij stopzetting/einde vergunning welke datum in het dossier gebruikt wordt bij het berekenen van de terugvordering
- Een aanvulling van de bewijslast voor het aanvragen van de locatiesubsidie + aangepast aanvraagformulier
3) aanvullend op 1) in het subsidiereglement "voor het betaalbaar maken van niet inkomensgerelateerde plaatsen"
- Een verduidelijking van de gevolgen van een uitbreiding van subsidie bij Kind en Gezin
- Een verduidelijking van de controle op het ingediende dossier + termijnen om bewijsstukken te voorzien + een aangepast aanvraagformulier
- Een verlenging van Artikel 9bis over de Coronacrisis voor het kalenderjaar 2022
Alle wijzigingen staan in het geel aangeduid in de bijlages.
Decreet van 20 april 2012 over kinderopvang van baby's en peuters en wijzigingsdecreten;
Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 over de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor kinderopvang van baby's en peuters en wijzigingsbesluiten;
Besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 over de subsidies voor kinderopvang van baby's en peuters en wijzigingsbesluiten;
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, en latere wijzigingen
Keurt de aanpassingen in het "Subsidiereglement voor startende, bestaande of uitbreidende opvanginitiatieven voor kinderen" goed
Keurt de aanpassingen in het "Subsidiereglement voor het betaalbaar maken van niet inkomensgerelateerde plaatsen" goed.
Belast de dienst Bestuurszaken met het bekendmaken van deze reglementen